Multicavity duplex filter tuning - Dishal methode

Dag

Een van de dingen die ik op tafel liggen heb op het moment is een mooi nieuw duplex filter voor de 70cm band - die aangepast en gestemd gaat moeten worden (de lowpass gaat maar tot 422MHz volgens de spec, dus die ga ik misschien wat capacitief moeten belasten).

Indien het over aparte cavities zou gaan had ik er niet al te veel schrik voor, maar dit is iets waar je goed moet weten wat je doet voor je die moeren losdraait:

http://media.share.ovi.com/m1/s/2667/7b3bf32b72c24dcabc8f31ba773e630b.jpg

Nu is er een klassieke paper van een de Hongaarse Milton Dishal die een afstemmethode beschrijft die tot op de dag van vandaag overal geciteerd wordt. De "Dishal methode" werkt door enkel naar de fase van de reflectiecoëfficient te kijken - en ik had graag die paper te pakken weten te krijgen:

M. Dishal, "Alignment and Adjustment of Synchronously Tuned Multiple Resonator-Circuit Filters" Proc. IRE 39, Nov. 1951, pp. 1448-1455

Ik heb me al te pletter gegoogled, en het enige wat ik te weten ben gekomen is wat ik op bladzijde 12 van dit artikel kan vinden: http://home.sandiego.edu/~ekim/e194rfs01/filterek.pdf

Heeft iemand ergens een kopie van de Dishal paper? Andere informatie over het afstemmen van multicavity filters is ook zeer welkom.

Bedankt bij voorbaat.

Zo, die is in de oud ijzerbak al goud waard ;) , mooi gemaakt!

Ja, vind ik ook. Jammer genoeg niet van mijn hand. Ik ben er ook eentje zelf in mekaar aan het steken (=solderen), en die is wat minder, euh, oogstrelend.

Deze is ongeveer even groot als een hardcover boek, maar weegt vele kilo's.

Ik was aan het overwegen om het ding open te schroeven om de kunst wat af te kijken. Als ik hem toch opnieuw ga moeten stemmen kan er niet veel fout lopen lijkt me zo. En zelfs al moest het zo zijn, dan is het de ervaring misschien wel waard.

Bert

Op 29 december 2010 18:44:15 schreef Bert_mc:
Heeft iemand ergens een kopie van de Dishal paper?

You've got mail :-)

Op 29 december 2010 20:13:58 schreef Robin F.:
[...]
You've got mail :-)

http://images.zaazu.com/img/wow-wow-shock-surprise-smiley-emoticon-000325-large.gif

Dank je wel! En wat een snelheid!

http://media.share.ovi.com/m1/s/2667/2736a6ccaebd4a8f9df2016c2245b0d5.jpg

http://media.share.ovi.com/m1/s/2667/756a2d6201294ccabd4aee12695ac8db.jpg

CO is geweldig :)

He, dat is leuk!
Dat je de resonators (kringen) om en om op minimum en maximum afstemt wist ik - ik weet zelfs waarom: omdat de koppelingen tussen de resonators, samen met nog een partje van de impedantie van die resonators, als impedantie-inverters werken.
Maar dit artikel heb ik nog nooit in het echt gezien. Mag ik ook mail? Please? (dank u)

Intussen, als je tijd hebt moet je eens googelen op Cuthbert.
Zoals dit leuke artikel, over impedantie-inversie (en de 90 graden regel).

Op 29 december 2010 22:56:53 schreef Frederick E. Terman:Maar dit artikel heb ik nog nooit in het echt gezien. Mag ik ook mail? Please? (dank u)

Gaarne, je box is 5 MB zwaarder.

/EDIT:

moet je eens googelen op Cuthbert.
Zoals dit leuke artikel, over impedantie-inversie (en de 90 graden regel).

Bedankt, het gaat voor morgen zijn, het is 00:49 en ik zit nog op het werk. Mijn vrouw zal wel met de bakpan achter de deur staan.

[Bericht gewijzigd door Bert_mc op (43%)]

miljaar. dit roept herinnering op toen ik als 17 jarig 'broekje' stage liep in het Rf lab van Salcomp-Nokia.

een van de eerste dagen waren de twee RF guru's bezig een traveling wave tube filter af te stemmen. ( golfpijp ).
Ik zie Mauri zijn rolmeter pakken en met potloot ene paar streepjes zetten op een stuk golfpijp. hij pakt de elktrische boormachine , boort er wat gaten in ( terwijl de zender opstond notabene. ze hadden een zender gekoppeld met een stuk golfpijp op een dummy load met erachter een spectrum analyser. ) en draait er wat zelftappende vijzen in ... terwijl hij aan het vijzen is zie je de bandfilter in actie komen op de analyser...

en ik stond daar naar te kijken.. ik had ook op school geleerd wat een weerstand is ... shiiiiiiiiit. ik weet niks ...

LOL ja, dat is typisch. Finnen zijn goede RF mannen. Sociaal niet de voorsten van de klas, maar dat introverte karakter is uitermate geschikt om de zwarte magie van hoogrequente loodgieterij te doorgronden. Een ex-collega van mij, die ik voor het eerst ontmoette in Helsinki in 1997, had een 60W klasse AB Pi/4 QPSK PA ontworpen voor 380-400MHz, en de lineariteitsvereisten van TETRA stipuleerden -60dBc in het aanliggende kanaal. Dat was toen moeilijk te verwezenlijken met redelijke yield (en nu nog steeds, hoewel het in 1997 MOSFET eindtransistoren waren en nu LDMOS). BeO in overvloed trouwens, en ja ik heb die torren al eens opgeblazen gezien.

Echter, vandaag de dag is hij nog steeds aan diezelfde PA bezig. Aangepast voor andere frequenties toen TETRA ook voor andere banden dan 380-400 werd goedgekeurd, maar nog steeds hetzelfde ontwerp.

Ik ben nogal geduldig van aard, maar 15 jaar aan dezelfde schakeling van ongeveer 7 bij 12 cm werken... Daar moet je voor uit het juiste hout gesneden zijn - ongeveer zo iemand die instinctief in verwarmingsbuizen boort om filters te stemmen.

Trouwens, multistage filters tunen is echt niet gelachen, in onze TETRA ontvanger (mijn kant van de zaak) zat een 7-stage cavity filter (van een andere Finse firma uit Kempele, bij Oulu), en die was gewoon NIET te stemmen, met instructies, met VNA, of wat dan ook. Echter, in Oulu zat er iemand die zijn PhD over die blikken dozen gedaan had, en een aangeboren talent had voor het tunen van dat ding. Die verdiende een heel, heel goed salaris en deed niks anders dan filters tunen. En die dingen waren erg duur (over de duizend euro per stuk). Hij was trouwens één van de stichters van de firma. Je moet maar zin hebben - 7 schroefjes per keer om je huis afbetaald te krijgen.

Dank, dank, de mailbox kraakt in de voegen!

Ja, het moet iemands passie maar zijn. Zelf ken ik ook wel een paar trucjes, maar kleinere, en meer verschillende.
Er is een tijd geweest dat ze steeds mij moesten hebben om een automatische piloot (op een schip) in te regelen; dat was leuk werk. Later deden die dingen dat grotendeels zelf :(, hoewel ik het nog wel sneller en in minder water kon.

Breedband aanpassingen is ook zoiets. Waarbij je dus over een breed frequentiegebied, waarin je belasting een nogal variërende impedantie vertoont, toch een acceptabele load voor de generator weet te vormen. Bijvoorbeeld een sprietantenne van 900 tot 1300 MHz aanpassen aan 50 ohm binnen een bepaalde reflectie. Daar heeft die Cuthbert iets heel leuks voor bedacht.

Schijnbaar kun je dit soort filters ook met TDR afregelen. Dan weet je precies bij welke je schroef je zit. Je ziet al de pieken dan achter elkaar ipv een brede doorlaat. Ik heb dat nog niet getest. Ik moet er wel ergens een pdf over hebben. Met jou vwna en de laatste software kun je zelfs de lengte van een through meten en iemand die daar flink mee getest heeft zag zelfs waar de kabel door de muur ging aan de hand van de impedantiesprong tgv temperatuur.

Ik heb een keer een 3 pot , 70 cm loodgieterswerkje afgeregeld maar dat viel best mee. Lijkt me leuk omzo iets als dat ding van jou te doen.

Je kan hem smal en piekerig maken maar ook breed en vlak. Maar dat hoef ik jullie niet te vertellen, ik ben welhandig met mijn handjes in en aan meetapparatuur, maar jullie zijn eng goed in de theorie.

Op 30 december 2010 19:38:21 schreef fred101:
Schijnbaar kun je dit soort filters ook met TDR afregelen. Dan weet je precies bij welke je schroef je zit. Je ziet al de pieken dan achter elkaar ipv een brede doorlaat.

Da's verdorie een geweldig idee..! Nooit in me opgekomen!

Ik moet er wel ergens een pdf over hebben.

Moest je'm tegen het lijf lopen, gooi hem dan even in deze richting!

...ik ben welhandig met mijn handjes in en aan meetapparatuur, maar jullie zijn eng goed in de theorie.

FET inderdaad, maar "jullie" slaat zeker niet op mij :)

Erg bedankt, hij is al aan het printen.

Groeten uit vorig jaar (50m to go...)

Ik heb eens als aardigheid wat filtertjes gemaakt met waterleidingbuizen.
Nu ben ik mechanisch niet erg handig en ook de aanpassing leek nogal een probleem te zijn, maar ik had het geluk dat ik het spul gebruikte voor een SDR toepassing.
Aan meetapparatuur geen gebrek dus, gewoon een andere applicatie laden en ik kon de boel afregelen (om er vervolgens achter te komen dat mijn cavities bagger zijn, maar goed het was ook maar voor de lol)