hallo

hier thuis hebben we een staande schemerlamp met 14x 10w halogeen. hierbij zit een dimmer. Nu hebben we de laatste tijd problemen met die lamp.

het zit als volgt:
WCD -> lang snoer -> dimmer -> kort snoer -> lamp

dit korte snoer wordt vaak enorm warm en de lamp flikkerde veel. ik ben wat aan het openschroeven geweest en heb beide snoeren doorgemeten. hier kon ik geen draadbreuk in vinden. Ook in de lamp zelf kan ik geen problemen vinden. ik heb alle lampjes eruit gehaald en als ik dan de draden meet krijg ik een oneindige weerstand (voor mijn meter dan). dus daarin zit ook geen kortsluiting.

Dus het probleem moet in de dimmer liggen. Ik heb hem open geschroefd en er zijn inderdaad wat sporen van problemen. de print kroonsteen aan de secundaire kant is kapot (gesmolten oid) en daaromheen is de print bruin (ipv wit).

verder kan ik geen enkel probleem vinden op de print. heeft iemand een idee waaraan het kan liggen? ik dacht eerst nog dat de 2e kabel niet goed vast heeft gezeten in de kroonsteen waardoor die heeft lopen vonken. maar doet dat zoveel schade?

ik weet niet waar het aan ligt.

maar in elk geval foto's:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Foto0281-2.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Foto0283.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/Foto0284-2.jpg

alvast bedankt

Inderdaad: "lopen vonken" !!! Wanneer dat lang genoeg duurt, wordt het heel warm. Het zou niet de eerste keer zijn dat er brand ontstaat door slecht contact. Je bent er tijdig bij geweest. :-)

en die kabel werd dat zeker steeds zo warm doordat hij steeds grote stroom pieken kreeg, ipv 1 inschakelpiek

Bert_mc

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 4 februari 2010 23:27:05 schreef timberleek:
en die kabel werd dat zeker steeds zo warm doordat hij steeds grote stroom pieken kreeg, ipv 1 inschakelpiek

Dat slaat nergens op. Hoge overgangsweerstand door slecht contact, niks meer of minder.

maar waardoor wordt die kabel dan zo warm?

met de lamp zelf is verder geen probleem (wat ik heb kunnen vinden tenmminste

14x 10 Watt zeg je ? Dat is 12 volt of 230 Volt ? In het geval van 12 Volt, waar zit dan de trafo ? Is het zo dat je geen dimmer onderzoekt, maar een omvormer naar 12 volt met regelaar ?

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoop loze woorden in dit topic, is verder erg simpel.

- Dimmer hoort bij lamp en heeft gewerkt, komt zo te zien gewoon 12V uit
- Vonkend contact waar >10A door loopt heeft dit resultaat

Verder niks achter lopen zoeken. Nieuwe printkroonsteen en nieuw snoer en gaan met die banaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 5 februari 2010 02:03:16 (10%)]

het is inderdaad 12v aan de andere kant.

dan ga ik op zoek naar een andere kroonsteen

bedankt

En gebruik adereindhulzen voor de aansluitdraden !!

de draden vertinnen heeft toch hetzelfde effect?

Jochem

If you want to succeed, double your failure rate.

Aders vertinnen onder een schroefaansluiting is het begin van een slecht contact. Tin is zacht! Dan nog beter GEEN tin of huls...

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 5 februari 2010 01:05:23 schreef plankgas:
In het geval van 12 Volt, waar zit dan de trafo ?

Dat grote ding op de print ;)

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 februari 2010 11:57:04 schreef Jochem:
Aders vertinnen onder een schroefaansluiting is het begin van een slecht contact. Tin is zacht! Dan nog beter GEEN tin of huls...

Inderdaad. En als je echt geen huls kan of wil gebruiken, vouw dan het uiteinde van de draad plat/dubbel.

Op 5 februari 2010 17:14:59 schreef Henry S.:
[...]
Dat grote ding op de print ;)

Je weet wel, die ene die er uitziet als een trafo ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 5 februari 2010 18:53:36 (22%)]

Er zit geen trafo in dit systeem, neem ik aan. Wat we op de foto zien, is het spoeltje van de schakelende voeding. Dat betekent dan ook, dat alles in verbinding staat met het net.

Schimanski

Golden Member

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 6 februari 2010 11:25:05 schreef plankgas:
Er zit geen trafo in dit systeem, neem ik aan. Wat we op de foto zien, is het spoeltje van de schakelende voeding.

Is toch echt de trafo. Wikkeling die je ziet is de secundaire, gaat direct naar de kroonsteen (kijk maar op foto onderzijde print). Binnen in het witte omhulsel zit de rest (primaire) met vier aansluitingen.

Dat betekent dan ook, dat alles in verbinding staat met het net.

Hoezo? Ook een switched PS heeft netscheiding. Omdat de freq. veel hoger is kan de trafo veel kleiner zijn. Feedback gebeurd meestal met een opto-coupler.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op zaterdag 6 februari 2010 12:55:32 (22%)]

maartenbakker

Golden Member

Of met een strak gekoppelde hulpwikkeling.

inderdaad, nou zie ik het. de aansluitdraadjes van de primaire zijn nauwelijks zichtbaar, maar ze zitten er echt, boven de aanduiding "D3".

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op 6 februari 2010 12:52:02 schreef Schimanski:
Hoezo? Ook een switched PS heeft netscheiding.

Kan een netscheiding hebben, ik ben ze zonder netscheiding in halogeen armaturen tegengekomen. Een keer een uitgebrande SMPS vanwege de verkeerde dimmer primair.