kun je hier ook een 2x12V trafo voor gebruiken? en dan met een schakelaar hem zetten op 24 volt of 12 volt dubbel ampere? ( met voldoende torren parallel natuurlijk) en meteen de warmte ontwikkeling beperken bij lage uitgangsvoltages?

[Bericht gewijzigd door Blitskriek op (17%)]

Ik heb eens een voeding gemaakt met hetzelfde principe (met een diode wordt de strobe pin van een ca3140 naar beneden getrokken). Ik heb toen een paar mogelijkheden getest om de stroombegrenzing LED aan te sturen.
Mijn conclusie was dat je het beste de diode aan de strobe pin kunt vervangen door een LED. Deze zal niet heel fel oplichten, omdat de ca3140 maar 1mA kan sinken. Dit is echter voldoende om aan te geven dat de stroombegrenzing in werking is. De uitgang van de CA3140 schommelt namelijk tussen VDD en ground. Ik had een felle rode LED gebruikt, een low current LED zal wellicht nog beter zichtbaar zijn.

Een standaard common emitter eindtrap werkte ook wel redelijk, maar nu ging de LED pas later aan. De methode van deze CO voeding heb ik ook getest, maar werkte minder goed dan de andere 2 opties. Als je de voeding als stroombron wilt gebruiken om een LED door te meten, is de huidige implementatie waarschijnlijk niet accuraat genoeg.

Ik vroeg me daarom af of er nog een idee achter zat waarom de LED als common collector geschakeld is. Ik zou aanraden om eens te kijken naar een common emitter variant of de diode vervangen door een high current LED.

Ik vond dat ideetje met die digitale potmeter ook wel leuk. Zou een Intersil X9C102P (100 stapjes dus 0,3V resolutie uitgang, SPI interface) geschikt zijn? Of neem ik beter iets met meer stapjes?
Ik zou er dan nog een 16F628 plus een paar knopjes aan hangen en eventueel (als ik niet weet wat gedaan) een RS232 TTL -> USB om de boel vanop de laptop te kunnen besturen.
Heeft iemand al ooit zo iets gemaakt of tips?

digitale potmeter gaat niet werken. ze gebruiken current terugkoppeling voor de spanningsregeling. digitale potmeters haten stroom ...

Ik zat te denken aan een stuurprint zoals pros 'm op zijn site heeft staan link. Zou die wel gebruikt kunnen worden?

Als we (gemakshalve) het bereik op 0 tot 32,768V zetten zou je met 16 bits op een halve millivolt kunnen regelen. Hoe dat in de praktijk uitwerkt moet ik nog zien. Voor de stroomregeling zijn minder bits nodig denk ik, en moet het signaal in de 0 tot 0,5V range worden gebracht.

Dat kan, als je het deel rond U2 (niet de popgroep, maar de opamp in het CO-schema) omgooit.
Nu krijgt de niet-inverterende ingang een vaste spanning, en is de terugkoppeling regelbaar.
Als je de terugkoppeling vast instelt en de spanning op de niet-inverterende ingang met een DAC stuurt, ben je er.

Voor de stroombegrenzing kan je een DAC gebruiken, in combinatie met een vaste spanningsdeler.

Even kijken of ik dit goed begrijp; R3 zou als stelpot kunnen blijven. de lijn tussen U1 en R5 onderbreek ik net voor R5 en de uitgangsspanning van de DAC sluit ik aan op R5?

Ik geloof dat ik nog een "paar" 1% 4k7 weerstanden moet gaan bestellen ;)

Ik denk dat je er beter aan doet, de instelpot enkel met GND te verbinden. Die zal dan wat groter moeten zijn dan 1k, 4k7 bv.
R7 mag ook weg.

Als je zelf een R2R-ladder wil bouwen, doe je er goed aan hiervoor weerstanden van 47k te nemen. Dan worden de uitgangen v/d IC's minder belast, en blijft hun uitgangsspanning stabieler.

heeft iemand ervaring met deze thermometer?

Als we die zo kunnen ombouwen dat hij constant meet, is het mogelijk om ze aan te passen voor V/A meters. Mogelijk iets met een RCtje ofzo. staan foto's van de print bij.

[Bericht gewijzigd door MAH op (11%)]

Internally, it is a very simple design, single potted chip with a few surface mount capacitors and resistors and the switch pads.

Denk 't niet dus.

in 1 van de filmpjes is inderdaad een trage refresh te zien maar in de review van elecy staat dat de refresh 1 a 2 Hz is. De 680K weerstand zou daarvoor verantwoordelijk kunnen zijn. foto

Als je twee van de kitjes gebruikt met twee gelijke 2x12V trafo's zou het dan mogelijk zijn om te schakelen tussen verschillende modes? Denk bijvoorbeld aan onafhankelijk, serieel, parallel of de eerder geopperde halve spanning dubbele stroom etc.

Ik ben aan het broeden op een systeem waarin iedere voeding een eigen (digitale) instelling en uitlezing heeft en (eventueel optisch) verbonden wordt aan een "master". Die master zal in ieder geval de user interface herbergen en waarschijnlijk nog een en ander aan functionaliteit die mij wel handig lijkt.

Op 24 januari 2011 11:26:26 schreef MAH:
heeft iemand ervaring met deze thermometer?

Als we die zo kunnen ombouwen dat hij constant meet, is het mogelijk om ze aan te passen voor V/A meters. Mogelijk iets met een RCtje ofzo. staan foto's van de print bij.

Deze moet met wat kleine mods ook bruikbaar zijn.

De voeding en de meetspanning mogen gelijk zijn, dus die moet uit de 5V kunnen komen die al beschikbaar is, het backlight kan los, en die zou van de twee meters in serie op de plaats van de powerled kunnen.

-edit-

Twee stks besteld om eens mee te stunten.

Ik heb al eens eerder naar die dingen zitten kijken, hoe pas je die range aan?

in rosmalen liggen die dingen vaak ook voor het oprapen

analoge wijzertjes zijn er daar zeker genoeg. Het leek me wel een aardig ding om aan te passen. Die van Guido is inderdaad ook mooi, meteen al met ledjes. Ik denk dat wanneer hij apart gevoed wordt het meetbereik al veranderd tot 0, maar boven de 20v wordt even zoeken.
Mogelijk zit er zelfs al wel een A in het lcd en zijn ze prima om te bouwen.

Precies, dat hoopte ik ook, kwestie van een paar brugjes als het even meezit ... er is een paartje onderweg, dus we gaan het zien :)

Een groter bereik is natuurlijk niet zo'n probleem, kwestie van een weerstandje ervoor.

[Bericht gewijzigd door Sine op (26%)]

Is de print makkelijk aan te passen zodat er ook een indicatieled voor spanningsbeveiliging is (stroom/spanningsbron indicatie)? Als het er op de print niet kan bijgeduwd worden, dacht ik de de originele led te vervangen door optocoupler en op de meetprint iets als dit te doen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/indicatie_leds.png

Ik hoop maar, dat die opto-triac in werkelijkheid een gewone opto-coupler moet zijn. Anders ga je --visueel-- maar één maal wisselen van spanningssturing naar stroomsturing... :-)

Natuurlijk :) ik vond/vind geen gewone in de opto bibliotheek van ISIS.

Ik wil eigenlijk alleen de boel modden zodat 'ie met een 25V trafo werkt die ik nog heb liggen. Er werd al wat geschreven over het toevoegen van een zener.
Kan ik hiervoor nu een spanningsdeler maken met een een weerstand en een zener, waarbij de weerstand aan D2 komt te hangen, kathode van zener/andere kant van weerstand aan Vdd en anode van zener aan grond? Zo ja, dan moet ik de hoeveelheid stroom die richting het regelcircuit gaat nog bepalen...

Ik wilde er eigenlijk de DVM-meter van de site inbouwen (twee keer), maar ik kan de gebruikte IC's niet voor een geschikte prijs vinden. Zijn hier goedkopere alternatieven voor of zijn ze ergens anders te vinden voor een normale prijs?

Over 2 dagen , bakken vol !

[edit] Hint : Rosmalen

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (33%)]

Deze : http://www.b2cshop24.info/ebaya/xpicc/b2bp2613.jpg

Moet met wat kleine aanpassingen te modificeren zijn als volt en amp meter

Zonder extra voeding, na rosmalen ( als ik ook een voeding heb om mee te stunten ) zal ik een ombouw beschrijving fabrieken voor dat ding.

Ik kan helaas niet naar Rosmalen komen (heb geen auto), en het is te ver weg. Ik wil graag zelf metertjes maken zodat ik er ook nog wat van leer. De DVM-schakeling van de site leek me wel wat. Ik heb hier nog wel wat 7-segments liggen (jammer genoeg met common cathode). Nu ben ik op zoek naar een schakeling met makkelijk bestelbare componenten erin.

Edit: Ik had nog niet doorgeklikt. Die zijn wel heel erg goedkoop. Jammer genoeg werken ze volgens de specs vanaf 7.5 volt. Ook zou ik niet weten hoe je daar een ampèremeter van moet maken.

Als iemand nog een schema heeft met common cathode segmenten, zou ik die wel graag alsnog hebben.

[Bericht gewijzigd door Olap op (10%)]