Uit mijn microcontroller (atmell at90s8515) komt een signaal van 5 volt. Hiermee wil ik een 7 segments display aansturen (kingbright sc23-12ewa) doordat display een vrij grote versie is zijn er 4 led's intern achter elkaar geschakelt en daardoor trekt hij redelijk wat spanning.

Het probleem luidt als volgt: Hoe kan ik met een signaal van 5 volt een spanning van 8 volt regelen voor mijn display.

Mijn eigen idee was om het signaal van 5 volt op de basis te zetten, de 8 volt op de collector en dan de emitter op het display. echter dit werkt dus niet. hij gaat alleen geleiden als ik dan (via labvoeding) de spanning iets omhoog draai van de basis. maar dit kan de microcontroller dus niet. Wie kan mij helpen met het schakelingetje wat hier voor nodig is om dit te kunnen schakelen.

Met vriendelijke groet.

schakeltorretje + FET eraan hangen (of een trenchFET) Heb even geen schema bij de hand.

http://www.tim.woodburn.btinternet.co.uk/ttl2fet.jpg

Zoiets kan je doen.

[Bericht gewijzigd door RES op ]

Op 30 december 2003 23:44:17 schreef Wouter Spee:
Mijn eigen idee was om het signaal van 5 volt op de basis te zetten, de 8 volt op de collector en dan de emitter op het display. echter dit werkt dus niet. hij gaat alleen geleiden als ik dan (via labvoeding) de spanning iets omhoog draai van de basis. maar dit kan de microcontroller dus niet. Wie kan mij helpen met het schakelingetje wat hier voor nodig is om dit te kunnen schakelen.

Zet 5 volt op de basis via een 1k weerstand, emitter aan de 0, collector naar het display, display naar +8V.

Als je het jezelf makkelijk wilt maken neem je een ULN2803A driver chip.

Om een transistor in geleiding te sturen moet er een stroom (NPN) van basis naar emitter gaan lopen, dus als je je emitter aan massa legt en een spanning op de basis zet (Eventueel een weerstand opnemen tusen basis en microcontroller om de stroom te begrenzen )zal hij wel opensturen. Je kun dan net zoals Wouter zegt het display tussen de 8v en de collector hangen.

Veel Succes

Iedereeen al reuze bedankt voor de snelle beantwoording. Alleen is het de bedoeling dat er aan beide kanten van het display (de + en de -) een transistor komt te hangen. Dit omdat ik meerdere diplay's heb. het welke bekende 1 voor een 1 aansturen van display's.

Even kort. aan de min hangt een transistor volgens jullie schakeling. Kan ik deze dan ook 7x toepassen voor de 7 segmenten aan de plus kant???

met vriendelijke groet.

snap jij het snap ik het??
Je bedoelt dat je meerder display tegelijkertijd wilt aansturen?

Als je alle + gewoon aan 8v volt hangt. Dan kun je aan ieder min van een display een transitor hangen.

Ok ik geef het toe hij was een beetje vaag.
ik heb het opgelost ik heb het even getekend.
hier staat de tekening

http://www.xs4all.nl/~spee123/

dit is mijn idee hoe het zou moeten worden.
aan de bovenkant van het display zijn 7 ingangen getekend ik heb hier niet alle transistors aan getekend anders werd het nogal onduidelijk. maar de eerste word gewoon 7 gekopieerd. het is dus dat je eerst het eerste display activeert door de eerste onderste transistor te activeren en op de plus kant het gewenste cijver te zetten dan vervolgens activeer je het 2e onderste transistor en een nieuw cijfer zo activeer je ze een voor 1.
nu is de vraag hoe ik de stroom van 8 volt die nodig is voor het oplichten van het display doorlaat. met het stuursignaal van 5 volt uit de microcontroller. Ik hoop dat mijn probleemstelling zo duidelijk is anders hoor ik het graag en zal ik proberen het nog verder te verduidelijken.

met vriendelijke groet
Wouter Spee

Op 31 december 2003 14:11:07 schreef Wouter Spee:
Ok ik geef het toe hij was een beetje vaag.

Als je de keuze hebt zou ik displays nemen met een gemeenschappelijke +, want je hebt 4 digits en 8 segmenten, en high-side schakelen is ingewikkelder dan low-side.

Maar als je het met common - displays wilt doen: een ULN2003 (of 4 x npn tor + basisweerstand) voor de negatieve kant, voor de positieve kant heb je 2 torren nodig per segment, of 1 x ULN2803A + 8 pnp torren met basisweerstanden, of 1 x UDN2981. En dan natuurlijk een serieweerstand per segment. Allemaal even aangenomen dat de stromen niet te hoog zijn.

Nou je bent geweldig. Hij doet het grandioos ik heb die udn2981 gehaald en het werkt geweldig. Alleen nu nog aan de - kant. Kun je die uln2003 op een gelijke wijze als de udn2981 aansluiten??? als dit zo is moet ik die even halen en dan werkt het. Maar ik had nog een paar c547b transistors liggen en die heb ik even geprobeerd met de emitter aan de ground en de collector op de - kant van het display aangesloten. (overigens zijn mijn displays inderdaad met common -) en op de basis een stroompje van 5 volt. Maar toen lichte het display niet op. Doe ik nu iets heel stoms wat eenvoudig op te lossen of kan ik beter gewoon die uln2003 halen en is dan het probleem voorbij.

Met vriendelijke groet,
Wouter Spee

Op 1 januari 2004 22:41:52 schreef Wouter Spee:
Alleen nu nog aan de - kant. Kun je die uln2003 op een gelijke wijze als de udn2981 aansluiten???

Hte principe is het zelfde maar de pinnen wijken vast af. Maar het zou met je torren ook moeten werken, mits je ze goed aansluit en een basisweerstand gebruikt.

en de basis weerstand is dan toch gewoon de weerstand die tussen het pootje van de microcontroller staat en de basis van de transistor?

Op 2 januari 2004 11:23:06 schreef Wouter Spee:
en de basis weerstand is dan toch gewoon de weerstand die tussen het pootje van de microcontroller staat en de basis van de transistor?

ja, neem 1k ofzo. 100 ohm of 10k is wrsch. ook goed :)

Heel hartelijk bedankt allemaal.

Vooral wouter van ooijen met jouw tip voor de 2 ic's heb ik de schakeling weten te realiseren.

Met vriendelijke groet,

Wouter.

Binnenkort komt er een website over dit alles met al mijn bevindingen.

Dit word het adres

www.xs4all.nl/~spee123

hopelijk allemaal een keer tot ziens