Ik moet als eindwerk een robot maken die in staat is om bijvoorbeeld een gebouw dat afgebrand is en op instorten staat eerst eens te controleren. hij moet dus kunnen deuren openen met een robotarm. en moet voldoende grip hebben
ik zou graag willen vertrekken vanaf een onderstel uit metaal van ongeveer 50cm*30cm op rupsbanden dat langs boven open gaat daarin komen dan de motoren en alle prints .op de robot zit langs boven een ronddraaiend platform waarop de camera en de ledsstaan .
Nu heb ik enkele vragen over de realisatie:
voldoet deze schakeling
http://www.uploadarchief.net/files/download/eind%20-%20trap.jpg
om de 2 elektromotoren( of moeten er meer motoren in?) voor de rupsbanden te sturen ? ik Kan hiermee toch cw en ccw draaien en snelheid regelen ?
de besturing moet gebeuren via een rc afstandbediening waarop moet ik letten bij de aankoop?
gebruik ik als camera voor boven op het platform best een netwerk camera ? of soldeer ik beter een schakelingen die de beelden kan doorsturen naar een pc of laptop ? Heeft iemand misschien voorbeelden van schakelingen of websites met extra informatie hierover
zodra ik begin met de realisatie hou ik julie op de hoogte met foto's 
en als ik nog vragen heb horen jullie het wel 
Gezien de toepassing van je robot denk ik dat het gebruiken van een netwerkcamera wel eens lastig zou kunnen worden. Aangezien je geen kabel achter je robot wilt uitrollen ben je dan aangewezen op draadloos netwerk. Maar een gebouw dat zware brandschade heeft zal geen wireless netwerk hebben, je zal dan dus met richtantenne's moeten werken. De ervaring leert echter dat wireless netwerk slecht tegen beton en staal kan, dus als je je signaal ergens halverwege verliest dan ben je de lul want dan krijg je je bot niet terug.
Een ander nadeel van een netwerkverbinding is de tijd voor connection set-up, dus als de verbinding even helemaal weg is kan het soms wel een halve minuut duren voor je video stream hersteld is.
Ik zou daarom gewoon voor een videozender gaan. Om te testen kun je bv zo'n ultra cheap 2,4ghz video systeempje gebruiken. Die heb je voor een paar tientjes en die hebben het grote voordeel dat je beeld eerst begint te storen, en dan pas helemaal wegvalt. Je weet dus precies wanneer je aan je maximum range zit. Een versie die in de praktijk zal moeten opereren heeft natuurlijk een sterkere zender nodig.
Voor je aansturing heb je hetzelfde probleem, alleen omgekeerd. Zorg er dus voor dat als je robot langer dan bv 30 seconden geen signaal meer krijgt van de rc zender, dat ie een stukje terugrijdt naar waar ie vandaan kwam. Anders moet je alsnog zelf naar binnen om je robot te fixen.
@leime de robot diend echt voor de dag nadien eerste te controleren of er geen instortingsgevaar is . niet om de brand te blussen dus
een andere toepassing is dovo. om bijvoorbeeld gebouwen met explosieven of een verdachte doos te checken
@thw mark :dan gaan we voor de videozender. moet daarop dan enkel een usb webcam aangesloten of welke camera's dienen daarvoor . Kent iemand een link om ergens zelf zo een goede videozender en ontvanger te bouwen ?
Jeroen13
//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
zelf bouwen is denk ik een dure oplossing, ik gebruik zelf voor deze Robot een 5,8GHz video zender. is gewoon video signaal in en video signaal uit. En dan heb ik een el cheapo video naar USB converter.
Het bereik van die 2,4 en 5,8 GHz dingen is niet echt goed zelfs buiten. Dan zou je een sterkere zender moeten hebben (zijn alleen illegaal).
Ik heb zelf een schema voor een H-Brug gemaakt die zou tot 1500watt motoren aan moeten kunnen. er zitten alleen wel wat dure onderdelen in. Wat betreft de rupsbanden ik zou daar op tijd mee beginnen is namelijk vrij lastig om dat zelf te maken en dat het goed werkt.
Check de volgende site maar eens voor ideeën erg vette robots:
ik heb zelf geen ervaring met de sterktes van de verschillende beschikbare RF zenders, maar ik zou een camera module met IR zoeken.
Bijvoorbeeld zo'n soort module: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=9537 Werken op 6 tot 12v dus daar moet je mee uit kunnen komen.
dan moet je nog iets hebben voor het versturen van het videosignaal. Bij voorkeur iets waar je zelf een joekel van een antenne aan kunt zetten.
met een oude webcam kan ik dus niet veel doen ?
de modules voor de videooverdracht best kopen dus of kan ik toch nog met de kleine camera die thw mark vermelde zelf een schakeling ontwerpen voor de overdracht . Dan blijft de prijs iets lager wat wel beter is voor mijn eindwerk op school.
De rupsbanden die ik op internet zie op robots zijn toch allemaal rubberen banden dus die moet je toch kunnen kopen ? (weet iemand misschien een website waarop deze te bestellen zijn ?) Daarbij moeten dan toch enkel nog de 2 wielen voor de geleiding van de rupsen lijkt mij niet zo moeilijk waar zit dan de hogere moeilijkheid in vergelijking met banden ? Hoeveel motoren moet ik voorzien voor de rupsen en welke motoren . iemand goede ervaringen met goede maar niet overdreven duren motoren ? hoeveel watt moet ik voorzien want de robot gaat toch wel wat wegen als de volledige basis af is met robotarm en draaiend platform erop
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik vind die eindtrap persoonlijk niet zo geweldig, ik gebruik zelf eerder dikke FETs met standaard gate drivers (IR2184 bijvoorbeeld), en flinke schottky diodes voor de vrijloop. Die 1N4007 is naar mijn idee een grote no-no, ik snap niet waarom iedereen die dingen blijft gebruiken.
Hoe zwaar die H-brug moet zijn, is natuurlijk afhankelijk van de gebruikte motoren.
Bedenk ook dat zo'n kleine robot waarschijnlijk geen trappen op kan, en als er ergens iets in de weg ligt wat meer dan een paar centimeter hoog is, kun je waarschijnlijk ook niet verder. Als je de rupsen aan de voor- en achterkant schuin omhoog laat lopen, en ze vooral hoog maakt, kun je nog wel een beetje klimmen.
Jeroen13
Voor motoren kijk bij de volgende. Goedekope motoren die het heel goed doen.
http://stores.shop.ebay.nl/zwiebelkoenig__W0QQ_armrsZ1
Ik gebruik zelf de 250 watt versie met een goeie overbrenging. Mijn robot kan de trap op rijden (alleen komt hij niet verder omdat de bodem van mijn robot tegen de grond komt met rupsbanden heb je dit minder)
En zelf een videozender maken is nogal moeilijk en duur volgens mij. Wil je een zender met wat meer vermogen kijk op www.dealextreme.com die hebben 1watt camera's daar kom je een heel eind mee.
Ik heb lang gezocht naar rubsbanden, mijn conclusie was toen hier in nederland bijna niet te krijgen of extreem duur. Volgens mij worden veel van die rubsbanden custom made.
[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op (17%)]
ik weet overigens niet of je van school uit een deel budget/materialen krijgt, maar ik hoop dat je er wel erg in hebt dat zo'n project nooit goedkoop is. Kijk maar eens op het robotica forum.
Iets van de omvang waar jij over praat voor minder dan 500euro maken zou ik al een hele prestatie vinden.. Waarschijnlijk wordt het meer...
Jeroen13
we krijgen van school al het materiaal , ze hebben ook een heel deel van het materiaal . Moet alleen begin volgend jaar eens horen wat juist . Het zal dus een mix worden van kopen en bestaand materiaal. De basis kan bijvoorbeeld volledig gemaakt worden op de afdeling metaal .
Misschien dan toch gaan voor banden . Volstaat een as alleen of moeten er ook lagers en vering voorzien worden op het onderstel ? voor voldoende stevigheid .
De robotarm diend dus voor doorgangen vrij te maken en deuren te openen . trappen opgaan zal moeilijk worden zeker met banden . zijn hier nog andere mogelijkheden voor ?
de robot laten sturen naar links of rechts is toch enkel de banden aan 1 kant laten draaien en de andere kant niet ? dit moet dan gewoon gestuurd worden met een microcontroler ?.
hoe zit het met de rc afstandbediening stuurt die een module van de microcontroller . of waar worden de singialen van die afstandbediening omgezet in effectieve bewegingen van de robot ?
sorry voor de newbie vragen maar heb juist mijn vijfde jaar elektriciteit elektronica af en heb dus nog weinig ervaring met de praktische kant van de grote projecten.
Aan iedereen al bedankt voor de hulp;)
Jeroen13
ik zou zeker lagers gebruiken of glijlagers gewone lagers zijn niet zo duur. als je wielen groot genoeg zijn en je genoeg ruimte onder je robot hebt kom je de trap wel op. Kan die van mij ook alleen komt hij dan met de bodem tegen de trap dus als je daar rekening mee houdt.
Het signaal wat uit een RC ontvanger komt is gewoon een servo signaal PWM op 50Hz met een duty cycle van 1ms tot 2ms rust is 1,5ms er is op internet en hier genoeg te vinden hoe dat werkt.
Als je wilt sturen laat je de ene kant voorruit en de andere kant achterruit of de ene kant harder dan de andere kant.
weet iemand hoe ik best de lager bevestigen aan de robot ?
@dj jeroen hoeveel ruimte zou jij aanraden zodat de robot vlot trappen kan doen ?
Heeft iemand ervaring met het maken van robotarmen ? Is er een mogelijkheid om via een joystick op de computer de robotarm te besturen ? Of is dit praktisch niet realiseerbaar .
je moet gewoon voor jezelf bedenken: welk soort trappen moet mijn robot kunnen beklimmen.
"bouw" desnoods een klein trapje, mbv wat houten balken, bierkratjes of boeken. Als je er schuin een plankje op legt kun je redelijk makkelijk zien hoe hoog de afstand tot je as moet zijn om met de bodemplaat niet de grond te raken.
Ik denk dat het ontzettend lastig is een robot te maken die bv door een (nood)trappenhuis omhoog klimt, dus ik zou een doel stellen, een minimale/maximale hoogte die hij met redelijk gemak moet kunnen overbruggen.
edit: http://www.youtube.com/watch?v=XzKo6KE2H5A dit is ook vet. denk alleen dat het een duur systeem is
edit2: hier trouwens iemand die het enkel met rupsbanden doet. http://www.youtube.com/watch?v=tgVgO6tWEFA
Je kunt goed zien dat hij enorme moeite heeft met hoek (en vooral zn grip dus)
[Bericht gewijzigd door THW Mark op (13%)]
Jeroen13
ligt eraan hoe groot je wielen, ik zou minimaal de onderkant gelijk maken met de as. Je moet ook wel opletten dat hij niet te hoog wordt anders wordt je zwaartepunt anders. Je moet ook eens googlen op Robo rescue, dat is een wedstrijd voor dit soort robots.
Ik denk wel gezien jou ervaring (voor zo ver ik kan zien) dat het geen makkelijke opdracht is.
Ik heb nu mijn 5de jaar elektronica af . De basis elektronica is er . Programmeren heb ik een beetje basis .
Met robotica heb ik dus geen ervaring .
Ik wil hier ook veel tijd insteken en doorgaan tot het werkt 
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Trappen op- en af rijden met wielen is volgens mij bijna niet te doen, tenzij je een enorme robot maakt.
Het is zeker niet denigrerend bedoelt, maar als je niet zelfstandig kunt bedenken hoe je een lager moet opsluiten, kun je misschien beter met iets eenvoudigers beginnen.
Laat die eisen voor het kunnen oprijden van de trap en zo maar even liggen, probeer eerst maar eens een robot te maken die met 2 motoren en rupsbanden of wielen bestuurbaar is. Als je wielen gebruikt, zul je waarschijnlijk alle wielen aan moeten drijven, om niet regelmatig vast te zitten.
Je zult zien dat dat al behoorlijk lastig kan zijn al je nog geen ervaring hebt, en zonder leuke werkplaats met minimaal een draaibank, kolomboormachine en een hoop kleiner gereedschap is het bijna onmogelijk om zoiets goed te maken.
Het is nu niet dat ik niet weet hoe ik een lager moet bevestigen . Er zijn gewoon meer manieren en ik wil eens horen welke de beste is .
Ik heb hier thuis zeker het nodige materiaal en de metalen basis kan ik bijvoorbeeld al laten maken op de afdeling metaal waar jongens zitten die 25 uur per week niet anders doen dan frezen lassen . Ik moet mij dus gewoon bezig houden met de elektronica . De onderdelen kunnen allemaal gemaakt worden op andere afdelingen .
in aanvulling op wat SparkyGSX zegt: het is natuurlijk fijn als er mensen zijn die je willen en kunnen helpen met de technische realisatie, maar jij zal als projectleider toch dondersgoed moeten weten wat je wilt.
Zet eens een tekening neer hier. Gewoon op een papiertje krabbelen hoe je het er uit wilt laten zien, en dan even inscannen. Welke materialen denk je nodig te hebben?
Ik denk dat je je teveel concentreert op specifieke details, zoals de lagers en het kunnen beklimmen van trappen terwijl je de globale opzet van je robot nog niet bedacht hebt anders dan de afmetingen.
Dus: tekenen, met je donder! 
SparkyGSX
Tekenen is zeker belangrijk om te kunnen communiceren met de mensen die het voor je moeten gaan maken. Persoonlijk teken ik zulke dingen bij voorkeur digitaal (Solidworks is niet zo moeilijk), want dan kun je gemakkelijk verschillende aanzichten maken, een beetje met maten en andere variabelen schuiven, en werktekeningen van onderdelen maken.
Het gaat dus een robot worden met zoals djjeroen 3 assen .
Hoeveel kanaalsafstandsbediening zouden jullie dan aanraden?
Inderdaad misschien een beetje de belangrijke dingen vergeten
Zal eens beginnen tekenen en dan eens posten of er nog verbeteringen kunnen worden aangebracht
[Bericht gewijzigd door wouter512 op (40%)]
Jeroen13
Yep het gebruik maken van solidworks is simpel. Je kunt dan ook makkelijker jouw idee over brengen naar de metaal mensen.
Ik doe mechatronica opleiding HBO, maar als ik zie wat 3de jaar of 4de jaars er van bakken die dus de nodige theorie hebben maar totaal geen praktijk ervaring.
Ik heb voor mijn eigen op vakantie een volledig beeld gevormd hoe de robot er moet uitzien en wat hij moet kunnen .
De eerste stap in het ontwerp zal zijn dat ik het onderstel ga maken en dat ook draadloos bestuurbaar ga maken . Hoeveel watt moeten de motoren minimaal zijn. Het onderstel zal gemaakt worden uit aluminium daarop zullen zich de camera en robotarm bevinden en in de behuizing zal de elektronica zitten
De volgende stap zal de camera zijn. Moest iemand al een schakeling weten voor het maken van zo een video zender en ontvanger . shoot it
Zou liefst toch zelf de video zender maken om de prijs wat te drukken .