Beste lezers,

Ik heb hier een Iomega externe harde schijf van 500gb die doorgebrand is.

Ik had per ongeluk de voeding van mijn laptop op deze schijf aangesloten waardoor er een verbrande geur van de schijf kwam.

Nu doet ie dus niets meer.

Ik denk dat het printplaatje doorgebrand is en weet eigenlijk niet wat ik hier mee moet.

Valt dit te maken/meten? Of moet ik een identieke schijf op de kop tikken of een printplaat bestellen?

Weet iemand waar ik een printplaat zou kunnen kopen?

Alvast bedankt,

M.v.g.,

Edwin

Maak de schijf eens open (gewoon behuizing eraf) en maak eens een foto. Waarschijnlijk is er iets aan je voedingsprintje.

Met een beetje geluk zijn het maar een paar onderdelen en valt dit met wat handigheid te repareren. Als het smd is zal het natuurlijk wat moeilijker worden.

zoals gewenst, hier het printje van de schijf.

http://i195.photobucket.com/albums/z163/EdjeKroketje/iomegaprint.jpg

hmm, als er rook uit komt dan denk ik toch dat er een elco ofzo het begeven heeft, maar op het eerste gezicht zie ik aan deze kant van de print niets.

Zijn dat rechts boven TVSjes? Wellicht, als je mazzel hebt...

Anders uithuilen en een nieuwe halen. Het klinkt krom, maar 500Gb kost ook geen drol meer. Backupje terug zetten en klaar... Kost in elk geval minder tijd dan een reparatie-poging.

Nou, het gaat mij niet om een nieuwe schijf, het gaat mij om de data die erop staat.

Dit is het andere printje waar de schijf als het ware ingeschoven wordt.

http://i195.photobucket.com/albums/z163/EdjeKroketje/IMAG0074.jpg?t=1254926046

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (21%)]

Dat is het voedingsprintje, op het eerste gezicht zie ik schade aan het kristal, verder geen kapotte elco's denk ik.

Het kan door de foto zijn, maar klopt het dat de elco's een beetje bol staan?

Het kristal is het blinkende blokje aan de linker- onderste schroef. Dat is zwart uitgeslaan toch?

EDIT; @marco69: ik maak ook geen backups van mijn harde schijf hoor. Het merendeel van de bestanden heb ik wel nog op mijn PC staan.

[Bericht gewijzigd door T-baev op (19%)]

Nee ze staan niet bol, wat is het kristal?

Op 7 oktober 2009 16:28:18 schreef kingston:
Nou, het gaat mij niet om een nieuwe schijf, het gaat mij om de data die erop staat.

Klinkt als een gevalletje: backup? huh? Wellicht een goed leermoment...

Anyway... Als die disk nog een voedingsprintje ervoor heeft zitten (ik meen daar een stuk te herkennen), foto is te slecht om er wat zinnigs over te zeggen) zou je nog eens kunnen proberen het ding aan een USB-SATA bridge te hangen. Wellicht aan een PC met SATA on-board. Met een beetje mazzel.. eh... kun je dan de achterstallige backup maken :)

(sorry, beetje leedvermaak)

[edit]@t-beav: ooit zul je daar spijt van krijgen. Er zijn best wel wat mensen die een leuke boterham verdienen aan backup-lozen. Nou gun ik ze dat van harte, maar ik ben niet van plan er ooit aan mee te gaan betalen :)

[Bericht gewijzigd door Marco69 op (14%)]

Nou, ik heb ooit eens zo'n dingetje gekocht waar ik alle soorten harde schijven aan kan hangen die ik met usb aan mijn pc aansluit.

Nu heb ik de sata aangesloten aan de hd alleen ik hoor niets draaien.

Als ik 'm sata aansluit is dat tevens de voeding of is sata de voeding?

Er moet ook nog voeding bij, met een beetje mazzel zit die stekker wel ergens in je pc-kast. Bouw dan gelijk de HD in en sluit hem aan op een vrije SATA poort...

Nou, ik heb dus net de harde schijf aangesloten aan de pc. De pc ging niet meer aan. dus heb 'm losgekoppeld en de pc aangezet.
Toen nog eens geprobeerd m aan te sluiten terwijl de pc aanstond en meteen toen ik het stekkertje aansloot sprong mijn pc af.

Het zit 'm dus ook in de printplaat van de schijf zelf..

Maak eens een goede, scherpe foto van de componenten rechts boven op die HDD PCB. Het zou kunnen dat een TVS in sluiting is gegaan. Dan is lossolderen voldoende (om een copietje van je datat te trekken) als er verder niks stuk is...

Op 7 oktober 2009 16:34:54 schreef T-baev:
op het eerste gezicht zie ik schade aan het kristal, .

Hahaha, das een goeie, maar het is eerder schaduw dan schade denk ik.:-)
.

Het kan door de foto zijn, maar klopt het dat de elco's een beetje bol staan?
.

Bij foutzoeken is een visuele inspectie een eerste stap.
Maar je mag je er niet op,vastpinnen. Je hoeft niet overdreven zitten turen naar mogelijke visuele defecten.
Moest dat waar zijn, was het vak van reparateur lang niet zo moeilijk. aan 80% van de defecten is van buiten af niets te zien.
Een logische aanpak door afwisselend te meten en redeneren brengt je sneller tot bij het probleem.
Ik ben het verder met Marco69 eens. Er zit een radicale kortsluiting op de voeding. Veel kans dat een overspanningsbeveiliging doorgeknald is.
Begin met de grotere zwarte blokjes met 2 aansluitingen eens door te meten(niet de SMD elco's).
Dat zijn diodes of zeners of sidacs. Als ze defect zijn dan geven ze een erg lage ohmse weerstand. Je kunt ze gewoon in circuit meten, al ben je dan niet 100% zeker. uitsolderen kan alsnog als je een verdachte tegenkomt.