Hallo allemaal, ik wil graag een led laten doven alleen weet ik niet precies hoe ik dit moet doen. Ik heb al gezocht met de zoekfunctie alleen dan snap ik niet hou ik nou die elco over een led moet zetten, kan iemand mij helpen en precies vertellen hoe ik dit moet doen?

groetjes Bob

dat ligt er nogal aan hoe je aansturing van je led en hoe lang hij moet doen over het faden.

ik heb hier een 30 tot 45 seconden fadetijd met behulp van een 1µF condensator en een stroombron met "sample & hold" rondom een dualopamp

Een elko moet je parrallel met de LED aansluiten, je moet echter wel op de polariteit letten. Dit staat op de elko aangegeven.

@timmie: ik snap heel weinig van wat je zegt, kun je het misschien beter uitleggen?

@TB: ja maar hoe moet ik dan de polariteit zetten? gewoon de + aan de + en - aan de -? of anders om? en waar laad de elko dan eigenlijk op? en waar ontlaad ie?

de - van de LED aan de min van je elko en aan de min van je voeding. de + van de LED aan de + van je elko en aan de plus van je voeding, daar wel nog even een gepast weerstandje tussen zetten.

Vanaf dat je de led aan doet,dus spanning en stroom op je schakeling zet, begint de elko op te laden.Dit duurt niet zo lang. Als je dan de voeding loskoppelt zal de elko door de belasting van je LED ontladen. Dit duurt niet zo lang maar is zichtbaar als een uitfade effect of 'doven'.

Dus voor de + van de led en van de elco nog een weerstandje? en moet dat dan gewoon de voorschakel weerstand van de led zijn?

Oke dankje wel, en welke waarden moet ik dan nemen voor de elco? of is dat gewoon experimenteren? en nog even een vraagje ook met een led maar heeft niks met dit topic te maken, hoe kan ik een alarm ledje maken die om de zovel seconden knipert? met wat doe ik dit? liefst geen ne555

@jason:
ik schakel 1/2 van de opamp als sample& hold dus ik leg een pwm signaal aan op een rc filter op de niet geinverteerde ingang van een opamp aan.
de uitgang koppel ik direct terug aan de inverterende ingang en via een hoogohmige weerstand weer terug op de niet inverterende ingang.

de andere 1/2 opamp schakel ik als comperator om een eindtor aan te sturen die de leds aan stuurt zo kan je met een vrij beperkt ingangsstroom/spanning toch een goede sturing van je leds bereiken.

Totale beginner heeft het nog niet helemaal begrepen, geloof ik. De elco direct over de LED zetten is niet echt handig, omdat je dan afhankelijk bent van de diode U/I karakteristiek van de LED, en deze al bij een kleine afname van de spanning over de elco uit zal gaan. Als je de elco ook over de voorschakelweerstand zet, zal deze tot een hogere spannings opgeladen worden.

Dus een elco parallel over de weerstand en LED. Daarmee zal de LED nog een tijdje blijven branden en langzaam uit gaan, nadat je de stroomvoorziening weghaalt. Als dat niet is wat je wilde bereiken, zul je wat duidelijker moeten zijn.

@Timmie: dat doet met denken aan een wedstrijd die ik laatst ergens zag (weet niet precies waar), waarbij de opdracht was met zoveel mogelijk ingewikkelde elektronica een LED te laten knipperen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (14%)]

omg daar snap ik al helemaal niks van maar toch bedankt voor de reactie (ben nog een beginner)

edit: @ sparky: ja dat is precies at ik wil met me eerste vraag, weet je toevallig ook de oplossing op me 2e vraag?

[Bericht gewijzigd door jason246 op (39%)]

de waarde van de elko is idd een beetje experimenteren, hoe groter de waarde hoe langer de LED er over zal doen om uit te faden.

Als je geen NE555 wilt gebruiken dan zou ik eens kijken naar de astibiele multivibrator, deze laat 2 LED'jes knipperen.

idd dit vergeten bij te zetten: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/15

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op (14%)]

eeuhm misschien is een schematje duidelijker

[img=100;100]http://elektronicaprojecten.host22.com/blog/php/pwm%20slecter.png[/img… dat is dus klikbaar

hallohee nee laat maar zitten, veel te moeilijk! maar toch bedankt

het schema wat er nu staat is een 4 voudige pwm selecter met i2c aansturing het gaat met name om het deel achter de HC4066 dat is eigenlijk de schakeling waar het om gaat

@Timmie: ik zou toch eerder een tweede microcontroller gebruiken, die je via I2C van parameters voorziet, en die verder niets doet behalve een paar uitgangen softwarematig te PWM'en. Ik zie het voordeel van zo'n analoge schakeling eigenlijk niet.

@TS: Als het alleen een knipperend LEDje wilt maken, kun je eens naar dit topic kijken:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/70399

Met minder onderdelen kan het bijna niet, maar verwacht niet dat je gaat begrijpen waarom het ding doet wat hij doet. Dan kun je beter de Astabiele multivibrator bouwen, maar ook dat is niet echt eenvoudig te begrijpen voor een beginner.

@sparky:eigenlijk een paar redenen:

• omdat ik geen i2c slave had
  • omdat ik hiervoor de onderdelen had liggen.
  • omdat ik niet wist wat het effect zou zijn in combinatie met een stroombron.
  • omdat ik nog wat aanpassingen van plan was waarvoor ik nog meer kanalen nodig had en dan was dit vrij simpel uit te breiden.

waarom geen soft pwm op de controller zelf:
ik geen zin had in nested interupts vanaf de usb layer

inmiddels heb ik dus de kennis en materialen voor usbspot2 die gaat wel wat veranderingen krijgen.

/einde berichte voor sparky

Simpele 'nagloei' schakeling:

VCC
    +               1K
    |    _/        ___      LED
    '--o/  o------|___|----->|---.
             |                   |
             |+                  |
            ===                  |
            /-\ 100uF            |
             |                   |
             |                   |
            ===                 ===
            GND                 GND

Dankjewel Arco ;) weet jij toevallig ook hoe ik zon fake alarm lichtje maak?

Alarm lichtje? Zo'n knipperende rode led?

Gewoon bij schakelingen kijken, daar staan er verschillende tussen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/single.gif

anders nummer a van deze afbeelding. Als transistor neem je gewoon de BC547.

Moet dat trouwens 12V zijn? Of mag het ook 5V zijn?

Ik gok dat dat wel kan maar dat je knipperfrequentie lager gaat zijn omdat de elco minder oplaad.

Of juist meer omdat de elco sneller ontlaad. :p Met andere woorden, ik weet het niet echt. Probeer het eens.

Nee, dat gaat dus niet. Op minder dan 10V werkt het ding niet. Dat is precies wat ik bedoelde; dat ding ga je voorlopig niet begrijpen. De knappen koppen op het forum konden het er ook niet over eens worden.

Ik geloof dat de consensus ongeveer was dat de basis-emitter overgang in avalanche breakdown gaat, en dat doet hij pas bij een Ube van meer dan zo'n 7V.

Overigens durfde ook niemand te zeggen of het ding voor lange tijd heel zou blijven.

Welke thread was dat? Heb ik geloof ik helemaal gemist.