Wanneer zijn oplaadbare batterijen versleten?

Ik zit hier thuis met tientallen oplaadbare batterijen. De een 2 jaar, de ander al wat ouder. Maar hoe weet ik in godsnaam welke nog goed zijn en welke ik eig weg zou mogen doen?

Bij een autobatterij test je de batterij tijdens verbruik hoeveel volt deze nog oplevert. Maar voor gewone huishoudelijke is geen testapperatuur geloof ik.

Iemand die tips kan geven?

Groeten

Frederick E. Terman

Honourable Member

Kun je ze niet gewoon opladen en in een apparaat stoppen, en kijken of dat een normale tijd werkt?
Valt het mee, dan is de batterij bruikbaar; zo niet, dan niet.

Sommige liefhebbers proberen batterijen wel weer aan de gang te krijgen als ze geen capaciteit meer lijken te hebben, of een kortsluiting vertonen, of juist 'open' zijn.
Soms lukt het een beetje, vaak niet; maar ze vinden het een leuke hobby.
Voor een 'gewone gebruiker' is het meestal niet de moeite, en breng je een batterij die geen bruikbare gebruikstijd meer haalt gewoon naar het inzamelpunt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

kijk met een mulitimeter (5 euro bij blokker niet beste maar goed genoeg) en zie hoeveel volt hij na 24 uur opladen nog geeft in het gunstigste geval is dat voor gewoon AA of AAA 1,2 volt is het onder de 0,5 volt dan is hij heel slecht is het onder de 0,1 dan is hij dood

in mijn bericht hierboven zijn eventuele fouten voorbehouden ;)
benleentje

Golden Member

Inderdaad met een multimeter die batterijen nameten.

Een batterij van 1.2V is bij 0,9V slecht en maar daaronder zeker dood. Laad de batterij op en meet de spanning na het laden. Meet de spanning 30 minuten later nog een keer. De batterijen die na 30min een lagere spanning hebben kan je weg gooien want die houden onbelat al geen lading vast.
Als de batterijen onbelast spanning blijven vasthouden zijn in principe nog bruikbaar dan is het enkel nog kijken of de capacitiet redelijk klopt.

Maar voor elke batterij of geld wel dat als de spanning van veel lagers is dat het normaal moet zijn dat het dan wel over is.

meet je aan een 7.2V accu 4V dan zijn er nog maar 4 cellen van de 6 goed. De 2 overige cellen zijn kortgesloten en krijg je niet meer goed. Je krijgt het wel beter maar goed wordt het niet meer.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Waar vindt je tegenwoordig geen batterijtesters kun je je beter afvragen. Kijk eens bij conrad of een van de andere elektronica
webwinkels, die verkopen zowel batterijen als testers in bijna alle soorten, maten en prijzen.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Pak een analoog klokje dat op 1 1,5 volt batterij werkt, maar ook nog op 1,2 volt. Zet het klokje op 12.00 uur.

Sluit op de te testen batterij een belastingsweerstand aan van bijv. 47 ohm, en het klokje. Kijk hoe lang een batterij waarvan je weet dat-ie goed is (nieuw bijv.) meegaat en vergelijk dat met de slechtere.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Een acculader die een 'alive' of 'formeren' functie heeft, kan je zeggen wat de accu nog presteert.
Die ontlaadt/laadt de accu een aantal malen tot de maximale lading is bereikt.
Je kunt dan zien hoeveel de batterij nog presteert...
Bijvoorbeeld deze: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=200180

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Koop dan deze:

http://www.nkon.nl/maha-c9000-eneloop.html

De moeder aller AA/AAA laders. Geweldig ding!

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op maandag 4 januari 2016 14:16:05 (23%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Het grootste probleem bij oplaadbare batterijen (NiMH) is meestal niet eens dat de open klemspanning of de capaciteit afneemt, maar dat de inwendige weerstand toeneemt. Daardoor zakt de spanning al snel in als er wat stroom getrokken wordt door bijvoorbeeld een camera. Dit triggert dan de lege-batterijen detectie, en dan gaat de camera uit. In een weinig stroom trekkend apparaat kan zo'n batterij het nog prima doen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

En dat alles brengt ons weer terug op de methode:

  • laad ze op en zet ze in het apparaat waarin je ze wilt gebruiken.
  • kijk of ze daarin lang genoeg meegaan naar je zin.

Heus, die methode is niet ingewikkelder en duurt niet langer dan al die fraaie testen die ik hierboven heb gelezen. En de uitkomst is heel wat veelzeggender. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zo simpel is dat dan ook weer niet, want er zitten 4 batterijen in de camera, welke batterij(en) is de oorzaak van de ellende?
Wat ik soms doe is van de afzonderlijke batterijen heel kort de kortsluitstroom meten. Als die niet minstens 6A is dan is de batterij iig niet meer erg goed w.b. inwendige weerstand. Ik weet het, is ook niet goed voor zo'n batterij, maar wel een snelle indicatie. Dit moet je natuurlijk nooit met een loodaccu e.d. proberen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ok, maar bij mij houd ik ze meestal als setje bij elkaar. Dus als die set van vier het niet goed zou doen, zou ik ze wegdoen zonder naar de 'boosdoener' te zoeken; de andere drie zijn toch even oud.

Kortsluitstroom meten waag ik ook wel eens te doen. Een cel die niet minstens enkele amperes haalt is verdacht.
Maar als de één bijvoorbeeld 6A doet en andere 9A, dan beschouw ik ze toch allebei als nog wel bruikbaar op dat punt (voor toepassingen die zelf niet zoveel stroom nemen uiteraard).

↓ Burpcharger.. schitterende naam. Hoewel enigszins, eh, graphisch.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Als je een 'burp' charger gebruikt, worden de cellen tijdens het opladen onder belasting getest.
Gemiddeld wordt dan iedere puls geladen met 1C en ontladen met 2.5C.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hm ik heb hier al veel interessants gelezen. Volgende dat ik ga proberen is eens de kortsluitstroom meten. Er is wel een nadeel aan verbonden ... de batterijen moeten altijd per 2 opgeladen worden.

Groeten

NIMH (en NICD) batterijen gaan als ze vol zijn de rest van de aangevoerde energie in warmte omzetten. Die warmte wordt dan weer aan de omgeving afgegeven. Als je dan te snel aan het laden bent, worden ze te warm en gaat het fout. Maar laad je rustig dan kan het geen kwaad. Dus rustig 2x langer dan normaal laden, en je weet vrij zeker dat ze alletwee vol zijn. Anderzijds, als het een snellader is, dan kan het zijn dat die afslaat als ie denkt te meten dat de boel vol is (terwijl het in werkelijkheid er maar 1 is). Meet gewoon met een multimeter of beide batterijen even vol zijn om dat te controleren....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Ik heb er geen aandelen in maar ben het met FuzzBas eens, geweldige lader, inmiddels ca 2 jaar in gebruik en vist er ook de ondeugdelijke cellen tussenuit.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja, dankzij die Maha lader kwam ik snel tot de conclusie dat ik nog maar 2 sets van 4 goede AA's had. Alle oudere batterijen (zo'n 18 stuks) heb ik weggedaan. Die kwamen nog hooguit tot 50% van hun capaciteit. Weg ermee. 2 sets van 4 AA's bijgekocht en sindsdien nooit meer onverwachts een weigerende flitser gehad.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Die Maha lader lijkt me wel interessant.
Ik kan alleen niet ontdekken of alle 4 de laadschachten onafhankelijk van elkaar werken.

Ik heb nu een oude van Conrad, die hetzelfde kan, maar met een onhebbelijkheid:
Als je er 4 batterijen in stopt, wordt er maar een tegelijk 'behandeld'.
Dus eerst batterij 1, als die klaar is de volgende...
Daardoor duurt e.e.a. vreselijk lang. (Zeker bij refresh cycles)
Gaat dat bij die Maha wel tegelijk?

Burpcharger.. schitterende naam. Hoewel enigszins, eh, graphisch.

Naam komt voort uit de laadmethode.
Door het continu sturen van laad en ontlaadpulsen, worden gasbelletjes die zich op de electroden vormen, 'losgeweekt'.
(De batterij laat a.h.w. een boertje... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Turbokeu

Golden Member

Op 28 oktober 2010 15:41:24 schreef Arco:
Ik kan alleen niet ontdekken of alle 4 de laadschachten onafhankelijk van elkaar werken.

Ja.

Gaat dat bij die Maha wel tegelijk?

Ja.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"