JustME125
Correct me if I'm wrong!
Hallo CO'ers.
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb zo'n beetje het hele domotica verhaal op het forum wel gelezen. Ik kwam tot de conclusie dat er een hele hoop geschreven en gefantaseerd werd maar dat er nergens echt iets uitkwam.
Nu ben ik zelf best geïnteresseerd in domotica en hou wel van een potje knutselen op het gebied van electronica. Software is niet mijn sterkste kant maar ik ben er niet vies van.
Het lijkt me zinvol/leuk/interessant om eens serieus met een aantal mensen te kijken naar domotica. Dat wil zeggen "voor thuisgebruik" een domotica systeem ontwikkelen dat modulair is, niet duur is en vooral open source is. Ikzelf ga dit in mijn eentje nooit trekken dus had ik me bedacht om met een paar mensen van hier gewoon "voor de hobby" eens te gaan knutselen. Dit brengt een hoop kennis bij elkaar en is ook voor velen een stok achter de deur denk ik om door te gaan als je het niet echt ziet zitten.
Ik heb geen idee of er interesse is onder de serieuze forummers hier om met een aantal personen samen te werken en zo eens écht een leuk systeem voor hobbyisten op te zetten.
Nog even wat persoonlijke info van mijn kant uit:
Ik studeer over een half jaar af aan de Fontys Hogeschool Engineering (afdeling electro uiteraard
) met als afstudeerrichting analoge techniek + embedded systems (met name de hardware kant van dit hele verhaal dan). Ik knutsel graag, heb weinig budget, relatief weinig tijd en een hele bult wilde ideeën die ik in mijn eentje nooit uitgewerkt ga krijgen.
Bij serieuze interesse post dan hier of stuur me een mail (zie profiel).
Met vriendelijke groet,
Bram van Rensen
EDIT :
Voor mee info zie de site
Ik ben er wel voor in en ik heb er ook wel uitgesproken ideeen over.
Het probleem waar je tegenaan loopt zijn de normen NEN1010 voor een elektrische huisinstallatie. Draadloos werkt niet echt top, het liefst zou je iets van een RS485 netwerkje willen maken maar mag dat door de bestaande buizen? In zicht is echt geen optie.
Nou ja, niet gelijk met problemen beginnen; even kijken wat er verder nog voor reacties komen 
msicaron
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
In de laatste twee elektor's staat ook iets ivm domotica en gebruikelijke protocollen. Het is misschien handig om daar te beginnen?
veel succes;-)
No_Brain
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Ach.. Nen1010 met signaalkabels door de zelfde buis.. Zolang je niet zegt dat het mag ga je er vanuit dat niemand het doet... Dat die "iemand" het dan toch doet omdat de bestaande installatie niet anders toelaat.... Dat is een ander verhaal maar maakt het ontwerp niet anders...
Maar inderdaad, een goede start is kijken wat je er allemaal mee wil (schakelaars, dimmers, rolluik, licht/donker schakelaar, alarm, energie-monitoring)..... Dan een protocol bedenken dat dit (en meer) toelaat. Beter gezegd, bestaat er een standaard protocol dat aan jullie wensen voldoet (zoals gezegd, RS-485 is misschien interesant)...
[Bericht gewijzigd door No_Brain op (12%)]
Joeri de Man
LED there be light
JustME125
Correct me if I'm wrong!
@ Joeri
Bedankt voor de tip. Ik ga er nu naar kijken.
@Msicaron
Ik had inderdaad al het een en ander voorbij zien komen in de elektuur maar kon er nog niet zo heel veel mee naar mijn idee.
@Iedereen
Bedankt voor de reactie. Zin om misschien mee verder hierin te gaan? Ik probeer een beetje een clubje bij elkaar te krijgen om samen te werken aan zoiets.
Mzzls
Edit: Ik heb even gekeken naar domotiga maar dit draait onder linux. Eigenlijk heb ik weinig zin om een PC in te zetten voor dit soort doeleinden. Ik dacht meer aan uC's
[Bericht gewijzigd door JustME125 op (19%)]
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Progger
GMT+1
Lijkt me enorm leuk!
zelf heb ik dit gebouwd,
het word natuurlijk leuker als je er meerdere kunt maken
(ik weet dat hier zelf 16A behuizingen voor te koop waren!)
vervolgens alles lekker laten communiceren over powerline communicatie (babyfoon techniek, dacht 50Khz over de 230 versturen) en een µC in iedere behuizing.
Zelf heb ik een linuxbak in mijn meterkast draaien, en dat is leuk, maar het moet natuurlijk ook gewoon een afstandsbediening hebben, zonder dat je steeds een monitor moet aanzetten.
X10 heb ik ook geen geld voor, maar de hardware kant zelf uitdenken lijkt me wel gaaf.
Joeri de Man
LED there be light
Nou ik ben wel benieuwd naar jullie uitwerking, ik lees mee. Maar ik ben er zelf ook mee bezig ik hoop binnen de aankomende maand de eerste printplaat af te hebben.
Dat zal een draadloze ontvangstmodule worden die op 5 volt werkt.
- Het heeft 3 uitgangen.
- Kan serieel data doorgeven.
- Kan ook alleen aan/uit doen op 3 pins.
- Schakelt dus ook 5 volt
- Zit verder geen scheiding/beveiliging op
- is ongeveer 35 * 20 * 8 mm
Het draadloze systeem is bedacht op basis van een stukje firmware dat ik op www.picbasic.org/forum gevonden heb (van TIM).
Deze code laat het toe om 2 words te verzenden.
Met die code heb ik een aantal dingen bedacht. Wat hier onderandere op mijn spiegel (en nu ook op papier) staat beschreven. Een brainstorm aan ideeën van wat ik wil kunnen. Dit wil ik gerust met jullie delen 
Dus na het typen van deze hele lap tekst... Denk ik toch dat ik animo heb.
Er word altijd gesproken dat er geen signaalkabels door de zelfde buis als het 230 V, maar er worden ook rookmelders opgehangen waarbij er een (meestal oranje ) draad zit voor de doorkoppeling van die melders .
Hoe zit dit dan ?
En 0 tot 10 V regeling voor dimbare TL , ook signaal en 220 in 1 inbouwdoos.
Ik denk dat er veiligheids technisch niet veel aan de hand is.
Ik denk dat het het moeilijkst is om de storingen buiten de kabel te houden.
Ik ben zelf ook aan het nadenken over een eigen systeem wat vooral betrouwbaar en betaalbaar moet zijn.
Laagspanning en netspannings draden mogen niet door één buisje, omdat dan de minimum afstand tussen hoog- en laagspanning (7mm) niet gehaald wordt.
Het systeem bestaat uit zenders voor de wandschakelaars, ontvangers (bv dimmers en aan/uit modules), en een hoofdunit die geprogrammeerd en gemonitord kan worden via een pc. De hoofdunit heeft een real-time clock, werkt met een pic en is dus stand-alone en voedt de zenders en ontvangers.
Ik denk aan een systeem waarbij ik twee draden bijtrek in de buizen. De éne draad is voor communicatie (serieel), de andere is voor de voeding. De nul van de netspanning is de ook de ground van de zenders/ontvangers. De voeding is een 12V wisselspanning tov van deze nul. Het signaal is een pull-up ingang voor alle zenders/ontvangers, ook tov de nul. Hierdoor is eigenlijk alles door de buizen hoge spanning. Ook de zenders en ontvangers en de hoofdunit zijn in direct contact met de netspanning. Dit mag wel volgens mij mits de normale veiligheidsvoorschriften verder worden nageleefd.
De galvanische scheiding komt in beeld bij de verbinding met de pc. (optocouplers, en dan een max232, en een rs232->usb dongle.
De modules kunnen nu heel goedkoop en eenvoudig worden.
De meeste modules kunnen getest worden in een veilige opstelling (12V trafo) zonder de 220V. Er zijn geen dure mini-trafo's nodig, ook geen relatief dure draadloze modules.
De twee extra draden moeten naar alle benodigde lasdozen gelegd worden.
Wie ziet obstakels die ik niet zie? Of heeft een aanvullend idee?
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Allemaal super bedankt voor de reacties. Ik merk dat er dus toch meer mensen mee bezig zijn. Hebben jullie er zin in om met een paar man eraan te werken? Djoveld gaf al aan dat hij er wel zin in heeft.
Ik zie al een aantal bedrade oplossingen voorbij komen. Ik heb zelf geen mogelijkheid om overal signaaldraden heen te trekken dus zit toch meer te denken aan een opstelling welke lokaal gevoed worden (stopcontact) en dan hun data wireless krijgen/verzenden via zigbee/WiFi/o.i.d. Data via het lichtnet zoals ook wel vaker het geval is valt ook te onderzoeken natuurlijk.
Wie o wie hebben er zin in?
Groeten
Progger
GMT+1
Ik doe mee.
Draden trekken is voor mij ook geen optie, omdat ik verwacht hier niet lang (<1 jaar) te wonen.
maar hoe kom je aan die 433MHz modules?
Ik doe ook mee .
kijk eens hier ,dit is wat we nodig hebben http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00236a.pdf
JustME125
Correct me if I'm wrong!
Bedankt voor alle reacties. Ik ben al heel blij met het aantal enthousiastelingen
.
Stuur me even een mailtje (zie profiel) dan heb ik alvast wat namen bij elkaar.
Groeten
Als er uit de DS van uC mooi printen ontstaan die in een vrij standaard wallwratbehuizing passen heb ik wel intresse om er wat af te nemen, domotica was/is hier ook de bedoeling.
mooie van x10 is dat je geen signaal draden hoeft te trekken, en er is veel universeel verkrijgbaar.
wat ik nog mis bij x10 is een draadloze thermostaat
Het voordeel met X-10 is dat er inderdaad al veel van is ,geen extra draden trekken .
Het protocol bestaat al en in picbasic zijn de X-10 commando's al opgenomen ( XIN en XOUT ).
Nu bestaat dus de mogelijkheid om dit ook uit te breiden met PIC's en picbasic, dus ook een draadloze thermostaat
Er is nu een actie op sk.net waar je ze goedkoop kan halen.
[Edit] late post op de vraag van 433 zenders/ontvangen (A)
[Bericht gewijzigd door Arne op (34%)]
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
misschien vanwege de drukte op 433 handiger de 868 transmitter versie van FotoOpa te gebruiken , tenminste die hij ook gebruikt.
Groeten, Bram
Op 24 december 2009 20:19:05 schreef bprosman:
misschien vanwege de drukte op 433 handiger de 868 transmitter versie van FotoOpa te gebruiken , tenminste die hij ook gebruikt.Groeten, Bram
Als ze samen moeten werken is wel handig als ze op de zelfde frequentie zitten 
JustME125
Correct me if I'm wrong!
@Tinus:
zin om actief mee te denken? Mail me even dan 
Ik zie al veel suggesties voorbij komen gelukkig. Dankjewel voor alle input.
Mzzls
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Dat X10 is wellicht de meest handige oplossing die ik zeker zie zitten.
Om nu zelf zo'n gataway in elkaar te klussen is wellicht wat te lastig, maar uiteraard wel leuk om te doen.
Echter: heeft iemand al eens zo'n ding gebouwd?
Die in de AN van Microchip hangt zonder enige trafo's recht aan het net.
Iets wat je liever niet hebt.
Ik ben er ook al een beetje aan bezig geweest en heb al een schakel en bijna een dim module af. Deze zijn bedoeld om in te bouwen in een inbouwpot.
Ze worden gestuurd via rs-485, deze signaalkabels wou ik in combinatie met voeding (4 aderig) in de huidige buizen erbij duwen, maar volgens jullie mogen die dus niet bij elkaar?
Hoe wordt dat tegenwoordig dan gedaan met domotica systemen op een bus lijn?