Heren, ik ben bezig met het maken van een soort sproei installatie, ik heb een 3-tal vlaksproei nozzles dmv een 3weg splitter op een sproeibalk gemonteerd, nu heb ik een vat met vloeistof, die door middel van een slang op de splitter aangesloten zit, deze moet dmv luchtdruk leeg gespoten worden, dit is geen probleem want dat is gewoon een overdruk in het vat brengen en hij spuit leeg, de slang loopt in het vat omhoog en komt er net onder de deksel uit, en loopt dan naar de splitter, dit heb ik gedaan omdat de tank anders al leeg loopt zonder overdruk in het vat.

Nu heb ik 2 optie's, te weten:

1. een magneetklepje in de slang net voor de splitter.

2. dmv een kraan die op luchtdruk werkt de kraan in de slang openen.

Nu heb ik standaard al een luchtdrukslang in de tank omdat die continu op druk moet blijven, dus het makkelijkste is als ik met luchtdruk een kraantje kan openen, is dit te realiseren?

Ik weet dat dit niet mischien het juiste forum is, maar ik zou niet weten waar ik anders moet zoeken!

Greetz

Om een luchtdruk klep te sturen moet je dan ook weer iets verzinnen want je slang naar vat staat constant onder druk.(zo beschrijf je het)

Ik zou gaan voor magneetklep let wel even op je maximale druk, i.v.m. type klep.

Je moet een afsluiter in de perslucht toevoer afsluiten.
Het vat blijft dan niet onder druk staan. En er geen gevaar meer als iemand het vat opent.

1) een flink vat onder druk zetten mag voor privegebruik. Voor bedrijfsmatig gebruik niet.
2) een slang over de rand hangen help niet: het vat zal toch leeglopen als de onderkand van de uitloop onder vloeistofniveau zit.
3) ik zie geen link met elektronica.

Een luchtbediende klep in je luchtslang zetten lijkt me echter geen enkel probleem.

Topic heropend omdat TS beloofd dat er toch elektronica bij komt kijken. Ik wacht het af. ;-)

Misschien iets met een elektrische kraan uit een wasmachine, en dan regelen aan de water-kant van het vat.
Dat was inderdaad al een oplossing die je zelf aangaf...
Wil je eigenlijk iets regelen?

Groeten

Hetgeen ik in eerste instantie wil regelen is het vernevelen van mijn vloeistof, ik heb dus een drukvat met een vloeistof erin, hierop staat een druk van 2 bar continu, de vloeistof wordt dan onder druk uit het vat gepompt, door een slang die net onder de deksel uit het vat komt, en die vervolgens naar de splitter gaat.
Nu is het zo dat als ik eenmaal druk op het vat heb gezet, het vat leeg loopt ook al is de druk er weer af, en daar komt de grote vraag dan, een magneetklepje, op stroom of luchtdruk, denk dat op stroom het makkelijkste en goedkoopste is.

Het is voor mij dus van belang dat er continu druk op het vaatje staat, en wanneer ik het wil, de vloeistof uit het vat komt en verneveld wordt door de nozzles.

En dan speciaal voor GJ (was de volgende vraag geweest maar ik handel graag alles op zijn tijd af...), wanneer dit allemaal gerealiseerd is, wil ik er een druksensor in hebben, en een niveau schakelaar, zodat er een rood ledje gaat branden wanneer de vloeistof onder een bepaald niveau komt.

En om toch nog op GJ zijn reactie terug te komen,
1. een flink vat onder druk zetten mag voor privegebruik. Voor bedrijfsmatig gebruik niet.

Ik heb niet gezegd dat het bedrijfsmatig is, en een 5 liter vaatje is geen flink vat, maar dat kon je niet weten want ik heb nergens een inhoud genoemd volgens mij.

Er staat duidelijk in mijn openingstopic dat ik een optie heb om een magneetklepje te gebruiken, dus dat is wel degelijk gerelateerd aan electronica volgens mij.

En je reactie vindt ik een beetje kinderachtig, beetje neerbuigend vindt je niet?

Maar goed, ik bedoel dit niet negatief, maar vondt het niet echt rëeel van je, toch bedankt voor het heropenen van het topic.

dan zou ik er voor gaan om je vat op druk te houden, en gewoon met een magneetklep je waterstroom te regelen.
Evt. koppelen aan de niveau sensor zodat je kraan niet meteen open staat als je het vat bijgevuld hebt en je de schakelaar vergeten bent, maar dat je eerst een reset knop moet indrukken.

(waarom een vat van 5 liter leegpersen met lucht, kan dat niet makkelijker met een klein 12volt dompelpompje?)

groeten

mn opmerking over het op druk zetten was gewoon een eerlijke waarschuwing.

Ik ben me van geen neerbuigende reaktie bewust.

Maargoed, wat voor materiaal is dat vaatje? Als het kunststof is kun je aan de buitenkant een kapacitieve sensor zetten voor het niveau.

hoeveel druk heb je nodig, kan het niet gewoon uit de kraan? en voor de klep is een gewone kogelklep met servo ook goed?

Het type klep is niet heel belangrijk, als hij maar snel open en dicht kan gaan, de klep wordt bediend met een drukknop, zodat ik alleen spray als ik het wil.

ik heb nu een 5liter vaatje dat ook gebruikt word om de tuin te sproeien, maar ik ben nog op zoek naar een versie die iets groter is, weet nog niet precies hoe veel groter, maar zal niet veel zijn.

ik denk dat een pompje niet continu de juiste druk heeft, luchtdruk is makkelijker te regelen denk ik, ook omdat ik er vanuit ga dat ik met 2,5 bard goed zit, dit is eventueel nog bij te stellen wanneer nodig, en bij een pompje heb ik een aardige accu nodig denk ik, en ik wil een zo klein mogelijke accu plaatsen, tenzij het niet anders kan.

het kan niet uit de kraan want het is een gemengde vloeistof waarbij de verhoudingen nogal precies komen.

Waar kan ik van die magneetkleppen vinden?
of de kogelklep met servo?

greetz

Als je deze klep met een drukknopje wilt gaan bedienen, kun je dan niet net zo goed een handbediende vlinderklep/kogelkraan gebruiken.

Je moet eerst weten wat de druk en de gewenste doorstroming is. Als het om vernevelen gaat zal het met die doorstroming wel loslopen en kun je gewoon kijken naar Danfoss of Jouco kleppen voor lucht/water/olie. Snel en relatief goedkoop.