Hoi CO,

Weet iemand hoe ik een 2x16 lcd kan aansturen via de seriele poort en VB zonder gebruik te maken van een UC.
Ik weet dat het makkelijker is met UC , maar hou het liever bij de 'standard' componenten. :)

Dat kan niet omdat een LCD parallel werkt. Dus je hebt "iets" nodig dat de commando's van de PC omzet omzet naar de juiste parallele data voor het LCD.

Hier is dus een soort van decoder voor nodig. En die functie is niet gemakkelijk uit te voeren zonder microcontroller.

Je kunt wel direct een LCD aan je pc hangen dmv je parallele poort, dat gaat wel redelijk makkelijk.

via de LPT heb ik al, maar ik heb een andere PC waarvan de LPT bezet is dus dan maar serieel, ik heb het wel eens gezien, het werkte met een stuk of drie standard ic's

In princiepe zou het mogelijk moeten zijn.
Je hebt 3 uitgangen tot je beschikking:
TxD, DTR en RTS.

Via een Schuifregister kan je deze dan aansturen.
Clock en Data signaal naar het schuifregister.
En een enable signaal naar het display.

Wel een max232 of equivalent gebruiken.
Eventueel een spanningsregelaar.

Et voila 3 IC's

Wel zit je dan met het probleem dat je alleen je eigen geschreven software moet gebruiken om het display aan te sturen, dus de leuke plugins voor winamp en andere casemod software zullen niet werken.

Op 20 maart 2004 23:28:09 schreef Bastiaan:
Dat kan niet omdat een LCD parallel werkt. Dus je hebt "iets" nodig dat de commando's van de PC omzet omzet naar de juiste parallele data voor het LCD.

Dit kan wel het gaat enkel niet met alle displays je moet er eentje hebben met een SPI aansluiting dan gaat dit

Wat is een SPI ? volgens mij kan het ook gewoon met een HD controller lcd ik heb het wel eens gezien.
en er zal inderdaad een MAX232 nodig zijn

Op 21 maart 2004 01:49:12 schreef Confusion:
In princiepe zou het mogelijk moeten zijn.
Je hebt 3 uitgangen tot je beschikking:
TxD, DTR en RTS.

Via een Schuifregister kan je deze dan aansturen.
Clock en Data signaal naar het schuifregister.
En een enable signaal naar het display.

Wel een max232 of equivalent gebruiken.
Eventueel een spanningsregelaar.

Et voila 3 IC's

Wel zit je dan met het probleem dat je alleen je eigen geschreven software moet gebruiken om het display aan te sturen, dus de leuke plugins voor winamp en andere casemod software zullen niet werken.

dan kan je net zo goed een pic controller gebruiken met ingebouwde uart heb je maar 1 ic nodig

heb je helemaal gelijk in, maar ik wil het juist zonder pic :)

het kan trouwens ook met de EDE702 maar die is nergens te vinden :(

[Bericht gewijzigd door Tinus-online op ]

Op 21 maart 2004 12:04:39 schreef snuggel:
heb je helemaal gelijk in, maar ik wil het juist zonder pic :)

het kan trouwens ook met de EDE702 maar die is nergens te vinden :(

je hebt zowiezo iets nodig wat paralel signaal omzet naar serial en andersom

Uit de datasheet van de EDE702

The EDE702 IC is implemented as firmware on a PIC16C54B microcontroller, manufactured by Microchip Technology, Inc.
For a more comprehensive technical summary of this device, please refer to the PIC16C54B datasheet (accessible from the ELab web site).

Dan kan je dus net zo goed zelf een PIC of AVR programmeren.

> het kan trouwens ook met de EDE702

Dat is een geprogrammeerde PIC :)

Kijk eens op http://www.crystalfontz.com/ Daar hebben ze serieele en usb display's met drivers er bij.

Op 21 maart 2004 11:50:53 schreef snuggel:
Wat is een SPI ? volgens mij kan het ook gewoon met een HD controller lcd ik heb het wel eens gezien.
en er zal inderdaad een MAX232 nodig zijn

SPI=Serial Peripheral Interface

Dit is een soort bus systeem zoals I2C werkt met een klok data in en data out lijn en in geval van meerdere slaves met een slave select dus als je op je pc een stukje software schrijft kun je dat via een max232 op de seriele poort aansluiten.

Op 21 maart 2004 13:02:09 schreef Marcel:
Uit de datasheet van de EDE702

[...]

Dan kan je dus net zo goed zelf een PIC of AVR programmeren.

dat is waar.
dat moet toch iets met een pic gaan proberen.