Hallo,
Ik heb een kartje gelast. ((Niet zo groot)
Ik had eerst een benzinemotor, maar nu zou ik er toch liever een elektromotor opzetten.
Mijn vragen:
1) Welke motor gebruiken?
2) Hoe de snelheid van de motor regelen? (Motor regeling?)
3) Welke batterij? (Heb hier twee auto batterijen liggen.)
Alvast bedankt!
Ik zou zelf zoiets ook het liefst elektrisch maken.....maar een brandstofmotor heeft wel erg veel voordelen. Vooral dat je heel eenvoudig heel veel energievoorraad kunt meenemen, die nog vrijwel niks weegt ook, en die je supersnel weer kunt bijvullen.
Elektrisch is die energievoorraad een beetje zwaar en problematisch.
Ik heb wel een keer op discovery science een sportauto gezien die op een vracht laptopaccu's liep. Dat was dan wel weer helemaal goed natuurlijk. En een die op een circuit gewoon rondjes om een Lambourgini reed, ook erg stoer.
Ja, een benzinemotor heeft wat voordelen, maar waarom ik liever een elektromotor heb is omdat het niet stinkt en bijna geen lawaai maakt.
Een benzinemotor maakt veel lawaai en stinkt.
Bestaat er een webwinkel waar ze dit verkopen zodat ik het eens kan bekijken?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Welke motor gebruiken?
24V motor uit elektrische rolstoel, golfkar ed.
Hoe de snelheid van de motor regelen? (Motor regeling?)
Die van deze site.
Welke batterij? (Heb hier twee auto batterijen liggen.)
Zwaar en in principe ongeschikt, LiPo is the way to go, hangt wel een kosten plaatje aan ...
Ik heb voor mijn dochter deze zomer ook een elektrische kar gemaakt, vorige week getest met LiPo's ipv SLA accu's
Oud: SLA (Sealed Lead Accu) 12V 12Ah 4.2 Kg Rijtijd: 33 min Kosten: 35 Euro.
Nieuw: LiPo 14.8V 8Ah (2x4Ah) 0.8Kg Rijtijd: 47 min Kosten: 64 Euro.
24V motor uit e-step.
De motor regeling koop ik liever gemaakt. Zo ben ik zeker dat hij werkt.
Ik heb ook nog de twee batterijen van de elektrische step zelf.
Edit: Kun je eens een foto posten van de kart die je gemaakt hebt?? 
[Bericht gewijzigd door weerstand54321 op (18%)]
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
Er is wel wat leuks van te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=bERjkSTYOdU
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Foto's:
http://picasaweb.google.com/rvleusden/KimberlyEcoCar#
Ik gebruik een wasmachine motor icm een 12V => 42V Dc/Dc converter.
Accu's van een elektrische step zijn meestal SLA typen.
Bij lipo's wel de veiligheid in het oog houden!!
Die dingen wil je echt niet doorboren/beschadigen, door een aanrijding met een ander cart, steen, tak...
(schieten gelijk zot in vlam)
mocht je nog een oude wasmachine, e-step, of rolstoel hebben staan, of iets anders met een elektromotor erin, dan kun je deze goed gebruiken.
Dat scheelt denk ik heel wat in kosten, want een goede elektromotor voor zo'n kart zal ook wel niet de goedkoopste zijn
Danku voor alle reacties.
Met welk apparaat laad ik deze batterijen op?
http://www.wouter.bplaced.com/Skelter/Afb0091.jpg
Specificaties:
12V
4,5 Ah
20Hr
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]
Je camera heeft een bril nodig. Regel dat even en maak dan opnieuw een foto.
Ik heb loodaccu's, maar óók nicd accu's in die vorm gezien.
Verder is 4,5ah veel te weinig voor 'n kart, reken maar uit...
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (19%)]
hallo.
Voor een goede motor met veel kracht zouw ik zoeken naar een motor van een schrob en schuurmachine.
Deze zijn 24 volt en met 2 traxtie baterijen van 12 volt kun je toch een 4a5 uur werken.
Natuurlijk is het probleem dat die motoren geen grote snelheden draaien maar wel een kleine koppeling hebben(veel macht).
Is namelijk wel te verkrijgen bij iemand die industriele reinigingstoestellen verkoopt.
Waar ik werk liggen er toch een 100 tal.
Wil er gerust wel eentje op de kop tikken.
Maar ge moet die zelf komen ophalen.
Voor verdere afspraken liefst via mail.
Mvg danny
Danku voor de reacties! 
Die twee batterijen kan ik die gewoon opladen met een acculader voor auto batterijen?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
"kleine koppeling"? Daar bedoel je vast niet een koppeling met platen van klein formaat mee. "veel macht"? Wat zullen we nu krijgen, verkoop jij politieke motoren of zo?
De vraag is: wat is het vermogen? Je hebt geen accu capaciteit opgegeven, maar aangenomen dat dat zo'n 40Ah is, heb je ongeveer 1 kW/h bij je. Als je daar 5 uur mee kan rijden, trek je dus maar 200W elektrisch vermogen, en zal het mechanisch vermogen nog een stuk lager zijn, aangezien er waarschijnlijk een forse overbrenging tussen zit. Die kart ga je dus lopend kunnen inhalen.
Het is maar net wat je doel is qua snelheid.
Als je stapvoets wil, kom je wel weg met 200 Watt.
Ik heb nu een 750 Watter in m'n skelter gezet, en nu begint het pas ergens op te lijken, met een 250 Watt rolstoelmotor zat er niet veel pit in.
Hij rijdt nu zo'n 30 km/u schat ik op asfalt.
Op 't gras is íe nog steeds niet erg vlot.
Deze motor heb ik nu:
http://www.monsterscooterparts.com/36v70mowichs.html
fotootje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/skelter_aandrijving.jpg
Oké, bedankt voor de links.
Ik heb hier nu een acculader, mag ik dit gewoon aan de batterij koppelen en laten opladen?
ik weet zo niet uit mijn hoofd wat het vermogen van zo'n kart is maar met een electromotor van een rolstoel zit je daar lang niet aan. Je hebt echt iets van 3kW nodig om hetzelfde als een gewone kart te halen.
jullie hebben het de heletijd over laagspanning motoren. maar waarom, je hebt gigantische stromen lopen bij die spanning. Ik zou liever kiezen voor om met accu's een dermate hoge spanning te kiezen zodat ik een frequentieregelaar kan gebruiken (zonder brug erin etc)dan kun je een gewone 230V of zelfs 3-fase motor pakken. Die vind je veel meer in huishoudelijke apparaten terug tot dergelijke vermogens. Voorbeeldje: kasmotoren die hebben al gauw een vermogen van 1.5kW a 2KW... dan kom je in ieder geval meer in de richting.
toevoeging: remmen kan met een electromotor wel met minder slijtage onderdelen. Gewoon de motor afhankelijk van de remstand kortsluiten.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Waarschijnlijk heeft dat met veiligheid te maken; een accupack van 325VDC (of zelfs 560VDC) lijkt me niet echt handig en veilig. Met 96V zou ik persoonlijk nog niet zo'n probleem hebben, het moet raar lopen wil je daar het loodje van leggen.
Een beetje elektrische heftruck heeft ook een motor (vaak seriemotoren, geloof ik) van 5-6kW, en een accuspanning van rond de 80V. Het hoeft dus helemaal geen probleem te zijn, en ik snap ook niet waarom jij daar een probleem van maakt. Wat meer / dikkere MOSFETs, en dikkere kabels, etc, veel moeilijker hoeft het echt niet te zijn.
ja maar hou wel de accu´s in de gaten.. een autoacculader is gewent wat grotere accu´s te laden. hier kan die lader veel mee stroom in kwijt dan in zon kleine accu. ik zeg lader eraan. meten hoeveel stroom er loopt. dan kun je ongeveer uitrekenen hoelang je hem kan laden.
Accu´s kan je trouwens het het beste laden met 1/10e van de capaciteit. dus als je een accu van 7Ah hebt dan moet je hem ongeveer 11 uur lang met 700ma laden.