Aangezien dit http://users.telenet.be/ranzigen/td_circuits/circuits/fm_bug/fm_bug.ht… FM bugje erg vaak voorbij komt heb ik hem ook eens in elkaar gezet. Hij is nog niet helemaal af maar het oscillator deel wel.

Aangezien ik nog nooit een FM bug heb gemaakt en deze berucht is leek het me wel een uitdaging

Ik heb wel wat vooraf gemodificeerd. R6 is nu 150 ohm, R5 is 4K7 en R4 is 2K2. De trimmer is 4 tot 20 keramisch en C5 is een 2 tot 6 keramische trimmer. Die is erg gevoelig voor de stand. Iets groter of kleiner en hij slaat direct af. De spoel is ongeveer 0,65mm CU draad en hij is 6 windingen om 8mm met een lengte van 9mm. De antenne spoel heb ik even 3 windingen om 8mm gemaakt, die doet er niet zoveel toe. Er komt dadelijk toch een LPF achter. Daar zal ik ook het "recept" van geven. Hij draait nu op 6V even voor de veiligheid maar 9V gaat ook goed.

Onbelast direct op de scoop ingang zonder probe (dat is dus zo'n 150 ohm)geeft hij 6,7Vtt. Als ik de SA EH probe er dan naast hou, dan is dat even als referentie -30dBm. op 190MHz zit een harmonische met -20dBc, De derde harmonische is -14dBc daarna achtereenvolgens -6, -6, -8, -16, -18, -20, -15, -23, -11, -22, -20, -30 en de laatste die ik nog kan zien zit op 1521MHz met -36dBc. Niet gek voor een BC547. Dit wil je dus echt niet aan een antenne hangen.

Als hij af is zal ik alle DC meetgegevens in het schema erbij zetten als controle hulpmiddel. De excacte spoel en C waarden zal ik ook opmeten. Almede foto's van de opbouw, scoop en SA beelden.

Ik vraag me af hoe een echte HF-tor (BF199) zich hier gedraagt. Ik ben er net mee bezig (het ligt aan het weer denk ik ;)) maar kan de harmonischen alleen constateren, niet uitmeten.

Is dat een hint, Henry ;-)

Het soort transistor maakt m.i. niet zoveel uit als het gaat om harmonischen productie.
Deze simpele oscillators doen het immers altijd in klasse C.
Vroeg op laat gaat de be, gc of gs overgang gelijkrichten en het actieve element knijpen tot het nog op de toppen van het oscillator signaal in geleiding is ...

Ik ben eerder benieuwd of een HF tor meer vermogen levert. Nog meer harmonische is toch niet zinvol en veel schoner zal hij er ook niet van worden. Dan zal het ontwerp anders moeten.

Een "vergelijkbare" HF tor zal allicht meer vermogen leveren, maar ook meer harmonischen!

Op 20 december 2009 16:02:14 schreef Rd12tf:
Het soort transistor maakt m.i. niet zoveel uit als het gaat om harmonischen productie.

Ik doel meer op bedrijfszekerheid, maar ik heb met een BC547B al andere resultaten dan Fred...

Componenten orgineel gehouden, maar voor C5 een 2-10pF trimmer genomen. Mijn oscillator slaat aan tussen 4 en 10pF!
Voeding is 9V uit een labvoeding, spoel is van simpel 0,7mm(d) CuL draad van een oude TV spoel, 5 windingen op een 4mm boor, spoellengte 7,7mm.

Op een 60MHz scoop met 8x Mag. heb ik een duidelijk plaatje van een iets te spitse sinus.

Op 20 december 2009 15:02:19 schreef fred101:
Ik heb wel wat vooraf gemodificeerd. R6 is nu 150 ohm, R5 is 4K7 en R4 is 2K2.

Je fokt hem hier behoorlijk mee op, meer harmonischen.

Een HF-tor heeft ook tot gevolg dat de modulatie kleiner is, want die hebben kleinere bc-collector-capaciteiten. Dat betekent meer stabiliteit, maar minder modulatie.

Maar voor de modulatie moet je toch eigenlijk een aparte varicap:1N4001 gebruiken.

Ik denk dat zo'n bc547 niet eens zoveel minder vermogen levert dan een bf199. Waarshcijnlijk zit zo'n 547 ook al tegen het maximum aan. En dat is iets minder dan twee maal de collector-basis spanning die piek piek op de collector staat. (dus 12V piek piek bij 9V voeding, basis op 3V)

Als je meer vermogen wilt kun je beter een 2n2219 nemen. Ook een LF-torretje, maar die heeft nog een aardige bandbreedte bij wat grotere collectorstromen. Bij de bc547 zakt de bandbreedte heel erg snel terug zodra er wat stroom getrokken wordt.

Fred,
dat is geen FM bug maar een stoorzender.
Ik zal vanavond of morgen ook eens bouwen en meten.

Ik denk dat ik een brak trimmertje heb. Ik had keurige modulatie op 93MHz (op de scoop). Met een massadraad werd het nog beter. Ontving het ook op het radiotje van de mp3. Verspringt bij het verdraaien van de 2-6pF ineens naar 140MHz. De modulatie werd ook vreselijk en frequentie afhankelijk. Nu even geen zin meer. Een LPF zal niet meevallen want 60cm draad is maar 6 ohm en 12000pF ofzo :-) De uitgangsimpedantie lijkt bij mij ongeveer 130 ohm te zijn. (even grof vastgesteld met een potmeter als dummy.

Leuk, wordt al bijna een jongensradio bugje :-)

Op 20 december 2009 18:53:41 schreef fred101:
Een LPF zal niet meevallen want 60cm draad is maar 6 ohm en 12000pF ofzo :-) De uitgangsimpedantie lijkt bij mij ongeveer 130 ohm te zijn. (even grof vastgesteld met een potmeter als dummy.

Leuk, wordt al bijna een jongensradio bugje :-)

Dat zal zeker niet meevallen, het filter gaat gewoon meedoen als onderdeel van de oscillator kring.
Een simpele buffer met een J310 met een filter erachter geplaatst, zal het al een stuk beter doen.
(Gate van fet aan massa via 470k, kring van oscillator met 1p2 aan gate, source van fet aan massa met 100 ohm, ontkoppelt met 10n, drain met 6uH naar +9V, 100p van drain naar LPF.)

En dan vervangen we gelijk de oscillator door een wunderhorn, de modulator door een met dubbele varicap, filtertje erachter, voedinstabilisatie en verschuiven we de oscillaor richting 145, ehh volgens mij waren ze daar een tijdje terug in een ander topic al mee bezig ;-)

Het is meer een beoordeling van deze "fantastische" bug zodat wanneer de 80ste vraag erover langs komt ik weet waar het fout zou kunnen zitten. Dan kunnen we dus concluderen dat een nabouwbaar filter niet gaat lukken aangezien de meeste dit ding zo al niet werkend krijgen wat ik me goed kan voorstellen gezien het grillige karakter. Zonder scoop is dat een kwestie van geluk en toeval. Een filter maken is niet moeilijk maar blijkbaar is een spoel iets heel engs en moeilijks wat je het liefst dan maar met veel draad een eind van de schakeling af zet en in een filter zitten er wel eens een paar ;-)

Wow, daar sta ik toch wel van te kijken. Wist dat die modulatie niet geweldig was, maar zo slecht... Dat is toch wel erg.

Ik vind het best een nette modulatie, voor AM tenminste >:-) Door meer of minder insturing kon ik de mooiste figuurtjes maken. Vierkante blokken die steeds een divisie nul zijn en dan bv 3 divisies maximaal ( een soort squencing FM ? ). 100% modulatie met een deuk boven en onder. overmodulatie wat mooie perfect ronde ballonnen met steeds tussenruimte oplevert. Op de SA zag die AM modulatie er helemaal niet uit. Het waren twee zijbanden met nagenoeg geen draaggolf in het midden (lager dan de zijbanden) en tussen die twee 1KHz tonen in de zijbanden krioelde er een hoop prut op en neer (FM ?)Echt heel smerig.

Henry, hoe ziet dat bij jou eruit, ik neem aan dat jij hem ook werkend hebt ?

Haha, heren zendamateurs waar zijn wij nou helemaal mee bezig ;-)
Geef nou zelf eens toe, dit is toch veel leuker..
Nu begin je nog met een bug, en over een jaar of wat staan jullie in de schuur op klompen polka's te draaien ;-)en het kippvel over je rug loopt hoe het signaal van je gemoderniseerde bug in stereo en RDS over het landschap dendert ;-) :-p

Dit doet me goed :-p

73, bye bye

(niet al te serieuze reacties graag, het is maar een grapje ;-))

Het heet FM bug en stoort enorm.
Ik heb even het oscillator stuk gebouwd en aangepast zodat de bug op 150MHz oscilleert.
De hoogste harmonische zit -50dB lager op 2,3GHz.
Verder een heel stel mooie pieken.

Op 20 december 2009 21:09:47 schreef fred101:
Het is meer een beoordeling van deze "fantastische" bug zodat wanneer de 80ste vraag erover langs komt ik weet waar het fout zou kunnen zitten. Dan kunnen we dus concluderen dat een nabouwbaar filter niet gaat lukken aangezien de meeste dit ding zo al niet werkend krijgen wat ik me goed kan voorstellen gezien het grillige karakter. Zonder scoop is dat een kwestie van geluk en toeval.

Niet helemaal, ook zonder prima te doen.
Fouten:
-De spoel, de meesten trekken de spoel te ver uitelkaar, hou de spatie gelijk aan of minder dan de draaddikte.
-Opbouw: Veel te lange draden rond de collector en het kleine koppel C'tje
-verkeerd aangesloten trimmer

Wie deze dingen in de gaten houdt maakt een werkende bug.

Op 21 december 2009 09:04:11 schreef fred101:
Henry, hoe ziet dat bij jou eruit, ik neem aan dat jij hem ook werkend hebt ?

Ik heb tot jouw post nog geen behoefte aan modulatie gehad, nu wil ik het zelf ook wel even zien ;)

Zijn jullie? Op hol geslagen? Hahahaaaaaaa

Heb ik gelijk een vraagje aan jullie allemaal.

Wat vinden jullie van L2?
Wat is het nut van dit spoeltje?

Nu laten we deze L2 weg en zetten we daar een HEEL klein Ctje neer.
Of zet deze zelfs op een aftakking op L1 wat meer naar de plus toe.
Jullie mening?

Zou het misschien nog een idee zijn om in de plus lijn tussen R3 en R5 een kleine -
weerstand te zetten van bijvoorbeeld 56oHm of smoorspoel en aan de kant van R5 -
nog weer een ontkoppel Ctje 1..10nF + 1 elcotje misschien?

Een smoorspoeltje tussen C2 en osc?

De gedachte om er een buffer trapje achter te zetten die HEEL licht gekoppeld is?
Wat denken jullie?

Los van het feit dat jullie hem liever helemaal misschien niet maken,
Wat zouden jullie veranderen (uiteraard ter verbetering!)

En natuurlijk blijft het FM.....AM hoe heet zo iets er tussen in?

Vr Gr RRob.

PM ?? als in post-traumatisch

Even snel want ik moet dadelijk de plaat omdraaien, die polka's duren maar zo kort, maar ik heb nu even Frans B. opgezet.

Oei oei, ik heb wat op mijn hals gehaald. Krijg ik de hele piraten- afdeling van de Veron over me heen (hi) Rob, volgens mij hoorde ik jou laatst op de repeater van Rotterdam. (ik kon er alleen niet tussen komem)
Ik wil je wel een spectraal plaatje laten zien, dan kun je zelf bedenken waarom hier geen eindtrapje achter kan, ook geen heeeel kleintje. ;-) Dit krijg je met een pi-LPF filter niet weg. Nu heb ik die van mij wat "gemod" maar die van René is origineel en die maakt nog meer harmonische.

Het nut van L-2. Ik denk dat het bij de maker waarschijnlijk beter uitpakte ivm wat hij als antenne gebruikt maar ik heb er mijn twijfels over. Ik zou eerder ook aan een Ctje denken. De andere opties maken het meer "zender" zal ik maar zeggen en daar lijkt me de hele opzet van het ding al niet goed voor.

Ik zou eerder denken aan een goede oscillator en een ... en een.... maar dat topic hebben we al gehad. ;-)
Ik ben al bezig met een 145MHz setje. Die oscillator levert meer vermogen en is brandschoon (en nabouwzekerder dan dit gedrochtje voor iemand die weet wat hij doet)

Ik hoor hier nu Heintje klopt dat?

Op je hals gehaald? Ben je gek, de Veron is dat niet een piraten station dan?

Dat je me gehoord hebt zou heel goed kunnen! (als de naam Rob was is het hem vast!)
Jammer dat je er niet tussen kwam? Toch let ik er wel enigszins op dat ik ruimtes laat?
Ik heb vroeger wel van dit soort zendertjes gehad met twee buffertrapjes en als laatste de 2N3553! (het bereik van Rotterdam naar Delft met gemak!)
Maar deze deed het over het algemeen beter:
http://members.lycos.nl/radiorob007/images/schema/fm/4tr2.5watt-radior…
hier mankeert ook nog wel het een en ander aan maar heb hier leuk mee gedraaid!
Maar even terug over dat andere zendertje (in mijn ogen ook een Josty Kitje)
Ik heb vroeger veel lol met dit soort schema's gehad en met best eng grote bereiken -
zo af en toe.
Daarbij verteld dat ik echt niet op een gunstige locatie zat.
Ik had vrienden die zaten in een flat die rammelde nog veel verder weg.
Josty Kit op 12V accu met dipool meer was het niet!
Een leuke tijd kan ik vertellen met veel mensen in omgeving Rotterdam,
Allemaal van die kleine pest zendertjes.

Vr Gr Rob.

Ik heb hem nu naar 50 ohm aangepast door het seriespoeltje en een shunt C. De uitgangsimpedantie bleek tussen de 6 en 13 ohm te liggen en bijna ohms. Er staat nu een spectrum beeld van de modulatie bij. De emiter weerstand is nu weer 270 ohm. Beter krijg ik hem niet (of ik heb er geen zin in :-) Hiermee klonk hij het best en hij doet een wopping 0dBm :-)

Op 22 december 2009 18:17:31 schreef fred101:
Er staat nu een spectrum beeld van de modulatie bij.

Waar Fred, hem ik een link gemist?

Oeps, ik ben hem vergeten

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=898&p=5023#p5023

Naar onder scrollen. De bovenste is echt AM ;-)

Ik heb hem nu toch nog maar wat aangepast. Eerste tor los, 1n4004 in sper aan collector en de audiogenerator er op. Klinkt mooi zuiver nu. En volgens mij al veel meer FM.