Ik heb een adapter met de afmetingen:
Hoogte: 10,5 cm
Breedte: 10,5 cm
Lengte: 15,5 cm.
Aan de bovenkant staat een witte stikkermet de tekst:
LR104139
LEVEL:3
API-3189l
CUSTOM ID : 031
IBM P / N : 06H2975
FRU NO. : 06H3862
EC NO. : D31234
DATE : A 9522
AC INPUT : 100-125/200-240V~,50/60Hz
5/2.5 A
DC OUTPUT :
+ 3.3V = 10.0A \_TOTAL
+ 5.0V = 18.0A / 90W MAX.
+12.0V = 4.2A
- 5.0V = 0.3A
-12.0V = 0.4A
+5.0VS = 0.02A
MADE IN CHINA
Er zit ook nog een gele stikker op met in allerlij talen:
GEVAAR! NIET OPENEN GEVAARLIJKE VOLTAGES
Aan de voorkant zit een schakelaar voor 230V en 115V, een aansluiting voor netspaning met 3 pennetjes (Dus geaard) en een ventelator.
Aan de ahterkant een heleboel draaden en conectoren:
Opschrift conector | Kleuren draden van links naar rechts met opschriften boven
P1 | Geizoleerde draad, rood, geel, blauw, geizoleerde draad en een zwarte draad.
P2 | Zwart, zwart, wit, rood, rood en rood.
P3 | Rood, zwart, zwart en geel.
P4/P5 (2X) | Geel, zwart, zwart en rood.
P10 | Oranje, oranje, oranje, bruin, bruin en bruin.
P11 | Oranje, oranje, oranje, bruin, bruin en bruin!
Zwarte conector | Zwart, wit en rood.

Welke draad heeft welke spaning en hoe moet de ventelator worden gestart (of word die automatisch gestart bij het sluiten van de stroomkring?).
Wat is hier nog mee te doen.
Een lampje of zo aansturen op de modelbaan?

Zit der ook een netschakelaar aan deze voeding? Zoja is het een AT voeding anders een ATX voeding. ATX is iets moeilijker te starten, je moet namelijk de groene draad die bij de lange breede conector zit verbinden met een zwart draad.

Als hij draait kan je 12V en 5V van die 4 aderige conector halen. Geel en zwart was volgensmij 12V en rood en zwart 5V.

wat je hier hebt is een computervoeding waarschijnlijk van IBM,
en je hebt 5 verschillende spanningen ter beschikking,

+ 12 volt tov GND @ 4,2 amp
- 12 volt tov GND @ 0,4 amp
+ 5 volt tov GND @ 18,0 amp
- 5 volt tov GND @ 0,3 amp
+ 3.3 volt tov GND @ 10 amp

de zwarte zijn GND (Ground)
de gele zijn + 12 volt
de rode zijn + 5 volt
de andere weet ik niet maar die zal je waarschijnlijk niet vaak gebruiken, tussen de geel (+12) en de zwart (GND) kan je allerlei dingen aansluiten bijv. een 12 volt DC ventilator of 12 volt lampjes e.d. de 5 volt kan je dus voor 5 volt relais of lampjes of ic's gebruiken.
de ventilator die in het ding zit start zodra je spanning op de voeding zet let wel op dat het keuze schakelaartje op 230 staat anders blaas je de voeding op.

edit : BHZ-robert was net iets eerder. :)

Dit lijkt me een oude 90W AT voeding uit een computer. Als het goed is zit er een extra schakelaar aan die 2-fasig schakelt (zowel de + als de -) op deze manier sluit de de 2230V kort naar de voeding. Aangezien dit onderdeel in de meeste gevallen zeer slecht geïsloeerd is raad ik je af deze buiten een fatsoenlijke behuizing te sarten. Bouw 'm eerst in een oude pc kast in en sluit de voeding aan op een geaard stopcontact. Anders kan er 110V over de behuizing komen te staan!!!!!!

check google eens... vindt je o.a. ditte...
http://www.codemicro.com/store/technote.cfm?part=1002%20%20%20%2006H29… let eens op de prijs!!!

Waar heb je dat ding vandaan man?!

apart, 237 dollar voor een ogenschijnlijk normale pc-voeding. msschien die 3.3 volt extra ?

heb geen idee, 3,3V is normaal voor een voeding (wordt geloof ik gebruikt voor het moederbord en de processor)

De prijs is alleen zodanig hoog dat ik er niet mee zou gaan spelen... Eerst maar eens uitzoeken waarom dit ding zo'n 4 a 5 keer duurder is dan zijn moderne broertjes en zussen...

Heb zelf vakantie werk gedaan bij een service centrum voor IBM en compaq. Deze onderdelen zijn zo duur omdat ze meestal voor IBM computers bedoeld zijn. De voeding vorm en stekkers zijn altijd niet standaard, dus ze moeten apart gemaakt worden dan de "kloon" componenten. IBM maakt deze dingen dus kan dan zelf de prijzen bepalen.

90W? Komt misschien uit een oudere PS/2 type IBM computer, omdat ze zo oud zijn is het bijna onmogelijk om nieuwe componenten ervoor te halen, zo wordt de prijs nog hoger.

Bedankt voor alle reacties,
ik heb in mijn eerste bericht een vergissing gemaakt:
Bij P10 en P11 had ik getypt oranje, oranje, oranje, bruin, bruin en bruin maar dit moet zijn oranje, oranje, oranje, zwart, zwart en zwart.
Er zit een netschakelaar voor 230V en 115V op.
Ik heb het ding uit een oude IBM computer.
237 dollar? Da's inderdaad heel erg duur!
Is er nog iemand die de spanning van de andere uitgangen weet?
Bruno,

zet hem aan en meet eens op de stekkers. :)

Ik heb het ding op het stopcontact aangesloten en een multimeter aan de rode en de zwarte uitgang gezet maar er staat totaal geen spanning op.
Het apparaat bromt heeel zacht, moet er soms eerst iets anders aangesloten worden?
Bruno,

draait de fan? Zo nee waarschijnlijk defect, zo ja op welke stand staat je meter? V= is de juiste. V~ werkt niet

Zulke voedingen hebben (over het algemeen) een minimale belasting nodig om goed te kunnen werken. Hang er bijvoorbeeld een hardeschijf of iets dergelijks aan (soms moet de belasting zelfs nog wat groter zijn dan een hardeschijf) en hij zal het doen. Wat ook nog soms is, is dat er een bepaalde draad van de moederboard connector tegen de gnd moet worden gehouden wil de voeding "opstarten", maar eigenlijk betwijfel ik dit omdat dat dacht ik alleen bij atx voedingen was... Welke draad dit is heb ik geen idee van, maar het is vast wel ergens op internet te vinden

[off topic]
Wouter, de groene is de power on. Sluiten met de ground (zwart) en je voeding staat aan.
[/off topic]

Op het apparaat zit geen groene draad, wel een blauwe.
Ik zal het proberen om er een vaste schijf op aan te sluiten (welke connector heb ik nodig???)
Bruno,

Ik heb het apparaat aan de praat!
Ik heb heel envoudig de aan/uit schakelaar van de computer aan de passende uitgang gezet en die is van de voeding!
De ventilator gaat draaien en er komt stroom uit de uitgangen.
Maar na korte tijd gaat de voeding weer uit(een halve minuut). De ene keer blijft hij langer aan dan de andere keer!
Hoe komt dit?
Het heeft niet met het moederbord te maken!
Bruno,

Op 28 maart 2004 13:39:50 schreef Bruno:
Ik heb het apparaat aan de praat!
Ik heb heel envoudig de aan/uit schakelaar van de computer aan de passende uitgang gezet en die is van de voeding!
De ventilator gaat draaien en er komt stroom uit de uitgangen.
Maar na korte tijd gaat de voeding weer uit(een halve minuut). De ene keer blijft hij langer aan dan de andere keer!
Hoe komt dit?
Het heeft niet met het moederbord te maken!
Bruno,

volgens mij komt dit doordat de belasting dan niet groot genoeg is, maar ik dacht dat hij dan al na een seconde of 5 al uit ging... Probeer er anders iets zwaarders aan te hangen

Hij blijft inderdaad 5 sec. aan.
Maar wat moet ik er dan op aansluiten?
Ik heb zelfs al de hele computer er op aangesloten!
De schakelaar heeft 2 draden en de conector waar deze mee verbonden is 3 draden, heeft dit er iets mee te maken?
Bruno,