Bauknecht WAE SYM 1640 geeft fout afvoer storing

Hallo iedereen,

Ik ben de (tot voorkort) trotse bezitter van een Bauknecht WAE Symphony 1640 wasmachine.

Sinds een paar dagen geeft het ding in de display tegen het einde van het wasprogramma "T" en "P". Volgens het boekje is dit een fout in de afvoer.

Natuurlijk heb ik de logische dingen gecontroleerd, filter, slang (knik) en pijpje tegen de muur.

Enfin, garantie is verlopen, dus een excuus om m open te schroeven.

Na het gebruikelijke vuil uit het filter gehaald te hebben, heb ik de afvoerslang losgemaakt van de wasmachine en deze doorgespoeld. Kwam wat spul uit (resten van sokken e.d.), maar niets groots.

Hierna heb ik het kastje links achterin de hoek er maar uitgehaald. Dit is een wit "kastje" met aan de onderkant een slang die vanaf het filter rond de hele wasmachine loopt. De technische term hiervoor weet ik niet, dus ik noem het even "afvoerkastje".

Na dit ding schoongemaakt te hebben in een bad kokend water (zaten ook veel resten in), kastje weer teruggezet. Nog steeds de TP melding. Er zit een overloopslangetje aan dit afvoerkastje, met een slangetje wat naar de dikke slang gaat die de trommel weer inloopt. Omdat ik vermoedde dat hier de overloop detectie inzat, dit slangetje maar een losgekoppeld en in een bakje gehangen. De TP code kwam terug, maar het bakje was leeg.

Ik heb eigenlijk geen zin om de hele wasmachine open te halen om de lange slang schoon te gaan spoelen, maar het lijkt me dat er in deze slang ergens een blokkade moet zitten. Ik ben nu bezig om een paar kookwassen op 95 graden te draaien, in de hoop eventuele resten los te weken en ze de afvoer in te laten schieten. Maar helaas wordt het programma telkens onderbroken door een storingsmelding.

Eigenlijk heb ik 3 vragen:
- Wat zijn de criteria om een dergelijke TP melding te geven en waar wordt dit op gedetecteerd?
- Is mijn vermoeden juist dat er waarschijnlijk tussen het filter en de "afvoerbak" een blokkade zit?
- Kent iemand dit probleem en wellicht ook de oplossing?

Ik weet zeker dat:
- De afvoer de hoeveelheid water aankan
- De slang van de "afvoerbak" naar de afvoer is vrij
- Er zaten resten van stof in zowel het filter, als de slang, als de afvoerbak, dus er moet ergens iets doorgeschoten zijn.
- Met kookwassen blijven draaien druk ik de blokkade waarschijnlijk niet door

Alvast bedankt voor eventuele reacties :)

Boven in onze Bauknecht (nu vervangen door Miele, raad eens waarom) zat een niveausensor, verbonden met een dun slangetje aan de wastrommel. Ik heb ooit een pompfout opgelost door een aantal keer lucht in dat slangetje te blazen en er dan weer aan te zuigen. De schakelaar in de niveausensor was vast komen te zitten op één of andere manier.

stap 1: Zoek de pressostaat. Dat is een rond schijfje met diverse elektrische aansluitingen, iets groter dan een blikje schoensmeer, met aan de onderkant een dunne (zwarte ?) slang eraan (ca 5 mm dik). Meestal wit en gemonteerd aan de zijkant van de machine, ergens bovenin.

De pressostaat meet de luchtdruk in de slang en daaruit wordt de waterhoogte in het apparaat afgeleid. De slang is dun en deze zal verstopt zijn. Nu de slang niet terugmeldt dat de trommel leeg is, denkt de machine na het verstrijken van de tijd dat het afpompen niet goed gaat. Remedie: Trek de slang van de pressostaat en blaas deze keihard door. Terugplaatsen en machine uittesten.

Geen succes ? Stap 2: Zoek de vlotterschakelaar. Geen idee hoe het eruitziet of waar dat zit, maar de onderdelenlijst voor de WAESYM1640 geeft aan dat 'ie erin zit.

Antwoord 1: wanneer de wasautomaat moet gaan afpompen krijgt hij daarvoor een bepaalde tijd.
Meestal is dit ongeveer 5 minuten.
Dit wordt door de pressostaat (niveauregelaar) gecontroleerd.
Indien deze na 5 minuten nog geen niveau verandering geeft zal de electronica een foutcode genereren.

Antwoord 2: Die mogelijkheid zit er in, echter er kan ook een sok tussen de trommel zijn geraakt en deze kan de slang naar het filter blokkeren.
Het is ook mogelijk dat de pomp zelf stuk is of dat er een verstopping in de drukslang van de pressostaat zit.

Antwoord 3: zie antwoord 2

Draait het afvoer pompje wel (goed) ?

Tegenwoordig zie ik steeds meer van de 'magneet koppelings' pompjes, deze hoor je dat wel draaien, maar de schoepjes blijven nog wel eens stil staan of draaien moeilijk als ze wat ouder worden.

Iedereen bedankt voor de reacties.

Het blijkt inderdaad een verstopping te zijn geweest in de slang tussen de trommel en het filter. Met wat pijn, moeite en sneeën in mijn handen, is het me gelukt dit eruit te krijgen.

De machine draait weer als vanouds :)

Iedereen bedankt :)