Hallo,

Ik ben op zoek naar een '7413' of een vervanger daarvan. Het gaat om het schema van de functie generator met een XR2206 die in deze post staat: http://www.circuitsonline.net/forum/view/63241/1/xr2206. Het schema staat in de 2e reply van dat topic. Ik heb effe snel gezocht bij mijn electroboeren maar daar zijn ze onbekend.

Alvast bedankt.

Een 4-input NAND gate.
Soms is het handig de datasheet even er bij te pakken
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/sn7413.pdf

De 7413 bevat twee NAND-poorten met elk 4 Schmitt-trigger ingangen.
Aan het schema te zien, kan je net zo goed een poort uit de 74(HCT)132 gebruiken, of zelfs een inverter uit de 74(HCT)14.

Een electronicaboer die niet weet wat een 7413 is, mogen ze op staande voet ontslaan.

welke elektroboeren hadden hem niet in amsterdam dan?

@Hugo: ik was inderdaad vergeten te googelen :o. Maar dan nog had ik zelf geen vervanger kunnen verzinnen, zoveel weet ik niet.

@maartenbakker: ik zoek altijd op hun website. Als het daar niet staat hebben ze het niet. En dan vraag ik het liever op CO dan dat ik er weer naar toe moet fietsen.

@pientertje: Muco heeft hem niet en bij Radio Rotor kan je alleen maar zoeken met minimaal 5 karakters. LM7413, UA7413, CD7413 en HEF7413 leverden niks op. Bij Rotor kan je hem overigens wel bestellen (weet ik nu) maar dan zit je 2 weken te wachten. En Dick Best heeft hem trouwens ook niet. Ken jij nog andere electroboeren in Amsterdam?

@pros: ik heb dus maar die 74(HCT)132 gekocht want die hadden ze wel.

Bedankt!

LM7413, UA7413, CD7413 en HEF7413 leverden niks op.

Dat geloof ik graag. Een 74xx is een TTL-IC, en er staan --voor zover ik weet-- nooit letters vóór de 74.
Je had kunnen zoeken op:
7413
74S13
74LS13
74F13
74HC13
74HCT13
enz...

Bij IC's uit de CMOS-familie staan er wèl letters voor, die verwijzen naar de fabrikant:
CD4013
HEF4013
MC14013
enz...

Merk op, dat de 4013 niets te maken heeft met de 7413! De eerste bevat 2 flip-flop's en de tweede 2 NAND-poorten.

Oh,ja, vergeet niet, de ongebruikte ingangen van de 74HCT132 aan GND of aan Vcc te leggen. Wat ook kan: alle 8 ingangen aan mekaar knopen, en alle 4 uitgangen aan mekaar. Zolang je maar geen ingangen laat zweven.

Bij rotor een spatie tussen voor en achtervoegsel doen dus "74 13" Maar hij is niet op voorraad.

Op 26 februari 2010 20:35:54 schreef pros:
[...]
Dat geloof ik graag. Een 74xx is een TTL-IC, en er staan --voor zover ik weet-- nooit letters vóór de 74.

Ook voor TTL ic's zijn er fabrikanten code hoor.

SN = Texas Instruments
DM = National Semiconductor
etc.

Zelfde idee als voor CMOS

Ja, maar die fabrikant-code staat (op het IC) vaak op een andere plaats. Alhoewel, Philips produceert zowel de 74HCHCT132 als de PC74HCT132. Wat zou het verschil tussen beiden zijn? :-)

[...]

Er staan wel degelijk meestal letters voor, bijvoorbeeld SN in geval van TI. Echter LM en UA slaan op analoge IC's terwijl CD en HEF op CMOS slaan. Dan ga je ze inderdaad niet vinden ;-)

Oh,ja, vergeet niet, de ongebruikte ingangen van de 74HCT132 aan GND of aan Vcc te leggen. Wat ook kan: alle 8 ingangen aan mekaar knopen, en alle 4 uitgangen aan mekaar. Zolang je maar geen ingangen laat zweven.

Da's een goeie tip, dat had ik zelf nooit bedacht.

ik ben ook op zoek naar deze chip, maar dick heeft hem niet. zou ik de 74hc132 hiervoor in de plaats kunnen gebruiken zonder iets aan te passen? de beschrijving zegt "Quad 2 inp Schmitt NAND DIP 14"

@oddish2211: als je een NAND met 4 ingangen nodig hebt, kan je met de '132 weinig aanvangen. Als het geen Schmitt-trigger ingangen moeten zijn, kan je de 7420 nemen. Dick heeft zowel de 74HC20 als de 74LS20 in huis.

ik wil exact dezelfde functiegenerator bouwen als de TS, dus met een 74HCT132 lukt het wel. blijkbaar had Dick wel de HCT versie.

@pros: Aan het schema te zien is er niet meer nodig dan een buffer, zelfs de inverter-functie lijkt me hier wat overbodig. Het enige wat die 7413 doet is een blokgolf van 12 volt omzetten in een (geinverteerde) blokgolf van 5 volt, met een lagere uitgangsimpedantie.

Ok,OK. Maar als oddish2211 niet aangeeft warvoor hij het nodig heeft, heb ik er ook het raden naar... :-)