hoi,
ik heb een oude kracht motor die ik op 230 wil laten lopen.
Het is een Siemens S 100
ik heb al een paar discussies door gelezen op dit forum en op een paar andere site's. ik had dus gelezen dat je met een condensator van 63 microfarad per kw de motor kon laten lopen op 230. op de motor staat:
volt: 380
KW: 0.12
ED: 80%
Hz: 50
Amp: 1.2 A
iP: 54
ik had nog een oude (motor, geen elco)condensator van 25 microfarad (400 v max) liggen. Daar draaide hij op, maar die ontplofte.
Dus had ik op conrad een motorcondensator van 8 microfarad (63 x 0.12 ) besteld. maar daar draait hij helemaal niet op.
Welke condensator heb ik dan wel nodig?
ik heb het aangesloten met het schema van: http://www.circuitsonline.net/forum/view/6296
Die motor lijkt enkel op 380V te kunnen lopen. 230V is dus al te weinig. Dat ED 80% belooft ook weinig goeds.
En 380V/0,12kW met daarbij 1,2A ????? Dat is een vreemde motor.
Heb je er geen plaatje bij?
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (20%)]
op de achterkant van de deksel staat dat hij in een 3 hoek schakeling en in een ster schakeling kan worden aangesloten. ik had hem zo aangesloten: 
de letters en cijfers zijn gewoon hetzelfde.
Maar op de condensator van 25 microfarad had hij wel 10 minuten gelopen. Op de condensator van 8 microfarad liep hij net wel, alleen dan zonder vertragingsbak. en zonder condensator deed die niks.
Staat er op het type plaatje 220/380 volt of 230/400 volt of een hogere spanning.
Een gewone 3 fase motor kan wel lopen met een condensator maar zal nooit de volle kracht leveren die aangegeven staat.
Als je dat wel wil moet je een freq omvormer gebruiken die maakt uit 230 Volt 1 fase 230 Volt 3 fasen kan je ook gelijk het toerental en de draai richting regelen. Wordt ook wel inverter genoemd.Dit is wel iets duurder maar een cond. van 20uf kost ook veel geld.
GR.
dat hij niet zo sterk is maakt niet uit.
condensator zijn niet zo erg duur, hoogstens 15 euro.
dit staat er op de deksel:
http://img69.imageshack.us/img69/7971/18012010482.jpg
het is welk gek dat er 0,12 kw staat. met 380 volt en 1,2 Ampere.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (2%)]
weet ik niet. maar misschien is die 0,12 kw het vermogen wat na de vertragingsbak over blijft?
en moet ik dus een condensator hebben van ((380*1.2)/1000)*63=29 uf ?
Het vermogen is altijd asvermogen, dus niet elektrisch! Als de bak er standaard op zit en die is meegeteld en het is een bak met een laag rendement (wormkast bijvoorbeeld) dan nog vind ik het wel erg weinig.
ja het is een vertraging met een wormwiel.
maar denken jullie dat die gaat lopen met een condensator van 29 uf?
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Toch heel erg vreemd van die motor, op een 3 fasen motor staan altijd 2 voltages gegeven voor ster en driehoek. Het laagste voltage is de max. spanning per spoel in driehoek. Dus hier zou dat 220/380 moeten zijn. De berekende cap. van de condensator ligt hier te hoog, als we uitgaan van 60Uf per Kw, dan kom ik uit op 8Uf en dat komt meer in de richting. Op mijn draaibank zit ook een 3 fasen motor, 127/220 volt met 0.25Kw en reken ik dat om, dan geeft dat 15Uf terwijl er standaard 12Uf op zit. Gaf toevallig van de week de geest!
Als er alleen maar 380 volt op de motor staat, dan heb ik het idee dat dit geen 3 fasen motor is en om deze dan op 230 volt te laten werken terwijl de werkspanning 380 volt is, lijkt mij dat niet haalbaar.
Groetjes Hans.
aan de binnenkant van de deksel staat wel dat hij in 3 hoekschakeling of in ster schakeling kan worden aangesloten. dus dan is het toch wel een 3 fasen motor?
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Als het dan maar geen motor 380/660 is. Het is te proberen, kwaad kan het niet. Hooguit dat er geen fut in zit.
Groetjes Hans.
Beste thomas,
Je spoelspanning is maximaal 380V en je wilt de motor op 220V laten lopen.
Als je de motor zoals aangegeven op 230V aansluit is de spoelspanning ideaal gezien 115V (factor wortel 3). Dus je moet de motor in ster aansluiten, dus U2,V2 en W2 doorverbinden en de 8uC condensator aansluiten tussen V1 en W1. De fase komt op U1 en de nul op W1.
Probleem is verder is lage aanzetkoppel (plm. 11%), gecombineerd met de achtergeschakelde vertragingsbak. Om die reden wordt wel tijdens het starten een startcondensator parallel aan de "werk"condensator geschakeld. De waarde daarvan is niet zo kritisch, bijv. 16uC. Deze moet wel worden uitgeschakeld als de motor eenmaal loopt (bijv. 5 sekonden). Tijdens bedrijf kan de motor zo'n 80% leveren van de 120W
dit is 100W.
Veel sukses
Op 29 januari 2010 10:16:25 schreef Vuurstaart:
Je spoelspanning is maximaal 380V
Waar staat dat? Als de spoelspanning 380V is kan die motor dus helemaal niet op 230V.
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Het is een ongeschreven regel dat als er maar een spanning op het typeplaatje staat dat dit de spoelspanning is.
Deze motor is dus driehoek 380V / ster 660V
Vuurstaart denkt andersom, zijn verhaal klopt wel vanuit de lijnspanning gezien.
Op 220V met een C van 50 in driehoek zal de motor wel lopen, maar als werkpaard zal je er niet veel aan hebben.
Als ik onderstaand zo lees,duik ik maar weer eens in de boeken, er is nog al wat veranderd sinds ik van school kwam.
[Bericht gewijzigd door Athoom op (15%)]
GJ moderator, je hebt gelijk. De maximale spoelspanning is 220/230V. En Athoom ook, dwz Als er 380V wordt genoemd betekent dit dat dit de hoogste spanning is die de motor kan verdragen, maar dan moet hij wel in ster worden geschakeld.
Dus Arnold, de goede schakeling is inderdaad in driehoek zoals je al hebt geprobeerd. De enige wijziging m.i. is dat de 25uC moet worden opgedeeld in twee paralelle C's, een van acht en een van 16uC. De 16uC moet na aanlopen worden uitgeschakeld. Want op 25uC heeft de motor al tien minuten gelopen.
Na het vorige dwaalspoor hoop ik wat meer duidelijkheid te hebben gegeven.
groeten.
maar op een condensator van 8 uf draait de motor wel, maar dan draait hij maar heel erg langzaam. En je kunt hem zo tegenhouden. Is die condensator van 8uf niet te klein dan?
(de condensator van 25 uf werd steeds heter, totdat hij ontplofte. Moet er dan niet nog een grotere op?)
Thomas,
De verbindingen zijn volgens mij niet goed.
Probeer het eens met de volgende aansluitingen/doorverbindingen:
U1-V2; V1-W2; W1-U2
De (parallel + start)condensator komt tussen V1 en W1.
De L komt op U1 en de nul op W1.
Zo zou hij het moeten doen.
heb je het al geprobeerd? De door mij opgegeven schakeling laat het veld rechtsom draaien, op jouw schakeling draait het veld linksom.
Ik kan helaas nog niet tekenen.