Fake transistors @ Futurlec

Onlangs een aantal TIP142 en TIP147 besteld bij futurlec. Gezien de lage prijs ($0.40) vroeg ik me al af welk merk ik zou krijgen.
Uiteindelijk kreeg ik het volgende geleverd:

http://www.xs4all.nl/~rgfw/co/tip147_fake.jpg

Een TO220 behuizing met een ST achtig logo erop. Volgens het datasheet van ST zou de TIP142 in een TO247 behuizing moeten zitten.

Getest met de transistortester van Rod Elliot. welke ik gemodificeerd heb zodat Vce instelbaar is.

http://sound.westhost.com/project31.htm

Blijkt dat deze transistor niet aan de waardes uit het onderstaande datasheet voldoet, de Hfe wijkt af.

Volgens datasheet:
IC = 5 A VCE = 4 V Hfe 1000 Gemeten: 537
IC = 10 A VCE = 4 V Hfe 500 Gemeten: NA DUT fail.

www.st.com/stonline/books/pdf/docs/4132.pdf

Ondanks voldoende koeling (P4 koelblok met fan) ging bij 10A de transistor namelijk direct kapot.

Futurlec heeft zelf een pdf online staan met een TO218 behuizing:

http://www.futurlec.com/Transistors/TIP147.shtml

Deze kan ik niet bij ST terug vinden. Inmiddels futurlec gemaild en ze gaan nieuwe sturen, afwachten maar.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het was toch al langer bekend dat futurlec neppe powertors leverde. Ik heb er ook wel eens last van gehad. Ook met tip142 dacht ik.

Hier kan ook uw advertentie staan!
Arco

Special Member

Is zo te zien geverfd i.p.v. gelaserd.
Misschien kun je de verf er nog af krijgen en zien of er een originele opdruk op staat...

Futurlec heeft zelf een pdf online staan met een TO218 behuizing. Deze kan ik niet bij ST terug vinden.

Staat in de ST datasheet (SOT-93 is TO-218):
http://www.uploadarchief.net/files/download/tip142.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 21 augustus 2009 14:23:02 (47%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 augustus 2009 13:01:16 schreef Roland van Leusden:
Een TO220 behuizing met een ST achtig logo erop. Volgens het datasheet van ST zou de TIP142 in een TO247 behuizing moeten zitten.

Of in de klassieke TO3-P behuizing. Dat is in ieder geval zo met mijn TIP147's van ST.
TO220 is al te gek!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Op 21 augustus 2009 13:01:16 schreef Roland van Leusden:
Onlangs een aantal TIP142 en TIP147 besteld bij futurlec. Gezien de lage prijs ($0.40) vroeg ik me al af welk merk ik zou krijgen.
Uiteindelijk kreeg ik het volgende geleverd:

[afbeelding]

Een TO220 behuizing met een ST achtig logo erop. Volgens het datasheet van ST zou de TIP142 in een TO247 behuizing moeten zitten.

Behuizing klopt, het is de oude behuizing (Zie latere post). Of de opdruk echt is, is van hier af niet te bepalen, maar hij lijkt wel echt.

Volgens datasheet:
IC = 5 A VCE = 4 V Hfe 1000 Gemeten: 537
IC = 10 A VCE = 4 V Hfe 500 Gemeten: NA DUT fail.

www.st.com/stonline/books/pdf/docs/4132.pdf

De HFE is lager, maar je testcondities zijn anders.

Ondanks voldoende koeling (P4 koelblok met fan) ging bij 10A de transistor namelijk direct kapot.

Maar heb jij de temperatuur van de transistorbehuizing zelf gemeten?

Futurlec heeft zelf een pdf online staan met een TO218 behuizing:

http://www.futurlec.com/Transistors/TIP147.shtml

Zie de datum, dat is de oude datasheet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Behuizing klopt, het is de oude behuizing.

Ik heb nog nooit een TIP142 in een TO220-behuizing gezien.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
klein is fijn

Moderator

Ik zou in ieder geval een mailtje naar ST sturen..

Henry S.

Moderator

Op 21 augustus 2009 18:49:46 schreef pros:
[...]
Ik heb nog nooit een TIP142 in een TO220-behuizing gezien.

Goede opmerking, ik heb de ECA erbij gepakt en merk op dat de afbeelding van de TS alle kenmerken van een TO-220 heeft: Dik beginnende pootjes een een afgeschuinde bovenkant.

Een TO-218(SOT-93) heeft geen van beiden, verder is de body van dit type groter dan die van de TO-220.

De tekening van ST zelf laat een licht afgeschuinde bovenkant zien maar hele andere pootjes, maat R komt overeen.

Lijkt veel op fake.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Maar heb jij de temperatuur van de transistorbehuizing zelf gemeten?

Ik schakel de voeding met drukknop + relais handmatig in, transistor plofte gelijk. Een oude 2N3773 overleeft dit soort testen zonder problemen.

Ik zou in ieder geval een mailtje naar ST sturen..

Gedaan.

<Edit>

Net even aan het browsen bij ST, er bestaat een TIP142T in TO220 behuizing.

http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/4135.pdf.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op vrijdag 21 augustus 2009 21:28:07 (20%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb ook ooit faketorren van futurlec gekregen, voor de PA300 versterker (eindtorren). Na het afregelen van de ruststroom gingen ze er al door... Futurlec had het toen wel netjes opgelost, volgens mij kreeg ik mijn geld toen gewoon weer.

Ik vermoed ook dat de opdruk wel gelaserd is omdat je precies rustpunten van de laser ziet, maar de rest waarschijnlijk nep. Bij ST componenten kan je dat vaak zien aan hun logo: als dat gelaserd is kan je dat met een sterke loupe zien aan de laserstrepen die onder elkaar getrokken worden om het logo te maken. Ook is lasering steeds een imprint (letters liggen dieper) dan bij een opdruk (letters liggen bovenop).
Kan je voelen met de vingernagel.

Zeker een mailtje naar ST doen. Als het fake moest zijn, dat ze de makers ervan dan maar eens bij de kraag vatten.
Tis tegenwoordig wat met hun fake, vooral uit China en consoorten. Nog een beetje en er steken fakecomponenten in medische apparatuur en life-support systemen. Het is met de apparatuur nog niet zover, maar met medicijnen al wel, zelfs voor levensbedreigende ziekten/situaties worden soms medicijnen gegeven die achteraf fake blijken.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Werken we zelf niet mee aan dit soort praktijken, door alsmaar op zoek te gaan naar het goedkoopste van het goedkoopste?
Tenslotte is ST op zich al niet van het beste. Als ik een TIP147 van TI vergelijk met een exemplaar van ST, valt het meteen op dat het koelplaatje van de ST heel wat dunner is, vergeleken met de TI-variant.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik laatst bij baco 3055's gekocht, omdat dit ook opgeschilderd was (ook ST) vermoedde ik ook fake, maar na openzagen zag de tor er wel even groot uit als een referentie afbeelding uit dat oude fake torren draadje.
Dus of het nou fake is..geen idee..

Ik hoop het niet, ik heb tien van die krengen gekocht. Maar laseren in die TO-3 behuizing zal wel wat moeilijker zijn.

@Pros: Met ST valt het dan nog mee, Ik heb hier 7805's liggen van ST en ON semi. De koellipjes van ST zijn ongeveer 1 millimeter dik. Die van ON semi zijn echt flinterdun, die kan je met een vinger omdrukken.

Op 21 augustus 2009 21:38:54 schreef pros:
Werken we zelf niet mee aan dit soort praktijken, door alsmaar op zoek te gaan naar het goedkoopste van het goedkoopste?

TIP142 @ Digikey voor 0.23891, je moet er wel 1000 nemen.

http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=T…

0.40 zou dus wel degelijk kunnen. Wie voelt zich geroepen voor een IA voor de tip142 en tip147 @ digikey ...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Klopt Pros, iedereen wil zijn materiaal zo goedkoop mogelijk, en mensen verwachten dan altijd dat ze dezelfde kwaliteit aan het vergelijken zijn. Goed, maar als je een TIP147 koopt, moet die toch op zijn minst voldoen aan de in de datasheet gestelde specs.

Een iets duurdere prijs garandeert daarom nog niet de herkomst, gefopt worden kan je altijd.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

ST zijn ongeveer 1 millimeter dik. Die van ON semi zijn echt flinterdun, die kan je met een vinger omdrukken.

Even meten:
TI: 2.02mm
ST: 1.32mm
ON: 1.32mm

Dit zijn telkens TO3-P behuizingen.

Net even aan het browsen bij ST, er bestaat een TIP142T in TO220 behuizing.

Waanzin...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Arco

Special Member

Ik denk dat ze een partij hebben opgekocht bij een of andere IC broker.
Hier staan er nog 50.000 te koop in TO-220 behuizing...
Als je de datasheets bekijkt, lijken het wel omgestempelde TIP132/137.
Klopt met de behuizing (TO-220), HFE (500...1000), en Ic (8A)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 augustus 2009 22:27:54 schreef Arco:
Ik denk dat ze een partij hebben opgekocht bij een of andere IC broker.
Hier staan er nog 50.000 te koop in TO-220 behuizing...

Wel, als je daar zoekt op normale componenten kom je steeds op China en Hong Kong uit. Zelfs met een LM628 die wat minder courant is, allemaal China en Hong Kong, eenmalig op pagina 3 staat er United States tussen, die zullen waarschijnlijk van National zelf zijn.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Voor de liefhebber:

http://www.xs4all.nl/~rgfw/co/real_fake.jpg

Links TIP142 TO220 Futurlec
Rechts TIP142 TO3P Lokale elektronicazaak.

De T03P kost bijna 6x meer dan futurlec, maar dan krijg je ook wat.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik vraag me nog steeds af, wat het Futurlec-ding nou eigenlijk is. De meeste darlingtons, of dat nou een BC517, een BD681 of een TIP147 is, hebben een hFE die schommelt tussen 750 en 1000. Hebben ze daar in China iets in mekaar gefrutselt met het slechtste materiaal dat ze konden vinden om aan die armzalige 500 te geraken?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Kijk ook eens naar deze: http://sound.westhost.com/fake/counterfeit-p3.htm#bu505 Die fake lijkt wel heel erg op die van mij, zelfde fabriek ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Eens je een manier gevonden hebt om spotgoedkoop zo'n die te maken, kan je die in verschillende transistor-behuizingen kwijt - of je levert de die aan andere klungelaars...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Het verschil is nog geen klein beetje zeg.
Ze hebben toch nog wel 1 ding gemeen: alletwee opgeblazen...

Heeft ST ondertussen al gereageerd op je mailtje?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten