Hallo,

In mijn PC heb ik een thermometertje zitten, wat gevoed wordt door een knoopcelletje (GP357, 1.5V/180mAh). Het probleem met dit ding is dat het werkelijk batterijtjes vreet. Op zich niet zo'n probleem, maar om nou elke 4
weken een nieuwe batterij aan te schaffen voor de temp van mijn harddisks, gaat me wat ver.

Nou vroeg ik me af of ik van (één van) de voedingslijnen van de PC kan gebruiken om deze thermometer van prik te voorzien. M.a.w. wat heb ik voor schakelingetje nodig om van 5 of 12V terug te gaan naar 1.5V, en kan ik dat ongestraft toepassen of komen er dan weer andere problemen (warmte?) om de hoek kijken?

Heb al effe gezocht op dit forum, maar kon zo snel geen antwoord op mijn vraag vinden. Ik kan een soldeerbout vasthouden, maar zoals al uit de vraagstelling blijkt, ben ik niet gehinderd door enige kennis. Ik hoop dus dat de oplossing niet al te complex is....

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten, Eric.

Ik zou voor deze voeding gaan, lekker klein en goed uitgelegd. Verder verbruikt die schakeling die je gaat voeden niet veel dus warmte zal geen probleem vormen.

probeer het is met een paar dioden in serie

Dank voor de reacties!
Ik zal de lokale electronicaboer eens met een bezoekje gaan verrassen....

Groeten, Eric.

78l02 is spanningsregelaar voor 2V
een diode heeft een spanningsval van 0.6-0.7 volt, dus 5 of 6 suffe diodes in serie kunnen de truck ook doen.
Een zener is serie werkt ook, een 3.3 volt in sper geeft een spannings val van 3.3 volt...

Op 10 februari 2004 00:53:51 schreef fry:
78l02 is spanningsregelaar voor 2V

bestaat niet
EDIT: bestaat blijkbaar wel sorry

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]

Bouw een eenvoudige zener-stabilisator, zo'n themometer zal niet meer dan een (paar) mA aan stroom trekken denk ik. Ik zou zeggen: vanaf de 5v lijn een weerstand van 470 ohm via 2 diodes naar de massa. Op het punt tussen weerstand en diodes zou je dan ca 1.3 volt moeten overhouden, genoeg voor je metertje.