Ik heb de volgende LED's in huis:
LED 5 mm helder blauw 40
LED 5 mm helder geel 20
LED 5 mm helder groen 40
LED 5 mm helder oranje 20
LED 5 mm helder paars (UV) 20
LED 5 mm helder rood 20
LED 5 mm helder wit 50
Voor blauw en groen is de spanning 3,4v bij 20 mA (waarschijnlijk ook voor wit en uv) voor rood is dit 2,1v bij 20mA (waarschijnlijk ook voor geel en oranje)
Ik wil er een leuke schakeling voor maken welke ik ook nog wat dynamiek mee kan geven. Ik zat er over te denken het zaakje via USB of zo programmeerbaar te maken. Wel een aardige site gevonden: http://www.leiderdorpinstruments.nl/Nederlands%20Web/usb/datasheet1.ht…
maar wat ik dus eigenlijk wil is een zo simpel en kostenbesparend mogelijke manier om de led's aan te sturen. Kan iemand me enigzins de goede richting in sturen.
Heb wel wat electronica kennis en boeken van elektuur maar ben software minded voor de rest..
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Elke LED kleur heeft zijn eigen spanningsval, en dat betekent dat de LED's op twee manieren geschakeld kunnen worden: serieel of parallel.
Ik denk dat jij ze parallel wil schakelen.
Dan zou je met een microcontroller de led's aan moeten gaan sturen.
Alle commercieel op de markt verkrijgbare printjes met leds hebben de leds in serie staan, nooit in parallel. (op enkele made-in-Taiwan dingetjes na misschien)
De reden hiervoor is simpel.
De productie van leds heeft men zeer slecht onder controle. Niet alleen de intensiteit en de golflengte maar ook de voorwaartse spanning is een factor die nogal eens kan veranderen.
Hoeveel licht een led geeft wordt bepaald door de stroom erdoor. Dus als je meerdere leds in serie zet, hebben ze allemaal dezelfde stroom en geven evenveel licht. Vandaar...
Sturen kan gewoon met een stroombronnetje, in jouw geval gestuurd door een µC.
Er zijn bepaalde pic microcontrollers die al een aantal poorten speciaal voor usb hebben. Ik denk dat dat de makkelijste oplossing is (eventueel samen met schuifregistors).
Ok, ik concludeer hier dus uit dat ik per kleur/soort led een microcontroller nodig heb (immers, per voltage kan ik ze dan in serie zetten?!)? En dus wat voor chips moet ik gebruiken hiervoor?
Ook over die USB chip, hoe, wat en waar?
Zou het niet het makkelijkst zijn om een USB pic programmer te nemen en deze op de led's los te laten? Ik kan dan het zaakje vanaf pc programmeren en vervolgens ook stand-alone laten werken...