Momenteel bevind ik mij in Panama en ondervind ik met drie verschillende 'remote control units' (voor kraan en dergelijk) dezelfde problemen. Het signaal valt veel weg en de gebruiker moet wel erg dicht bij de antenne gaan staan....

De units zenden volgens mij uit met een frequentie van 433MHz.

Zou het kunnen dat er interferenties ontstaan daar de gebruikte frequenties in Panama anders zijn dan in Europa? Het GSM netwerk is bijvoorbeeld 850MHz, kan het zijn dat er door harmonische van het GSM netwerk storingen optreden bij onze remote controls?

En wat zou ik eventueel kunnen ondernemen om alles aan de praat te krijgen want nu is het toch wel een onveilige situatie?

(enkele weken terug werkte alles nog goed en dit was in Abu Dhabi)

Voor zver ik weet zitten harmonischen altijd op een hogere frequentie. staan die kranen altijd even hoog ? Misschien zit je toevallig in een nul van het stralingspatroon.

De sleutel tot draadloos is dat zender en ontvanger elkaar kunnen zien zonder al te veel metalen in de buurt. Misschien zijn een aantal metalen voorwerpen (bvb containers) ongelukkig geplaatst en zorgen ze voor destructieve interferentie. probeer eens grote metalen voorwerpen op de site te herschikken ( of de kraan).

Indien het probleem zou liggen aan externe zenders uit de omgeving kan je misschien eens de polarisatie veranderen: beide antennes 90 graden draaien

En werken met verse goed opgeladen batterijen kan misschien ook wonderen verrichten

Oude of slechte batterijen is een gekend zeer maar dat kunnen we wel uitsluiten daar we dit reeds hebben gecontroleerd.

Het rare is dat enkele weken terug op een totaal andere locatie we deze problemen niet kenden.

Inderdaad, harmonischen zijn veelvouden van grondfrequentie....foutje.

En metalen voorwerpen uit de buurt houden is wel heel erg moeilijk op een schip, maar zoals eerder vermeld kenden we deze problemen voordien niet en er is niet meer of minder metaal aan boord dan vroeger.

bij 500 MHz is de golflengte 60 cm. een kwart golf is 15 cm.

Kleine verplaatsingen van antennes en voorwerpen kunnen dus voor wonderen of catastrofes zorgen...

Wat je als tijdelijke oplossing mss kan proberen is een vlak metalen reflector (bvb karton en zilverpapier) op een kwart golflengte plaatsen, dat geeft je dubbel zoveel vermogen in 1 richting en vergroot je bereik tussen antennes met ongeveer 40%. Aan de ontvangsantenne kan je dat ook doen maar dat is wellicht minder praktisch omdat de antenne meedraait met de kraan wellicht. Ofwel moet je in cirkels lopen en verlies je zicht op de site. Mocht het toch te doen zijn dan krijg je 1.4*1.4 = 1.95 en bijna een verdubbeling van je huidige bereik

Het 433Mhz gebeuren is er op gebaseerd dat eenieder die er gebruik van maakt dit op een 1% basis (of minder) doet.
Als er een zender is die constant werkt gooit die vaak de hele 433Mhz band dicht (er is nauwelijks sprake van verschillende kanalen).

Dit heeft al eens de krant gehaald met een 433Mhz deurbel die het niet lekker deed en stroorde op de afstandsbedieningen van auto,s.
Bij een bepaalde winkel kon niemand z'n auto meer in.

Ik denk dat dit ook zo iets is.

Je zou moeten nagaan of er nog andere radiobronnen op die frequentie aan het uitzenden zijn.

Zit je soms in de buurt van Cerro Cinco?

433MHz (eigenlijk is het 433.92 +/- 0,2%) is een band waarin geen licenties nodig zijn. De band wordt gedeeld gebruikt door duizenden apparaatjes zoals autosleutels, afstandsbedieningen, draadloze deurbellen, hoofdtelefoons, babyfoons/intercoms, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maximaal 0,1W zendvermogen.

Oja, en radioamateurs mogen ook gebruik maken van de hele band 430-440 of in veel landen zelfs 430-450MHz. Met 120W zendvermogen.

Je mag NIET opzettelijk storing veroorzaken, maar je moet wel onderlinge storing accepteren. Je hebt dus geen recht op ongestoorde communicatie in die band.

Waarschijnlijk is er op het schip iemand die sinds kort een draadloos apparaat (koptelefoon?) gebruikt, al kan het ook van de wal komen natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door joopv op (14%)]

In nederland schijnt een torenkraan, in een hele regio het amateurverkeer te hebben plargelegd. Door zijn hoogte drukte hij de repeater dicht. Of zo iets. Andersom kan dus ook. Ez it vreselijk veel zooi op dat bandje. Heeft de marconist geen ontvanger voor die band ? Dan kan je luistren wat er mis gaat ( je zender of ontvanger kan ook defect zijn of corrosie in aansluitingen door zout

Oei, een marconist ga ik hier niet meer vinden denk ik....da's nog iets van voor den oorlog denk ik.....of niet? Tegenwoordig alles over de Sat en Outdoor Wifi(verbinding met de wal)

Binnen enkele dagen verplaatsen we ons en dan zullen we nog eens kijken of het misschien niet beter wordt.

Defecten durf ik bijna uitsluiten daar ik hier een complete 'spare unit' heb staan en dit geeft net dezelfde problemen.

Cerro Cinco? Is dat in Panama? Wij zitten ongeveer hier :

8.959786,-79.570935

In elk geval iedereen bedankt voor zijn bijdrage....binnenkort meer hierover...kan wel nog even duren... :-)

Cerro Cinco is bijna 10 zeemijl noord van je, en is een bergtop vol met radiozenders voor omroep en telecom.
Er staat ook een stel amateurrepeaters. Een daarvan werkt op 'jouw' (eigenlijk hun) band met 50 Watt.

Maar op die afstand denk ik niet dat dat je probleem is. Vanaf die afstand is het ongeveer even sterk als 60 microwatt op 20 meter afstand; jouw zendertje zal meer zijn dan dat.

ondertussen zender en ontvanger units gewijzigd naar een andere frequentie die hier wel is toegestaan.....en ja hoor, alles werkt terug naar behoren.....

Case closed....