Het gaat om deze kabelschoen:
http://www.elektrobode.nl/klauke-stift-kabelschoen/klau-stiftkabelscho…
Een collega zegt dat deze gesoldeerd moeten worden, maar ik meen toch dat deze gewoon geperst moeten worden. Hij zegt dat perschoen van de voorkant dicht moeten zijn.
Wat is juist?
Perschoen aan de voorkant dicht = barpraat
Niet solderen, gewoon persen
1) wat zou een dichte voorkant toevoegen?
2) waar staat dat die dicht moet zijn?
-(alleen als het in de handleiding van de fabrikant staat is dit aannemelijk)
Ik heb dat wonderlijke verhaal al vaker gehoord, maar nooit van deskundigen, alleen van papegaaien.
Simpleman
Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.
Kijk even in de onderstaande link:
http://www.hkelectric.nl/file/Klauke/Handboek_maart_2009.pdf
Wel belangrijk dat je de juiste persogen gebruikt.
Gr Theo
oke ik dacht zelf ook gewoon dat je ze moet persen, ik weet verder ook niet waar het staat dat het dicht moet zijn.
Voorzijde openlaten zodat je kunt constateren dat de aders maximaal zijn ingevoerd in de schoen, en dan afhankelijk van het type, met 2 of 3 persingen vastklemmen.
Op 2 juni 2010 18:16:51 schreef GJ_:
1 persing voor die kleintjes.
Die PDF gaat over heel andere dingen.
TS heeft een link opgenomen die verwijst naar een 25 mm2 stift, voorwaar toch niet zo klein!
Ach 25 is nu ook weer niet ZO groot. Deze kun je gewoon persen. Solderen is bij deze diameter en het bijbehorende vermogen niet aan te raden. Dichtpersen met de goede tang (danwel handmatig danwel hydraulisch) en een stuk krimpkous eroverheen.
Handmatig :
http://www.vdweerden.nl/web/components/com_virtuemart/shop_image/produ…
Mijn persoonlijke favoriet :
http://www.bengshop.nl/images/picture1/11308790.jpg
Hydraulisch :
http://www.hkelectric.nl/img/catalogus/large/900094411.jpg
Zoals eerder gezegd, het gaatje is puur voor de controle.
Dominic
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
meerdere persingen? Er zijn toch bekjes waar meerdere persingen in zitten, zelf meerdere malen met de hand persen ben ik nog niet tegengekomen.
Verder 'soepel' draad nooit solderen, het zal achter de soldering juist afbreken.
Wanneer de juiste schoen bij de kabel is gekozen (dus schoen voor 50mm^2 en 50mm^2 kabel) ook de passende pers gebruiken. Ik ben in bedrijven wel tegengekomen dat ze liever een pers kleiner namen. Het lijkt dan beter vast te zitten omdat de buitenkant is vervormt. Maar door de hoge druk zal het juist inwendig weer scheuren en daardoor minder (lang) betrouwbaar zijn. We hebben het eens getest om een kabel met een passende schoen en de juiste pers op een kabel te zetten en er vervolgens aan te gaan hangen (en die collega was gewichtig) en de kabel bleef mooi zitten.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Altijd persen met de juiste tang.
Voor de ongeïsoleerde moet je op het volgende letten:
Een Klauke tang op Klauke kabelschoenen.
Klauke maakt een zes-kantige persing, AMP (Ampliversal) maakt kerven.
Solderen is niet toegestaan!
Denk aan de tinpest, en aan de isolatie die door de hitte een heel eind beschadigd zal worden.
Er zijn verschillende kabelschoenen
voor soepel draad (snoer)
voor samengeslagen draad
Voor sectorvormig draad
voor Aluminium en voor koper.
Solderen niet toegestaan is overdreven, er is echt geen wet tegen. Tinpest in gewoon soldeer is niet aan de orde.
Op 2 juni 2010 21:06:51 schreef Hollands licht:
TS heeft een link opgenomen die verwijst naar een 25 mm2 stift, voorwaar toch niet zo klein!
Oops, daar heb ik even overheen gekeken zeg. Dan klopte je link wel dus.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (54%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad wat je noemt een wijze kabelschoen, dus dan klopt ook de topictitel zelf achteraf toch nog 
Op 2 juni 2010 21:37:24 schreef MAH:
meerdere persingen? Er zijn toch bekjes waar meerdere persingen in zitten, zelf meerdere malen met de hand persen ben ik nog niet tegengekomen
Dat komt omdat u daar in de praktijk nog niet mee te maken heeft gehad.
TS spreekt over een 25mm2 schoen,
deze perst u niet even met een simpele tang van 1,5mm2-2,5mm2-6mm2
???? Uw klauke kabelschoen dient u met meerdere persingen uit te voeren met een kabelschoentang, deze tang kan beschikken over een carroussel met diverse maten persingen,
zoal 6mm2-10mm2-16mm2-25mm2 en 50mm2
Op 3 juni 2010 07:57:54 schreef GJ_:
Solderen niet toegestaan is overdreven,
Solderen is niet toegestaan, bij doorstromen van hogere vermogens (arbeid) wordt het koper warm, dus ook de soldeer.
Daardoor gaat gaat de draad losser zitten in de persing, zodat deze niet meer betrouwbaar is.
25mm2 kun je in principe belasten met 110 tot 125 Ampere, dus voorwaar een flink vermogen
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (26%)]
"Niet toegestaan" blijft flauwekul. De fabrikant geeft het niet aan dus het is onnodig. Maar waar staat dat het "niet toegestaan" is? Nergens. Dat de draad losser gaat zitten als je eerst perst en dan soldeert geloof ik niet.
Maar voor je lol ga je dit sowieso niet solderen natuurlijk. Ik ken echter enkele installaties waar de draden gefixeerd liggen, maximaal belast worden en waar de installateur kennelijk geen passende tang had en het dus gesoldeerd heeft. Dit geeft na 25 jaar nog steeds geen problemen, en zit nog muurvast.
Warmteontwikkeling vind vooral plaats op de overgangen tussen de klem en de kabelschoen, niet op de soldering.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Warmteontwikkeling vind vooral plaats op de overgangen tussen de klem en de kabelschoen, niet op de soldering.
Ook als de warmtebron zich daar bevindt, zal die de kabelschoen opwarmen, waardoor het soldeersel mogelijk smelt en wegvloeit. Soldeerverbindingen op kabels, waar enig vermogen doorheen vloeit, kunnen decennia lang meegaan. Maar zodra er fouten optreden (slecht contact, overbelasting) vloeit het sneller weg dan ons belastingsgeld... 
Als het zo heet word is er iets anders heel erg fout natuurlijk. Maar die dingen solderen is niet netjes, punt. Het enige waar ik allergies voor ben is "niet toegestaan".
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (45%)]
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Op 3 juni 2010 20:24:12 schreef GJ_:
<<>> Ik ken echter enkele installaties waar de draden gefixeerd liggen, maximaal belast worden en waar de installateur kennelijk geen passende tang had en het dus gesoldeerd heeft. Dit geeft na 25 jaar nog steeds geen problemen, en zit nog muurvast.<<>>
mag niet, mag niet... alles mag en niks moet, hé.
Ik ben dus wel kabels tegengekomen die gesoldeerd waren. Dit waren flexibele kabels en die waren precies tegen het soldeer afgebroken en was gaan vonken en warm geworden met alles bijbehorende gevolgen. De verklaring zou zijn dat de tin de kabel verhard waardoor alle buiging tegen de rand van de tin gebeurt in plaats dat dit wordt opgevangen door alles samen in de schoen. De overige kabels die daar geperst waren hadden geen problemen..
Niet toegestaan is inderdaad moeilijk te lezen in de normen, hier staat dat aanluitingen op de juiste manier uitgevoerd dienen te worden.
Niet toegestaan heb ik wel geleerd in mijn opleidingen, van mijn praktijkbegeleider, van collegas, van mijn mentor.
Wat is nu jouw probleem?
Het is ook niet toegestaan door rood licht te rijden,
ondanks dat dit vaak wel goed gaat.
[Bericht gewijzigd door Hollands licht op (14%)]
Dus door rood rijden is volgens de algemene norm dus niet toegestaan.
Solderen is in de norm niet toegestaan
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
Biggles87
Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
Solderen is voor deze manier van kabels verbinden niet gewenst. Is dat nu zo moeilijk.
En dan daarbij, waarom ga je een pers schoen solderen. Het leuke is juist dat ze bedacht hebben dat je dan niet meer hoeft te solderen. (Zeker bij kabels met een grotere diameter is dit ontzettend handig. Anders moet je zoveel tin gebruiken.) Wanneer je dat ding geperst hebt kun je er een olifant aan hangen. Dat zegt meer dan genoeg over het contact tussen de kabel en de schoen.
Als je wil persen dan pers je en neem je het daarvoor gemaakte materiaal. Wil je solderen, dan gebruik je het daarvoor geschikte materiaal.
Op 3 juni 2010 22:38:16 schreef Hollands licht:
Dus door rood rijden is volgens de algemene norm dus niet toegestaan.
Nee, volgens de wet.
Solderen is in de norm niet toegestaan
Welke norm?
Appels en peren, je kent hopelijk de verschillen tussen die twee dingen...
Ik zeg toch ook duidelijk dat solderen niet netjes is, teveel moeite is, het af te raden is enz enz.
Ik heb een heel arsenaal aan tangen, kleine, grote, hele grote dus ik soldeer ook niet. En als ik de juiste tang niet heb voor een klus koop ik hem, zo duur zijn ze niet.
Daarnaast zeg ik dat solderen niet verboden is en dat ik constateer dat het onder omstandigheden goed gaat.
Iedereen die mij gaat vertellen dat het niet toegestaan is zit dat uit zijn duim te zuigen of is anderen aan het napraten.
Er is wel een belangrijke aanwijzing om het niet te doen: de fabrikant vermeld het niet bij de juiste wijzen om deze materialen te verwerken.
Niks normen, en niks wetten dus, gewoon de gebruiksaanwijzing.