basisvragen

hey

ik ben leerling industrieel ingenieur elektromehanica en heb binnekort examens.

Ik heb echter nog enkele basisvragen; ik heb nl. nooit elektriciteit gehad in het middelbaar,dus mis ik eenbasis.
Het meest logische was natuurlijk dat ik deze vragen al lang had gesteld in de lessen, maar ze zijn zo basis dat ik het nooit heb durven doen :s

-ik weet natuurlijk wel wat spanning en stroom is en het gedachtenexperiet met water e.d. maar ik vraag me nu af of er een spanning kan bestaan zonder stroom en omgekeerd? Ik ging er eerst vanuit dat dit niet kon, maar anderen beweren dathet wel kan.

-De tweede vraag is; wanneer zal de lichtintensiteit door een lamp veranderen? als je de stroom aanpast of als je de spanning verandert?

-de derde vraag: als je een paralelschakleling kortsluit dan zal de stroom toch alleen vloeien door de tak zonder weerstand, zodat de stroom door de andere tak 0 is? In de oefeningen die ik net heb gemaakt op het Norton-equivalent schema is dit niet zo..

Voila als deze vraagje opgeost ralen zou het echt al veel helpen.

Al heel veel bedankt

kl.

Frederick E. Terman

Honourable Member

  1. Steek niets in het stopcontact. Hoeveel stroom levert het stopcontact nu? Is er spanning? Zo niet, hoe weet het stopcontact dan wanneer de spanning er wèl weer op moet?
  2. Halveer de spanning op een lamp. Blijft de stroom gelijk? En als je nog maar 1V op de lamp aansluit? Of 1 microvolt?
  3. Hoe vaak heb jij takken ZONDER weerstand parallel geschakeld? Hoe noem je zo'n tak ook wel? (k..)
    Laat eens een voorbeeld van zo'n Norton-schema zien waarbij niet alle stroom door de tak zonder weerstand loopt?
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

vraag 1 : kan ik nie op antwoorden

vraag 2 : ik denk da beide een mogelijk heid is stel da die lamp 10Ω weerstand heeft , en je sluit een spanning van 10 volt aan dan is dat 1A maar sluit je daar 20V op aan zal daar een stroom van 2ampere vloeien