Ik heb toestemming gekregen om hier mijn aankomend project te visualiseren. Ik zal via dit topic op de hoogte houden hoe het gesteld is met de besturing. Zo zal ik geregeld foto's posten hoe het er dan voor staat. De eerste foto's zal ik vanavond of morgen posten. Ik zit nu nl op mijn stage plaats en heb geen beschikking over de foto's hier.
Ik zal ook ff kort uitleggen wat nu precies de bedoeling is.
Het zwembad is 5 bij 8 meter, overdekt. Zo'n 2 jaar geleden werd het voor het eerst mogelijk een duik te nemen.
In het halletje van het zwembad zit de "meterkast". Er zit nu nog een gat in de muur van 38 bij 45 cm. Hierin moet een touchscreen komen te halen. Zodat alles te regelen is vanuit daar. Zo moet je denken aan:
- Dakramen
- Verlichting in en rond het zwembad (dim en schakelen)
- Jet stream (apparaat dat stroming kan maken)
- Verlichting in machinekamer
- Verdeler, per aansluiting
- Pomp
- Temperatuur regeling
Dit zal niet alles zijn. Aankomende zaterdag gaan we een inventarisering maken van alle apparaten die geschakeld dienen te worden via de pc. Zodra dat bekend is kunnen we gaan berekenen wat we nodig hebben en hoeveel het ongeveer zal gaan kosten. De bedoeling is om de kit K8000 van velleman te gebruiken. Waarschijnlijk zal er aan 1 kit niet voldoende zijn. Maar hier komen we zaterdag achter.
Eerste research werk heb ik al gedaan. Zo heb ik een K8000 kit thuis liggen en deze heb ik nu succesvol op mijn pc aangesloten. Via de K2633, ook van velleman, kan ik nu mijn lamp op mijn slaapkamer schakelen. Ik heb hiervoor ook al een test programma geschreven in Visual Basic 6.
Kwa touchscreen ben ik ook al opzoek geweest. Zo heb ik op internet de 15" ELO 1547L Rear Mount touchscreen gevonden. Deze voldoet aan onze wensen en hij is waterdicht. Wel zo handig in een zwembad.
De pc moeten we nog ff naar kijken. Waarschijnlijk zal hier Windows 2000 server op komen te staan. Zodat we via RDP connectie overal in het netwerk de pc kan besturen. Tevens zal het mogelijk zijn om muziek te luisteren in het zwembad via het netwerk. Zodat er geen stereo meer in het zwembad hoeft te staan. Want er zijn al 2 stereo's gesneuveld door de luchtvochtigheid
.
Via dit topicje zal ik jullie op de hoogte houden hoe het inmiddels staat. Er zullen geregeld foto's gepost worden. Mocht ik vragen hebben zal ik die buiten dit topicje houden. Om het zo overzichtelijk te houden.
Zeer interessant dit.
Hier zat ik al langer op te wachten. Vanaf dat je dat eerste topic gestart had hoopte ik op foto's en informatie. Ik doe graag ideeën op voor mijn eigen projecten enzo.
Lijkt me erg leuk om de eerste foto's te zien. Ook van het zwembad natuurlijk. Ben zelf ook altijd bezig met het automatiseren van mijn apparatuur en lampen enzo. Heb er toevallig 2 dagen geleden een TOPIC over gemaakt op GoT.
Ben heel erg benieuwd naar het resultaat!!
Succes,
Atmoz
Vanavond als ik thuis ben ga ik direct foto's maken.
Helaas kan ik niet meer reageren op GoT, gebanned
. Anders had ik misschien ook mijn project daar neer gezet. Maar jou project ziet er ook geweldig uit.
[Bericht gewijzigd door Vulpecula op ]

[offtopic]
Mag ik weten waarom je gebanned bent?
[/offtopic]
Kun je meerdere K8000's aan elkaar knopen? Want anders moet je de pc gaan uitbreiden..
Op 16 maart 2004 11:15:00 schreef Atmoz:
[offtopic]
Mag ik weten waarom je gebanned bent?
[/offtopic]
Ik had enkele vragen gesteld over linux, maar die bleken te n00b vragen te zijn, de ook te vinden waren in de manual op het systeem. Maar dat wist ik niet. Was toen nog maar net met linux bezig. Is alweer een dik jaar geleden. Maar weer ontopic
Kun je meerdere K8000's aan elkaar knopen? Want anders moet je de pc gaan uitbreiden..
Ja, je kunt er maximaal 4 op elkaar aansluiten. 1 is master, de 3 andere zijn slaves. Ik denk dat we voor dit project 2 á 3 K8000 kits gaan nodig hebben.
Ik denk dat er voor de pc twee mooie mogelijkheden zijn:
1. via epia: 19 bij 19 cm. processor zit er al op net als videokaart geluidskaart enz. dat zijn perfecte bordjes voor dit soort dingen. er is ook 1 pci slot nog als je bijvoorbeeld beter geluid wilt. (de videokaart zal in dit geval wel voldoende zijn al)
2. Een goedkooptweedehansje ombouwen. Aangezien je net als atmoz en ik ook op GoT hebt rongezworven zul je wel iets van casemodden afweten.
[off-topic]
Er is ook nog casejunkies. Daar geven ze niet zo snel slotjes en bannen ze ook niet snel. ik vindt het daar gezelliger dus daar kun je eventueel ook met vragen terecht.
En Atmoz die nieuwe ACS is mooi kzag hem toevallig gisteren op GoT. Zit dat spraakgestuurde er nu nogsteeds in?
[/off-topic]
je kan ook u uitgange multiplexen maar dit vraag meer programma regels voor u project. kijk eens op : http://ferreto.homelinux.com/electronics/
hier zie je hoe je u ingangen kunt multiplexen en uitgangen en hoe je u k8000 moet verbinden
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 16 maart 2004 17:34:28 schreef Bliksem:
Ik denk dat er voor de pc twee mooie mogelijkheden zijn:1. via epia: 19 bij 19 cm.
Ze zijn 17 bij 17 
En het zijn heerlijke pc's die dingen. Ik spreek uit ervaring 
Oke, ben net thuis. Heb enkele foto's gemaakt. Zal ff erbij vertellen wat de bedoeling is.
[image not found]
Dit is het zwembad. Hier gaat het dus om 
[image not found]
Hier zie je het halletje. Daar kom je binnen als je via die bruine deur naar binnen loopt op de vorige foto.
[image not found]
Dit is het gat in de muur. Nu ziet het er nog een beetje rommelig uit, maar daar zal verandering in komen. Hier komt tevens het touchscreen te hangen.
[image not found]
Dit is dan uiteindelijk het zwembad waar je kunt zwemmen 
[image not found]
Nogmaals maar dan vanuit een andere hoek.
[image not found]
Dit is de kelder waar alles geregeld wordt.
[image not found]
Dit is de verdeler. Er zitten in totaal 8 kranen op die ook geregeld moeten worden. De motors ervoor heb ik al.
[image not found]
De motor voor de stroming
[image not found]
Nog een pomp en wat filters
[image not found]
Hier zijn we op de zolder. Hier zal uiteindelijk de pc en de K8000 kaarten komen te hangen/staan/liggen (moet nog wel een beetje worden opgeruimd) 
[image not found]
En hier halen we het warme water vandaan. Hier moet de temperatuur ook van gemeten worden.
Op 16 maart 2004 17:34:28 schreef Bliksem:
...
En Atmoz die nieuwe ACS is mooi kzag hem toevallig gisteren op GoT. Zit dat spraakgestuurde er nu nogsteeds in?
[offtopic]
Ja, ook in ACS versie 2.0 zit spraak besturing. Zelfs nog uitgebreider als in ACS 1.0 
En buiten de spraak besturing natuurlijk nog veeeel meer...
Op 16 maart 2004 17:47:07 schreef Bastiaan:
[...]
Ze zijn 17 bij 17
En het zijn heerlijke pc's die dingen. Ik spreek uit ervaring
Klopt! 17x17 CM 
Heb er zelf ook ervaring mee. Heb nog wat foto's ervan op mijn webspace staan, zal ze voor de "grap" even posten:
En idd, er zit alles op: LAN, geluid (5.1) VGA, TV OUT (SVIDEO of COMPOSITE), IDE controller, PCI bus, CPU (800Mhz) etc etc... Heel leuk spul voor dit soort projecten!!
Ennuh, Frank Schers: heel erg mooi jullie zwembad. Zoiets hoop ik later ook te hebben. En dan ook natuurlijk alles automatisch. Heerlijk gewoon 
Groeten,
Atmoz
@Atmoz: thnx voor je pic van dat moederbord. Het heeft precies alles wat ik nodig heb. Denk dat hier de keuze wel op zal vallen. Nog heel even wat rond kijken.
Er is op het moment een inkoopactie op http://www.inkoopactie.net gaande waar ze de snellere variant van dit moederbordje verkopen. Ik meen iets van 1Ghz. Een vriend van me heeft em daar ook besteld en verwacht hem binnenkort thuis.
Op 16 maart 2004 19:25:20 schreef Atmoz:
Er is op het moment een inkoopactie op http://www.inkoopactie.net gaande waar ze de snellere variant van dit moederbordje verkopen. Ik meen iets van 1Ghz. Een vriend van me heeft em daar ook besteld en verwacht hem binnenkort thuis.
Bedankt voor je tip!
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op 16 maart 2004 19:34:14 schreef Frank Schers:
[...]
Bedankt voor je tip!
Mocht je geen zin hebben om mee te doen met een inkoopactie -> www.myelectronics.nl verkoopt die bordje ook voor weinig en ze hebben alles op voorraad. Ik heb al meerdere keren iets bij hun besteld en het was super snel binnen.
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Oke, ik heb ook wat foto's gemaakt van mijn test opstelling. Heb inmiddels de K7614-16 van Velleman gekregen. Dit is een relais kaart met 16 relais. Heb ze zolang op een houten plank geschroeft. Ben nu aan het testen met mijn eigen pc.
[image not found]
Test opstelling, bovenste is de K6714-16
[image not found]
K8000
[image not found]
K6714-16
Nu nog uitvogelen hoe het met de temperatuur sensors zit. Morgen, zondag dus, gaan we ff kijken wat er allemaal geregeld moet gaan worden.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
velleman heeft tempsensors die je kan aansluiten op je K8000
als je bestaande moet gebruiken, zal je waarschijnlijk zelf iets moeten bouwenom ze te kunnen inlezen in je K8000
veel gebruikte configs is een 4 - 20mA of 0-10V signaal
deze laaste kan je waarschijnlijk rechtstreeks aan je kaart koppelen
Jees, verklein aub die pics even. Ik heb kabel internet, maar 3 foto's van > 2 MB en dan ook nog eigenlijk 2 overbodige foto's is wat veel hoor.
welke temperatuursensor kit is dat van velleman kan ji mij een type geven . vroeger hebben ze zo nog eens iets gehad maar nu dat weet ik niet.
sorry hiervoor maar
1) @ TS Maak die foto's eens kleiner TS, dit is zo niet leuk meer.
2) @ JVC, er bestaat ook zoiets als een edit knopje, daarmee kun je je eigen posts weizigen, zodat je niet 2 keer achter elkaar hoeft te posten.
Tinus-online
http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D
voor die mini pc moet eens op www.myelectronics.nl en dan bij speciale aanbieding kijken, daar kan je een mini PC met VIA mobo kant en klaar kopen met DVD! ik heb er ook een voor mijn room control het is echt een goed systeem 
(het is die zware van starex)
Tinus-online
http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D
hier is nog een link, veel info over de K8000 en uitbreidingen met een dimmer bijv. 
http://ferreto.homelinux.com/electronics/frameset.php
Mooi zwembad trouwens
wil ik ook wel. 
[Bericht gewijzigd door Tinus-online op ]
Begint er al leuk uit te zien
. Voor die temp sensors is denk ik het speciale temp kitje het makkelijkste. er zijn ook sensors zoals de LM335 en LM35 die een temperatuur in voltage omzetten in tienden volts in °Celsius respectievelijk Kelvin. Maar dan is er denk ik ook nog een op-ampje nodig voor een goede meting. Dus zo'n kitje zal uiteindelijk een stuk makkelijker zijn.
Mooi zwembad inderdaad. Heel CO is jaloers op je nu
Als het af is komen we wel met z'n allen de instalatie en je zwembad even testen
Hoe zit het met de software die je er van velleman bijkrijgt? Is die goed regelaab rof is het enkel aan en uit? Hoeveel kosten de velleman kits?