hoi allemaal,

ik wil mijn eerste (bier)krat radio gaan bouwen.
waarom?? wil een leuk uitziende draagbare radio.

mijn idee:
een bierkrat met daarin

een Ta2024 versterker (tulp stekkertje eraan voor ipod etc)http://www.kratradio.nl/products-page/class-d-versterkers/ta2024-2x-15…

2 boxen
een accu
zelf dacht ik aan een 12v zonne energiepaneel, zodat ik kan overschakelen naar zonne energie, als ik bijv op een festival ben.
en misschien een computervoeding, zodat ik ook op het lichtnet kan overschakelen.

kunnen jullie mij vertellen of dit mogenlijk is?
en hoe het zit met volts amperes etc? want ik ben er niet zo heel erg in thuis (maar vind het wel interesant;) )

dat had ik al gezien ja, maar ik word echt helemaal overspoeld met informatie:$

Oh, sorry, ik wist niet dat je veel info wilde, dan zal ik dat eerst even op je laten inwerken ;-)

ik wil wel veel info:P maar ik zal inderdaad me zelf nog eens een keer goed gaan orienteren en als ik bij het bouwen tegen problemen aanloop dan zal ik het hier posten.

alvast bedankt:D

Lijkt me een goede volgorde. Om je vragen nog te beantwoorden:

- Ja , het is mogelijk dat zelf te bouwen (als je genoeg ervaring hebt)
- Zo zit het met Volt en Ampere:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volt_(eenheid)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amp%C3%A8re

Of wil je iets specifiek daarover weten.

Ik heb met iemand deze gebruikt als versterker. Maar hij levert niet 2*100 Watt, zoals het er op staat. Daar zat ook al redelijk veel lawaai in.

hoeveel watt kwam er denk je uit?? en wat is de afmeting??

ik neem aan dat je via de computervoeding de accu wilt opladen?

zoek anders een aantal schema's bij elkaar, met wat je allemaal wilt.

je hebt iig nodig:

* een eindtrap
* zonnepaneel
* accuregeling. (van zonnepaneel naar accu)
* een accu (12v 24v?)
* 2 speakers

hoeveel wattage?

als het kan zou ik de computervoeding als oplader willen gebruiken, maar ik las veel negatieve dingen daarover op internet zoals omslagtig, lastig te maken etc.
maar wil hem vooral ook om gewoon de box aan het lichtnet te kunnen hangen zonder dat ik afhankelijk ben van de accu

moet het zonnepaneel eerst langs de accu om hem aan de versterker te koppelen?? of kan ik hem rechtstreeks aan de versterker koppelen.. (dit lijkt me nuchter gedacht niet want de spanning varieert volgens mij naar mate de hoeveelheid zon dat er op het zonnepaneel schijnt)

@Darkke
Hoe groot de versterker is weet ik niet, hij ligt namelijk niet bij mij.
Ik beloof dat hij ongeveer 2*20 Watt leverde, maar ik weet het niet zeker.

accu wil ik 12 volt gebruiken.
bij de lokale autogarage kan ik die wel gratis krijgen (oude die nog wel werken) (heeft me broer ooit ook gedaan en dat ging perfect)
en ik las iemand die langs alarminstallatie bedrijven ging daar schijnen ze hele goede accu's nog te hebben omdat de backup accu's om de zoveel tijd vervangen moeten worden bij een alarmsysteem

je zou ook ergens een 12v voeding vandaan kunnen halen. of ergens een spoel en dan een gelijkrichtbrug in elkaar fixen.

en de zonnepaneel gebruik je in dit geval alleen om de accu op te laden.

is het niet mogenlijk om de versterker op de zonnepaneel te laten draaien? zodat ik bijv op een festival niet afhankelijk ben van de accu. en kan een zonnepaneel genoeg ampere?? leveren om een accu op te laden

en een 12v voeding word dan denk ik de computervoeding

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Dat zou mischien wel kunnen, maar je moet dan al een aardig zonepaneel bij je hebben ;-)
Zulke zonnepanelen zijn daarnaast ook vrij duur.

kan je niet gewoon een transformator met brugrichter, afvlakelco en 12V regulator gerbuiken? Als je maar 1 a 2 A nodig hebt kost dit i.i.g. een pak minder dan een pc voeding

maar aan een computervoeding kan ik wss wel gratis komen. of van een vriend of uit een oude pc die wel ergens nog bij iemand in de vriendenkring ligt.

is er nog een minimaal aantal watts die die moet hebben??

[Bericht gewijzigd door darkken op (17%)]

Kijk naar de stroom die je radio trekt en de stroom die de voeding op de 12v lijn kan leveren. De rest doet er niet toe. Gebruik voldoende ontstoring en ontkoppeling.

Bedenk wel dat je met die computervoeding GEEN 12V accu kan laden. Daar heb je een hogere spanning voor nodig.
Een autoradio + versterker kunnen er wel op werken, maar ik neem aan dat de boel ook zonder netspanning moet draaien.
Je moet dus toch nog iets verzinnen om die accu op te laden.

ik denk dat ik geen autoradio doe maar alleen die mca 200 verstker(van baston), en daar kan je zo tulp op aansluiten.

dus dan word het een versterker waar de tulp op kan

een accu
een computervoeding voor netspanning
en dan nog de acculader ja... daar denk ik nog eens even over..

Hoi, nog wat 'wijze' woorden voor jou.
Een oude auto accu, daar zit zuur in wat er ook uit kan komen en is 'lood'zwaar omdat er ook lood in zit. Een onderhoudsvrije accu zoals die van een inbraak/brandmeldcentrale is lichter en beter vervoerbaar. Tevens zijn ze kleiner waardoor je misschien wel schaalbaarder kan zijn. Hele dag muziek, 4 accus inprikken. 1 uurtje muziek, 1 accu inprikken. Voor het opladen zou ik een oplader zelf bouwen. Velleman heeft zoiets denk ik wel in een aantal varianten. Of zoek een schema op internet. Denk hierbij ook aan een voeding voor je ipod/mp3speler/weet ik veel. Deze houden het vaak ook niet een hele dag vol. Een zonnepaneel zal bijdragen aan de duur van je accu's, maar gaan denk ik niet voldoende leveren om de boel zonder accu's draaiende te houden. Een PC voeding is een zwaar ding waar veel meer in zit dan jij nodig hebt, en levert net niet genoeg spanning om accu's te laden.

Suc6 :-)

Op 25 oktober 2010 23:39:37 schreef darkken:
ik denk dat ik geen autoradio doe maar alleen die mca 200 verstker(van baston), en daar kan je zo tulp op aansluiten.

Welke radio ga je gebruiken?

Ik ben ook bezig met een kratradio (lees: ben de onderdelen al aan het verzamelen)

En ik heb de volgende module gekocht:
klik(indien de link niet werkt zoeken op DIY mp3 decoder oid)
Voor zo iets klein en zo goedkoop komt er pokke veel lawaai uit, dat al bij al nog goed klinkt, met de juiste speakers (zelfs met de juiste low-budget gevallen :)).
Ik ga dat moduletje als versteker, dus niets externs, gebruiken om het zo low-budget mogelijk te houden aangezien de levensduur van 'festival-spullen' niet te voorspellen valt :+.

Zonnepanelen zou ik sowieso niet installeren, kan leuk zijn als je ergens bij een meer wilt gaan zwemmen oid, maar op (de camping van)festivals???
Daar heb je enkel bier, vrienden, muziek en een stoeltje nodig :p
(vandaar ook geen zonnepaneel oid erboven op monteren.

Heeft er trouwens al iemand ervaringen met die dingen mee binnen te sleuren op grote festivals (ID&T, bassevents, Q-dance, ... events).
Want daar is de controle soms nogal streng (hebbe op tomorrowland men pot choco afgepakt :()

e/: De afstandsbediening heb ik nog niet kunnen testen aangezien die batterij er niet bij zit.
Wel oppassen met de 'power connector' aangezien het kan voorvallen dat die kleuren niet echt overeen komen met de gebruikelijke standaard (rood is massa en zwart is +5V bij da mijne |:(:+, op de onderkant van de PCB staat het wel juist)

op het moment ben ik aan het bouwen.

men broer had nog 2 oude boxen liggen van zijn oude (5 jaar oud??) stereo toren. 50watt boxen. die gaan erin.

@ henry s: de mca 200 heeft een tulp ingang waar je rechtstreeks je ipod/mp3 op aan kan sluiten dus ik gebruik geen autoradio of iets dergelijks.

van de week kwam er een vriend en we hebben ff tijdje erover gedacht en dit is het idee op het moment.

2 accus. schakelaar en een relais(??) zodat als accu 1 gebruikt word accu 2 ondertussen opgeladen word en andersom.

het opladen wilden we doen door middel van een zonnepaneel (de accu hoeft niet 100% opgeladen te worden. 50% is ook zat;))

dit omdat als we 4 dagen op een festival zijn de 2 accus anders allebij leeg zijn halverwege. (we gaan meestal met 20 man dus er is altijd wel iemand bij de tent die hem wss aan heeft staan (als je het een tent kan noemen:P)

is dit mogenlijk??

Ja, het is mogelijk, maar waarschijnlijk kost het zonnepaneel meer als een generator.
ook is het waarschijnlijk groter dan een salontafel.
(en kapot na 4 dagen)

maar mogelijk is het wel...

Ik zou gewoon die versterker laten spelen, kijken hoeveel ampere die trekt. bereken vervolgens hoeveel speeltijd je dan hebt.
(of met een bepaalde speeltijd reken je de hoeveelheid accu's uit)

Ik heb ooit een radio met autoaccu gehad die makkelijk een week speelde. was loodzwaar, maar die is die week ook niet van zn plek gekomen.