rubberen rollers laserprinter pakt geen papier meer.

Dit is misschien niet de goede plek voor mijn vraag maar ik weet niet waar ik hem anders zou moeten zetten.
Ik ben bezig met de reparatie van een samsung clp-300
Het papier wordt niet goed gepakt, dit ligt waarschijnlijk aan de rollers.
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Licht opschuren (heb ik ergens gelezen) of vervangen (zoja waar te koop?)
Ik heb ook ergens gelezen dat er een soort "rubber vernieuw spray" is te verkrijgen, ik weet helaas niet meer waar.
En ja, ik weet dat je voor weinig geld een nieuwe kan kopen maar ik heb van mijn oude school 12 toners gekregen voor dit type printer. Ik wil daarom deze graag repareren.
Ik ben verder er achter gekomen dat de heat roller van de fuser ook beschadigd is.
Heeft iemand heel misschien een idee waar ik dit kan verkregen? De heatroller is gelijk aan die van de clp-500 volgens de servicemanual.
De fuser compleet vervangen zal te duur zijn vrees.
Alle hulp is welkom

De rollers worden glad van het papier.
Deze kan je opruwen door de rollers te laten draaien tegen ruwe vloerbedekking (jutte of zo iets) ik zou het niet met schuur papier doen.

Waar je ze kan kopen zou ik niet weten, wellicht iemand anders wel maar een merk en type zou dan toch wel heel handig zijn. moet beter lezen.

Ik ben bezig met de reparatie van een samsung clp-300

een samsung kleurenlaser clp-300 dus :P
Helaas staan er in de servicemanual geen type of partnummers.

Schuurpapier werkt prima op rubber. Het heeft zelfs in een officiele kit van HP gezeten als ik me goed herinner, maar om een of andere reden lijkt me dit meer een probleempje voor op tweakers.net.

Probeer eerst de simpele methode, wassen met warm water en zeep.

( NIET met alcohol oid aan de rollen gaan )

het is vaak alleen papierstof , even een beetje met watervast schuurpapier zou al zat zijn en let erop of je papier niet te vochtig is of te koud dit geeft veel problemen .

ook kan het zijn als de rubberpicuprol glad is dat je de rubber binnenstebuiten kunt draaien dit werkt ook met bandsnaren in vhs en cassettedecks .

Rollers kun je vaak gewoon schoonmaken en dan werkt het weer een tijdje.

De fuser is een film-fuser, dus een soort soepere rol met een teflon coating. Dit zul je moeten vervangen als deze zichtbare sporen afgeeft tijdens fixering. Ik weet niet of dat bij dit soort spullen los te koop is.

Als het HP parts zijn kan ik wel voor je kijken in mijn stock voor parts. Maar zonder goed parts nummer of afbeelding kan ik niks.

@Sine: ik meen me toch te herinneren dat we in het verleden vaker printers met dit probleem weer aan de gang hebben gekregen door de rollen te poetsen met aceton; het buitenste laagje rubber lost dan op, waardoor je ongebruikt rubber aan het oppervlak krijgt.

@TS: niet meteen doen...

Ja en nee. Je hebt ook "rubber rejuvenator", dat vast ook uit oplosmiddelen bestaat... Maar niet elk rubber reageert hetzelfde.

@SparkyGSX: Dacht dat rubberen rollers naderhand gingen uitdrogen als je ze schoonmaakte met aceton of alcohol. Daarom verving ik ze altijd door nieuwe.
Althans, dat was mijn ervaring met aandrukrollen van taperecorders en cassette decks.
Of is het rubber van de printers van een andere samenstelling waardoor het geen probleem is?
Mac.

de zwarte rubbers vervangen door grijze.
die zwarte zijn een productiefout en slippen altijd. ben ex samsung tech ;-)

die zelfde rubbers worden gebruikt in CLP300, CLX2160, CXL3160, ML2010, ML1610, ML1640

niet in de CLP315/315, CLX3175.... series, die hebben kleindere rubbers.

partnr is JC73-00302A (de JC73-00211A zijn de oude zwarte)

BTW, xerox phaser 6110 en 6110MFP hebben dezelfde rubbers (is trouwens een samsung machien)

complete fuser is 64€ dacht ik, maar kan je niet krijgen. wordt enkel door techs gedaan. je kan ook een uigebrande fuser nemen en de rol overzetten (meestal brand de lamp door, is een 850watt lamp, of is de thermische veiligheid doorgesprongen. deze eens op tafel kloppen en werkt weer)

BTW, welke firmware heb je steken? firmware van 2007 maakt zijn zwarte developer kapot en dan moet je gans die cassette vervangen waar de toners inzitten (kost 148€)

Op 7 mei 2010 21:19:15 schreef McDuff:
@SparkyGSX: Dacht dat rubberen rollers naderhand gingen uitdrogen als je ze schoonmaakte met aceton of alcohol. Daarom verving ik ze altijd door nieuwe.
Althans, dat was mijn ervaring met aandrukrollen van taperecorders en cassette decks.
Of is het rubber van de printers van een andere samenstelling waardoor het geen probleem is?
Mac.

Zelfs binnen taperecorders en cassettedecks wordt niet dezelfde samenstelling gebruikt. Kijk voor de grap maar eens in een Philips video naar binnen ;-)

m'n pa is 25 jaar reperateur geweest van copiers ed , en dat trucje met aceton werkt prima , mits verdunde aceton en maar lichtjes op een doekje opgewreven .

btw heb ik vhsdrukrollen die slipten weleens gemaakt met watervast schuurpapier , dan slipt hij niet meer . de philips rollen die rotten gewoon weg , heb er gezien waar de helft van de alu houder was gevallen . er past ook een rol in de turbodrive van een japanse vhs en die blijven heel lang goed .

Bij www.radiobbb.nl kan je de rubber pick-up bestellen voor 9,88 en dan zal hij weer als een zonnetje werken.

Zo te zien is er geen maintenance kit zoals voor de meeste hp printers wel te koop is en na een x aantal afdrukken geplaatst moet worden.

@ willybilly en fcabri.
Zijn dat alle rollers die ik nodig heb? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Als ik zoek op het partnummer van fcapri dan kom ik uit op deze set dus dat is mooi! Ik kende de site nog niet, bedankt.
9.88 plus verzendkosten is goed betaalbaar. Maar ik ga eerst ff de andere oplossingen proberen zodat ik kan zien wat de fuser precies doet maar ik ben bang dat die vervangen moet worden.
@fcapri. Ik weet nog niet welke firmware erin zit. Ik heb hem nog niet aangehad omdat ik wist wat de problemen waren van de oude eigenaar. Ik ben begonnen met alle toner poeder op te ruimen want de waste bak was bomvol en volgens mij nog nooit geleegd.
Waar kan ik zien welke firmware erin zit? Er moet een code zijn om in het servicemenu te komen alleen die staat niet in de servicemanual (of ik heb niet goed gelezen, kan ook)
Ik zal die dan meteen vervangen als het nodig is, bedankt voor de goede tip!
Is de fuser van de xerox phaser 6110 ook gelijk als die van de clp-300?

fuser is 152,33 euro.

Xerox en Samsung gebruiken zover ik weet niet dezelfde fusers...

phaser 6110 is gewoon een samsung machiene met witte plastiek rond en een xerox logo erop.
eens je de kap open doet, ga je ook de grijs/blauwe kleurencombo binnenin zien zoals de jouwe er langs buiten uitziet.
voorbeeldfoto van internet se:
http://images.trustedreviews.com/images/article/inline/6465-165Xerox61…

die pickup roll is de enige rol in de printer die problemen heeft. voor de rest zitten er 2 zwarte op een ijzeren staaf aan de achterkant (registratierol), die verslijten niet.
dan passeer je papier tussen de transfert belt (grote zwarte glanzende band waar de toner op gezet wordt) en de transfer rol (die rubberen rol op de achterklep). normaal gaan die zeker 50 000paginas mee (kan ik nog wel eens opzoeken in de manual)

als je de knop bovenaan 2sec indrukt, zal de led traag knipperen. dit is de demo pagina. maar als je de knop blijft indrukken tot een 5sec gaat de led snel knipperen. dit is de config pagina.
als je die laad printer, en hij geeft een fout dat hij geen papier kan pakken. dan open je de voorklep en trekt gans die blok eruit met de toners in.
binnenin zit een groene rol (deze mag niet langer dan 10min in daglicht zitten of ze is kapot). daarom ga je dan de tekst in spiegelbeeld kunnen lezen.

k geloof dat er op één van de eerste regels staat:

OS version : CLP300_V1.29.02.01 11-15-2006
die datum is van belang. de 2007 had een bug die zijn zwarte developer kapot maakt. de printer begint dan aan de linkerkant lichter af te drukken en dit verergerd tot die niks meer afprint in het zwart.

waste toner bak moet normaal vervangen worden, niet leeggemaakt. als je die leegmaakt, led dan op dat de 2 transparante vlakjes aan de zijkant goed vrij zijn. met een led gaat die daar namelijk kijken of de waste bak wel leeg is. dus ff uitspuiten met compressor bovenaan.
als het een CLP300N is kan je via de netwerkkabel in een geheim menu (stuur daar maar ff een mail voor, dit ga ik niet publiekelijk zetten).
probeer desnoods een fuser te vinden van een 2dehands machiene die geen zwart meer print.

zowieso de zwarte rol afkuisen of bewerken met aceton zal niet werken. de samenstelling van die rol is slecht. de opvolger (de grijse) werken nog steeds goed na 50 000paginas (alhoewel die machienes niet boven de 20-30 000paginas geraken)
k zou er toch niet teveel geld insteken hoor, zijn bagger machienes

@ willybilly: de fuser van samsung is de JC96-03609A. als je een xerox fuser besteld, is dat een ander part nr, maar het etiket met de samsung nr hangt OOK op de doos. samsung produceert deze namelijk voor xerox. 100% zeker dezelfde
xerox part is 126N00269

PS: de rol kost bij samsung 1€20. weet nie vanwaar je bent, maar heb er nog wat liggen ;-)
ja man, dure website. 33€ voor een waste toner bakje. die kosten 5,5€

Op 8 mei 2010 20:25:41 schreef brains:Ik kende de site nog niet, bedankt.
9.88 plus verzendkosten is goed betaalbaar.

Radiobbb is een standaard Euras/Aswo e-shop. Dus steeds als je hier hoort roepen dat je een onderdeel bij Aswo kan krijgen, dan is radiobbb een van de honderden sites die je dan kan proberen.

Wat betreft die prijs: eerst heb je de marge die Aswo rekent op het Samsung artikel, meen dat je dan op een euro of 4 a 5 zit. Vervolgens gaat bbb er nog eens zelf met een marge overheen. Ja dan krijg je dat...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]

@fcapri
Ik ga eens proberen een configpagina uit te printen.
Ik wist niet dat de waste bak officieel vervangen moest worden, ik heb hem leeggemaakt.
Ik zal de wastebak helemaal schoonmaken, ik zal er eens voorzichtig de compressor op zetten.
Ik was er niet van plan om veel geld in te steken, ik hou marktplaats in de gaten voor een donor en/of werkend toestel en heb ook al een advertentie geplaatst bij tweakers.
Ik heb helaas geen 300n.
1,2 voor de rol bij samsung of rond 16 euro via radiobbb, dat is wel een verschil.
Ik wil wel de rollers van jouw overnemen als dat kan.
ik ben komende week weer in Brugge, ik weet niet of dat in de buurt is.
Of anders via de post naar een belgisch adres.
Je hebt geen maildres in je profiel, stuur mij anders even een mailtje zodat we iets kunnen regelen.
@ maartenbakker. Kun je als je een kvknummer hebt rechtstreeks bij Euras/Aswo bestellen?
Dat kan interessant zijn voor andere gevallen.

Ja, met een kvk-nummer kan je daar klant worden. Kan zijn dat je wel in de juiste branche moet zitten, maar verder doen ze totaal niet moeilijk.

Het is me ondertussen gelukt om een cofigpagina en demo pagina af te drukken.
De demo pagina ziet er "oke" uit, de kwaliteit is niet super maar het lijkt of de fuser nog goed zijn werk doet.
Ik zal hem aansluiten op een pc en gewoon kijken of alles op "rolletjes" blijft lopen en blijf ondertussen uitzien naar een loop/sloop toestel voor het geval dat.
Gek genoeg pakt hij nu wel papier, ik weet niet waarom en of het tijdelijk is.
@fcapri, ik blijf geïnteresseerd in je aanbod om rollers van je over te nemen. Ik kan ze maar beter vervangen.

Van de config pagina blijven mij een aantal dingen nog onduidelijk.
De os versie is clp300_v1.29.12.35.02 08-18-2008 dus gelukkig niet van 2007. Dit is al de recentste versie van de firmware.
Bij total pagina count staat 346/196 oftewel 542 pagina's totaal geprint. Maar de andere dingen geven andere getallen.
Fuserlife=848, stransfer roller life=530, tray1 roller life=542, imaging unit/deve roller life=541 pagina's en tranfer belt life 1679 images. Mag ik hieruit concluderen dat de machine ongeveer 542 pagina's heeft afgedrukt?

Verder nog een ding.

binnenin zit een groene rol (deze mag niet langer dan 10min in daglicht zitten of ze is kapot)

Ik wil de binnenkant schoonmaken want daar zitten nog toner restjes. Hoe kan ik dat doen i.v.m. groene rol?
@admin. Ik zie nu pas dat de topic in robotica staat terwijl ik hem had gepost in electronica. Is dat een foutje of is hij verplaatst?

voor die groene rol, casette eruithalen, blad papier over die groene rol leggen. die mag maximaal 10min in direct licht liggen. niet op de vensterbank leggen in de zon, niet onder directe TL verlichting. gewoon blad papier erop en onder tafel bv.

eigenlijk moet je wel een speciale stofzuiger hebben voor die tonerresten, want die gaan door een gewone stofzuigerfilter door en dan blaas je het hele huis vol toner (echt niet gezond.

onder die casette ga je onderaan vanachter een plastiek klepje zien. dit kan je achteruit duwen en daaronder zit de laser. als er toner op die zijn glas print, dan krijg je strepen in de afdruk. als er zoveel toner inzit, beter ff afkuisen ook.
bovenaan die casette zit een mooie glanzende zwarte band. dit is de transfer rol. maak daar geen krassen of vingerafdrukken op

je printer heeft de allerlaatste firmware (35.02 achteraan). daar zit je al veilig. ding heeft echt weinig geprint.
als je de voorklep opendoet en daar de 2 schroefjes losmaakt, kan je het bovenste deksel eraf halen. laat hem dan eens een kleurencopy printen. je zal zien dat die per toer een kleur bijlegt op die zwarte band.
eerst geel, dan rood erbij, dan blauw er bij, dan zwart erop en dan kom je blad er bovenaan uit. gans die tijd staat de fuser warm mee te draaien en verslijt deze.
daarom heeft de fuser 848 paginas. die verslijt sneller bij kleurencopien.
hetgeen de pickup rol als getal heeft, is het echte aantal paginas die hij geprint heeft en dit moet overeen komen met die 2 getallen van kleuren en zwartwit kopieen samen

zal ff men email toevoegen, wist niet dat die er niet staat.

vraagje aan de experts: ik heb een Samsung ML-1610 die de laatste tijd ook moeite heeft papier te pakken. Is dit hetzelfde rubberprobleem?
Op RadioBB kan ik dit typenummer niet vinden.

als je ff naar men eerste post keek hier, zag je dit staan

de zwarte rubbers vervangen door grijze.
die zwarte zijn een productiefout en slippen altijd. ben ex samsung tech
die zelfde rubbers worden gebruikt in CLP300, CLX2160, CXL3160, ML2010, ML1610, ML1640
niet in de CLP315/315, CLX3175.... series, die hebben kleindere rubbers.
partnr is JC73-00302A (de JC73-00211A zijn de oude zwarte)