Geachte forummers,

Het is weliswaar geen voertuig maar een vaartuig waar deze meters op gemonteerd zijn. Toch hoop ik dat jullie me kunnen helpen, ik zou de set graag weer werkend krijgen.

http://img638.imageshack.us/img638/9924/meters001small.jpg

Het is een set van plastimo (frans), ongeveer uit 1980.
Het zijn windmeters, 2x voor de windrichting (grof en fijn) en de windsnelheid.

Net als alles op de boot (uit 1971) waren de meters ook defect. Ik heb ze gedemonteerd en de bedrading nagekeken.
Inmiddels zijn de beide meters voor de windrichting weer werkend.

Echter, wat me niet lukt is om de windsnelheidsmeter aan de praat te krijgen. Ben er al een tijdje mee bezig en wat ik heb gevonden is dat de gever vermoedelijk een Hall sensor is. Er draait een metalen staafje vrij rond in het huis. Hierin zitten vermoedelijk 2 spoelen. (kan het item niet openmaken)

http://img232.imageshack.us/img232/2718/rotorq.jpg

Dit is het schema van de aansluitingen:

http://img825.imageshack.us/img825/6264/smallschemagever.jpg

Verder is er electronica op een printplaat in 1 van de meters. De sensor heeft 4 draden, zw en gr gaan op de accu, groen en gr/geel gaan naar de printplaat en hebben eveneens spanning.

http://img179.imageshack.us/img179/5476/printcomponenten.jpg

Als ik de rotor draai dan gebeurt er niets aan de meter. De bedrading naar de meter is goed, de meter zelf heeft een weerstand van 261 Ohm.

http://img526.imageshack.us/img526/9781/printbanenzijde.jpg

De sensor zal een puls geven die omgezet wordt naar een spanning.

Misschien is de vraagstelling wel simplistisch voor een electronicus, maar waar kan ik bijvoorbeeld meten? Ik heb het geheel goed bekeken en nergens beschadigingen kunnen vinden.

Wie helpt?

Vriendelijke groet, Jack

Als ik zo de enalaatste foto zie lijkt het alsof die pnp/npn uitgefakkelt is? die bij die2 condensatoren 2 weerstanden en diode

Dank voor je reactie. Dat gedeelte van de print lijkt me inderdaad betrokken bij het signaal voor de meter. (je bedoelt dus de componenten op 3.00 uur) Ik heb e.e.a. goed bekeken maar kan op het oog geen schade constateren of brandplekken op de print. Dat sommige punten iets bruin lijken is volgens mij de wax coating.

Je zou, lijkt mij, als de rotor draait een spanning op de meter moeten kunnen meten. Deze spanning blijft 0. Ik zal proberen detailfoto's van dit deel te maken. Ik vraag me af: wat zou er in de sensor zitten? Alleen 2 spoelen?

Heb je alleen de kabels naar de meter getest of alle kabels? Ook gekeken naar de bevestiging met de print?
Begrijp ik het nou goed dat deze printplaat boven in de mast is bevestigd? Dat vergroot de kans op defecte onderdelen aanzienlijk lijkt me...

je weer een foto maakt hou even een velletje papier (wit) voor de flitser als diffuser verder idd als er een dekstekker zit, deze zeker nakijken als je wilt even een foto wan deze componenten:

http://img576.imageshack.us/img576/5476/printcomponenten.jpg

Even een toelichting:

De print is gemonteerd binnen in het huis van 1 van de meters. (niet de snelheidsmeter maar van de windrichting). De print is hierdoor niet in de buitenlucht (de mast) maar binnen in de kajuit geplaatst.
De overige meters hebben geen electronica.

Dit vergroot de overlevingskansen aanzienlijk.

De meters heb ik voor me op de tafel liggen, ze zijn dus uit de boot gehaald. Eventuele bedrading over het dek en in de mast is hierdoor geen reden van storing. Alle draden zijn in de tijdelijke opstelling aan elkaar gesoldeerd.

De mastunit bestaat voor de snelheidsmeter alleen uit de opnemer met 3 cupjes. Naar deze opnemer gaan 4 draden: 2 stuks (groen en geel/groen) gaan naar de meter, 2 stuks (zwart en grijs) moeten worden aangelsoten op de accu. Zie ook de handschets boven. Voor zover ik kan begrijpen uit het kleurgebruik in de meterbedrading moet zwart op de min en grijs op de plus.

Te zien op de opnemer is dat de grijze en groene draad aan de bovenzijde van de opnemer naar binnen gaan, aan de onderzijde (bij de cupjes) komen de zwarte en geelgroene draad eruit. (en worden weer naar boven geleid)

De foto van de componenten volgt vanavond. Ook zal ik nog de ohmse weerstand van de andere meters, die het goed doen, opnemen. Ik zou denken dat men steeds dezelfde meters heeft gebruikt.

Als ik het goed begrijp kunnen er dus drie dingen defect zijn, de print, de sensor of de meter? Of weet je al zeker dat het probleem aan de print ligt (door uitsluiting met andere sensor/meter)?

yep scrap, het kan aan drie dingen liggen: de sensor, de meter of de print.

Feiten:

1. De andere 2 meters doen het wel
2. Ik meet een ohmse weerstand op de snelheids meter(spoel)(dus niet doorgefikt?)
3. Ik meet 12V tussen groen en groen/geel van de sensor.
4. Deze 12V van de sensor wordt niet onderbroken als ik de rotor draai (althans niet meetbaar met mijn eenvoudige multimeter)
4. De bedrading tusen sensor en print is doorgemeten, OK
5. De bedrading tussen print en meter is doorgemeten, OK

Een andere sensor kan proberen als ik weet wat voor sensor het is. De fabrikant heeft het type al lang uit zijn programma, dit is "old school" en verleent geen service meer noch heeft nog documentatie.

Mijn eerste aandacht zou gaan naar de sensor, deze zit tenslotte in weer en wind. Wat ook best voor te stellen is - is dat er een sluiting in de bedrading heeft gezeten die naar de mast gaat. Maar daar moet het instrument toch wel tegen beveiligd zijn?

kun je de pulsjes meten die de sensor genereerd?
Ik neem aan dat het niet veel meer is als een filtertje die een frequentie (de sensor pulsjes) omzet in ene spanning.

maar ik neem aan dat hij niet met ene potmeter de snelheid meet.
die potmeter is waarschijnlijk voor de vaan, maar aan die schoepen zal iets van een hallsensor of encoder zitten lijkt me.

Zylar, ik heb op je verzoek nog detailfoto's gemaakt van de print.
En wat blijkt: volgens mij is er toch een component stuk.
Ik dacht eerst aan een krasje o.i.d maar nu ik de foto goed bekijk (mijn ogen worden ouder :-) is dit denk ik kapot:

http://img214.imageshack.us/img214/2164/transistor.jpg

Hier nog een detail van de groepering op de print.

http://img576.imageshack.us/img576/712/transistor2.jpg

kan dit?

Als ik 78L08 zie op dat component denk ik aan een spanningsregelaar van 8V. Zonder spanningsregelaar geen spanning.

Die vervangen door eenzelfde en ik zou de elco's die erbij zitten ook vervangen. Denk dat dit het probleem zal oplossen.

Succes

Misschien een domme vraag, maar wat zijn hier precies de elco's?
(ik ben een werktuigbouwer ;-)

Elco's zijn die grote rechtopstaande condensatoren.
Groot is uiteraard relatief :P

Liefst vervangen door dezelfde waarde, en een spanning die minstens gelijk, of hoger is.

ik zou eerst maar eens meten of er 8v uit die spanningsregelaar komt.
misschien is ie wel helemaal niet stukje.
zomaar componenten vervangen is zonde van het geld.
Ik denk niet dat die 78L08 zo kapot is aan de foto te zien.
Het ziet er mij niet uit als een van binnenuit ontstane beschadiging.

Hoi,

Hier krijg je betere antwoorden dan van de watersporters ;)

Of die 78L08 defect is is eenvoudig na te meten. (gelijk)spanning meten tussen middelste pootje en linkerpootje, daarna meten tussen middelste pootje en rechterpootje. Post hier de gegeven waardes a.u.b.

-Edit- Onzin verwijderd

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op (23%)]

Stont er spanning op de print toen je de foto maakte? lijkt wel een kleine vlamboog bij de A op de spanningsregelaar :)

Er was geen spanning hoor toen ik de foto maakte :-)

Ik zal vanavond nog even meten voor alle zekerheid.

Mocht ik hem vervangen dan denk aan dit type, wat het meest overeenkomt met de aanduiding 78L08ACP:

http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getP…

Is dit de goede denken jullie?

Oh ja, in eerste instantie dacht ik ook aan alleen een krasje op de buitenkant. Maar als je goed kijkt dan zie dat de kras ook op de top doorloopt, alsof het huis gebarsten is.

[Bericht gewijzigd door Jack001 op (21%)]

Ja, dit is de goede. De typenummers komen overeen.

Mochten die niet overeen komen had je naar een andere moeten zoeken die dezelfde pinout heeft, en zelfde voltage

Ik zou 'm hier halen. Niks tegen RS (hele fijne mensen daar zelfs), maar zij zitten ook niet te wachten op iemand die 1 component komt halen. Vervang evt. ook die elco ernaast maar ongezien. Kost geen drol, maar kan wel vervelende gevolgen hebben als-ie stuk is. Als je dat nou ook met die andere elco doet en ook meteen die LM324 mee bestelt, ben je nog steeds meer aan verzendkosten kwijt dan aan componenten en heb je wel gelijk alles in huis wat normaal gesproken stuk zou kunnen gaan.

Heb je gelijk in Eric, ik zal de verschillede compenenten erbij bestellen. De andere site heb ik bezocht maar wat ik daar mis zijn de voorraadgegevens. Ach, ik zal mezelf meteen op een nieuwe miltimeter trakteren bij RS en even denken wat ik nog meer nodig heb. Ik koop er wel vaker en dat gaat steeds prima.

Hebben ze daar dan ook spulletjes voor fietsenmakers? ;) (ik dacht alleen voor vonkentrekkers)

hahaha, ook fietsenmakers en bootwerkers houden zich wel eens bezig met electronica, dat blijkt ;-)

Forummers, de onderdelen waren binnen.

De spanningsregelaar is gisteren vervangen.
Eerst gemonteerd in dezelfde positie als de oude.
Geen resultaat, althans geen 8V spanning op de uitgaande poot.

Losgehaald, print doorgemeten. Wat blijkt: als ik de 12V correct wil aansluiten dan moet de regelaar andersom gemonteerd worden, dat wil zeggen met de platte kant andersom.

#1 Is dit gangbaar?

Vervolgens staat er 8V op de uitgaande poot. Het werkt correct.
Helaas gebeurt er verder niets als de rotor van de gever laat draaien.

Dan nog maar de Elco's vervangen. Ook dit geeft geen resultaat.

#2 Heeft iemand een idee?