defecte IC in DVD speler voeding

Hallo, ik heb net een defecte Jamo DVD-593 gekocht.
er is iets mis met de voeding van het apparaat, hij doet helemaal niets.

nu heb ik gezien dat er op de voeding print een IC en twee weerstanden defect zijn, de IC is helaas niet meer leesbaar, dus kan niet zien wat voor IC het om gaat.
het is een met 8 pootjes, en de beschrijving begint met een 1. dat is alls wat ik er aan kan zien.

het nr. van de printplaat is: lvp201080-0201

de ic bevind zich in het 230 gedeelte.
de uitgangen van de print zijn: PCON / STB+5V / GND / -24V / F1 / F2.
en A+12V / A-12V / DGND / D+5V / S5V / +9V.

graag zou ik van iemand horen of die weet wat voor ic dit is, en of ik misschien een andere print kan gebruiken met dezelfde functies.

ik hoor het graag.

Shiptronic

Overleden

Opto ? kun je een foto posten ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 20 oktober 2009 13:35:59 (68%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb er nog geen goeie fotos van kunnen maken, en al had ik die, dan is het nog erg omslagtig om ze op de site te krijgen...

ik zal het wel eens proberen, kan even duren dan...

de foto`s staan op deze site: http://sytse-civic.hyves.nl/album/45308970/Jamo/NmCCjnnR/

als dit niet werkt: sytse-civic.hyves.nl dan staan ze onder foto album, Jamo...

ik heb zonet een Medion dvd speler open gehaald, deze voeding prints lijken veel op elkaar, als de uitgans spanningen het zelfde zijn, zou ik deze dan kunnen gebruiken???

ik hoor het graag.

dat lijkt mij een power/smps IC. Ik weet niet hoe je dat precies noemt. Het ic die de voeding aanstuurt. type weet ik niet helaas

Kijk eens naar de UC3842 en aanverwanten.
Reverse engineer het schema en check eens of de pinning enigszinds klopt. Word wel veredeld gokwerk.
Misschien staat op de onderkant van het IC nog een aanwijzing.

Andere optie: Misschien heeft iemand een service manual of kun je hem vinden/downloaden van: http://www.eserviceinfo.com/

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik dacht dat LG ook een dvd had met hetzelfde typenummer 593?
Ik kan mis zijn.

Als een mod dit topic kan parkeren bij TV/VIDEO dan komen er meer reacties!

DOA, NLA,... Ain't war hell?

bedankt voor de tips, helaas is hier nog niets uit gekomen, wel heb ik de vraag in een andere topic gezet,
het is voor mij ook allemaal nieuw, zo`n forum.

bedakt voor de reacties.

Het is niet echt de bedoeling dat je voor hetzelfde een ander topic maakt.

Als jij een vergelijkbare voeding met de goede spanningen uit een andere DVD-speler hebt, dan zou dat weleens prima kunnen gaan werken. Natuurlijk moet hij wel de gewenste stroom kunnen leveren, maar als hij optisch ook nog eens gelijk is aan de oude voeding dan heb je een goede kans. Waarschijnlijk meer kans dan een SMPS-controller zonder opschrift achterhalen (tenzij het idd in de servicemanual blijkt te staan).

If you want to succeed, double your failure rate.

oke, bedankt, zoals ik al zei, het is voor mij allemaal nieuw.
bedankt voor de reacties in ieder gaval.

mochten er meer ideen zijn, hoor ik het graag.

Als hij echt helemaal niets meer doet, dus ook de stand-by LED geen licht meer geeft, is het waarschijnlijk de 5V stand-by voeding. Heb je deze spanningen al gemeten?

Hier staat ook een speler (van D-vision) waarvan er 2 poten van een IC weggebrand waren (IC is een TNY264P). Ik heb toen een losse adapter gebruikt voor de 5V stand-by, dus deze speler heeft sindsdien 2 stopcontacten nodig, maar hij werkt verder prima.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De primaire kant is dood, dan komt er helemaal niks meer uit hoor!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

nee klopt, er komt inderdaat niets uit helaas.
zijn er misschien mensen die weten hoe of waar ik aan schema`s van dit product kan komen? of zijn er mensen die mij hierbij willen helpen?

b.v.d. Sytse

Het is de NPC1200P60 van ON-semiconductor.
Op het huisje staat normaal 1200P60.

http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=NCP1200

App note:
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/NCP1200-D.PDF

1.44 Euro bij Farnell.

Edit: Check vooral eerst het primaire circuit: diodes op kortsluiting, FET (ST2PNC60), Elco! Dat ding is niet voor niets ontploft.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Een optocoupler? De baantjes onder het IC en vooral het gebrek aan ruimte tussen de sporen zouden mij anders doen vermoeden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@SparkyGSX: Het is toch echt een switcher ic! Ik weet niet hoe je bij een optocoupler komt, maar het is toch echt het switcher IC dat opgeblazen is. De optocoupler zit naast de SMPS trafo!

P.S. Die opto zou ik dus ook checken of ie niet ook defect is.

Die kleine elco (C30?) naast het IC is ook vaak een bron van ellende, al die voedingen lijken als twee druppels water op elkaar. Laat me raden: is die 22uF ?

R307 is er ook uitgebrand (0.1 Ohm zo te zien).
Die loopt naar de Drain van de FET, is dus zeker ook kapot.

Dus R307/IC/FET minimaal vervangen, C30? ook preventief.

Verder secundair de diodes op kortsluiting checken (los solderen aan een kant). Dan de lamp test.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 21 oktober 2009 23:48:11 (26%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Henri62 en alle anderen natuurlijk SUPER BEDANKT, dit lijkt echt de goeie kant op te gaan...

de weerstand is inderdaad ook kapot en die C30? = C307, die is 10uF
ik zal als volgt te werk gaan,
Vervangen:
U301 (ic): (waarschijnlijk NPC1200P60 / 1200P60)
C307 (10uF);
R307 (1 ohm 5% volgens mij, bruin zwart goud goud);
R303 (220 Megaohm rood rood ?paars? goud);
R305 (2.2 Kilo rood rood rood goud);
U302 (w1s 409 morocco p2nc60);
U303 (405h68 sfh615 v agr001).

en nog even de diodes testen.
nog meer tips? altijd welkom, ik ben leerende...

220 Meg lijkt me onwaarschijnlijk. Trek eens een scherpe marco-foto (geen dichtbij-met-je-telefoon-uit-focus-foto dus) met juiste witbalans? Misschien bruin ipv paars?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

U302 is een FET met typenummer STP2NC60, daar zijn veel vervangers voor gelukkig, iets met P(2 of groter)N(willekeurige letter)(60 of groter) werkt meestal wel.

U303 klinkt als de optocoupler, typenummer SFH615. Ook daar zijn vast wel vervangers voor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er staan weer nieuwe foto`s op de site, hopelijk zijn deze beter te zien, maar die weerstand is wat donker gekleurd, door de geplofte ic, vandaar dat he moeilijk te zien is... mijn excusses daar voor.

hoop dat dit beter is.
http://sytse-civic.hyves.nl/album/45308970/Jamo/NmCCjnnR/

@Henry62: de datasheet waar je naar linkt, is nu inderdaad een switcher, maar volgens mij kreeg ik van de week een optocoupler... waarschijnlijk is er toen aan mijn kant verkeerd gegaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

R303 ziet er uit als 220 Ohm (rood-rood-bruin)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Mensen...
na een dag lang heen en weer bellen naar Jamo importeurs dealers etc.
ben ik eindelijk achter een adres gekomen waar ik gewoon een compleet NIEUWE POWER PRINT kon kopen, kost ook nog eens bijna niets!!!

ik zal jullie het adres ook gelijk geven, voor het geval dat...

http://www.cerepair-mijdrecht.nl/

kijk onder web-winkel, hier staan veel onderdelen voor o.a. Jamo.

Bedankt voor al jullie hulp. ik hoop dat het zo gaat lukken.
m.v.g. Sytse

Tjee, die 5 euro kun je inderdaad al niet eens meer tegenaan hobby'en...

If you want to succeed, double your failure rate.