Richtlijnen Paneelbouw/besturingskasten

hallo,

Momenteel ben ik bezig met paneelbouw nu is mijn vraag zijn er richtlijnen voor paneelbouw. zoals kleur van draden en draad dikte. Mag je metalen bevestinging materiaal gebruiken of moet je kunstof materiaal gebruiken bv kunstof popnagels voor het bevestigen van de draadgoot.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

NEN-EN 60204.
Maar zoasl met zovele NENen zul je er praktische tips er niet in tegenkomen.
Dus door ervaring, schade en schande, maar vooral om je heen kijken, vragen stellen en goed opletten bouw je een stuk ervaring op, waar je veel meer aan hebt.

Dradgoten, als je die vast zet met niet-geleidend (kunststof/pvc etc) materiaal, dan is dit een veel betere schakelkast. Je hebt dan een dubbele isolatie. Vergelijk het met VD installatiedraad door PVC buis of stalen buis.
Beide toegestaan, maar PVC is meetsal een veiliger en betere oplossing.

Ik lijm mijn goten vrijwel altijd. Werk snel en makkelijk, en vaak nog steviger dan met kunststof schroeven/ sprijdclips.
Ik gebruik dan montagekit.
P.S. de montagekit van Bison, gebruik dan de traditionele, maar niet de super uitvoering

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

okey dank je wel Toeternietoe, maar ik ben helaas niet in het bezit van de nen-en 60204.Heb je misschien een tabel voor mij wat betreft de stroom en de draad dikte.

GJ_

Moderator

Hier heb je wat tabellen die je echter wel met verstand dient te gebruiken.
Je vraag over de kleuren van bedrading: daar bestaat geen norm voor die iedereen hanteert: iedereen gebruikt de restanten van een oude DIN norm, meestal aangepast, een eigen norm of als een klant een norm heeft die norm.

@toet: goten lijmen vind ik persoonlijk niks. Ik schroef gewoon met metalen schroeven. Dat is eigenlijk ook de meest voorkomende methode. Het dubbel geisoleerd verhaal van jou is natuurlijk wel een beetje waar.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 2 januari 2011 15:40:46 (24%)

Heb die ook nog gevezen, maar er bestaat rivetten met een kunststof kop die ook de dubbele isolatie waarborgen. Werken ook zoveel sneller...

Aangaande draaddikte: nogal een merkwaardige vraag... Waarvoor moet die kast eigenlijk dienen? In geval van twijfel, ga af op de waarde van de voorgaande zekering...

Aangaande draadkleuren: speelt niet zozeer een rol zolang je de neuter en aarding respecteert, maar vooral: wees consistent!

Sine

Moderator

Aangaande draadkleuren: speelt niet zozeer een rol zolang je de neuter en aarding respecteert

Dat doe je dan voor je zelf, volgens de norm mag je hele stuurcircuit bijvoorbeeld rood zijn voor 230Vac, of dat nou fase of nul is.

GJ_

Moderator

Sterker nog: rood voor alle AC, ongeacht spanning is erg gebruikelijk. Dus rood voor de 230Vac, de nul, voor 24Vac enz.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Niemand is zonder fouten...
Als je verschillende spanningen in verschillende kleuren maakt, dan zijn vergissingen niet zo makkelijk meer uit te voeren.

Mijn kleuren:
Aarde: altijd groen-geel
Hoofdstroom ( 1 en 3 fase):Zwart
Hoofdstroom Nul < 6 qmm Blauw, 6 qmm en dikker, zwart met blauw tepie
Stuurstroom:
230 Volt Fase en schakeldraden bruin, Nul Blauw
24 VAC Fase en schakeldraden Rood, Nul Wit
24 VDC + Groen, - Grijs
Sensoren etc : Oranje
Vreemde spanning: Violet

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat is eigenlijk de betekenis van een nul bij een 24vac systeem? Zowel "nul" als "fase" zweven toch?

GJ_

Moderator

Soms wel, maar in de meeste gevallen word er een zijde aan de aarde gelegd. Overigens kom je 24Vac vrijwel nooit meer tegen. Het is ouderwets en zinloos. Een 24Vdc voeding kun je overal voor gebruiken en het is een stuk goedkoper. Voor die 24Vac heb je altijd nog een trafo nodig, die zijn zwaar en de prijs gaat "per kilo". Een schakelende voeding is domweg goedkoper en efficienter.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 2 januari 2011 20:17:54 (67%)

Sine

Moderator

Zwevend of niet, dan kun je nog een draad als nul benoemen.

Op 2 januari 2011 15:37:30 schreef GJ_:
Hier heb je wat tabellen die je echter wel met verstand dient te gebruiken.

Als ik deze lijst goed lees (over de zekering/draaddikte) mag je een bijvoorbeeld 5x2.5mm2 (in een) opeens met 20 A afzekeren?

Waarom zou dat zo zijn?

24vac heeft wel zin als je motorrelais wilt gebruiken en toch laagspanning.
Een ac motorrelais is goedkoper als dc van bijvoorbeeld TM of Moeller.
Bij ac heb je minder warmte ontwikkeling in je spoel van je relais dus minder verliezen.
Verder ben ik al diverse schakelende voedingen tegengekomen welke na een paar jaar een veel hogere spanning geven zowel van omron als siemens je kunt wel raden wat de gevolg schade is.

GJ_

Moderator

Op 2 januari 2011 22:24:27 schreef joost123456:
[...]
Als ik deze lijst goed lees (over de zekering/draaddikte) mag je een bijvoorbeeld 5x2.5mm2 (in een) opeens met 20 A afzekeren?

Waarom zou dat zo zijn?

Opeens? Dat is nooit anders geweest. Persoonlijk hou ik liever 16A aan.

Op 3 januari 2011 00:26:59 schreef snameroc:...Een ac motorrelais is goedkoper als dc van bijvoorbeeld TM of Moeller....

..diverse schakelende voedingen tegengekomen welke na een paar jaar een veel hogere spanning geve...

Dikke contactoren gewoon op 230V. AC of DC maakt vrijwel niks uit. En nogmaals: je komt het vrijwel nooit meer tegen.

En een voeding mag van mij rustig tot 28Vdc gaan. Alles wat er in een kast zit moet daar tegen kunnen. Overigens ben ik zelf nooit schakelende voedingen tegengekomen met dit soort kwaaltjes (ik gebruik vooral Phoenix en Meanwell)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 3 januari 2011 07:54:01 (21%)