Beste Lezers,
Ik wil het toerental van een 2CV uitlezen op mijn pc. Daarvoor heb ik een Velleman K8055 usb interface kaart bij Conrad gekocht. Ik kan alle informatie die dit kaartje verzameld inlezen met Labview op de PC.
Maar nu moet ik die informatie nog wel aan het kaartje koppelen.
Het Velleman bordje heeft een aantal digitale ingangen die een spanning van 5V als "1" signaal zien en 0V als "0" signaal. Als ik dat signaal ergens bij de motor vandaag kan halen kan ik dus de pulsjes die het toerental voorstellen uitlezen met de PC en het weergeven met Labview.
Ik heb opgezocht hoe de ontsteking van de 2CV werkt. Het gaat hier trouwens om een eend met elektronische 123 ontsteking. Vanaf die 123 ontsteking lopen er 2 kabels naar de bobine waar een hoog voltage word opgewekt voor de bougies. Dat signaal wat van de 123 ontsteking naar de bobine loopt is een puls signaal tussen de 0V en 12V.
Wie kan mij vertellen of uitleggen hoe ik van die 0V-12V puls een 0V-5V puls kan maken?
Ik zou dit signaal het liefst galvanisch scheiden met een optocoupler zodat er geen rare dingen gebeuren met het Velleman bordje.
Ik heb al een CNY 17 optocoupler gekocht die ook gebruikt wordt in de "Solid-state relais" schakeling hier op Circuitsonline, ik hoop dat deze daarbij gebruikt kan worden.
Graag uw ideeën/hulp!
Ik vermoed dat de K8055 te traag is om de toerental pulzen door te kunnen geven.
(er is wel een andere oplossing, maar daarvoor moet de PIC vervangen worden, en komt er een nieuw programma in deze PIC)
Het gaat om een maximaal toerental van 6000 rpm. Dat is dus maximaal 100 toeren per seconde, oftewel maximaal 100 pulsen per seconde. Het minimale toerental is 600 rpm.
Dus het signaal varieert van 10 tot 100 pulsen per seconde, is dat niet haalbaar?
[Bericht gewijzigd door Digitizer op (39%)]
Ja het is een leuke kaart, heb hem zelf ook. 
MAAR! hier voor is hij niet geschikt, zoals MMsoft ook al zij.
Je kan ongeveer tot 50Hz inlezen, dat zou dus 3000T/M zijn niet voldoende dus.
Digitizer: Stuur even een mailtje als je een oplossing wilt voor de PIC software.
Tevens moet er nog een goede manier gevonden worden om het elektrische te koppelen.
Wie heeft daar een oplossing voor ?
Met een snelle optocoupler zou het mogelijk moeten zijn. Gebruik zelf de PC817 voor een frequentie tot boven de 100Hz en dat gaat ook goed. Als je daar de flanken van bekijkt ziet het er goed uit, en wordt ook ingelezen door een PIC. Dus dat moet hier ook werken.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik gebruik deze schakeling om aan de min bobine te hangen.

De uitgang kan dan direct naar de Uc als je 5v voeding gebruikt.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (21%)]
Paul Welther: Wat is de truc van deze schakeling (behalve de hoge spannings pieken tegenhouden), een soort van stoorpuls filter ?
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Iedereen erg bedankt voor de ideeën die naar voren zijn gekomen!
De schmitt trigger lijkt me zeer goed bruikbaar, heeft het zin achter de schmitt trigger nog een optocoupler te zetten, of is dat onnodig?
Verder vraag ik mij af hoe ik het signaal in de computer wil gaan inlezen aangezien de K8055 niet gaan werken, weet iemand een andere optie om het signaal in Labview beschikbaar te hebben? (Zelf met PIC software aan de slag gaan doe ik nog liever niet, dus als er een andere optie is dan vind ik dat fijner.)
Verder heb ik besloten dat het systeem ook in andere auto's moet kunnen werken, dus ik wil een maximaal toerental van 10.000 rpm nemen.
Dat is dus 167 Hz. Maar zo' n puls heeft een opgaande en afgaande flank, dus moet ik deze frequentie maal 2 doen?
Ik waardeer jullie hulp en ideeën zeer!
Verder vraag ik mij af hoe ik het signaal in de computer wil gaan inlezen aangezien de K8055 niet gaan werken, weet iemand een andere optie om het signaal in Labview beschikbaar te hebben?
Ja lees mijn eerste post maar eens.
Ik doelde meer op een ander usb bordje wat niet te duur is, en wat standaard al deze frequenties aankan.
Wat is jou oplossing? Een andere chip op de K8055, met een programma erin?
Inderdaad.
De Chip die er nu opzit kan niet gewijzigd worden, maar er kan een andere chip geplaatst worden (deze moet geprogrammeerd worden).
Oké, klinkt goed.
Welke van de 4 IC's zou er dan vervangen moeten worden?
Wanneer je deze chip vervangt, zorg je dan dat de chip het toerental uitrekent en die waarde doorgeeft aan Labview, of verhoog je de inleesfrequentie?
En moet ik hierbij zelf aan het programmeren?
Alvast bedankt voor de info!
Oke, dat is dus de 28 pins chip in het midden.
Dit zou dus betekenen dat ik vrij eenvoudig de functionaliteit van het velleman bord kan uitbreiden.
Heb ik hier een 28 pins PIC programmeerbord voor nodig?
Ja als je het zelf wil doen heb je een programmer nodig. En je hebt ook software nodig bv Proton of een ander programma.
Voti heeft programmers bv de wisp.
Kijk hier eens:
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html
Ik gebruik hiervoor de PIC18F2455.
Het kristal vervang ik door een 20Mhz versie, tevens moet er nog één weerstand verwijderd worden (kijk maar eens op mij site, daar heb ik een voorbeeld op staan).
Ik zie wat berekeningen van het aantal pulsjes vanaf de ontsteking.
Hou er wel rekening mee dat het om viertakt motoren gaat.
Dus 6000rpm (is dat niet wat veel voor een eend?) = 50 pulsen per seconde. 1 puls per 2 omwentelingen.
Er zijn ontstekingen die 2 bougies tegelijk aansturen. Alleen de bougie met een benzine mengsel zal ontsteken door de lagere doorslagspanning. In dat geval heb je wel 100 pulsen per seconde.
Een eend doet 2 pulsen per omwenteling. Beide bougies vonken tegelijk doordat er geen stroomverdeler in zit. Terwijl de linker bougie vonkt voor de ontsteking van de benzine, vonkt de rechter bougie voor niks.
Een viertakt doet per cilinder 1 puls per 2 omwentelingen een 2 cilinder is dus 1 puls per 1 omwenteling. Of de Hssp nu verdeeld wordt met een verdeler of dat een dubbele bobine aanwezig is doet niet ter zake
ben je niet beter dat je optisch gaat werken? er bestaan toerentellers waar je een reflector op het vliegwiel of dergelijke kleeft. Het apparaat zend een lichtsignaal uit en meet het aantal reflecties dat het ontvangt per tijdseenheid.
Ik werk hiermee ook op mijn 2cv, kleef het reflecterende stripje gewoon op de ventilator.
dit werkt sneller dan een signaal aftappen (je hoeft geen kabels vrij te maken, de juiste kabel te zoeken bij nieuwere wagens, als is dit zeker geen probleem bij een 2cv), en je hoeft er eventueel geen prikkers te monteren op kabels. het voordeel is ook dat je er andere toerentallen kan mee bepalen omdat je niet gebonden bent aan één of ander elektrisch signaal.
mvg
Bert