Hallo allen,
Ik heb net een thyristor driver ontworpen die ik hopelijk snel in elkaar ga zetten. Het doel was simpel:
-Betrouwbaar
-Pulstrein moet 10ms-500ms kunnen duren minimaal
-Pulsen rond 1A-2.5A
-Puls lengte ~10uS
-Duty cycle 33%-50%
-Pulse rise time <0.5uS
Nu heb ik netjes een IRL540 genomen met een TC427 (snelle mosFET driver).
Ik maak me weinig zorgen over de puls-trein zoals die uitziet op de gate van de IRL540 en omdat de IRL540 verrekte snel is, zullen de pulsen ook lekker snel en stijl te zien zijn op de Drain-Source.
Dit is echter de eerste keer dat ik zoiets ontwerp dat snel en nauwkeurig moet zijn, en weet ik niet of ik overal rekening meer gehouden heb!?
Een tweede punt van zorgen voor mij, is de puls-trafo. Voor mijn gevoel is het erg moeilijk om een snelle/stijle puls door een dergelijke trafo te sturen. Intuïtief denk ik dat de trafo mijn rise-time zal vergroten, de snelheid van de pulsen tegen gaat werken en misschien gaat oscilleren.
Ik heb thuis wat gezocht en een paar kandidaten gevonden om als puls-trafo te kiezen, kunnen jullie mij vertellen welke het meest geschikt zijn (en waarom)?
Overzicht1:
Overzicht2:
Ten derde wil ik jullie vragen om andere dingen die opvallen te noemen aangezien ik op dit gebied (snel, high-voltage) geen ervaring hebt.
Ik heb een andere thyristor weten te vinden, namelijk: TT162N14k
( http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/399100/EUPEC/TT162N.html )
Nu kan ik echter in die datasheet niet vinden wat de kritische rise-time en pulse-length is 
Er staat wel iets van maximaal mogelijke rise-time (0.6A/us) en ze hebben het over '0.6A Igt' maar er staat nergens iets over minimale lengte van een puls oid.
Weet iemand uit ervaring wat het effectief uitmaakt als ik met constante stroom van 300mA stuur ipv met een puls-trein ?
Je hebt een spanningbron van 1100v gelijk. Als je de thyristor stuurt zal hij deze kortsluiten en zolang er stroom loopt blijven kortsluiten.
Ik heb een indcutieve last te schakelen, welke door bijvoorbeeld inschakel vertraging niet gegarandeerd meteen een stroom groot genoeg doorlaat.
Verder is er een kleine kans dat een korte puls de Thyristor niet (helemaal) open stuurt, en daarom is het nodig dat er continue of vaker achter elkaar getriggered wordt.
Aangezien het triggeren door een continue stroom de efficiëntie naar beneden brengt, word meestal geschakeld met een aantal pulsen.
Ik schakel 1100v en meer dan 1kA, dus elk procent verlies in de inschakeling van de thyristor is kritisch. Vooral de steile flank en de lengte/amplitude van de pulsen bepaald hoe snel de ontsteking verloopt.
Op 14 januari 2011 16:49:57 schreef DominiqueB:
extra vermogen/warmte ontwikkeling?
Dat sowieso, maar ik bedoelde het effect op de efficiëntie van de SCR
[Bericht gewijzigd door Sibylle op (14%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Is het niet handiger om een zwevende driver te gebruiken, met een inductief of capacitief gekoppelde voeding, en een optocoupler of zo om het signaal door te geven? Je kunt natuurlijk ook een simpele hulpvoeding maken met een kleine trafo of zo, die met de ground aan de kathode van de thyristor lijkt. Dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan een driver die via een signaaltrafo aan de gate hangt.
Maar eh, wat wil je gaan doen met zo'n spanning en stroom? Toch niet ontladen over een spoel, waarvan er een aantal rond een buis zit met een ijzeren projectiel of iets dergelijks?
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik heb vorige zomer nog een thyristor driver gemaakt, voor twee 200A thyristoren. De trafo's heb ik zelf op een ringkerntje gewikkeld. Twee maal 10 wikkelingen dik koperdraad. Om genoeg stroom aan de uitgang te krijgen heb ik een ultra low-esr elco en een MOSFET gebruikt met lage RDSon om de primaire te sturen. De elco wordt tussen de pulsen geladen door een laagohmige weerstand.
EDIT: Plaatje: http://sites.google.com/site/benadski/_/rsrc/1279534406273/electronics…
Oja, je vergeet een snelle diode in serie aan de secundaire kant! Een weerstandje tussen gate en kathode kan ook geen kwaad (470 Ohm). Ook krijg je bijna sluiting als je nu je MOSFET ontsteekt (en 5V is wat laag, ik heb 12V gebruikt). Ik zal mijn schema eens opzoeken en posten.
Op 15 januari 2011 00:43:31 schreef Benadski:
Ik heb vorige zomer nog een thyristor driver gemaakt, voor twee 200A thyristoren. De trafo's heb ik zelf op een ringkerntje gewikkeld. Twee maal 10 wikkelingen dik koperdraad. Om genoeg stroom aan de uitgang te krijgen heb ik een ultra low-esr elco en een MOSFET gebruikt met lage RDSon om de primaire te sturen. De elco wordt tussen de pulsen geladen door een laagohmige weerstand.EDIT: Plaatje: http://sites.google.com/site/benadski/_/rsrc/1279534406273/electronics…
Oja, je vergeet een snelle diode in serie aan de secundaire kant! Een weerstandje tussen gate en kathode kan ook geen kwaad (470 Ohm). Ook krijg je bijna sluiting als je nu je MOSFET ontsteekt (en 5V is wat laag, ik heb 12V gebruikt). Ik zal mijn schema eens opzoeken en posten.
Ik heb een simpeler schema gemaakt net aangezien het wat lomper mag met de nieuwe thyristor (die mag 20-60W op de gate hebben
)
Volgend de datasheet ontsteekt de gate bij max 2V, dus 5V bij voldoende stroom lijkt me te voldoen. Of heb ik het mis?
Als weerstand heb ik 1.95Ohm ip 1.5Ohm, dat maakt de maximale stroom 2.6A
Als pulsen ga ik 35uS, 50% duty-cycle +2A pulsen gebruiken gedurende ~100-200ms.
Ik gebruik een externe iC/uC als generator voor de pulsen.
Klein foutje tijdens het pakken van een weerstand: nu staat er een 47kOhm 
Hopelijk zijn de pulsen zo stijl en mooi genoeg, zo ja dan alleen opnieuw bouwen MET isolatie.
Op 14 januari 2011 23:22:20 schreef SparkyGSX:
Is het niet handiger om een zwevende driver te gebruiken, met een inductief of capacitief gekoppelde voeding, en een optocoupler of zo om het signaal door te geven? Je kunt natuurlijk ook een simpele hulpvoeding maken met een kleine trafo of zo, die met de ground aan de kathode van de thyristor lijkt. Dat lijkt me een stuk eenvoudiger dan een driver die via een signaaltrafo aan de gate hangt.Maar eh, wat wil je gaan doen met zo'n spanning en stroom? Toch niet ontladen over een spoel, waarvan er een aantal rond een buis zit met een ijzeren projectiel of iets dergelijks?
Zou ook kunnen, en als dit niet goed werkt zal het ook zo'n ontwerp worden hoor (en tijdens testen maybe ook).
Laten we het houden op een can-crusher