Situatieschets:
Ik heb in de woonkamer een AC Ryan mediaspeler staan, met een (enigszins aangepaste) draadloze zender naar de slaapkamer. Op de slaapkamer heb ik de ontvanger aangesloten op een Samsung LCD TV.
De zender/ontvangercombinatie is de Marmitek GigaVideo 570.

De ontvanger heeft een IR-oogje ingebouwd, waarmee de mediaspeler in de woonkamer vanaf de slaapkamer te bedienen is.
Omdat de afstand voor overdracht van audio/video op 5.8GHz nét te ver was (betonnen vloer, twee muren) haalde het setje de slaapkamer niet en heb ik op zowel zender als ontvanger een richtantenne gemaakt. Hiermee is de ontvangst eigenlijk prima, alleen soms bromt het geluid zodra het IR-signaal (via 433MHz) verzonden wordt.

Probleem:
En hier komt het probleem om de hoek; mijn Samsung LCD TV stuurt continu de infraroodontvanger open, waardoor er continu data verstuurd wordt. Ik heb de scoop aan de ontvanger gehangen, zodra de TV beeld geeft staat er een blokgolf van ongeveer 160Hz op de uitgang van de IR-ontvanger. Zet ik de TV uit, dan is dit signaal direct weg. Ik heb nog de A/V-kabels losgehaald zodat de ontvanger geen enkele verbinding met de LCD TV heeft, maar zelfs dan staat het signaal op de ontvanger. Ook een losse TSOP1736 op een labvoeding geeft dezelfde storing.

De storing komt dus met 100% zekerheid vanuit het beeldscherm van de TV. Zodra ik de ontvanger geheel afdek met bijvoorbeeld een handdoek is de storing weg, daarom moet het dus een optische storing zijn, en geen radio-interferentie of degerlijke. Vreemd vind ik wel dat de ontvanger van de TV zelf gewoon prima werkt, terwijl die ook op infrarood werkt. Men moet hier dus vanaf geweten hebben bij het ontwerpen van de TV.

Regelmatig bromt daardoor het geluid dus constant, maar wat ik vervelender vind is dat mijn afstandsbedieningssignaal soms niet sterk genoeg is om boven die storing van de TV uit te komen. De mediaspeler is dus regelmatig niet te bedienen.

Verder heeft de Marmitek twee ingangen, zodat bijvoorbeeld ook nog een DVD-speler kan worden aangesloten. Als de zender beneden gedurende 6 seconden een IR-signaal krijgt doorgestuurd, wordt gewisseld van ingang. Gevolg was dat er continu gewisseld werd van ingang, waardoor de set écht onbruikbaar werd.

Ik heb de zender (van de woonkamer) opengemaakt en de AV-switch vast ingesteld op één kanaal door de adreslijnen van de CD4053 los te halen van de microcontroller en zelf permanent in te stellen. Het tweede kanaal heb ik niet nodig, dus dat is voor mij werkbaar.

Het feit dat de TV ervoor zorgt dat de mediaspeler regelmatig niet te bedienen is en dat het geluid regelmatig erg hard bromt, is echter wél een probleem.
Hiervoor krijg ik maar geen oplossing verzonnen. De TV is net een jaar oud, vervangen is dus geen optie. Bovendien: waarschijnlijk hebben álle LCD TV's dit probleem in meerdere of mindere mate.

Ik heb al diverse dingen geprobeerd:
- Losse TSOP1736, ik had gehoopt dat er een slechte kwaliteit ontvanger in de Marmitek zou zitten en dat een upgrade zou helpen. Maakt geen verschil.
- De ontvanger zo plaatsen dat er geen "zicht" op de TV is. Maar zelfs achter de TV meet ik de storing op de ontvanger.
- De ontvanger met lange a/v-kabels aan de andere kant van de slaapkamer plaatsen. Helpt niets.
- De IR-ontvanger voor 3/4 afplakken met zwarte tape. Dit was op zich de meest geschikte oplossing, alleen verminderde hiermee de gevoeligheid zo ver dat de afstandsbediening ook regelmatig niet werd "gezien". Ook niet de oplossing dus.

Samenvatting (Het is nogal een lap tekst hierboven):
Ik heb een Infrarood-extender in mijn draadloos video-setje, dat gigantisch gestoord wordt door mijn Samsung LCD TV. Zodra de TV beeld geeft ziet de IR-extender dit als IR-signaal en stuurt het door naar de andere kant. Gevolg is dat het te bedienen apparaat vaak niet te bedienen is omdat het signaal van de TV veel sterker is dan het signaal van mijn afstandsbediening.

En nu?
Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem (google maar eens op "UPC MediaBox LCD problemen"), maar tot nu toe heb ik nog geen oplossing kunnen vinden. Wie weet raad?

Heb ooit vernomen dat een belicht en ontwikkeld foto negatief ( dus wel belicht maar zonder beeld er op)werkt als een infra rood doorlaat filter, misschien is dat iets om ipv de zwarte tape voor het oog van het ir ontvangertje te plaatsen.(eventueel er twee over elkaar leggen)
Het is te proberen!
Succes,
Mac.

Een bekend probleem, ik ben hetzelfde met een losse IR-RF ontvanger + zender.
Een infrarood filter heeft hier niet geholpen.
Een LCD scherm geeft ook IR-straling waarop de ontvanger dus reageerd.

Ik heb er nog niet verder naar gekeken, maar het toepassen van een andere IR-sensor zou het moeten kunnen oplossen.

Als het goed is mag de sensor alleen of een freq van 38 khz (of rond dat getal) mogen reageren.
Mischien eens kijken welk type er in je LCD-tv zit, en dit type gebruiken (samen met het gebruikelijk metalen afschemhuisje

hou ons op de hoogte van je oplossing.

Grtz,
Max

Ben wel benieuwd waarom ik op mijn IR hoofdtelefoon geen storing
waarneem; het geluid is prima. Ik zit recht tegenover een gewoon 40 inch HD- lcd scherm op ca 2,5 meter afstand. Alleen als ik de IR ab van de tv of en ander apparaat naar mij toe richt is er bij het indrukken van een toets op deze ab wat krakende interferentie storing hoorbaar. (alleen hoorbaar als de IR-zender van het geluid aanstaat)
Ik heb overigens nooit geweten dat een lcd tv een zodanige hoeveelheid IR-licht uitstraalt waardoor een IR-ontvangstsignaal verstoord wordt.
Zou deze IR straling niet waar te nemen zijn met een fotocamera die voorzien is van NightShot? Zou eens mee te proberen zijn of het IR licht werkelijk vanuit de tv gestraald wordt.
Wel, ik ben benieuwd om er meer van te horen.
Groeten,
Mac.

Dat is wel een teken dat je hoofdtelefoon van goede kwalitijd is.

Het IR signaal van een afstandsbedienning bestaat uit een 38Khz "draaggolf" (de led knippert met 38Khz)
Deze "draaggolf wordt vervolgens amplitude gemoduleerd met het data signaal.
De modulatiediepte is 100%, het signaal gaat dus op de maat van de data aan en uit.

Op een constant IR-signaal (b.v. van spaarlamp of LCD scherm) mag een goede ontvangst niet verstoren, alleen op de modulatie van het signaal mag de ontvanger reageren.

Die IR link kastjes reageren dus wel op een constant signaal (zonder modulatie) wat de werking vervolgens stevig verstoord.

Grtz,
Max

Ik heb toevallig net een LCD TV uitelkaar gehaald. De achtergrondverlichting bestaat uit LED strips die door een DC/DC converter worden gevoed. Ik vermoedt dat die converter op een veelvoud van 38 kHz werkt en de LEDs nog voldoende IR uitstralen om voor storing te zorgen.

Ik moet die strips vervangen door 12V DC types, misschine zou je dat eens kunnen proberen. Is wel rigoreus...

Op 15 januari 2011 14:05:37 schreef Buzz:
zodra de TV beeld geeft staat er een blokgolf van ongeveer 160Hz op de uitgang van de IR-ontvanger.

Kijk eens of er ergens in de instellingen van je TV iets van backlight-dimming of iets dergelijks staat. Die 160Hz klinkt als de pwm-regeling van de backlight van het LCD.
De frequentie waar de inverters voor de backlight op draaien is doorgaans veel hoger.

Of LCD's met LED-backlight dit probleem hebben weet ik niet, CCFL in ieder geval wel.

Dat zou een mogelijke verklaring kunnen zijn, echter heeft de TO niet vermeld om wat voor type lcd scherm het ging: met ccfl of met led achtergrondverlichting. Het vreemde is dat TO toch wel een blokgolf meet van 160 Hz op de uitgang van de IR-ontvanger zelf.
Mogelijk dat dat, zoals Bjokal opperde, de backlight dimming is in combinatie met een hoeveelheid IR-straling van de tv.
Minimax maakte mij ook iets duidelijk: de IR-ontvanger reageert
kennelijk niet op de 38kHz draaggolf omdat de IR-ontvanger dichtgestuurd wordt met 160 Hz en dus geen of maar gedeeltelijk data aan zijn uitgang krijgt en dan heb je idd een probleem.
Een oplossig zou dan bijv. een HF-overdracht zijn ipv een IR-ontvanger maar ja, da's ook zo simpel weer niet 'even' te maken. Zou waarschijnlijk een oplossing van het probleem kunnen zijn.
Groeten,
Mac.

Dank voor alle tips en info.
Zelf had ik ook al gedacht aan een IR-filter, probleem is echter dat het niveau van de TV-storing zó hoog is ten opzichte van de afstandsbediening, dat met filteren de reikwijdte beperkt wordt tot enkele centimeters.

Voor zover ik weet betreft het een TV met CCFL backlight; het precieze type zou ik even moeten opzoeken.

Ik heb me nog wat verder ingelezen op de diverse fora; een aantal keer ben ik inderdaad de oplossing van het uitschakelen van allerlei "extra" functies van het backlight.
Mensen praten over de ambient sensor uitschakelen, backlight level zo hoog mogelijk zetten, etc etc.

Backlight heb ik reeds op maximale hoeveelheid licht gezet, het verschil ten opzichte van de originele instelling is erg klein en maakt geen verschil in storing.
Ook heb ik Dynamic Contrast uitgeschakeld, dat maakt ook geen noemenswaardig verschil.
Straks nog eens in de handleiding zoeken of er misschien nog een "energy-savingsfunctie" o.i.d. op zit, wellicht dat het backlight daar nog mee ge-PWM-t wordt.
Dat zou wel verklaren waarom het intensiteitsverschil zo klein is wanneer ik het backlight op halverwege of maximaal heb staan.

Wel lijkt het zo te zijn dat de storing overdag minder invloed heeft dan 's avonds, maar ik ben er nog niet achter of dit terug te voeren is op de gevoeligheid van de IR-extender t.o.v. omgevingslicht, of dat het komt omdat het backlight overdag misschien meer licht geeft (ambient sensor). Ik heb niet meer met de scoop gemeten, heb een LED op de uitgang van de IR-extender gesoldeerd om gemakkelijk te zien wat er gebeurt. E.e.a. heb ik dus enkel op gevoel bepaald.

Het uitschakelen van de energiespaarstand maakt weinig verschil. Wel heb ik de IR-extender nog wat verder aangepast; de kanaalselectie gebeurt blijkbaar al in de ontvanger op de slaapkamer; zodra daar gedurende 6 seconden IR-data ontvangen wordt, verzendt de microcontroller in de slaapkamermodule een pakketje data via de 433MHz-verbinding naar de zender in de woonkamer. Op dat moment is de IR-ontvanger gedurende ca. 1 seconde niet in staat om data te versturen en werkt de afstandsbediening dus niet.

Dat gedeelte heb ik ook maar losgehaald en permanent doorverbonden met de IR-ontvanger. Nu wordt tenminste altijd de IR-data verstuurd.
Maar na circa 1 uur TV kijken reageert de set niet meer op de afstandsbediening, enkel als ik de TV uitschakel. Blijkbaar wordt de storing na een uur TV kijken erger dan daarvoor. Vreemd, want overal lees ik dat men de apparatuur weer kan bedienen als de TV een tijdje aan staat. Bij mij is het nu dus andersom...

Ik heb me wat verder verdiept in de infraroodontvangers van Vishay; er moeten inderdaad IR-modules zijn die hier minder last van hebben. Er worden immers bijna alleen nog LCD's en plasma's verkocht, die allemaal een IR afstandsbediening hebben.

Dit document maakte e.e.a. duidelijk. De modules van Vishay zijn er in verschillende uitvoeringen, met verschillende AGC-algoritmes.
Een AGC4-module zou een verbetering moeten zijn ten opzichte van de standaard TSOP17xx die voorheen gebruikt werd.
Op deze pagina staat een overzicht van de modules.

Ik zou dus bijvoorbeeld een TSOP31436 of TSOP31438 moeten hebben, maar ze lijken nergens verkrijgbaar. De winkels die ik heb gehad leveren enkel de standaard TSOP17xx of soms de TSOP3123x (AGC2, die lijkt me niet sterk genoeg te filteren).

Wie weet een winkel waar ik ze zou kunnen bemachtigen?
Ik heb Vishay al een mailtje gestuurd met de vraag waar ik ze kan kopen, maar daar verwacht ik niet heel veel van omdat ik er maar 1 of 2 nodig heb...

Op 22 januari 2011 15:07:46 schreef Buzz:
Ik zou dus bijvoorbeeld een TSOP31436 of TSOP31438 moeten hebben, maar ze lijken nergens verkrijgbaar.

is een 34 ook goed?
http://www.voti.nl/winkel/p/IR-TSOP34836.html
http://www.voti.nl/winkel/p/IR-TSOP34838.html

Geen idee of een 348xx voldoende gaat zijn. Volgens de datasheet zijn dit de "normale" ontvangers voor standaard applicaties. Het zijn wel AGC2-ontvangers, wellicht al beter dan de standaard 17xx.
De 344xx is AGC4 en zou geschikt zijn voor "very noisy environments", maar ondersteunt niet alle protocollen.
Ik weet nog niet wat de afstandsbediening van AC Ryan uitspuugt, ik heb ze vrijdag een mail gestuurd met die vraag.

Heb je zelf (of via je klanten) toevallig ervaring met de 348xx en LCD TV's?

Op 23 januari 2011 11:22:58 schreef Buzz:
Heb je zelf (of via je klanten) toevallig ervaring met de 348xx en LCD TV's?

Nee, ik denk dat de meeste van mijn klanten een TSOP aan een uC hangen en er dan een IR-AB op richten, zonder een LCD TV in de buurt.

Tja, zo gebruikte ik ze ook het meest, ging altijd prima... 't Zal misschien wel een groter/bekender probleem gaan worden in de toekomst, omdat zo'n beetje alles qua beeld LCD of plasma wordt.
Iedereen die iets met IR in de buurt van zijn TV gaat opstellen kan er dus tegenaan lopen.

Ondertussen een mailtje van Vishay terug; ze zijn er mee bezig, wellicht kunnen zij me rechtstreeks van de juiste module voorzien. Dat wacht ik eerst even verder af.

Hier nog wel een handig linkje met wat uitleg rondom protocollen en het kiezen van de juiste ontvanger.

Update. Farnell levert de TSOP2436, precies wat ik zocht voor de toepassing. Iets andere behuizing en pinning dan de 3143x, maar qua functionaliteit identiek.
Die had ik besteld, een dag of twee later lag er ineens een envelop van Vishay op de mat met twee TSOP31436 receivers.

De draadloze slaapkamer-module heb ik uit elkaar gehaald, hier blijkt de IR ontvanger discreet opgebouwd, rondom een LTR546AD fotodiode. 1 op 1 vervangen gaat dus niet. Vervolgens heb ik deze schakeling gebouwd:

http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Interface/ir4.gif

Ik heb een CMOS 555 gepakt zodat de hele schakeling op 5V kan werken. Een oude telefoonlader doet dienst als voeding.
Mijn idee was om LED2 tegen de fotodiode van de slaapkamer-module te plakken en de zaak daar lichtdicht te maken (optocoupler-idee). Zo heeft de storing van het backlight geen invloed meer op de fotodiode en werkt de TSOP2438 als ontvanger.
Mooi bedacht maar nagenoeg onbruikbaar. Ik kreeg de zaak niet lekker aan de gang, soms werkte het maar meestal niet.

Uiteindelijk heb ik toch maar besloten om een kabel vanaf de mediaspeler in de woonkamer naar de slaapkamer te leggen, om daar het infraroodsignaal over te sturen met bovenstaande schakeling. Ik had nog wat afgeschermde meeraderige signaalkabel liggen, daar kan gelijk ook het audio- en videosignaal over. Natuurlijk is signaalkabel niet ideaal voor video, maar er was niet voldoende ruimte voor een extra coaxkabel in de leidingen in de muur.
Dit leek me het proberen waard en werkt eigenlijk verrassend goed.
De beeldkwaliteit is zichtbaar minder ten opzichte van coaxkabel, maar het is nog altijd beter dan met de gemodificeerde draadloze zender en ontvanger. Wellicht kan een video-buffer en/of een extra afsluitweerstand aan het uiteinde nog wat winst geven.
Maar wat ik het voornaamste vind; het werkt tot nu toe hartstikke betrouwbaar!

Foto's hier in het Show your projects topic.