Draagbaar en redelijk goede klank;
Zoek de kleinste lage-tonen speaker die je kunt vinden, die op 30Hz kan werken.
Maak van mdf een behuizing waar die speaker 6 maal volledig inkan, 3 op elkaar, 2 naast elkaar (als je wilt teken ik dat wel).
Zet je lage-toon onderin, en je hoge-toon speaker bovenin, waarbij je de hoge-toon ruimte dicht maakt.
Gebruik wel een high/low filter, anders klinkt het naar niets.
Maak achter bovenin de behuizing een rond gat van 10mm.
En voor stereo 2 van deze boxen.
Voed je set met een Yuasa 12V/7Ah accu, en verzeker je van een mooi geluid.
Periang,
Speakers die echt 30Hz kunnen weergeven passen niet in een rugzak of half kratje bier.
Waarom je hoge tonen ruimte dicht maken?? Dat is heeeel ouderwets, er zijn tegenwoordig tweeters op de markt.
Ga nou niet boven het gevraagde tips geven, dan komen met met 2 HiFi speakers die ook wel draagbaar zijn.
En waarom bovenin een rond gat van 10 mm?? Sorry hoor maar je hebt werkelijk geen iedee van boxen bouw, zo maak je geen bassreflex door er een gaat na keuze in te boren!!
Wat denk jij zelf wat het gat in de box doet bij een bassreflex?
* Laat bovenstaande set nog eens rammelen op zijn bureau en meet hem af met een kratje.....
De truc met de hoge-tonen kamer is omdat ik gebruik gemaakt heb van een open chassis, met een dicht chassis kan die kamer vervallen.
Wil je een volledig berekende set, nou, hop dan.
Staat die hier nu nog niet?
Wat ik hier geef is een simpele goedkope oplossing om toch iets neer te zetten wat een aangenaam geluid geeft.
Dat gat hoeft niet altijd.
Bij mij na 3 verschillende speakers geprobeerd te hebben is dat gat er wel gekomen, en naar volle tevredenheid.
De versterker die ik gebruik is uit een setje desktop speakers, gevoed door een 12V= ingang, die zit bij mij apart in een kastje.
edit;
Ik had je vorige reacties niet gelezen, op moment van mijn vorige post had ik niet meer dan t/m de reactie van Sine op de pagina.
Page-refresh fout van FF 3.5
[Bericht gewijzigd door Arlina op (11%)]
Op 5 oktober 2009 23:10:24 schreef nijhuisr:
een 16 CM dual speaker goed voor ruimte besparing iets uit de bots-line car speakers (ik weet ook niet wat het mag kosten)
Zou ik niet doen. De goedkope autospeakers klinken totaal ruk. Beter dus zo'n visaton unitje nemen, kost evengoed niks.
in het algemeen: VOTI heeft een leuk versterkerkitje en verkoopt ook de visatonspeakertjes.
Je kunt ook gewoon wat proberen.
Bij conrad kun je een 2 * 10 watt versterkertje kopen bestelnr 115592-8A
Als je 1 speakertje gebruikt en je gebruikt de versterker als brugversterker heb je wel mono maar kan hij wel luider en zo blijft het ook mooi compact. Daar een 12 volt lood accuutje op en stevig mdf kasje eromheen maken en je bent klaar. Bij mij komt er ook nog wel redelijk geluid van af. Al kan het speakertje van visaton het niet altijd aan geluid en ook qua bas maar dan heb je wel een klein draagbaar speakertje van 10 * 10 * 15 cm die behoorlijk luider is dan je telefoon en goed draagbaar. (sleep hem overal mee naar toe)
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/V5gSZ5q0FoBQ6lPMa1TGAg?feat=direct… (foto's zijn met de mobiel gemaakt dus wat bagger maarja zo heb ik het iig gedaan)
(heb ook nog geen normaal roostertje op de speaker te beschermen dus vandaar dat stuk ijzer der voor)
HnD die ziet er echt vet uit, en nog compact ook! Zit de accu daar ook in?
Ik keek dus effen bij conrad en vond deze accu (bestelnr 250812 - 89). Gaat die lang mee, nu weet ik ook niet zoveel af van het opladen van baterijen, hoe laad ik em dan het best op en weet ik of ie vol is?
Ook, welke speaker zit daar in? Ik dacht aan deze (bestelnr 300294 - 89) maar weet ik nu niet of die te zwaar is ofzo.
foutje ik zou er eerst een visaton speakertje in doen maar dit is een andere geworden namelijk deze conrad bestelnr 300236-8A.
Niet echt top kwaliteit maar kan het goed doen. verder is het wel handig om er een koelblokje op je versterkertje te zetten anders gaat ie naar een paar minuten uit.
De accu zit er ook bij in is een 12 volt 1,3 Ah loodaccuutje en die gaat wel aardig lang mee ik denk een dag (24 uur) / anderhalve dag maar hangt erg af van je volumeknop.
(komt er op neer geen flauw idee als ik denk dat ie leeg is ff de multimeter er op en dan kijken of ik het moet laden)
Ik zal er zelf nog even een accu bewaker op zetten dat toch wel heel erg handig is want ik heb al een accuutje te diep ontladen en dus stuk. Loodaccu gewoon elke keer als je hem langer dan halve dag gebruikt aan de lader zetten dan zit er weer stroom in voor de volgende keer. Werkt prima voor mij.
Op 6 oktober 2009 16:05:44 schreef Ledlover:
Zou ik niet doen. De goedkope autospeakers klinken totaal ruk. Beter dus zo'n visaton unitje nemen, kost evengoed niks.
Welnee, bekijk het wel in de doelgroep. Liever een tweetertje erop dan een dual cone geval.
Het hoeft echt geen HiFi te zijn.