Hallo

Ik heb het plan opgevat om mezelf een soldeerstation als nieuwjaarscadeau te kopen. Ik weet al waar ik het ga kopen (bij mijn "elektronicaboer" ga ik misschien iets meer betalen maar ik wil de man eens een plezier doen , verlaat soms zijn winkel met 3€ aan componenten) en ook dat het een Weller wordt (de Rolls Royce onder de soldeerbouten volgens mijn "elektronicaboer").
Ik ga hem zeker niet dagelijks gebruiken maar toch wil ik een soldeerstation. Mijn vraag is nu of ik er één met temperatuurregeling moet nemen of één zonder temperatuurregeling (scheelt algauw 50€ of meer). Ik veronderstel dat een soldeerstation zonder regeling de temperatuur op ongeveer 300°C (of zoiets) regelt. Waarom moet ik de temperatuur dan kunnen instellen?
Alle ervaringen met Weller soldeerstations zijn welkom.

MVG
Chris

Wat is het nut van een soldeerstation zonder temperatuurregeling? Ik dacht dat dat zijn enige/voornaamste eigenschap was.

Daarop verdergaande, koop een met degelijke temperatuurregeling.
Dit is handig voor als hele grote/hele kleine componenten moet solderen.
Het minimum vermogen zou toch een 60W zijn, anders ga je te lang moeten stoken.
Ikzelf heb een ersa analog 60, op de kop kunnen tikken op een radiomarkt voor 75 euro, en die is z'n geld echt wel waard!

[Bericht gewijzigd door stefhead op (15%)]

Wanneer je een magnastat neemt, het meest onverwoestbare model, kan je de temperatuur regelen door er andere punten in te zetten.

De enige keer dat je de temperatuur zal veranderen is wanneer je loodvrij gaat solderen, wanneer je anders de temperatuur moet verhogen om tin te kunnen smelten heb je gewoon te weinig vermogen.

Ik heb 4 wellers (eigelijk 3, 1 is een dubbele) maar het is al heel lang geleden dat ik aan de temeratuurknop heb gezeten.

[Bericht gewijzigd door MAH op (16%)]

Hoi,,

Als je kleine componenten soldeert is een lagere temperatuur wel makkelijk.
Grotere onderdelen moet je vaak iets meer verwarmen om de soldeertin goed te laten uitvloeien.

Ook bij het los solderen van componenten van een printplaat is het makkelijk als je de temperatuur kunt instellen .

Ik heb meerdere soldeerbouten oa. een 8 watt smd bout, een Aoyue 936 ,en een zware 100 watt voor het inblikken van hf kastjes.

Een universele handzame soldeerbout voor smd tot inblikken zou wel ideaal zijn helaas nog nergens tegengekomen.

bert

Ga voor een WES51. Als je iets meer budget hebt : WD1001 of WD1002.

Of je koopt op ebay een tweedehands WMD80. Ik heb vorige week een tweetal basestations gekocht voor 30 dollar per stuk. ( de soldeerbouten zelf heb ik maar ik moest altijd de bouten versteken op het basestation. )

Hoi

Bedankt voor de reacties.
Stefhead ik bedoelde uiteraard instelbare temperatuursregeling. Misschien was mijn vraagstelling niet erg duidelijk.
Ik heb intussen al wat opzoekingswerk gedaan en mijn eerste reflex is om een Weller WS81 te kopen. Ook de WSD81 vind ik "leuk" vanwege de aanwezigheid van een digitale aflezing van de temperatuur. Voor dit extraatje moet ik echter algauw 50€ meer ophoesten. Kom je al snel aan een dikke 300€. Is misschien veel maar ik maak me sterk dat ik hem voor het leven heb. Elektronica is een winterhobby voor mij. In de zomer doe ik andere zaken. Bout ligt dus maar ongeveer de helft van het jaar aan.
Iemand ervaring met de WS81 of WSD81.

grtz
Chris

Ik heb de WS81. Perfect apparaat (voor mijn doeleinden).
Ik gebruik 'm niet dagelijks.

ik heb laatst ook de ws81 gekocht. Heerlijk apparaat al zeg ik het zelf. supersnel warm, lekkere smalle lichte bout (houd lekker vast) en en lekker lang soepel snoer eraan (niet zo'n stug snoer dat je bout steeds scheeftrekt).

ik heb ook nog getwijfeld tussen de ws81 en de wsd81, maar uiteindelijk maar voor de ws gekozen omdat ik 50 euro extra een beetje onzin vind voor een lcd schermpje.
nu heb ik gewoon een draaiknop en een led die uitgaat als hij warm is. gewoon simpel en werkt prima.
imo voegen het led schermpje en de knopjes eigenlijk niks toe (we hebben de wsd ook op school)

Ik heb een tijd geleden nog een WSD81 bijgekocht. Weller is altijd topspul geweest en zal dat altijd blijven. Oerdegelijk en gaat een leven mee. Als je die prijs spreidt over die lange jaren komt het uiteindelijk nog goed uit voor zoveel soldeerplezier.

Er is ook aan alles gedacht: verderlichte bout die gemakkelijk manipuleert en toch over genoeg warmtereserve (vermogen) beschikt. Snoer is siliconesnoer. Zeer soepel en je kan het ook niet smelten door de bout erop te leggen. Hoeveel zijn er al niet opuit gekomen dat de bout zijn eigen snoer aan het verwarmen was? Punten zijn zeer gemakkelijk uit te wisselen (zelfs warm) op een paar seconden. Ook een zeer uitgebreid gamma van punten te krijgen.
En dat stationnetje zelf, met ledje en draaiknop ofwel met toetsen en digitaal leddisplay. Ik heb de WSD, dus met display, werkt superhandig maar das iets wat jezelf moet weten.
Met Weller miskoop je nooit, op het werk staat in de labos niets anders.

- - big bang - -

ik heb hier ook een weller setje PU81 (80w) station wsp80 bout (80w) en een LR21 bout (50w)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img00054-20101227-0206.jpg

zelf vind ik digitale schermpjes op je bout niet heel nuttig
wel in een regeling erop erg handig ik soldeer af en toe 4mm2 ermee (speakon) en dan gaat die temp. wel omhoogom het echt te laten vloeien

maar ook fijne elektronica doe ik ermee

zit zelf nog te denken aan een wd2 en een wmp erbij om het compleet te maken

[Bericht gewijzigd door thawebman op (17%)]

Op 26 december 2010 23:09:11 schreef Thunderace:
Iemand ervaring met de WS81 of WSD81.

ja. ik heb er 5 !. ik heb twee WS80 ( nu ws81 maar is het zelfde toestel: potmeter om temperatuur in te stellen en een ledje wat aangeeft of ie warm staat ) , twee WSD80 ( met 7 segment led uitlezing van temperatuur. die heb ik op de kop getikt voor 30 dollar per stuk ) en een WSD50 ( is de 50 watt uitvoering van de WSD80 ook met 7 segment led uitlezing )

de WSD50 gebruik ik in combinatie met een SMD pincet (WTA50)

op de WSD80's staan WSP80 bouten. Ik heb er twee zodat ik niet constant van tip hoef te veranderen. Ene is uitgerust met een j-bend tip om makkelijk dingen zoals TQFP en dergelijke te solderen. De andere heeft een fijne punt om klein grut te solderen.

voor het echte SMD werk sta ik met een MT1500 multitouch.

de oudere WS80 stations gebruik ik nu voor het ogenblik niet als ik ooit eens aan nog een goedkope MSP80 geraak dan installeer ik daar een dikke punt op om dingen zoals RF afscherming en koelplaten vast te kunnen stoken.

Die stations zijn rotsvast en haast niet stuk te krijgen.
Ook bij mij op het werk staan we met een hoop Wellers (en een paar metcals alsook een HAKKO 470b desoldeerstation )

Weller is echt de rolls-royce onder de soldeerbouten.

MetCal maakt ook extreem goed spul maar dat is een compleet andere technologie en je moet daar aan geraken. ( de boer om de hoek heeft dat niet. dit is zwaar industrieel spul en peperduur)

Hakko maakt ook al jaren goede soldeerbouten. ( die bestaan ook al 40 jaar )

ik heb ook ervaring met Ersa en JBL... die zijn niet mis maar hun punten bevestigingsysteem is rotzooi. de punt klemt over het gloeielement. telkens die punt een koud-warm-koud cyclus door maakt wordt die mechanisch zwakker. dit gaat zo ver dat de punt vanzelf van de bout valt , of de huls zover gaat vervormen dat ze geen goed thermisch contact meer maakt en je een slechte warmteoverdracht hebt van gloeielement naar punt.
ik heb 3 of 4 jaar een JBL gehad. Nooit meer. ERSA is geen haar beter, alhoewel ze blijkbaar de laatste paar jaar een nieuwe klemsysteem hebben dat blijkbaar beter is ( ik ken het nieuwe ERSA systeem niet, maar het punt is : blijf weg van klemsystemen en vijzen om de punt vast te zetten. Alleen een systeem analoog aan wat weller of ersa doen is goed )

nog iets meegeven wat velen NIEt weten ( omdat ze de handleiding nooit lezen )
bij een WSD ( dus die met 7 segment temperatuur aflezeing ) kan je een control shutdown doen. per default is dat UITGESCHAKELD.
houdt de bovenste druktoets (temperatuur omhoog) in en zet je station aan.. wacht een paar seconden. er komt nu On op het display. laat toets los. Als het station gedurende 20 minuten geen warmte afname detecteert ( dat weettie omdat hij niet veel moet bijwarmen ) dan gaat hij zijn temperatuur naar beneden regelen. nog eens 20 minuten later doet hij nog een trap omlag om nog eens 20 minuten later de bout volledig af te zetten.
als hij ondertussen warmte afname detecteert gaat de temperatuur vanzelf terug naar de ingestelde waarde. als de bout volledig afstaat moet je power cyclen.

om de optie uit te zetten : omhoog toest inhouden en station terug aan zetten, wacht een paar seconden en er verschijnt OFF.

( de optie wordt opgeslagen in geheugen van het station )

opgelet ! dit werkt niet goed als een LR21 is aangesloten. je kan dit melden door BEIDE toetsen in te houden en het station aan te zetten. dan compenseert het station voor de LR21 bout en werkt het wel , maar je moet het melden aan het station.

de arrow down - power up wordt gebruikt voor calibratie van het temperatuur meetsysteem. blijf daar AF ! ( je hebt daar een additionele stuk hardware voor nodig trouwens )

[Bericht gewijzigd door free_electron op (23%)]

Op 27 december 2010 02:29:50 schreef free_electron:
[...]
...
ik heb ook ervaring met Ersa en JBL... die zijn niet mis maar hun punten bevestigingsysteem is rotzooi. de punt klemt over het gloeielement. telkens die punt een koud-warm-koud cyclus door maakt wordt die mechanisch zwakker. dit gaat zo ver dat de punt vanzelf van de bout valt , of de huls zover gaat vervormen dat ze geen goed thermisch contact meer maakt en je een slechte warmteoverdracht hebt van gloeielement naar punt.
ik heb 3 of 4 jaar een JBL gehad. Nooit meer. ERSA is geen haar beter, alhoewel ze blijkbaar de laatste paar jaar een nieuwe klemsysteem hebben dat blijkbaar beter is ( ik ken het nieuwe ERSA systeem niet, maar het punt is : blijf weg van klemsystemen en vijzen om de punt vast te zetten. Alleen een systeem analoog aan wat weller of ersa doen is goed )
...

JBL wat is dat?

Bij ons en twee grote print assemblage hallen hebben ze 3 tot 4 jaar gelden juist alle Weller's er uit gegooit wegens problemen. De punt die tegen het verwarmings element gedrukt word met een contact oppervlakte van enkele mm's is het zwakke punt.

Alles is nu JBC advanced.
Voordelen zijn:
De punt is in 2 seconde warm.
Nooit meer bij een te lage temperatuur solderen door de overgangsweerstand tussen punt en verwarmings element.
Punt wisselen en op temperatuur in 5 seconde. Bij een weller is dat gewoon een gekloot.

De Weller wsd80/81 staan al 3 jaar in de kast en niemand die ze nog pakt hoewel ze vrij te gebruiken zijn.

Voordelen van de Wellers zijn wel de lage kosten voor de puntjes (zijn bij JBC echt een stuk duurder) en de lage aanschafprijs.
Prima spul de wellers maar voor ons geen rolls-royce eerder een Mercedes.
Een Weller is prima te gebruiken voor thuisgebruik en voor bedrijven waar niet elke minuut gelet moet worden.

Wat Weller wel mooi heeft zijn de tweasers. Die zijn bij JBC echt slecht. Alleen heeft Weller er dan weer een houder bij die er uit ziet alsof hij gemaakt is door een hobbybob.

ontopic:
Ik denk dat de topic starter er wel goed aangedaan heeft om niet de digitale uitvoering te kopen. Digitaal staat wel leuk maar het instellen van de temperatuur gaat veel lastiger/langzamer. Gewoon een draaiknop werkt zo veel beter.

JBC is leuk voor thru hole

voor SMD wil je jusit een kleine punt. Ga jij maar eens met je JBC een 0603 of 0402 solderen. GOOD luck.

Heb zelf met de JBC en de WS en WSD gewerkt: doe mij de WSD maar. Die heb ik dus ook gekocht voor mezelf

de 80watters heb ik ook wel gebruikt. Werkt mooi maar heb toch het idee dat de warmtecapaciteit niet erg groot is. Dat is ook wel te verklaren als ze maar een heel klein puntje hebben. Wanneer je ze tegen een groot stuk koper aan drukt koelen ze af en gaan ze gelijk in de regeling om op temp te komen.

@Part: heb je er nog een paar opgevangen die je kwijt wilt? :)

Part,
Wat is er mis met hobbybob?
Bob.

Op 27 december 2010 11:08:06 schreef High met Henk:

voor SMD wil je jusit een kleine punt. Ga jij maar eens met je JBC een 0603 of 0402 solderen. GOOD luck.

Heb zelf met de JBC en de WS en WSD gewerkt: doe mij de WSD maar. Die heb ik dus ook gekocht voor mezelf

Hoe klein wil je het dan wel niet hebben als 0.1mm al te groot is?

http://www.jbctools.com/images/cartrige-and-tips/cartridges_jpgs/C105-101.jpg

Genoeg te vinden voor 0603 of 0402 en meer.
http://www.jbctools.com/advanced-series/modular-line/cartridges-and-ti…

Op 27 december 2010 12:32:38 schreef Opabob:
Part,
Bob.

Helemaal niets Opabob,... sorry. :)

Op 27 december 2010 12:05:35 schreef MAH:
...
@Part: heb je er nog een paar opgevangen die je kwijt wilt? :)

Ik zou je ze graag willen geven alleen doen ze hier heel moeilijk over dat soort dingen. Ze zijn al afgeschreven (boekhoudig) dus het mag geen geld opleveren. Meestal blijft het gewoon staan voor het geval dat het ooit nog nodig is tot het in de weg staat. Dan gaat het de shredder in of heel soms naar het personeel.

Op 27 december 2010 12:32:38 schreef Opabob:
Part,
Bob.

Niks mis mee, als ze het ook voor een hobbyprijs zouden verkopen..

@part, thanks anyway

De punten van JBC vallen dus 'in' het element begrijp ik en hebben door hun afmetingen ook een grotere capaciteit?

Nee de punt en het verwarmings element zijn 1 geheel.
Het uiteinde gaat in de houder waar het element van stroom voorzien word.

Ik denk ik laat het even zien aan de hand van een filmpje en kwam deze tegen:
http://www.youtube.com/watch?v=0NtbaM7g_0U&feature=related
Leuk om te zien maar niet verstandig. Hij heeft hem ook nog eens veel te warm staan.

Deze is beter:
http://video.google.com/videoplay?docid=863820922521627169#

De punten van JBC hebben alleen elektrische aansluitingen. De verwarming zit in de vervangbare punt.

Dat geeft een goede warmteoverdracht, alleen betaal je wel 20 - 30 euro minstens voor een punt.

Ik heb er nu een staan, digitaal station met 140W tipvermogen geloof ik, echt zó warm. Als je de bout terug in het station plaatst gaat de temperatuur automatisch terug naar 220 graden (standaard, instelbaar). Als je hem uit de houder pakt is hij vóór je bij je component bent weer warm. Een genot om mee te werken :)

Off topic
Grapje hoor.
Mijn tenen hebben de gewone lengte.

Toevallig was ik me ook eens aan het orienteren op de markt.
Daar kwam ik van Ersa de I-Con Nano tegen.

Linkje bij bijv. conrad:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588374

Is iemand al bekend met dit station?
Is zo'n station een goede optie?
Er zitten een aantal features op die je gewoon niet nodig gaat hebben, maar het lijkt me een prima station in eerste oogopslag.

Op 27 december 2010 11:08:06 schreef High met Henk:

En SMD, een tijdje terug de nieuwste serie mogen bewonderen, ook de hetelucht stations, en wat part zegt: hele dunne puntjes.

Hele goede thermische overdracht, we hebben de warmtebeeldcamera er bij gebruikt om te kijken of de warmte ook echt in de stift zit.

hmm dat ding wat ik had gekregen had ook hele kleine puntjes, maar de warmte overdracht was zo heftig naar de print IVM uitstrling, dat ik zelfs bij een ingestelde temp van 200 graden op station nog de print beschadigde bij heel klein friebelwerk. (lees pitch 0,8) der zat teveel warmte in de punt voor fijn SMD spul.

daar had ik met de weller naaldpunten geen last van. Daarbij kun je daar ook mee reworekn op lastige plaatsen

High met Henk, ik denk dat het ding dat jij gekregen had dan goed defect was.
De temperatuur die je insteld is de temperatuur van het verwarmings element.
De warmte overdracht naar de punt en uiteindelijk je soldeerverbinding kan niet goed genoeg zijn. Een te hoge overgangsweerstand in dit warmte traject zorgen juist voor ongewenste temperatuurschommelingen.

Als er bij 200°C al te veel warmte in je punt zit om te solderen dan is het simpelweg geen 200°C maar veel meer. Als de print dan beschadigd dan zit je waarschijnlijk al ruim over de 400°C.

Indien je het temperatuurverloop wil zien van Weller, Metcal, Hakko, Erso dan moet je maar eens het volgede document door lezen.
www.vaag.es/files/Product/jbc/GraficCompar1209.pdf
Als je het goed doorleest dan kom je er ook achter dat in de laatse grafiek een grote fout zit.

dat zou kunnen: het was een leentoestel van de vertegenwoordiger: was wel vaker uitgeleend. Het was voor mij iig destijds een reden om maar een nieuwe weller te kopen.