toerenregelaar dieselmotor.

Goeden dag allemaal.

Loop al langere tijd te zoeken naar een toeren regeling. Heb wat oude topics gevonden over dit onderwerp maar deze leiden voor mijn niet tot een oplossing.

Zal het probleem even uiteen zetten.

Ik heb een diesel motor Kubota EA300 deze is gemaakt voor 3000 toeren.
hierop laat ik een mastervolt dynamo draaien 24volt70 ampère bij de dynamo zit een drie stap laadregelaar Bulk, absorption, float.

De de dieselmotor kan op de gewenste snelheid worden ingesteld maar corrigeert het toerental niet bij in of uitschakelen van de belasting, het gas word niet of niet voldoende gecorrigeerd.

Zoek een oplossing in de vorm van meet sensor op de krukas of vliegwiel en regel elektronica die een klein elektro motortje met vertraging aanstuurt om de gas te corrigeren.

Cruse-controlunit zijn nauwelijks te koop of alleen voor een vast rorental meestal 1500 of 3000 toeren deze Cruse-controlunit zijn ook erg duur.

Als iemand een oplossing weet of een nuttige link naar een website verneem ik dit graag.

Het ligt dus niet aan de dieselmotor deze draait uitstekend.

Als ik het goed gelezen heb staat de "gashendel" eigenlijk op een vaste positie ingesteld waardoor de motor langzamer gaat draaien bij toenemende belasting en vice versa?

Je bent dus op zoek naar een toerentalregeling die het toerental op een vaste waarde houdt door de gashendel te beïnvloeden?

Dat kan "simpel" opgelost worden met een eenvoudig regelkringetje, PI- of PID-regelaar. In principe is een PI-regelaar voldoende, tenzij je echt hoge eisen stelt aan de dynamiek?

Je hebt een sensor nodig om het toerental te meten. Dat kan met een sensor op een tandwiel of een rotary encoder of een tacho (= dynamo die een DC spanning geeft afhankelijk van het toerental).
Een tacho is niet lineair, dus voor je regelkring het minst ideale, maar binnen een bepaald bereik wel aanvaardbaar. Zoiets is natuurlijk wel het eenvoudigste. Een klein elektromotortje met permanente magneten kan dienen. Of dat nauwkeurig genoeg is durf ik zo niet te zeggen, je zit met een grote bias.
De oplossing met rotary encoder of andere sensor is het meest juiste, maar ook het duurste.

Je rekent vervolgens uit wat de dynamische eigenschappen zijn van je motor. Dit heb je nodig om je integrator af te regelen, anders kan het systeem instabiel worden. Natuurlijk kan deze stap ook met trial en error gedaan worden. Als de dynamiek niet zo belangrijk is, dan kan deze stap zeker met trial en error gedaan worden. Dan hoeft er niets berekend te worden.

Ten slotte bouw je een systeem dat de uitgang van de regelaar omzet in een positie voor de gashendel. De aansturing van die elektromotor dus.

Voor je op zoek gaat naar dure PI(D)-regelaars: met een eenvoudige µC is dit al op te lossen. Als je een analoog signaal hebt voor het toerental kan je het zelfs oplossen met een paar opamps. Dus de sensor gaat waarschijnlijk het duurste element worden. Als je een µC gebruikt dan kan je de aansturing van die elektromotor ook opnemen in de controller.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Je kunt natuurlijk van de pulstrein van een sensor een analoog signaal maken door op elke puls een one-shot (met een 555 of zo) te triggeren, en dat door een low-pass filter te halen. Vervolgens met een paar opamps o.i.d. een P of PI regelaar maken. Als je alleen een I regelaar maakt (en dus geen P en D acties gebruikt), kun je dat signaal met een 555 weer omvormen naar een 1-2ms signaal voor een RC servo, dan heb je een eenvoudig te besturen motortje met vertraging om de injectie mee te bedienen. Als je wel een P/PI/PID regelaar wilt gebruiken, krijg je een signaal dat 0 is wanneer de motor het juiste toerental draait, en dat geeft dus aan wat de beweging van de motor moet zijn. Daar kun je niet direct een RC servo mee aansturen, omdat je daarbij de positie oplegt door middel van een pulstrein.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@SparkyGSX: je signaal hoeft niet per se nul te zijn als je motor het juiste toerental draait. Daarom dient nu net die I-actie ;)
Geen gezeur met statische fouten. Vanaf dat het juiste toerental bereikt is, blijft het huidige signaal behouden. Bij een zuivere P-regelaar zou je dat probleem wél hebben. Geen feedback (verschilsiganal) betekent geen uitgangssignaal.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

High-Voltage

Als ik het goed gelezen heb staat de "gashendel" eigenlijk op een vaste positie ingesteld waardoor de motor langzamer gaat draaien bij toenemende belasting en vice versa?

Je bent dus op zoek naar een toerentalregeling die het toerental op een vaste waarde houdt door de gashendel te beïnvloeden?

Inderdaad.

Het hoeft niet super nauwkeurig te zijn, als iemand een schaking schema heeft hoe ik de componenten moet solderen zou dit top zijn.

maartenbakker

Golden Member

Dit wordt ook vaak mechanisch gedaan direct op de inspuitpomp.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hi. iedere dieselmotor heeft een regulateur ofwel governor om het toerental op 3000 rpm te houden. deze is meestal ingebouwd in de brandstofpomp of direct aan de pomp gebouwd. meestal een paar draaiende gewichtjes die centrifugale kracht
overbrengen in linie beweging gekoppelt aan de brandstofpomp regelaar (natuurlijk niet zo simple) als je een probleem hebt het is het meestal daar. vind een bedrijfstekening en schroef het uit elkaar, een beetje olie aan de asjes kan wonderen doen. groetjes ad.

Hoi Adriaan.

De Kubota EA300 is een stationaire motor gemaakt voor 3000 toeren. Daar is niets mis mee het mechaniek dat dit regelt word al olie gesmeerd.

Als ik de motor vol gas laat draaien 3000 toeren word het toerental wel gecorrigeerd. 3000 toeren is een hoop herrie.

1000 tot 1300 toeren is al voldoende om de dynamo volop te laten laden. De motor draait dan lekker rustig.

Zoek daarom een elektronische oplossing elektronica die het toerental meet, en een kleine servomotor aanstuurt om iets gas bij of minder te regelen.

Kan je wat met µC's overweg of wil je echt een kant en klare oplossing die je 1:1 kan nabouwen? In dat laatste geval kan ik je niet helpen... In het eerste geval wil ik je wel op weg helpen.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Kun je dat mechaniek niet aanpassen?

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

http://img824.imageshack.us/img824/1329/86864544.gif
Ik zou ook eerder de regulateur aanpassen, mits dat mogelijk is.
Of wil je onderdeel (6) uit de tekening controleren met een circuitje en de hele centrifugaalregeling weghalen?
Alleen de gashendel bewegen zal geen effect hebben.

Evarist

Golden Member

Op 6 maart 2011 10:23:53 schreef lex2:
Als ik de motor vol gas laat draaien 3000 toeren word het toerental wel gecorrigeerd. 3000 toeren is een hoop herrie.

1000 tot 1300 toeren is al voldoende om de dynamo volop te laten laden. De motor draait dan lekker rustig.

Zoek daarom een elektronische oplossing elektronica die het toerental meet, en een kleine servomotor aanstuurt om iets gas bij of minder te regelen.

TS, je hebt overschot van gelijk.3000 tr/min is ook erg sletig voor je motor.
Je kan de riemoverbrenging zo maken dat je van 1500 naar 3000 toeren gaat. De dynamo heeft dan ong 50Hz, wat beter af te vlakken is.

En inderdaad een PI regelaar moet het doen. Je kan nog wat toevoegen om bij onbelast te motorsnelheid te laten dalen ivm verbruik, milieu, slijtage en herrie.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Hoi

Bedankt voor de reacties.

NordRack2 Bedankt voor het mee denken, onderdelen gaan verwijderen lijkt mij geen goed idee. Daarvoor moet ook een motor heft "deel" worden verwijderd om er bij te komen.

Die motor zit oerdegelijk in elkaar. Op de motor staat Rated 3000 RM
Heb een heel werkplaats instructie handleiding "PDF" gedownload.

Zal prins maasdijk eens bellen "de importeur" mogelijk kan er toch wat ingesteld worden.

Wat ik nodig heb is eigenlijk een elektronische toeren teller met een maximum en een minimum toerental met een schakel contact.

Zijn dergelijke toerentellers niet gewoon te koop?

[Bericht gewijzigd door lex2 op zondag 6 maart 2011 18:23:42 (45%)

jerome

Golden Member

De naam ontsnapt me, maar er zijn van die doosjes met een zwenkarmpje aan, die gebruikt worden om driewegkranen of luchtkleppen in de juiste positie te houden. Worden aangestuurd door 0-10v of 4-20mA. In de thermische wereld tref je ze wel. Met een monostabiele is toerental eenvoudig omzetbaar naar spanning.

Die regulateur heeft 3 modi:
-startmodus
-stationairmodus (idle)
-3000rpmmodus
Er is GEEN tussenweg!
Het samenspel van hefboompjes, veertjes, vlieggewichtjes is geconstrueerd om 3000 rpm aan te houden.
De regulateur is niet dezelfde als die die in een oude auto zit (vóór 1990). Al doet die wel iets soortgelijks maar veel trager als deze.
Deze is gemaakt voor 3000rpm, nogal handig als je stroom wil opwekken van 50Hz en niet teveel wil afwijken. Iedere afwijking wordt ogenblikkelijk aangepakt door deze specifieke regulateur.

maartenbakker

Golden Member

3000rpm is toch voor 60Hz?

Hoe dan ook, ik denk dat het elegantste opzich is om de regulateur op een lager toerental afgesteld te zien krijgen. Als dat echt niet gaat zal je inderdaad een electronische regulateur moeten toevoegen. Ik heb ergens nog wel een primitieve halfmechanische cruisecontrol nieuw in doos liggen die ik een jaar of 10 geleden bij conrad besteld. Mogelijk heeft Conrad nog steeds wel zulke doosjes, dat zal een stuk makkelijker zijn dan dat ik hem ga opzoeken ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 maart 2011 23:26:13 schreef maartenbakker:
3000rpm is toch voor 60Hz?

50 R / sec * 60 sec/min = 3000RPM.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Jerome.

Die kasjes ken ik,op mijn vorige werk hadden ze deze kasjes om kleppen van het verwarming kanaal te regelen de aandrijving kan heel simpel een motortje met vertraging en een stukje draadeind op de gashandel komt dan een moer met een draaipunt.

Het gaat mij gaat het om de meet en regel elektronica om dat elektro of servo motortje aan te sturen.

Rew

230V 50 HZ. generatoren draaien 750/1500/3000 toeren.
120V 60 HZ. generatoren draaien 1800/3600 toeren.

@lex: is het een bedrijfskritische toepassing of gewoon een hobby project? In het laatste geval kan je alvast beginnen met het bouwen van een meetorgaan (sensor) voor je toerental.
Zie mijn eerste post: een rotary encoder, een hall sensor, een tacho... Keuze genoeg.

Dat meetsignaal verwerk je in een µC, je trekt het af van de gewenste waarde en het verschil gebruik je om je uitgang te sturen door middel van een PI-regelaar.
Simpel gezegd: je moet je verschilsignaal vermenigvuldigen met een vaste factor en optellen bij je integratiesignaal. Het integratiesignaal blijft op/aflopen zolang je verschilsignaal niet nul is.
De tijdsbasis waarop deze stappen gebeuren moet je experimenteel maar vaststellen. Dat is uiteraard allemaal perfect uit te rekenen, maar dan moet je de dynamische eigenschappen van je diesel kennen.

Dat uitgangssignaal gebruik je vervolgens om je motortje aan te sturen. Dat kan in dezelfde controller ingebouwd worden, maar kan ook een aparte blok zijn.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
maartenbakker

Golden Member

Dom foutje van mijn kant bij het toerental, ik ging uit van 2500 versus 3000 toeren maar dat is niet logisch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is een pure Hobby project, De doelstelling is om een vol automatisch generator systeem te maken, met een rustig draaiende kubota dieselmotor voorzien van een 24 volt Bosch dynamo met een mastervolt spanningsregelaar "zie link"

De generator werkt nu al en ik gebruik hem wekelijks.

Mastervolt regelaar.

Heb ook een start stop controller gevonden zie link

DSE 3110

[Bericht gewijzigd door lex2 op dinsdag 8 maart 2011 09:32:29 (20%)

Op 7 maart 2011 14:45:18 schreef lex2:
... een stukje draadeind op de gashandel ...

Je begrijpt het niet; met de gashendel kun je NIET het toerental regelen.
Je zult nr (6) uit de tekening moeten bedienen met je regelaar.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op dinsdag 8 maart 2011 17:23:37 (14%)

@NordRack2: Niet dat ik je niet geloof ofzo, maar wat regel je dan wél met de gashendel? Als dat ding ongeacht de gashendel 3000 RPM geeft, waarom staat er dan een gashendel op?
Als ik de analogie maak met een auto: duw je op het gas dan draait de motor sneller. Is hij belast dan zal de versnelling kleiner zijn. Als je "geen gas" geeft zorgt het stationair mechanisme voor een minimaal toerental zodat de motor blijft draaien.
Of mag je deze analogie niet maken? Is deze regeling ook een soort van "stationaire regeling" die ervoor zorgt dat dat ding niet onder de 3000 RPM gaat?

Edit: bij nummer 7 staat "speed control lever". Is het dan niet logischer om nummer 7 te bedienen? Speed control = snelheidsregeling. Of is dit gewoon "starten" en "normale operatie"?

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Met de gashendel spreek je de wens uit "alstublieft wat meer toeren" of "alstublieft wat minder toeren".
Het eigenlijke gasgeven (meer of minder inspuiten) doet de regulateur.
Ik ging er van uit dat deze regulateur maar voor één toerental geschikt was nl. 3000rpm. (mijn fout)
Uit onderstaand stukje blijkt dat hij het complete toerengebied tussen idle en 3000 rpm zou moeten bijhouden (dat doet hij dus niet).
OK in dat geval kun je proberen het toerental te controleren met de gashendel al denk ik dat de motor dan veel te traag reageert. Beter zou zijn om meteen nr (6) te bedienen.
Het kan ook nog zijn dat de motor bij 1500rpm toch niet het vereiste draaimoment kan leveren, ondanks dat de regulateur maximaal inspuit. In dat geval zou hij moeten roken door slechte verbranding.
http://img856.imageshack.us/img856/1395/94317952.gif

Rechtstreeks de inspuiting regelen met je regelaar is ook doenbaar, maar dan zou ik zeker geen trial & error methode toepassen. Dan zal er een beetje deftig gerekend moeten worden. Als je de inspuiting verkeerd aanstuurt dan kunnen er wel eens kopdeksels gaan vliegen, terwijl als je de gashendel controleert is alles iets gezapiger (zoals je zelf al aangeeft) en heb je nog kans om in te grijpen.

Maar het laadproces is toch elektronisch geregeld, dus als het toerental ook niet zooo dynamisch is zal wel geen ramp zijn.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...