Ik heb hier thuis 3 setjes draadloze deurbellen van de Gamma. Om overal in het huis de deurbel te kunnen horen, heb ik op elke verdieping 1 deurbel gehangen.
Leuk spul en het werkt ook niet onaardig. Op 1 ding na: de drukknop moet je eigenlijk wat langer ingedrukt houden. Met langer bedoel ik niet enkele seconden maar zeg ergens tussen een halve en een hele seconde. Doe je dat niet, dan bestaat de kans dat de bel dus niet gaat. Mensen drukken, maar er komt dan niemand aan de deur.
Nu neem ik aan dat dit elektronisch best opgelost kan worden.
Sowiezo heb ik de batterij van de zender in de knop al verwijderd en daar de 12V van de normale belvoeding aan gehangen. Dus een lege batterij in de zender zal niet voorkomen.
De knop met zender wil ik nu eigenlijk vervangen door een normale deurdrukker (een wat steviger geval dan dat kunststof knoppie).
Alsnog kan ik dan natuurlijk netjes gebruik blijven maken van de voeding van de bel.
Maar wat ik nu eigenlijk graag zou willen is een schema dat gedurende 0,5 a 1,0 seconde de zender blijft voeden ongeacht hoe kort je de knop indrukt.
Ik heb al zitten bedenken dat zoiets vast te realiseren valt met een elco. Alleen zou ik niet weten hoe ik zo'n schema in elkaar moet bakken en waar ik op moet letten.
Heeft iemand tips?
Met een NE555 als oneshot geschakeld kun je dit doen.
De drukknop triggert de oneshot en de uitgang laat de bel bellen !
makkelijk he.
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Great 
Thanx.... Ik denk dat ik met die 555 aan de gang ga:
http://www.eleinmec.com/article.asp?4
[Bericht gewijzigd door W.F. van Norel op ]
zet parallel over de drukknop een transistor, de basis stuur je aan met een R en een condensator.
ik kan eventueel een schema tekenen.
Op 6 maart 2004 20:18:03 schreef PaWoN:
Ik heb hetzelfde probleem trouwens, heeel irritant! Ik zal ook ff wat proberen binnenkort..PaWoN
Inderdaad.... Ik herken overigens wel wat in het belgedrag van mensen. Ik ga ook niet graag bij iemand even uitgebreid op zo'n knop lopen drukken.... een korte 'tring' komt veel socialer over. Mja, dan moet dat wel werken bij die draadloze gevallen 
Op 6 maart 2004 20:22:11 schreef Dirk3:
zet parallel over de drukknop een transistor, de basis stuur je aan met een R en een condensator.
ik kan eventueel een schema tekenen.
Klinkt ook interessant. Zeker omdat ik dat spul wel hier heb liggen. Een paar elco's, NPN-transistoren en weerstanden ga ik wel redden.
Alleen hoe je dat wil doen, is me nog een raadsel. Ik neem aan de collector en emitter over de drukknop (tenminste, dat stel ik me zo voor bij je verhaal), alleen waar moet dan de basis-met-weerstand-en-condensator-ik-neem-aan-elco aan vast? Aan de +? aan de -? Zal wel afhankelijk van NPN of PNP zijn?
[Bericht gewijzigd door W.F. van Norel op ]
Op 6 maart 2004 19:19:43 schreef Thomas:
Dat zou makkelijk gaan met een monostabiele NE555. Een schematje met wat uitleg en een formule om de tijd te berekenen kan je hier vinden.[edit] Mississippi was 30 seconden eerder
Maar bij jou staat er een leuk klein schema bij.
Vandaag had ik eindelijk tijd om wat aan het stoeien te gaan. Ik heb het materiaal gehaald; was een rib uit m'n lijf.... NOT... 1,65 euro ofzo.
Dan te bedenken dat ik nu zo'n 3 jaar voor niets een slechte drukker aan de deur heb gehad.
Ik heb voor de 2 variabele componente genomen: 100 µF en 4k5 voor een halve seconde puls.
De schakelaar op het printje in de deurbel heb ik volledig kortgesloten. De uitgang van het printje van de URL heb ik nu gebruikt als voeding voor de deurbel.
De beltransformator voorziet het printje van de URL van spanning terwijl een 'nieuwe' deurbelknop; een degelijke ZONDER zender nu ervoor zorgt dat de zender gedurende een halve seconde van spanning wordt voorzien en dus aan het zenden gaat. De zender met het extra printje heb ik nu in de meterkast bij de beltransformator hangen.
Tot dusver lijkt het goed te werken. Ook bij lagere spanningen gaat het trouwens goed!
Mocht blijken dat het signaal toch soms niet lang genoeg aanblijft, dan neem ik gewoon een 10k weerstand; een seconde moet dan toch genoeg zijn lijkt me 
Hartelijk dank
Ik heb het zelfde probleem gehad. Elco van 100µF over de knop gehangen met 100ohm in serie om te vermijden dat de knop doorbrandt. Greetz Evarist