Begonnen in je mooiste meetapparatuurmet deze foto

http://farm5.static.flickr.com/4143/4775439818_c8aa564bbc.jpg

en de vraag welk apparaat nou een 'betere' aanwijzing geeft.

Op 24 juli 2010 19:54:57 schreef Parus:
[...]

Opzich is een OXCO ook nog geen garantie. Mijn midrange 1 Ghz Hameg counter heeft volgens het datablad "een ovenreferentie met ongekende precisie". Helaas bleef er een drift inzitten die niet was weg te trimmen. Een korte blik op de ingewanden onthulde dat de "oven" slechts bestond uit een blikje met een kristal, weerstand en sensor erop geplakt onder een piepschuim kapje. Wel het princiepe, maar toch niet wat je zou verwachten. Deze is ook vervangen door een deftig exemplaar, met een veel beter resultaat.

Je kan ook een LPRO oid op de externe ref zetten.

Zat ik ook aan te denken: een extra LPRO kopen (kan ik meteen die GPS-receiver bestellen :D ) als referentie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

Mooi, ALEX dan kan ik in Den Haag calibreren,ik woon in s'Gravenhage, dat is in de buurt.
Hoef ik niet meer de back output 10MHz aan de ingang te pluggen.
Krelis

Is prima, maar hou d'r rekening mee dat 't nog wel een paar maanden kan duren voor ik zover ben ;)

Afhankelijk van welke Hameg (8021 ?) is de temperatuur stabiliteit 5* 10^-7.
Dat is gezien de prijs van die Hameg niet slecht.

Om de vraag uit de OP te beantwoorden: lijkt 't erop dat als m'n teller maar een paar Hz afwijkt van een nieuwe 'free running' efratom LPRO oscillator, dat dan de grootste afwijking bij m'n frequentiegenerator zit?

Als de efratom goed werkt, dan klopt de frekwentieteller en dus zit dan de grootste afwijking bij de funktiegenerator.

Mijn Racal geeft op 10MHz minder dan 0,2Hz verschil met mijn GPSDO. Wel pas na ong. 20 minuten.

Na 20-30 minuten zie ik dat de aanwijzing op de teller steeds meer richting 10MHz schuift. Blijkbaar is de vorige (fabrieks?) calibratie nog steeds OK.

Ik heb vanmiddag eens even op ebay zitten speuren ( waarbij een paar OCXO's aan die vingers zijn blijven plakken ) maar ik vraag me af wat het bruikbare leven uit die Efratom's is ...

De lamp is blijkbaar bij 3V lampspanning richting onbruikbaar aan het gaan en de ebayers weten dit ook, lampen boven de 8 en 9V worden ver boven de standaard prijs verkocht.

Wat niet weg neemt dat de prijzen voor die dingen ( en de andere mooie blikjes ) VER onder de nieuwprijs ligt.

Verdere vraag die ik me stel ... waar komt al dat spul vandaan ? En waarom lijkt het vooral in China te komen bovendrijven ?

"There are two first generation Trimble Thunderbolt GPS receiver versions.
p/n 48050-61 for the metal cage 24 Volt
p/n 48051-61 for the board only that needs +5, +12 & -12 Volts
The board only in a metal box that needs +5, +12 & -12 Volts may have been a custom part.
The first generation ThunderBolt receivers went out of production in mid 2006 because of Rohas lead free EU rules."

Uit http://www.prc68.com/I/ThunderBolt.shtml#Bk

Out of production, maar deze dingen zijn duidelijk niet nieuw en de aantallen waarin ze voorbij komen zijn ook wat veel voor productie overstock, alleen de OCXO die er in zit is al flink aan de prijs.

@sine: zouden 'afdankertjes' zijn van de telecomindustrie.

Wat dan wel weer typisch is: waarom zie je die dingen dan niet in europa opduiken?

Op 24 juli 2010 23:15:03 schreef alex278:
Wat dan wel weer typisch is: waarom zie je die dingen dan niet in europa opduiken?

Misschien omdat ze naar china gaan samen met veel andere e-waste?

Mogelijk dat deze units uit een regulier onderhoudscyclus komen, maar dan zouden de longer lamplife versies niet in deze aantallen mogen voorkomen.
Ik denk eerder aan een aziatische telco die z'n netwerk heeft vernieuwd en de oude apparatuur locaal bij een recycleerbedrijf heeft laten verwerken. De bruikbare pull's worden dan in grotere loten verkocht aan handelaren. Als je kijkt naar wat de ebay verkopers nog meer in hun winkels hebben lijkt het erop of er net weer een lading verwerkt is.

Als partime time nut een vraag aangezien ik sinds vandaag in het onverwachte bezit ben van een boodschappentas vol met doosjes met nieuwe 74LSxxx, opamps en andere IC's, die zouden naar de stort gaan !!!

Ik heb een thunderbolt met 1pps uitgang en seriele uitgang met tijdsignaal een aardige vooraad met counter/latches/hex inverters/flipflops/ linedrivers/receivers/AD en DA converters ect en de keus uit wat leuke display opties (nixie, LCD's, die gloeidraad-segmenten en soort neon unit (tidak en sine weet welke, die in die HP powermeter)

Ik wil eigenlijk een display maken welke de gps tijd aangeeft.

Via rs232 heb ik natuurlijk de tijd kant en klaar. Alleen heb ik dan een pic ofzo nodig denk ik, ik kan al wel een heel klein beetje met een arduino. Ook leuk zou het zijn als die display dan bv frequentie cijfers achter de komma in Hz ook kan aangeven (6 cijfers dus :-) )

Als iemand zijn counter wil checken kan dat bij mij ook.

Als ik hem net nixies maak, maar ik zit eerder aan led te denken ivm de ruimte en voeding (en kan ik ze gewoon aanlaten als een klok)

Dat kan, vrij gemakkelijk zelfs ... alleen de frequentie wordt wat spannender, want je hebt weer een referentie nodig om die te kunnen meten.

Voor de time-nuts: voor ruwweg $300 (ex verzenden etc) kun je op ebay een HP Z8305A kopen (gps-gekopppelde frequentiestandaard met 2x10MHz output, 2x1pps, dubbele oven).

Jep, ik heb ze gezien .. maar dat is toch nog een heftig prijsverschil vergeleken met een thunderbolt.

Gezien het prijsverschil kun je mischien beter drie Thunderbolts ;) aanschaffen.
Dan kun je ook de Thunderbolts onderling vergelijken en wat statistiek op toepassen.

Voor $100 zie ik alleen thunderbolts zonder voeding/antenne etc (ebaynr 330453047354 ); als je een 'aangeklede' thunderbolt wilt zie ik een verkoper die zoiets aanbiedt voor $159 (ebay 180446371977).

[Bericht gewijzigd door alex278 op (12%)]

@ Sine:
Mag ik even weten wat thunderbolts zijn??

P.S. heb je m'n mail gelezen?

@alex278:
Kun je, als je eBay quote, het itemnummer er bij zetten? Dan kan iedereen de advertentie bekijken ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (12%)]

Thunderbolt is een GPSDO (GPS Disciplined Oscillator) van de firma Trimble.
Een tijd en frekwentie referentie waarvan de OCXO wordt bijgeregeld door te vergelijken met de GPS satelieten.
Heeft een 10MHz, een 1PPS uitgang en RS232 tbv communicatie met een PC.

In principe is dat een 10MHz oven gelocked door een GPS. De fabrikant is Trimle. B.v. http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180399458965
Deze heeft een hoge precisie, maar moet om dat te halen daarvoor wel lang aan staan.

Bedankt.
Is een interessante module.
Toch blijft zo'n rubidium standaard meer intrigeren.
Misschien omdat er een soort buisje in zit ;)
In ieder geval van dezelfde verkoper.....

Deze is natuurlijk nog veel interessanter ;)

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HP_5061A_Cesium_beam_frequency_…

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cesium_clock.JPG

Uit de specs in de HP catalogus (1983) lees ik nu af dat Rubidium (HP5065A) een stabiliteit van ± 1.10-11 per maand heeft en Cesium (HP5061A) ± 3.10-12 over de levensduur van de buis!!

Dat kan spannender ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_maser

Its long-term frequency accuracy is about ±5×10-16 over five years

-- Segal's Law
"A man with a watch knows what time it is. A man with two watches is never sure."

Zou je zo'n waterstof standaard niet kunnen maken met een antenne gericht op de zon? Het lijkt me dat de waterstoflijn daar ook sterk vanaf straalt?