Ijzerdraad-perikelen.

Dat de aansluitdraden van weerstanden, signaaldioden en dergelijke niet meer uit koperdraad maar uit ijzerdraad bestaat, is oud nieuws.

Maar nu maken ze ook de fijne adertjes van soepel draad uit ijzer:
http://prosje.be/CO/Fotos/Ijzerdraad.jpg

Een mens zou denken dat het duurder is om voor zulke adertjes ijzer te gebruiken --dat ook nog eens van een koperkleurtje moet voorzien worden-- dan gewoon koperdraad te nemen. Niet, dus.
Het is niet alleen boerenbedrog, het is vooral vervelend omdat afgeknipte stukjes ader aan alles blijven kleven dat ook maar een beetje gemagnetiseerd is...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
klein is fijn

Moderator

En de soortelijke weerstand is maar iets van 6 keer hoger..

Leuk bij een fors vermogen...

Je kabel gaat vanzelf meegloeien... >:)

Echt iets voor de winter...

Ik zou toch echt niet weten waarom ze dat nou weer gaan bedenken...
Ijzerdraad met een koper-kleurtje?!?
Electronen zijn toch kleurenblind??
Die zien toch niet van Ogetteget, we gaan nu vanaf koper over op ijzer... Opstopping!!!

Of gebruiken ze dat ijzer als treksterke kern, en dat koperlaagje als geleider??

DAT maakt draden aleen maar zwaarder, en rond is de vicieuse cirkel...
Je moet toch aan je doorsnede (KOPER) komen om de geleiding in stand te houden...

Leuk voor hoogspanningsleinen...

Neovo

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Ik had laatst hier een (el cheapo) defecte generator, bij het demonteren zag ik dat er een draadje van het anker was afgebroken...even terug solderen, dacht ik, maar het soldeer pakte van geen meter op de draad.
Na nader onderzoek tot de conclusie gekomen dat het over een ijzerdraad ging, ook met een koperkleurtje.
Ik zou ook denken dat het duurder is om een ijzerdraad in koper te kleuren, maar blijkbaar ben ik mis...

Door het skin-effect bij hogere frequenties loopt de stroom toch door de kopemantel. Maar het *zou* kunnen dat het dielectricum ook niet van de bovenste plank is en dan ben je nog steeds nergens :)

PS de kern van zo goed als alle coax die in de broadcast en telecom gebruikt wordt is coax of lucht.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Hoogfrequent gaat toch door de buitenste schil vd draad die vaak verkoperd of verzilverd is , desnoods is de draad hol of gevuld van ijzer boeiend dus

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

straks moet je nog een magneet meenemen naar de winkel om te kijken of je niet opgelicht wordt.

dit is bij de bouwmarktairco's ook al zo , alleen de laatste 30cm van de koelleidingen is nog koper , de rest alu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nou, ik vroeg me af waarom dergelijke kabel (aangeduidt als "video-kabel", en voorzien van twee stekkers) bij de plaatselijke Brico maar de helft kost van losse afgeschermde stereo-draad bij de doorsnee-webwinkel. En nu weet ik het. :-)

Het spul was bedoeld om de PC-geluidskaart te verbinden met mijn audio-installatie. Werkt goed - voor mijn oren. Audio-puristen zullen vast enige klankverschuiving kunnen waarnemen, maar zolang Wagner en Will Tura er goed doorkomen ben ik al tevreden...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Tja. De hoge tonen zullen natuurlijk hoofdzakelijk over de koperen buitenlaag gaan, maar de lage tonen verdelen zich meer over de hele doorsnede. Je krijgt dus een gedeeltelijke fase-anomalie, wat uiteraard je attack molt, en daarmee de presence - in normaal Nederlands, je definitie en transparantie hollen achteruit.
Dat is nog afgezien van de niet-lineaire vervorming die je krijgt door de hysteresislus van het gebruikte ijzer, waardoor...

God, ik krijg dit echt niet uit mijn toetsenbord. :);)

Ter zake: misschien werkt het wel goed, maar als je denkt koper te kopen en je krijgt ijzer, dan is dat toch een beetje bedrog. Het moet, vind ik, dus wel ergens te lezen staan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

op mijn dozen staat verzilverd of verkoperd , kern boeid mij niet bij antennendraad

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat ken ik wel. Maar dat is toch een kern uit één stuk; toch geen gevlochten kern?
@pros had het over de fijne gevlochten adertjes.

Trouwens @pros, in die foto; is dat wel een gevlochten kern? Dat lijkt net of het ook één draad is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Op 1 januari 2011 20:15:26 schreef pros:
Dat de aansluitdraden van weerstanden, signaaldioden en dergelijke niet meer uit koperdraad maar uit ijzerdraad bestaat, is oud nieuws.

Diodes wel, de enige weerstanden die ik ben tegengekomen met ijzeren aansluitdraden waren koolfilmpjes in 1% metaalfilm jasjes ...

Dat was wel handig, want dan is het simpel genoeg om het kaf van het koren te scheiden.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 1 januari 2011 21:39:27 (11%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik ben eens naar zolder gelopen met een magneet. Ik heb een heleboel materiaal wat je tegenwoordig NOS zou noemen. Zoals een heleboel weerstandjes; heel gewone koolfilmweerstandjes van 1/8 en 1/4W.

Tot mijn verbazing blijven de draadjes niet, maar de lichaampjes wèl aan de magneet plakken!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik denk dat verkoperd ijzer goedkoper is dan zuiver koper.
Het is verkoperd om het eenvoudig soldeerbaar te maken en het is een bescherming tegen corrosie.
De soortelijke weerstand speelt bij deze en meeste andere toepassingen in de electronica nauwelijks een rol. Denk bv. aan het verschil tussen een 10kΩ weerstandje met koperdraadaansluitingen en een 10kΩ weerstandje met ijzerdraadaansluitingen. Voor langere (coax)kabels, snoeren en golfpijpen speelt de materiaalkeuze wel een grote rol ivm demping en vermogensverlies.

Nou, pros, er zijn ook voordelen aan ijzeren draadjes.
Even met de magneet over de vloer van je werkplaats, en al je verloren weerstandjes, transistortjes, dioden enz. heb je terug en de vloer is schoon. ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is verkoperd om het eenvoudig soldeerbaar te maken

En dan te bedenken dat veel koperen soldeerboutpunten verijzerd zijn.. en om dezelfde reden. :+

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Mijn koperen soldeerstiften lossen op. Mijn ijzeren niet. Ik heb dus alleen nog maar ijzeren stiften over. ;-)

Het was mij ook al opgevallen dat de aansluitdraden van sommige diodes van ijzer zijn.
Geen idee waarom dat zo is, maar ik zie het probleem niet zo. In situaties waar de ohmse weerstand van de draad nauwelijks een rol speelt maakt het allemaal niks uit. Zeker niet bij een weerstand van 100k. ;-)

Bij veldtelefoonlijnen die ze in het leger gebruiken zijn de draadkernen zelfs van staal, zo ongeveer van de kwaliteit van een fietsremkabel. Daarvan weet ik wel de reden, die trek je niet zo makkelijk kapot.

je bedoeld WD1TT kabel

http://www.google.nl/images?hl=nl&q=WD1TT&rlz=1R2ADRA_nlNL396&…

[Bericht gewijzigd door Franssel op zaterdag 1 januari 2011 22:08:41 (82%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 1 januari 2011 21:33:24 schreef Frederick E. Terman:
Trouwens @pros, in die foto; is dat wel een gevlochten kern? Dat lijkt net of het ook één draad is.

Het zijn een zestal afzonderlijke adertjes. Het magneetje blijft ook netjes aan de buitenmantel hangen, heb ik gemerkt.

Even met de magneet over de vloer van je werkplaats, en al je verloren weerstandjes, transistortjes, dioden enz. heb je terug en de vloer is schoon.

Yep! En ze kleven lekker aan mekaar...
Moeder zaliger had zoiets om naalden en kopspelden van de vloer op te pikken. Ze had daarvoor een ding dat je kan omschrijven als een uitschuifbare sprietantenne met een magneetje aan het uiteinde.
Dat werkte niet helemaal naar haar zin, wat me op het idee bracht dat magneetje te vervangen door een soortgenoot die uit een HD afkomstig was.
Deze aanpak werkte prima, maar de opgepikte kopspelden en naalden wilden geen afscheid van mekaar nemen. Dat werd me niet in dank afgenomen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

IJzerdraad aansluitingen bij halfgeleiders worden/werden toegepast vanwege de lagere warmtegeleiding van ijzer. Op die manier kun je langer solderen zonder de halfgeleider op te stoken. De draadjes zijn wel goed vertind/verzilverd.
Misschien om dezelfde reden bij coax: Opdat het dielectrum niet zo snel smelt??

Een ander voordeel van ijzerdraad is dat koperdieven op hun neus gaan kijken >:)

Voor het knippen van ijzerdraad zul je niet lang plezier hebben van je Knipex® tangetjes. De bekjes zullen snal bramen (en erger) vertonen.
Hopelijk wordt het alleen toegepast alleen bij Chinees draad.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Leuk als ze DAT bij VD 2.5mm2 gaan toepassen...

"Hoe wilt u het geleverd hebben? Per strekkende 100 meter? of op rol"
"Ja doet u maar per strekkende 100 meter, Op rol is het zo moeilijk door de buizen wurmen..."

Op rol heb je een leuk stuk verenstaal...

Ik heb dit pas nog met een STP CAT-6 kabel gehad...
Wat een ramp om die netjes te kunnen verwerken in de wandgoot...

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

het idee zal wel komen van de huidige alu voedingskabels , maar met de prijzen van nu is het ook niet gek..... http://www.imagrogroep.nl/pdf/kk.pdf

waar rook was, werkt nu iets niet meer
free_electron

Silicon Member

Op 1 januari 2011 21:50:49 schreef Frederick E. Terman:
[...]En dan te bedenken dat veel koperen soldeerboutpunten verijzerd zijn.. en om dezelfde reden. :+

whoa ! hold it !!! daar komt veeeeel meer bij kijken dan je denkt !

een soldeerpunt is inderdaad een koperkern met een ijzer omhulsel. koper voor de goede thermische overdracht.
ijzer ... omdat dat geen intermetallic compound maakt met een eutectisch SN60PB37 soldeer.

Bij loodvrij krijg je een geweldig probleem : zuiver Sn maakt FeSn aan. ( de toevoeging van Pb blokkeert dat vrijwel compleet. er is FeSn vorming maar slechts heel weinig )

als je dus Loodvrij gaat solderen ga je een standaard ijzer plated punt gewoon wegvreten !. ( ook al ten dele omdat er meestal een beetje koper in loodvrij tin zit wat de FeSn reactie nog bevorderd. )

bij een loodvrij punt is de ijzer plating dus veeeeel dikker.
er wordt gewerkt aan een oplossing. nikkelflash en palladium flashed soldeerpunten zijn mogelijk maar daar heb je dan weer andere problemen.

als je meer wilt weten ga je moeten wachten (of zelf op zoek gaan) komt allemaal in een boek met geel blauwe kaft ....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb ooit eens een goedkoop usb kabeltje bij dealextreme gekocht, na erachter te zijn gekomen dat mijn usb programmer het wel erg vreemd deed met die kabel heb ik eens de weerstand gemeten, 2,5 ohm per ader.

Gelukkig kun je die kabel wel makkelijk van de grond rapen met een magneetje.