Hoihoi
Michel
Ik heb de pulse tone converter van Frits gebouwd, zie onderstaand plaatje.

Alleen heb ik hem eerst gebouwd rond een 16f628A om te testen.
Nu werkt hij niet.
Dus ik begonnen bij de voeding
- telefoonlijn (upc kabelmodem) geeft in rust 50 VDC (punt 6 +)
- Als ik de hoorn van de haak neem 8VDC (waarom zo laag?)
- Tussen punt 3 en 2 meet ik 10k (OK)
- Diode D3 bekeken of hij kapot was, deze laat door van rechts naar links en andersom niet (OK)
Dus ik zou op zn minst onbelast die 8V over GND en VCC van de PIC moeten hebben. NIET DUS, ik meet maar 0,8 Volt (zonder de pic in zn voetje), dat is veel ste weinig uiteraard. Ik heb eerste een simpel programma in de pic gedaan om een ledje (+100k) te laten branden. Dat doet hij niet.
Hoe kan je een 5v6 zener testen? en even een heel domme vraag; het streepje op de zener geeft aan "cathode", dat is dan op het schema gezien de linker zijde?
Hopelijk heeft iemand een idee wat er aan de hand is?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Misschien de zener verkeerdom, dan zou je zo'n 0,7V overhouden. Cathode is idd de linkerzijde in het schema.
Gewoon vanaf de pinnen genummerd 3 en 6 steeds iets verder in je schema meten.
[Bericht gewijzigd door Jochem op (28%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zener testen:
Pak een 10 K weerstand, sluit de zener met het streepje aan op de weerstand. De andere kant aan de massa. Nu een lab voeding , bv 12V met de plus op de vrije poot van de weerstand. De min aan de anode die aan de massa zit. Dan je multimeter in de volt stand. Zwarte pin op massa, rode pin op het punt waar zener en weerstand aan elkaar zitten. Daar moet je nu een spanning meten gelijk aan de zener spanning. Dus 5,6V. Als test kan je beginnen bij bv 2V. Dan moet je gewoon 2V meten. Dan verhoog je de spanning en op een gegeven moment blijft hij constant. Dat is de zenerspanning.
Een zener is is eigenlijk een gewone diode. Hij geleidt de ene kant op en spert de andere kamt. Een gewone diode kan niet onbeperkt sperren. Er komt een moment dat hij doorslaat. Daarbij gaat hij kapot. Een zener is zogemaakt dat dat doorslag punt heel precies vast ligt maar nog belangrijker, hij blijft heel. Tenminste als er niet te veel stroom doorheen loopt waardoor hij meer vermogen moet dissiperen dan hij leuk vindt.
Hoihoi
Michel
nou....idd....de zener zat verkeerd om stom stom.
Maar iig bedankt voor de test-case Fred101!
Er komt langzaam leven in de pulse-dtmf converter. Had foutjes in het programma en de overgangsweerstand van het pulsecontact in de t65 telefoon was veel ste groot en de herhaaltoets doet rare dingen met de pic. Hij gaat gelijk het laatst gedraaide nummer draaien. Nu heb ik die knop niet nodig want uiteindelijk verdwijnt deze print in een zeer antieke telefoon. De programma regels heb ik verwijderd en ga zo weer opnieuw flashen.
Wat kan er hardware matig verwijderd worden als ik de herhaaltoets niet meer gebruik? Het lijkt mij dat ik de BAT85, 100k en 10k kan verwijderen is het niet?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 7 oktober 2010 16:52:23 schreef Hoihoi:
de herhaaltoets doet rare dingen met de pic. Hij gaat gelijk het laatst gedraaide nummer draaien.
Was dat niet precies de bedoeling dan? Kan me herinneren dat die toets (van oorsprong geen herhaaltoets) nu juist voor dat doel misbruikt werk door frits.
Wat kan er hardware matig verwijderd worden als ik de herhaaltoets niet meer gebruik? Het lijkt mij dat ik de BAT85, 100k en 10k kan verwijderen is het niet?
Klopt, dat ding kan bijna zwevend inmiddels 
Hoihoi
Michel
Op 8 oktober 2010 08:12:29 schreef Jochem:
[...]Was dat niet precies de bedoeling dan? Kan me herinneren dat die toets (van oorsprong geen herhaaltoets) nu juist voor dat doel misbruikt werk door frits.
Ik drukte mij verkeerd uit. Ik bedoeld bij power up begint de print direct het laatste gedraaide nummer te draaien terwijl de knop niet wordt ingedrukt. De knop is ok. Het rare is ook dat dan bij power up de pic denkt dat S2 gesloten is in rust toestand, want als ik de draaischijf een stuk verdraai en ik neem dan de hoorn van de haak (power up) dan doet hij het wel ok. Na het verwijderen van de herhaaltoets regels in het programma werkt hij wel OK. Wel raar wanthet 1 heeft niets met het ander te maken....Het maakt niet zo veel uit. De print wordt uiteindelijk in een klassieke telefoon gebouwd zonder herhaalknop.