fout bij optocoupler schakeling

hallo,

als eerste de afbeelding van de schakeling(en)

[img][/img] dit plaatje was fout getekend collector en emitter verkeerd om..

in de bovenste schakeling (een optocoupler) gaat alles naar wens 5V op ingang geeft 0.05V(is genoeg richting 0) op het meetpunt en bij ingang 0V uitgang 5V op het meetpunt.

echter als ik dit meetpunt gebruik als ingang voor een andere optocoupler krijg ik bij uitgang1= 0V uitgang2= 5V dit is ok.

bij uitgang1= 5V wordt uitgang2 3.6V. terwijl dit 0 moet zijn.

als ik dus meet op het 'eerdere meetpunt' zie je dat daar de spanning 1.36 is dit lijkt mij logisch omdat de rest van de 5V van de uitgang over de led staat.

hoe kan ik zorgen dat de uitgang2 dus ook 5V en 0V wordt...

alvast bedankt

klein is fijn

Moderator

Ik zou de collector en emitter van de transistor kant even omdraaien.

Henry S.

Moderator

-Twee opto's in serie handig?
-C&E fout op de tekening.
-Tweede opto wordt niet goed opengestuurd, zet de tweede opto + weerstand op de plaats van de 10k weerstand, werking wordt daardoor geinverteerd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

verdorie verkeerd getekend zo is het ook
http://img7.imageshack.us/img7/3144/95361178.png
zo heb ik het opgebouwd...
en zit het in het eerste post beschreven probleem in deze schakeling..

[Bericht gewijzigd door L_P op dinsdag 5 januari 2010 19:36:13 (11%)

Ja, je hebt voor de LED van je tweede opto dus 10K + 375 (??) ohm zitten, daar blijft maar een kleine stroom voor die LED over.

Doe zoals Henry suggereert in z'n laatste punt.

En ik neem aan dat die twee opto's in serie bij wijze van experiment is? Dubbel zo veilig wordt het namelijk niet (zeker niet als die groundsymbolen dezelfde ground voorstellen).

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Op 5 januari 2010 19:19:50 schreef L_P:
en zit het boven beschreven probleem

Post vergeten te lezen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 januari 2010 19:33:53 (74%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 5 januari 2010 19:17:47 schreef Henry S.:
-Twee opto's in serie handig?
-C&E fout op de tekening.
-Tweede opto wordt niet goed opengestuurd, zet de tweede opto + weerstand op de plaats van de 10k weerstand, werking wordt daardoor geinverteerd.

-twee opto's in serie wil ik om het signaal te scheiden maar toch niet geinverteerd te hebben.

-inderdaad, C&E fout getekend..

-hoe wil je de 2e opto op de plaats van 10K zetten? dan komt er toch geen 5V voeding aan deze zijde

Die 10k weerstand in het tweede schema is veel te groot, daardoor gaat de LED nauwelijks licht geven, en zal de transistor van de tweede optocoupler niet goed open gaan. De weerstand verkleinen gaat waarschijnlijk ook niet goed, aangezien er dan een te grote stroom door de transistor van de eerste optocoupler gaat lopen. Wat je wel kunt doen, is een transistor toevoegen tussen de twee optocouplers. Neem een NPN transistor met de emitter aan de ground, en de basis aan de collector van de eerste optocoupler, met nog steeds die 10k weerstand naar de +5V. Aan de collector van die transistor zet je dan de LED van de tweede optocoupler met een weerstand naar de +5V. Wanneer de eerste optocoupler spert, zal de transistor in geleiding gaan, en zal de LED van de tweede optocoupler licht gaan geven, waardoor de bijbehorende transistor gaat geleiden.

Dan blijft de vraag: waarom wil je twee optocouplers achter elkaar zetten?

EDIT: terwijl ik aan het typen was, zijn de bovenstaande 3 posts toegevoegd.

Je kunt beter een NPN torretje gebruiken om het signaal te inverteren, en daar de optocoupler achter zetten, of achter de eerste optocoupler een torretje gebruiken om het signaal te inverteren.

Het kan zelfs helemaal zonder extra torretje, door de collector van de optocoupler aan de +5V te hangen, met een weerstand van de emitter naar de ground. Op dat knooppunt heb je dan een niet-geïnverteerd signaal.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 5 januari 2010 19:38:09 (21%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Op 5 januari 2010 19:33:54 schreef L_P:
-twee opto's in serie wil ik om het signaal te scheiden maar toch niet geinverteerd te hebben.

Transistor gebruiken.
En wat scheiden van wat?

-hoe wil je de 2e opto op de plaats van 10K zetten? dan komt er toch geen 5V voeding aan deze zijde

Ohnee, hoezo niet? En het nut?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

als ik het goed lees zou het zoiets moeten wordenhttp://img31.imageshack.us/img31/6079/60368433.png

deze schakeling zal ik nog een keer proberen te maken..
hierbij heeft de transistor dan dus minder stroom nodig dan de opto die er in eerste instantie zat..
en zal op de meetpunten(met blauw bolletje aangegeven) 0 en 5V te zien zijn? en deze kan ik dan ook aansluiten om iets te gaan schakelen

zijn er verder nog problemen als ik de voeding voor de transitor op 24V ga zetten(losgekoppeld van de voeding van opto dan)?

[Bericht gewijzigd door L_P op dinsdag 5 januari 2010 20:06:40 (15%)

Nee hoor, zolang je een transistor pakt die meer dan 24V tussen de collector en emitter mag hebben, maar dat mogen de small-signal transistors (zoals de BC547, BC337, etc.) bijna allemaal wel.

Maar het kan dus zonder transistor, door in het eerste schema de transistor van de optocoupler en de weerstand om te draaien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

mij is ooit verteld zo weinig mogelijk tussen de emitter en ground in te plaatsen... dus dit advies maar opgevolgd zonder het vooralsnog door te hebben waarom, wellicht kan de emitterkant minder stroom schakelen ofzo??

maar mijn laatste schema met transistor ga ik dan maar eens uitproberen..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 januari 2010 20:21:15 (42%)

Welnee. Het kan prima zoals SparkyGSX voorstelt:
http://prosje.be/CO/Schemas/Niet-inverterendeOptocoupler.png
En de meeste optocouplers hebben geen bezwaar tegen 24V. Maar niet allemaal! Kijk dat dus even na.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Op 5 januari 2010 20:11:52 schreef L_P:
mij is ooit verteld zo weinig mogelijk tussen de emitter en ground in te plaatsen... dus dit advies maar opgevolgd zonder het vooralsnog door te hebben waarom, wellicht kan de emitterkant minder stroom schakelen ofzo??

Ze hebben je maar de helft verteld, ken je de emittervolger?
Ie is bijna gelijk aan Ic, dat is hebben ze ook verteld?

Of je de belasting in de emitter of in de collector zet hangt af van je doel, een doel daarvan is impedantie, een ander hangt af van de manier waarop de basis aangestuurd wordt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

volg het niet echt.. maar moet dus geen probleem zijn om het aan emitterzijde te plaatsen. zal het het beiden eens proberen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 januari 2010 20:47:39 (62%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eenvoudig gezegd: de opto heeft maar twee uitgangspootjes.
Het maakt dus niet uit of je hem boven of onder de weerstand zet; het ding kan het verschil zelf niet zien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Je kunt ook 2 opto-mos couplers gebruiken zoals de AQY212. Kan 60v/0.5a ac/dc schakelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com