beste forum,
ik heb een kookplaat gekocht, type SIEMENS EH875ME21E
deze kookplaat heeft de aansluit-draden:
- bruin
- zwart
- grijs
- blauw
- groen/geel
er zit geen stekker

de stekker van de kookplaat die verwijderd wordt, heeft de aansluit-draden:
- bruin
- zwart
- zwart
- blauw
- groen/geel

vraag: hoe koppel ik de draden van de nieuwe kookplaat aan de oude beschikbare stekker ?

Als volgt:

bruin - bruin = fase
zwart - zwart = fase
grijs - zwart = fase
blauw - blauw = nul
ge/gr - ge/gr = randaarde

Het antwoord van Hugo is erg kort door de bocht met mogelijk een kapotte kookplaat tot gevolg. Er is hier ergens een zoekfunctie, deze vraag komt wekelijks langs.

Gr.

Erik

Toch is het antwoord van HUGO helemaal goed,
tenminste:
Het moet echt krachtstroom zijn, dus 3 fase, en
De draadjes moeten goed aangesloten zijn.

Maar gezien de draadkleuren die opgegeven worden, denk ik dat er ergens iets niet klopt.
De kookplaat is denk ik hartstikke nieuw, en dus niet uit 1993

Ik ben uitgegaan van "echte" krachtstroom en ik heb het begrepen als: de oude kookplaat is in 1993 aangesloten met bruin + 2x zwart als fases.

Het antwoord van Hugo klopt natuurlijk, dat ontkende ik ook niet. Als TS klakkeloos dit advies volgt is er een grote kans op donkere (rook)wolken, daar waarschuwde ik even voor. Je bent uitgegaan van echte krachtstroom, maar de kans bestaat dat de Perilex wcd driefasen aangesloten zit en dat de tweedehands Siemens kookplaat 2x230 is bedraad. Aan nieuwe kookplaten zit nooit een snoer.

Gr.

Erik

Effe googlen en je weet 't zeker
http://74.125.77.132/search?q=cache:TgZr0HfmdfUJ:www.siemens-home.nl/e…
Ga dan naar tabblad documenten en download de juiste gebruikershandleiding.
Doe 't vandaag, want ik weet niet hoe lang de houdbaarheid van de cache is.

Aansluitschema maar even uit de montagehandleiding gehaald.
http://www.uploadarchief.net/files/download/siemens%20kookplaat.jpg

1 = bruin
2 = zwart
3 = blauw
4 = wit (grijs?)
5 = ge/gr

Eric1234 heeft gelijk, maximaal twee fases. Mijn verhaal klopt in dit geval dus niet.

De TS zal moeten gaan meten, wat de nul en fase zijn op die Perilex en welke bij elkaar horen.

Bedankt voor de informatie.
Het lijkt een lastigere klus te worden dan ik dacht.
Als ik het goed begrijp heeft mijn oude kookplaat daadwerkelijk op krachtstroom met drie fases gewerkt (L1, L2 en L3), terwijl de nieuwe kookplaat volgens het schema van Hugo/Siemens slechts L1 en L2 kent.
Hoe los je deze verandering op ?
Moet ik aanpassingen doorvoeren in de meterkast ?

Dank voor de ondersteuning tot nu toe; ben blij dat ik de kookplaat niet meteen aangesloten heb.

? en wat betekent TS, en Perilex ?

Weet je zeker dan het drie fase krachtstroom is? Je oude kookplaat kan ook op twee fases hebben gewerkt.

Ik kwam dit plaatje nog tegen:
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/1265_kookplaat_atag_1.jpg
Dit komt qua draadkleur overeen met jouw oude aansluiting.

Maar om zeker te weten, met een spanningsmeter (DVM) kan je uitzoeken hoe de Perilex is aangesloten. Ik neem aan dat er een Perilex WCD op de muur zit.

3 fase Perilex:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Perilex_box_diagram.png

Voor 2 fase aansluiten is er geen standaard. Vaak is de L1 de tweede nul.

TS = topic starter
Perilex is een type wandcontactdoos en stekker.

Hugo, zeer waarschijnlijk heeft de oude kookplaat op krachtstroom gewerkt. Op de stekker van deze kookplaat staat bij de polen "R", "S", "T" en "N".
Ik heb begrepen dat RST voor L1, L2, en L3 staat; 3 fase krachtstroom.
Een stroommeter heb ik niet; die ga ik straks halen.

Vervolgens blijf ik ook na het meten toch worstelen met de vraag:
hoe verander je de huidige 3-fase stroomaanvoer naar een 2-fase aanvoer voor de nieuwe kookplaat ?

Kijk eens in de meterkast. Zit de kookgroep aangesloten via een groepenkastje met drie automaten/stoppen is het drie fase, zijn het er twee (automaten/stoppen) is het een twee fase aansluiting.

Als er wat veranderd moet worden in de meterkast, haal er dan een vakman bij.

De meterkast heeft drie stoppen voor de krachtstroom-groep.

De oplossing is vrij simpel.

De kookplaat heeft maar 2 fases nodig, je hoeft dus ook maar 2 aan te sluiten.

In de kookplaat:

1 Bruin
2 Zwart
3 Blauw
4 Blauw
5 Geel/groen

In de perilex:

R(L1) Bruin (linksbeneden)
S(L2) Zwart (rechtsboven)
T(L3) niet-aansluiten (rechtsbeneden)
N(Mp) Blauw (linksboven)
PE Geel/groen (midden)

De tekst tussen (haakjes) geldt, met de grote nok naar boven toe, aanzicht in stopcontact.

Grijs knip je dus aan beide kanten weg.

Veel kookplezier! En goed vastzetten he?? (dwz aderhulzen etc)

Groet,

Arend

Op 5 januari 2010 09:59:17 schreef Arend Brouwer:
De oplossing is vrij simpel.

De kookplaat heeft maar 2 fases nodig, je hoeft dus ook maar 2 aan te sluiten.

Waarmee je je ENE nul-ader teveel gaat belasten, omdat die ene fase niet meer benut wordt. edit: niet als de fasen tov elkaar verschoven zijn, zoals nog steeds het geval is in TS z'n 3-fasige net. Zie onder.

[Bericht gewijzigd door Jochem op (17%)]

arend geeft een verhelderend en simpele oplossing. Hiervoor dank.
om tegemoet te komen aan het risico dat Jochem signaleert:
zal ik dan de zwarte fase-3 draad al in de meterkast losmaken, zodat de nul-ader minder belast gaat worden ?

Nee, zo werkt dat niet. Waar je retourstroom eerst gedeeltelijk door andere fasen werd opgevangen, heb je nu niet meer die situatie. De oplossing van Arend zal prima lijken te werken, maar je belast je nul-ader nu dubbel, of je in je meterkast wat loshaalt of niet maakt geen klap uit.

Een fornuisgroep is niet voor niets met 2xN en 2xL bedraad. De enige juiste oplossing zou dus zijn om de bestaande 3-fasige kookgroep om te bouwen naar een fornuisgroep. Ook niet zo'n enorme onderneming.

edit: zie de posts hieronder.

Op 5 januari 2010 09:01:38 schreef Hugo Welther:
Voor 2 fase aansluiten is er geen standaard. Vaak is de L1 de tweede nul.

Inderdaad geen standaard, hoewel ik de nul ook een aantal keer op L1 heb aangetroffen, maar jouw plaatje geeft L1 op een andere plaats dan ik 'm verwacht.http://i202.photobucket.com/albums/aa299/Vonkenboer_85/P1020260.jpg

Op 5 januari 2010 10:23:11 schreef Jochem:
[...]Waarmee je je ENE nul-ader teveel gaat belasten, omdat die ene fase niet meer benut wordt.

Wat een bullshit, lees je eerst nog maar eens in in het 3fase verhaal.

De fases staan 120graden uit elkaar. Er loopt nooit meer dan 16A door de nul.

Alleen bij grote harmonischen zou dit kunnen gebeuren, maar deze verwacht ik niet zo snel bij een kookplaatje in iemands thuiskeuken ;-)

Op 5 januari 2010 10:55:11 schreef Arend Brouwer:
Wat een bullshit

Rustig maar :)

Je hebt natuurlijk gelijk, in TS z'n situatie zullen die 2 fases inderdaad verschoven liggen tov elkaar. Bij een fornuisgroep (2xL 2xN) heb je die situatie (meestal) niet, juist omdat zo'n groep het voordeel geeft dat je met een 1-fase aansluiting bij de netbeheerder af kunt (lager vastrecht). Ik was even in de war door deze situatie, je krijgt nu dus een 2-fasige aansluiting waarbij je echter nog steeds verschoven fasen hebt.

In dit geval kun je dus je kookplaat met 1 nul-ader aansluiten.

(Voor andere lezers die een echte fornuisgroep hebben: gebruik die 2e nul ader wel!!)

Ook voor TS: als je in de toekomst van een 3-fase aansluiting naar een 1-fase wilt gaan (misschien kostentechnisch besluit), dan volstaat het niet om de fasen in je meterkast allemaal naar die ene binnenkomende fase door te lussen. Meestal zal de hele meterkast toch worden herzien, maar het is wel goed om te weten dat je dan dus niet meer met die ene nul-ader uit kunt.

Op 5 januari 2010 08:47:53 schreef paulush:
? en wat betekent TS

Oh, by the way, dat ben jij.. de Topic Starter :)

Op 4 januari 2010 22:25:28 schreef Hugo Welther:
Eric1234 heeft gelijk, maximaal twee fases. Mijn verhaal klopt in dit geval dus niet.

Domme Duitsers die met 2 fases werken, die shit word hier gewoon verkocht. En wij als elektricien maar klooien om het voor elkaar te krijgen, scheve belasting en meestal maar 1 nul-aansluiting.

Gr.

Erik

Op 5 januari 2010 09:52:21 schreef paulush:
De meterkast heeft drie stoppen voor de krachtstroom-groep.

@Jochem
Hierop heb ik mijn uitspraak gebaseerd.
Bullshit kwam een beetje hard over, waarvoor excuus, maar je kan natuurlijk nooit duidelijk danwel veilig genoeg zijn met "High Voltage" (en in dit geval ook nog een redelijke "Current").

-- Arend

@erik1234

Zo dom zijn die Duitsers niet.
Wij sluiten hele woningen aan op één fase.
Dus nog schevere belasting dan een gemiddelde Duitse oven.
De nul van deze ovens die aangesloten zijn op een 3fase net gebruikt nooit meer dan 16A zoals hierboven al genoemd is. (Lopende stromen van de 2 fasen vectorieel optellen)

Op 5 januari 2010 13:34:16 schreef erik1234:
Domme Duitsers die met 2 fases werken, die shit word hier gewoon verkocht.

Zo gek is dat nog niet. Je hebt dan bij aansluiten op een 2x16A kookgroep niet het probleem hoe 3x10A over 2x16A te verdelen.

En bij aansluiting op een drie fase aansluiting, gebruik je gewoon slechts twee van de drie fasen. Ja, dat is scheef verdeeld over de drie fasen, maar dat is ook zo bij aansluiting van een enkelfasig apparaat. Ik zie het probleem niet zo.

Zoals ik het zie zijn wij in Nederland met onze 2x16A kookgroep het buitenbeentje. In de rest van de wereld maken ze gewoon een enkelfase 25A of 32A aansluiting voor een kooktoestel.

Op 5 januari 2010 23:03:54 schreef Arend Brouwer:
[...]
@Jochem
Hierop heb ik mijn uitspraak gebaseerd.

Die ook klopt.

Bullshit kwam een beetje hard over, waarvoor excuus, maar je kan natuurlijk nooit duidelijk danwel veilig genoeg zijn met "High Voltage" (en in dit geval ook nog een redelijke "Current").

Oh, no problemo. :) Het wordt met 2 nullen natuurlijk niet onveiliger, maar je hebt gewoon gelijk: hij is hier overbodig.

Als iemand deze thread ooit nog met google opduikelt moet het wel duidelijk zijn dat als je 2 fasen synchroon lopen (fornuisgroep), je zeker WEL die extra nul ader nodig hebt!

De ellende met hobbybob en elektra is altijd dat het al snel lijkt te werken, maar dat je bijvoorbeeld niet ziet dat iets te heet wordt, of er een slechte verbinding is. Bij een waterleiding zie je gewoon direct de druppels (of straal) uit de koppeling komen als je het niet goed hebt gedaan.