Beste elektronici,

Ik heb een samsung tv met volgende probleem :

Als ik deze onder stroom zet dan brandt het standby led en de lcd panel licht op maar het beeld blijft zwart. heel zelden krijg ik beeld met nu en dan veel geruis en dan verdwijnnt deze beeld weer.

Waar kan het probleem zich situeren? Ik ben maar een leek op dit gebied.

Model : LE40S62B
Model code : LE40S62BX/XEC
Type no : JA40EO

Alvast bedankt voor alle tips.

is de antenne aansluiting wel goed vast ingeduwd of de scartkabel het is mogelijk dat het slecht contact is.

Allicht zal hij defect zijn als de stekker niet loszit zoals Rapperder zegt.

ben je in het bezit van een occiloscoop?
deze fout kun je vrij eenvoudig meten

Beste pl;

Ik heb idd een oscilloscoop; als je mij nog kunt vertellen waar ik juist moet meten. Hartelijk dank.

HEEEL veel samsung toestellen hebben last van te dikke elco,s in de voedingen waardoor je dus de verschijnsellen zoals jij ze noemt krijgt.
Je hoeft dus niet te meten, gewoon vervangen 2200 uf enz en 1000 en nog wat

Meten is weten als gij een oscilloscoop hebt dan kan je het uitgang signaal meten van RGB en video en als de fout op komt dan zie je direct waar het begint , het gebeurd dat verschillende elco's vervangen worden en dat het toestel nadien niets meer doet denkt daar ook eens aan ,ik doe dat nooit elco alleen vervangen als men zeker is en tot heden heeft dat altijd goede resultaten opgebracht bij herstellingen bij mij.

Op 2 augustus 2010 19:04:54 schreef Rapperderhet gebeurd dat verschillende elco's vervangen worden en dat het toestel nadien niets meer doet denkt daar ook eens aan

Lijkt me een heel sterk verhaal eerlijk gezegd, tenzij die elco's verkeerd zijn gemonteerd.

Gr Ronald

Misschien verkeerd omgeplaatst.
Wat een onzin verhaal , een bolle elco MOET je gewoon standaard vervangen klaar, laten zitten geeft nog veel meer problemen en kan er zelfs voor zorgen dat de voeding op een freqeuntie gaat draaien die helemaal niet gezond is voor de voeding en de rest van het toestel,
WANNEER je hier NA elco,s van NEDIS gaat plaatsen dan BESTAAT de kans dat het toestel inderdaad niet meer werkt, bekend zijn de elco,s op de xsus van de fmj 33 en fm 24 chassis van PHILIPS welke gewoon NIET werken met NA elco,s
Dat je naderhand gaat uitzoeken wat de oorzaak is van de bolle elco,s OK.
Die oorzaak mag hier op dit forum inmiddels bekend zijn.

[Bericht gewijzigd door K9 op (50%)]

een bolle elco dat ziet men direct en uitgelopen of gebarsten elco's als men die vervangt door andere dat is normaal , maar de andere vervangen dat vind ik onzin en toch zeker als men meetapparatuur ter zijner beschikking heeft , waarom het moeilijk maken en de tijd daar insteken als het gemakkelijk ook gaat

Waarom een berg tijd in het doormeten van al die elco's steken?
Dan ben je meer tijd (is ook geld ;-) ) kwijt dan het vervangen.
Dat kleine grut is centenwerk. Doormeten doe ik alleen bij de grote duurdere elco's.

bjokal dat kan goed zijn wat gij beweert een boel tijd verspelen en dat kost ook geld maar ik denk als men een gebarsten of een bol staande elco vervangt dat dit veel sneller is dan bijna alle elco's uit solderen en eventueel doormeten , en zoals velen doen als er niets aan is die gewoon terug in solderen dat kost tijd en geld , maar ieder zijn meug ik doe het op mijn manier en tot heden toe altijd geen problemen mee gehad.

Een uitgedroogde elco kun je niet met een scoop meten, gewoon vervangen zoals iedereen zegt en je hebt weer beeld.

Met een scope meten kan natuurlijk wel, je ziet de rimpelspanning. Moet dus wel bij ingeschakeld apparaat en is dus omslachtig. Een ESR meter werkt beter, en kan in circuit gebeuren bij uitgeschakeld apparaat.

Heb je die niet, dan is vervangen de snelste tactiek, zeker als je sterke vermoedens hebt dat het aan een of meer elco's moet liggen (bijvoorbeeld omdat warmstoken helpt).

Met een scope meten kan natuurlijk wel, je ziet de rimpelspanning.

In geschakelde voedingen zijn er elcos die aan netspanning verbonden zijn...Met een scoop meten, dat vind ik gevaarlijk. Beter rimpelspanning met multimeter op wisselsspanning bereik te meten, dat is een stuk veiliger.
Volgens mijne ervaring, vind ik beter alleen wat WERKELIJK defect is te vervangen....door meerdere componenten te vervangen, riskeert je nog nieuwe defecten te veroorzaken.
Een ESR meter is nutteloos voor 3 reden:
- eerst kent je niet welke is de max. ESR weerstand, dus weet je niet als wat je meet klopt of niet.
- tweede: er zijn bijna altijd verschillende elcos in parallel: om een defecte elco te meten, moet je al de elcos ontsolderen en meten...dat is een groot tijd verlies en onaanvaardbaar voor wie als technieker werkt.
- derde: er is een simpeler manier om te weten als iets verkeerd met elcos bestaat: defecte elcos zijn gewoonlijk zienbaar (hebben gelekt of bolle elcos)en het is heel eenvoudig rimpelspanning met multimeter te meten. Is de rimpelspanning hoger dan een tiental mV, dan is er iets te onderzoeken.(zie especificaties van fabrikant wat betreft max rimpelspanning)
Eindelijk, moet ik toevoegen dan bij Na Verkoop Dienst van fabrikanten, werkt men door al de elcos die gewoonlijk defect gaan (ervaring van de technieker, maar het zijn vooral de elcos die heel warm werken, wegens ze dichtbij staan van vermogen weerstanden of torren) te vervangen, zonder niets te meten.
Natuurlijk, gebruikt men alleen hoge kwaliteit elcos als vervang componenten.

Op 3 augustus 2010 15:48:40 schreef Emilien:
[...] .
Volgens mijne ervaring, vind ik beter alleen wat WERKELIJK defect is te vervangen....door meerdere componenten te vervangen, riskeert je nog nieuwe defecten te veroorzaken.
gcoponenten.

Dit is een stelling die door veel ervaren reparateurs zal tegen gesproken worden vrees ik.
Omdat bij een defect gaan van een onderdeel (en zeker in een voeding) meerdere onderdelen kunnen defekt zijn.
Hebt ge een ESR meter? of ervaring er mee?

In heel mijn loopbaan heb ik veel slechte elko's vervangen en zelden een toestel tegen gekomen waar er maar één stuk of plat was. Verder kan je ze er niet op altijd op zicht uit halen .

PS: Hoe meet je rimpelspanning als het toestel dood is??

GR

Ward

Niet alleen lukt het met wat ervaring prima om een te hoge ESR te herkennen, maar ook een ander punt: bij veel elco's zie je aan de buitenkant echt niet dat ze stuk zijn.

Leuk voorbeeld is de bekende Samsung DVB-ontvanger. 2 elco's, ik meen 1000u 10V. De ene heeft een ESR van 0,05 ohm, de andere van 0,2 ohm. Uiterlijk niets aan te zien verder. Mankement zeer duidelijk.

maartenbakker tussen die 2 elco's is wel een groot verschil de eerste
0,05 ohm, de andere van 0,2 ohm. welke is dan nog goed geweest , wat ik zou doen is gewoon een nieuwe gaan kopen een van goede kwaliteit en die dan gebruiken om te vergelijken.

Dat is ook een manier. Er circuleert ook een tabelletje met "worst case" waardes, dat kan je gebruiken. Of je achterhaalt een datasheet (verlieshoek is ook om te rekenen in ESR, heb de formules ergens). Maar in dit geval was het heel duidelijk, die van 0,2 ohm is stuk. Na een aantal metingen bouw je daar wel gevoel voor op.

zoals ik het nu kan zien hoe lager de waarde hoe beter dan was die van
0,05 ohm de beste.

Als je een beetje ervaring hebt met een ESR meter is het best een handig ding.

(verdorie ik begin "hollands" te schrijven toch mij pillen vergeten te nemen??? ) :) :)

@Wardje:

Dit is een stelling die door veel ervaren reparateurs zal tegen gesproken worden vrees ik.

U vergeet 2 belangrijke punten:
- TS is geen reparateur
- een reparateur vervangt de componenten dat hij weet (door ervaring) dat ze gewoonlijk defect gaan, en niet alles...

Andere punt: Na Verkoop Dienst techniekers van Panasonic en LG vervangen geen componenten niet meer...ze nemen zelfs geen soldeerbout niet meer met hen mee...Ze hebben al de geteste printen met hun mee en ze vervangen de printen.

Hebt ge een ESR meter? of ervaring er mee?

Neen, ik werkte bij Cherokee Europe, (die was de grootste fabrikante van geschakelde voedingen in Europa, nu de firma is verkoopt geweest en van naam veranderd) in de na verkoop dienst, ik heb meer geschakelde voedingen hersteld dat je in al je leven zal zien, en ik (en al mijne viertien collegas) hadden we geen ESR meter, en nooit zulke toestel nodig hebben.
Voor mij is het duidelijk dat je nooit als Na Verkoop Dienst technieker in een grote bedrijf heeft gewerkt.

PS: Hoe meet je rimpelspanning als het toestel dood is??

Het is het geval hier niet... Als de elco niet in kortsluiting is, gewoonlijk is de toestel niet helemaal dood, tenminste wat betreft afvlak elcos...

@maartenbakker: als technieker, verliest men zijn tijd niet...heeft je de elco ontgesoldeert, je had dus zeker goede reden (rimpel te hoog) om te twijfelen ....dan vervangt men deze elco's door nieuwe goede kwaliteit elcos, vooral wanneer dit een gewone defect is.
Er zijn hier enige knutselaars die met pensioen zijn en die tijd genoeg hebben om ESR van elco's te vergelijken...maar echte reparateur doet dat niet...werkracht uurkost is te hoog.

TVDon had geschreven:

HEEEL veel samsung toestellen hebben last van te dikke elco,s in de voedingen waardoor je dus de verschijnsellen zoals jij ze noemt krijgt.
Je hoeft dus niet te meten, gewoon vervangen 2200 uf enz en 1000 en nog wat

Waarom dat niet proberen?

toch leuk zo,n forum,een discusie over elco,s
jos de klos heeft nog geen andwoord op zijn vraag
je kunt de voedings spanningen meten op rimpel,vooral die naar het printje op het display gaan het zogenaamde t con board of lvds board
verder heeft rapperder het andere stukje al verteld meten is heel vaak weten[niet altijd] maar gaat vaak sneller dan domweg vervangen behalve als hier aanleiding voor is[ bolle lekke elcos]
ik hoop dat je weer wat verder bent gr pieter

Maar heeft de TS de service manual van deze Samsung LCD TV?
Ik zie niet hoe hij metingen zou kunnen doen zonder documentatie in handen te hebben.