Goedendag,

Ik heb een vraag over het ontwikkelen van mijn eigen PCB. Ik ben ver gekomen door de FAQ te lezen en opzich gaat alles goed, maar het etsen werkt bij mij niet.

Ik heb een print belicht met een ISEL Type 2 UV lamp van Conrad voor 4 minuten. Ik leg de PCB in de ontwikkelaar (1 zakje op 1L zoals wordt aangegeven op het zakje) en de banen komen perfect naar voren. Ik spoel de PCB af en leg deze in de Natriumpersulfaat (200g) met 1L water zoals beschreven op de fles (Natriumpersulfaat NA2S208 1000 gram bij Conrad).

Ik krijg het NIET voor mekaar om de PCB te etsen. Er gebeurt gewoon niets. Ik gebruik een plastic bakje die precies op 40 graden is en blijft door warm water toe te voegen. Ik heb er een thermometer in zitten dus moet goed zijn.

Na 10 min gebeurt er wat, maar als ik na 20 minutes ga etsen is het koper nog niet weg, maar de banen wel...

Ik heb de Laserfolie A4 0.1 10-stuks van Conrad vandaan welke NIET geheel doorzichtig is, maar een beetje wit. Is speciaal voor laserprinters en het ziet er naar uit dat het belichten goed gaat.

Wat doe ik fout? Ik heb het meerdere malen geprobeerd, maar ik krijg het niet voor mekaar. Ik heb ook al geprobeerd er meer Natriumpersulfaat bij te doen, maar nog steeds hetzelfde.

Help please :)

zeker weten dat je de volledige belichte laag weg haalt en niet alleen contrast verschil maakt?

Maak eens wat foto's als je er nog een probeert :)

[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op (22%)]

Je bedoeld dat ik de print misschien langer in de ontwikkelaar moet leggen? Ik denk dat die er 20 sec. in ligt ongeveer.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]

Post eens wat plaatjes van de diverse stadia.
Ongezien denk ik dat LED-Maniak gelijk heeft: je fotolaag is er niet helemaal af. Tijdens ontwikkelen voorzichtig met een sponsje over vegen wil wel eens helpen.

Na het belichten / ontwikkelen:
Pak een stukje waterproof schuurpapier en schuur eens een stukje op een PCB die kaal had moeten zijn. Er mag geen kleurverschil zijn tussen wat je net geschuurd hebt en wat kaal had moeten zijn. als dat er wel is, dan is je fotolaag niet helemaal weg. Langer ontwikkelen of langer belichten. Da's even experimenteren.

Zodra je het spul in de etsbak mikt, moet het koper wat weg moet verkleuren. Het wordt aangevreten. Het stukje wat je net geschuurd hebt, is een goede indicator. Gebeurt daar ook niks mee, dan is er wat mis met je etsvloeistof. Gebeurt daar wel wat mee (en met de rest die weg moet niet), dan zit je probleem in ontwikkelen / belichten.

[edit]Zie net dat je 20 sec. ontwikkelt. Dat is voor de ontwikkelaar die ik zelf gebruik wat kort. Ik zit eerder op een seconde of 40. Heel voorzichtig iets 'poetsen' met een sponsje-op-stokje of desnoods een wattenstaafje (niet te hard drukken, anders kras je met het stokje de lak die moet blijven zitten).

Help :(

Ik heb 4 printjes belicht op 4 minuten, 6 minuten, 8 minuten en 10 minuten. Print op 4 minuten ziet er verreweg het beste uit.

Het probleem is dat wanneer ik de print ets (ook na het langer ontwikkelen (20 seconde, 40 seconde, 60 seconde en 80 seconde) gaat het koper er gewoon niet af. Na 8 minuten etsen gebeurt er helemaal niets.

De folie is niet helemaal doorzichtig en twijfelde of het daar aan lag. Ik heb meerdere print belicht zonder folie om te kijken of het aan de folie ligt. Dit is dus niet het geval.

Het lijkt wel of de etsmiddel die ik heb niet ets.

Ik heb 2 foto's gemaakt.

Dit is een foto nadat ik 4 minuten heb belicht, 60 seconde heb ontwikkeld en 8 minuten etsen:

http://imageshack.us/photo/my-images/860/img0176j.jpg/

Dit is het etsmiddel wat ik gebruik:

http://imageshack.us/photo/my-images/859/img0177gc.jpg/

Thanks!

Zo te zien moet je langer etsen. De lijntjes zien er wel aardig goed uit. Bij mij duurt het ongeveer 15 tot 20 minuten.

Frysk

Ligt het nou aan mij, of is die printplaat prima geëtst? Of bedriegen de kleuren en is dat paarsige niet epoxy maar koper, en het donkere geen koper maar fotolaag?

Op 22 mei 2011 15:22:16 schreef Frysk:
Zo te zien moet je langer etsen. De lijntjes zien er wel aardig goed uit. Bij mij duurt het ongeveer 15 tot 20 minuten.

Frysk

Ook na 15 minuten gebeurt er vrij weinig. Als ik langer door ga gaan me banen ook weg :(

Op 22 mei 2011 15:22:48 schreef Bert M:
Ligt het nou aan mij, of is die printplaat prima geëtst? Of bedriegen de kleuren en is dat paarsige niet epoxy maar koper, en het donkere geen koper maar fotolaag?

Het paarse is koper en het donkere is waar het UV is belicht :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Is het etsmiddel sterk genoeg? Je schrijft dat je 200g aangelengt hebt met 1 liter. Je kunt het iets sterker maken. Volgens de afbeelding van de pot, mag het tot 250g/liter. En hang de print dan eens voor nog eens 5 of 10 minuten in het etsmiddel. Je hebt nu ook niets aan de print. Wat experimenteren kan dan geen kwaad.

Frysk

Zoals je kan zien is de fles op. Ik heb het al geprobeerd met 500g, maar nog steeds hetzelfde resultaat. Ook na 10min gebeurt er helemaal niets. Temperatuur is precies 45 graden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]

Bij 500g/liter had alles ruim moeten zijn weggeëtst. Zelfs je baantjes. Is/was het een nieuwe pot etsmiddel? Zou het uitgewerkt kunnen zijn?

Frysk

Het paarse is koper en het donkere is waar het UV is belicht

Normaal wordt het wegetsende koper rose van kleur tijdens het proces.

Welke ontwikkelaar heb je precies?

Ik heb een foto gemaakt :)

http://imageshack.us/photo/my-images/23/img0178ge.jpg/

Op 22 mei 2011 15:57:40 schreef Frysk:
Bij 500g/liter had alles ruim moeten zijn weggeëtst. Zelfs je baantjes. Is/was het een nieuwe pot etsmiddel? Zou het uitgewerkt kunnen zijn?

Frysk

Ik weet niet of dat kan, maar de pot is een dag oud. Ik zie geen datum staan helaas.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]

Heb je ergens een stukje printplaat dat geen fotolaag heeft? Etst dat wel weg als je dat in de etsvloeistof legt?

Nope, ik heb een stukje geschuurd met schuurpapier. Er is dan geen verschil in kleur en dat gaat ook niet weg.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]

Dan is je etsvloeistof niet goed... Blank koper moet gewoon oplossen. Grote kans dat het belichten en ontwikkelen het probleem niet is.

Of is de koperlaag op je print misschien heel dik?

30 um

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (97%)]

Dan ligt het idd aan het etsmiddel. Ik gebruik altijd een zakje van dit etsmiddel opgelost in 1 liter water. Werkt erg goed.

Frysk

Heb daar maar wat van besteld. Hopen dat het daar aan ligt :)

Thanks voor alle reply's so far.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]

tja smijt er dat stukje geschuurd koper een seen dag in, als het dan niet weg is ets je met water

Op 22 mei 2011 15:16:50 schreef Lemmings:Ik heb 4 printjes belicht op 4 minuten, 6 minuten, 8 minuten en 10 minuten. Print op 4 minuten ziet er verreweg het beste uit. ............
De folie is niet helemaal doorzichtig en twijfelde of het daar aan lag. Ik heb meerdere print belicht zonder folie om te kijken of het aan de folie ligt. Dit is dus niet het geval.

Als je afdruk goed is (ondoorzichtige banen) is lang belichten niet zo erg (misschien niet perfect, maar geen mislukking). Als 10 min belichten een veel slechter resultaat geeft is je afdruk niet goed.
Die speciale laserfolie van Conrad werkt bij mij perfect (printer ingesteld op sterke zwarting/hoge tonerdichtheid).
Voor alle zekerheid maak ik op 1 vel twee spiegelbeeldige layouts die ik omgekeerd op elkaar leg, toner tegen het koper.

Bij het ontwikkelen komt er eerst een paarse wolk af. Ontwikkel zo lang dat er bij bewegen en voorzichtig borstelen geen paars meer afkomt en de print onveranderd blijft.

Test je etsmiddel met een blank stukje koper.

Op 20 mei 2011 12:07:48 schreef Lemmings:
..Ik gebruik een plastic bakje die precies op 40 graden is en blijft door warm water toe te voegen. Ik heb er een thermometer in zitten dus moet goed zijn.

Volgens mij heeft nog niemand hierop gereageerd... Voeg je nu steeds nieuw water bij om de temp op 40C te houden? Zo ja, realiseer je je dat de zuurgraad dan steeds verder omlaag gaat en het op den duur geen zuur meer is?

Jawel, daar had ik op gereageerd, maar in een andere thread. Niet handig, he?

Het was dus het etsmiddel. Ik voegde geen nieuw water toe, maar had een bakje in een ander bakje zitten waar ik water aan toe voegde.

Ik heb etsmiddel die hierboven wordt aangegeven en dat werkt perfect. Nog niet echt snel, maar na 5 minutes is het koper binnen 60 seconde helemaal verdwenen. Ik heb nog gekeken of er een datum op stond op de fles, maar niets kunnen vinden. Er staat duidelijk 200gram op 1L, maar kreeg het niet voor mekaar.

Bedankt voor alle reacties!

"au bain marie" dus. Ja dat kan! Je had niet toevallig het etsmiddel de vorige keer in het verkeerde bakje gedaan?

Misschien was het wel cocaine vermomd als etsmiddel, heb je zomaar duizenden euro's weggespoeld! :P