'Avond allemaal,
Ik ben bezig om een DMX bestuurbare RGB spot te bouwen. Het RGB en DMX gedeelte werkt al allemaal prima. Ik zou echter ook graag willen dat als er geen DMX signaal aanwezig is er een kleurenchase uitgevoerd wordt op het ritme van de muziek.
Hiervoor heb ik dus een microfoonversterker met een low-pass filter nodig. Iedere keer als er een stevige bas voorbijkomt moet de microcontroller (Atmega 88) dus een interrupt krijgen.
In deze microcontroller kan ik indien nodig gebruik maken van de analoge comparator.
Ik heb hiervoor verschillende bouwsels geprobeert (schema's schaamteloos gestolen van o.a. 1, 2 en 3), maar ik krijg met geen enkel schema bereikt wat ik wil doen. Zelfs dat laatste (dat toch ongeveer hetzelfde moet doen als wat ik wil) wilt bij mij niet goed werken.
Daarnaast heb ik nog een vraag: heeft een condensatormicrofoontje een + en een -? Ik heb nu steeds de pin met het lipje bij aan de massa aangesloten...
Alvast bedankt,
Stijn
Geef je de condensator microfoon wel de juiste spanning? Meestal moet er een weerstandje van een paar tot een tiental K naar + worden gelegd. Het lipje dat met de behuizing is verbonden is inderdaad de massa van het microfoontje.
Op zich zou je uit de voeten kunnen met een eenvoudige 1-transistor versterker gevolgd door een laagdoorlaat filter, al dan niet gevolgd door een schmitt-trigger. Het probleem is een beetje dat geluid iets raars is, je kunt eigenlijk niet zomaar een audio bron aansluiten op een ingang van je controller (A/D ingang daargelaten dan).
[Bericht gewijzigd door mbbneon op (42%)]
Het microfoontje krijgt spanning via een 10k weerstand naar de +5V. Op de uitgang komt wel wat "rommel" in de zin van een paar 100mV +-10mV, maar dat zou toch wat meer mogen zijn...
Op 3 maart 2010 18:48:07 schreef Arco:
Eerste 2 velleman links zijn trouwens dood.
Nee hoor... Even je taal en land aangeven. Daarna nog eens op de link klikken het werkt. Anders: Link1=K8017, Link2=MK103.
[Bericht gewijzigd door Stijn S op (42%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paar 100 mV is normaal, line nivo is normaal ~100mV (normaal uitgangsnivo voor een voorversterker.)
Eerste 2 velleman links zijn trouwens dood.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Opampje, signaal versterken tot een nivo waarbij je groot samplebereik hebt. Normaal is dat 5V, maar het staat je vrij een andere referentie te kiezen.
Verder is het misschien handig om ook negatieve signalen te kunnen samplen (vraagt een offset), maar dat hoeft voor een simpele detectie niet. Dan volstaat ook een een simple diodedetector na versterking. Zie bijv http://saaubi.people.wm.edu/TeachingWebPages/Physics252_Spring2007/Wee…
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Op 5 maart 2010 15:05:18 schreef Stijn S:
En hoe heb je die "simpele voorversterker" dan gemaakt, Hadv?
Ingangstrap van het "kleine lichtorgel" Elektuur juni 2004, heeft tevens een AGC.
2 opampjes, 1 transistor, 2 diodes, 11 weerstanden , 8 c'tjes waarvan 5 elco. Werkt op 5 Volt met een LM158 oid.
plantrekker
True story bro!
Heel simpel en werkt prima:
R1, R2 = 4.7k
R3 = 10k
R4 = 500k
R5 = 5k
C1, C2 = 4.7µF
C2 laat je weg.
Indien je de offset wel wilt gebruiken dan vervalt C2. R1 en R2 zetten de uitgang op halve voedingsspanning.
(Sorry voor de late reactie... Examens, niet veel tijd gehad om wat te experimenteren)
Dat schema met de opamp werkt inderdaad. Ik heb R2 vervangen door een potentiometer, zo kan ik de gevoeligheid min of meer instellen.
Bedankt voor alle antwoorden! 
plantrekker
True story bro!
Met R2 ga je je offset verleggen, laat die maar mooi in het midden van je voedingspanning liggen.
Om de versterking in te stellen kan je met R4 spelen.