Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Dag
Sorry voor deze grafisch zware post, toevallig checkte ik eens mijn profiel, en het bleek dat dit mijn duizendste post moet zijn. En om dat bij wijze van spreken te vieren permitteer ik me om wat megabytes internetverkeer te genereren voor het algemeen goed.
Een paar weken geleden was mijn vrouw het huis uit met de kinderen, dus kon ik eens op mijn gemak het spectrum aflopen, op zoek naar interessante signalen. Ik doe het met een RFSpace SDR-IQ, aangesloten op het middenfrequent van mijn Icom ontvanger, maar in principe kan je het ook zonder SDR-IQ en met een audiokaart doen (zelf nooit geprobeerd).
Nabij 160MHz kwam ik deze vreemde jongen tegen. Dit is het frequentiedomein, dus frequentie vs. tijd, met een negatieve Y-as. De hoogte van het scherm vertegenwoordigt ongeveer 5 seconden.
Af en toe kwam er een langere burst voorbij. De FM streep rechts is de NOAA weerzender.
En er kwam nog een gebruiker bij, die duidelijk problemen had met een traag lockende PLL. Dit is 20kHz voor de ganse breedte van het scherm, dus veel informatie zat er niet op die drager.
Het leek op een ongemoduleerde drager die in het vaarwater van de "golfjeszender" kwam:
Hier leek het erop alsof er een soort supertrage "BPSK op FM" op gemoduleerd werd, of zo zouden de fasesprongen suggereren. Maar, de periode tussen de golfjes is 100ms! Wie zou op 160MHz zo traag data willen overdragen?
Als je heel goed kijkt, lijkt het of het spectrum wat uitgesmeerd wordt bij de fasesprongen. Ook de traag lockende PLL leek mee te doen, en hier lijkt het té toevallig dat ze mekaar uit de weg gaan:
Hier zie je de modulatie wat beter:
Ik heb nog een aantal keer gecheckt, en ik heb dit patroon nooit meer teruggezien. Ik vraag wie met dit soort signaaloverdracht iets kan aanvangen.
Later, in een compleet andere band, kwam ik iets gelijkwaardigs tegen:
Een tijdje later noteerde ik dit op 477 MHz. Een keurig smalbandig signaal dat aan de blokjes te zien duidelijk pakketjes verstuurt:
Dit is ook mooi: lijkt op wat ik gok smalbandig QAM-16? Iemand een betere gok?
Sommige signalen zitten wel heel dicht op mekaar:
En deze walst er vrolijk over heen:
En zo zie je vanalles gebeuren. Veel smalband FM spraak is er niet meer, maar deze dingen maken het dan weer wel boeiend.
Bert
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Voor de mensen die mee gaan gokken: neem de geografische locatie van Bert even mee in je overwegingen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]
Ik zag hier op de spectrum analyzer ook al fijne signalen in het semafoongebied. Maar die mist een waterfall display. Met was het wellicht wat inzichtelijker geweest. Nu danste er vanalles over het scherm.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Gaaf, ik ga ooks eens een antenne aan mijn SA hangen. Maar zo' n waterval maakt het natuurlijk een stuk mooier.
Ook gaaf is wat die ELF mannen doen. Ze nemen de signalen op en die worden dan weer versneld afgespeeld.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Dat ELF versneld afspelen heb ik al eens gehoord, ja.
Het geweldigste van de waterfall vind ik dat je signalen die je niet ziet op de SA en niet hoort in de ontvanger, toch ziet op de waterfall. Ik heb de kleurgradatie zo staan dat iets wat maar een dB of 3 boven de ruisvloer uitsteekt er al duidelijk doorheen komt. Het menselijk beeldanalysevermogen is geweldig. Je kijkt naar een megapixel data en je ziet onmiddellijk een streepje of een golfje of een blokje dat een beetje lichterblauwer is dan de achtergrond die met donkerblauwere pixels bezaaid is.
En zo wandel je door het spectrum met de ontvanger op AM breedbanddemodulatie, en ineens zie je een streepje hoewel je toch niks gehoord hebt. En dan zoek je verder.