Philips 42PES0001D/10

Dit topic is gesloten

Evarist

Golden Member

Dit toestel heeft een horizontale lijn in beeld. What's the cure?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Faultfinding and repair!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Hier zou een Q529E LC chassis in moeten zitten.

Ik vind de foutomschrijving wat summier, wat voor lijn? En de rest van het beeld?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tja de PEST is me welbekend hoor:)
Dikwijls T con module defect of het panel zelf.
Voorts dien je van alles te modificeren in zowel de hub als de monitor hetgeen terug te vinden is op AYS.
Controleer de contacten van de kabel heel goed, kabel geeft problemen.
T con geeft VEEL problemen.
Compleet panel bestellen lijkt me de beste optie als je geen swap materiaal hebt.

Evarist

Golden Member

Even verduidelijken. Het beeld is aanwezig, maar soms of meestal is er een horizontale lijn in beeld die allerlei kleuren bevat die niets met het beeld te maken hebben.
Welke modificaties dienen er dan te gebeuren, Don?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

als je het mij vraagt ? maar je vraagt het mij niet hahahaha geintje

maar zou het niet de lijnen van teletekst kunnen zijn ?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Die lijn is OF het panel OF het T con module, is lastig te zeggen.
Strepen in het beeld KUNNEN voorkomen bij die modellen waar de modifictaie op de scaler in de monitor niet is uitgevoerd.
Er dient een extra 27mhz X tal geplaatst te worden, er dienen wat componenten vervangen te worden.
Ditzelfde moet gebeuren in de HUB waar ook een scaler print in zit.
Ook daar 27 mhz er bij 2.15 nf en nog hea hetgeen allen staat beschreven in AYS.
Voorts dient de scaler in de monitor mbv compiar te worden geupdate ivm het soms weg vallen van geluid.(speciale kabel ALLEEN voor de PES)

Geluidsklacht is vaak opgelost middels de update van de monitor.
Strepen beeld ook middels de modificatie.
ECHTER heb je het hier over 1 streep!
Uitsluiten, wat doet hij tijdens starten, dus zonder het menu?
Wat doet de streep in het menu?
Wat doet de streep in TXT stand?
Kabel geeft vaak problemen!
Streep had ik onlangs ook ongeveer thv een kwart vanaf de onderkant, beetje rose , was panel.
Lichter worden, kleurveranderingen, solarisatie effecten is T con.
Beide zijn duur, hoop voor je dat het toestel nog geen 2 jaar oud is.

Evarist

Golden Member

Don, bedankt voor de brok die je neergepend hebt. :-)

Op 7 november 2010 00:17:36 schreef TV Don:Strepen in het beeld KUNNEN voorkomen bij die modellen waar de modifictaie op de scaler in de monitor niet is uitgevoerd.

Het gaat om 1 streep steeds op dezelfde plaats, ergens in de bovenste helft.

Op 7 november 2010 00:17:36 schreef TV Don:Ook daar 27 mhz er bij 2.15 nf en nog hea hetgeen allen staat beschreven in AYS.

Wat is AYS?

Op 7 november 2010 00:17:36 schreef TV Don:
Uitsluiten, wat doet hij tijdens starten, dus zonder het menu?
Wat doet de streep in het menu?
Wat doet de streep in TXT stand?
Kabel geeft vaak problemen!

Ik zal dat nakijken en je woensdag antwoorden (ik ben part-timer).
Bedoel je de aansluitkabel scherm-tuner? Zou deze 1 lijn kunnen laten uitvallen?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

AYS is de service site van PHILIPS dus At your service.
Tegenwoordig een best wel grote site met ook alle software, alle doc,s , veel vaakvoorkomende problemen, een bestelling kan ook gelijk worden uitgevoerd.

Voor iedereen die ooit eens zoekt op 42PES0001 of 42PES0001D/10, de fout die eigenlijk altijd voorkomt in deze tv wordt veroorzaakt door een AS15F ic op de t-con.(T420HW03 V0)
Deze vervangen lost eigenlijk altijd de beeldproblemen op.
Heb er net een gerepareerd, want vind het echt schitterende tv's.

maartenbakker

Golden Member

Letterlijk: AU!

Had geen idee dat er zulke panelen in deze toch vrij dure toestellen zaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Yep, dure toestellen met AUO rommel er in.
Aan de andere kant, nu je het weet zijn ze ook makkelijk te herstellen.
Het is echt bijna altijd een klacht die met de beeldweergave te maken heeft.
Dit IC zit op zoveel AUO tcons (Philips 37PFL8404 heeft ook altijd beeldproblemen....zelfde ic)
Alleen zo jammer dat er in het verleden zoveel toestellen zijn afgekeurd en vernietigd omdat er altijd is gezegd (door Philips) dat het hele paneel vervangem moest worden.......

RAAF12

Golden Member

Is er een betere revisie van dat IC uitgekomen. Of helpt het om er een heatspreader op te plakken?

Bij het Toshiba TMP*** IC in de CP90 werd een afschermschotje op het IC geplakt. Misschien is er ook zo'n workaround voor dit IC?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 31 maart 2013 22:36:34 (40%)

Heatspreader zit er geloof ik standaard op maar helpt dus niet altijd.
Als ik me goed kan herinneren heb ik bij een soortgelijke tcon ooit eens de as15f vervangen door een as15u en dit bleef werken.
Andersom werkt niet

AU maakt al lang geen rommel meer.
De genoemde PES tv vind ik helemaal zo goed niet.
Teveel omzettingen waar het beeld ernstig onder heeft te lijden.
Wel een mooi toestel dat wel.
De PES was de eerste welke ik jaren geleden tegen kwam waar de AS 15 in defect ging.
Krom was het dat deze NIET los vervangen mocht worden door een bepaalde firma, de firma welke ook meende dat het NOOIT aan dit IC kon liggen ????
Dit zie je nu ook terug in een 32 inch met sharp panel waar de aansluitingen van de side led los gaan zitten, we mogen ze NIET vast solderen.
In een gelijke SHARP TV mag dit wel.

Hallo allemaal,

Mijn Philips 42Pes0001D/10 is ook defect, de kleuren zijn helemaal rosé en oranje.
Nu heb ik al wat zitten zoeken op internet en inmiddels de AS15F besteld via Ebay.
Maar na het open schroeven van mijn paneel was ik toch een beetje verrast,
ik kan bovenstaande chip namelijk nergens vinden.
Kan iemand mij vertellen waar deze zou moeten zitten?
Alvast bedankt.

Groeten Jeroen

Deze chip zit op de t-con.
Dit is het blauwe bord in het midden boven van het paneel.
Geloof dat op het bord de chip rechts boven zit.

Grtz

maartenbakker

Golden Member

Waarschijnlijk heb je niet het paneel, maar alleen het toestel opengeschroefd. Nadat je dat laatste gedaan hebt, moet je nog aan het paneel schroeven, en wel het afschermkapje midden boven dat doorgaans met 2 tot 4 te kleine schroefjes vastzit. Daaronder zit de T-CON print met daarop het betreffende IC.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je twijfelt aan je soldeerkunsten dan zou ik er niet aan beginnen. Gebruik in ieder geval een loep en soldeerflux

Ik breng het bordje en het chipje naar iemand die kan fijn solderen, maar dan moet ik wel weten waar het zit :)

maartenbakker

Golden Member

Als je het toestel (dus niet het paneel) openschroeft, kijk je vanaf de achterkant gezien tegen de printplaat die je toont aan. Die zit achterop het paneel geschroefd. Vlak daarboven en dichter op het paneel, zit een blikken kapje met een stuk of 4 kleine schroefjes. De bandkabeltjes van de printplaat die je toont, verdwijnen ook onder dat kapje. Als je dat losschroeft, kijk je tegen de T-CON aan en daar zit dat IC op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga Donderdag even verder zoeken.
Als ik gevonden heb waar hij zit zal ik een foto maken en deze hier plaatsen.
Dan hebben andere slachtoffers wat extra info.

Als je in dwe buurt van Utrecht woont mag je hier langs komen.
Chip zit er met 10 minuten op.

Grtz

Is dit toeval..

Ben eigenaar van zo'n TV. Er zijn vast veel betere maar deze is nog steeds heel mooi. Het concept met de hub en één kabel is ideaal voor wall mountig. De hub in een kastje met de audio, recorder en rest van de zooi uit beeld.

Het ding is echter wel al drie keer gerepareerd, elke keer geheel nieuw scherm. Eerste keer werd het beeld over helder, tweede keer flikkeren, derde keer gedoe met geluid en kleur. En sinds dit weekend, een beeld zo donker als maar kan. Moet in het menu dat haast niet meer te lezen is lichtsterkte op 100% zetten en dan kan er gekeken worden maar de reclametekst is 10 minuten later tijdens het journaal nog in de achtergrond zichtbaar.

Hoewel Philips coulance toepaste omdat alles buiten de garantie viel, waren het toch wel kostbare grappen. Nu lees ik hier dat niet het hele scherm hoeft te worden vervangen maar alleen een AS15F chip.
Als ze dat voor die tijd hadden geweten hadden de reparties wel wat goedkoper gekund.

Nou ben ik wel handig maar lees hier dat het toch iets anders is dan een ledje solderen.

Weet iemand een reparateur (randstad) waar ik met het printje zou kunnen langs gaan om zo'n AS15F te laten vervangen? Want ik ben toch nog wel verknocht aan deze TV.

Dit topic is gesloten