Op 9 september 2011 19:45:50 schreef Dweil:
Lijkt me gevalletje Operatie geslaagd, patient overleden.
Is dit niet typisch?
Komt er iemand met een goed idee af en dan verzand het in oeverloos over en weer gepraat.
Terug dit even opstarten.
Waarom niet een simpel Google Docs bestand aanmaken waarop we mee kunnen beginnen?
Dit is misschien heel low-tech, maar het zet wel aan om IETS te doen ten opzichte van NIETS.
Geef maar commentaar op mijn idee, dan beweegt er toch iets. 
Geo Bruce
Sorry Voor de schrijf fouten maar ik heb dysorthografie
Omdat het dan waarschijnlijk niet gebruikt gaat worden zoals de bedoeling is en het als nog verzand. Na het doorgelezen hebben van de topics heeft F_E zeker gelijk. "Parametric Search" is gewoon een must. Diverse parameter soorten voor elke categorie componenten.
Aangezien software bouwen mijn brood en boter is, kan ik eens kijken wat ik hier mee zou kunnen. Ik beloof niets en laat me ook geen deadline opleggen.
Met alle respect voor je aangeboden hulp (waren er maar meer zo'n mensen), maar ik denk dat dit iets typisch Nederlands is.
Blijven praten en geen vorderingen maken.
Hier in Belgie starten we iets op en zien daarna wel of het werkt, desnoods sturen we bij.
Maar maanden zitten dromen van wat we samen zouden kunnen maken lijkt mij een beetje onproductief?
Zodra ik tijd heb zal ik ook eens zien wat ik uit mijn hoed kan toveren.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]
Ahem? Dit was mijn eerste post in dit topic. Database apps maken mijn "core" vak. Dus ik vind je opmerking niet helemaal juist geplaatst, met alle respect. Ik denk eerder dat jij graag een gooi wil doen, dus bij deze 
ja, het probleem is dat er nu niet duidelijk is WIE de leiding heeft, wie wat gaat doen, en wat er op dit moment aan gebeurt.
er is genoeg hulp, nu alleen nog een leidinggevende 
Het heeft helemaal niets te maken met hollanders of belgen. 't is een puur demografisch probleem: degenen die de meeste behoefte hebben aan een gemeenschappelijke voorraad zijn volgens mij jongeren (want geen budget, of niet de middelen om bij farnell/rs/etc te bestellen). Alleen hebben die een aandachtspanne van ongeveer een week voor dit soort dingen
. Daar komt nog eens bij dat het een niet-triviaal probleem is -- niet iets wat je oplost met een standaardinstallatie van de zoveelste wordpress-kloon.
Dan kom je dus uit bij de wat oudere CO-ers, alleen die hebben veel minder tijd voor zo'n project (want je praat al snel over weken), en de motivatie is ook minder (want ze zijn zelf prima in staan om hun spul overal in te kopen).
Ik heb dit topic van het begin afaan bijgehouden alle post gelezen en vervolgens het ook ineens dood zien vallen. Ik vond het een goed idee en hoop dan ook dat er iets van komt.
De reden omdat ik nooit iets in dit topic heb gepost is omdat ik te weinig kennis van zaken heb om er iets goed aan toe te voegen. Maar aangezien dit vaan oorspring een topic is om het animo te peilen, Ik zal er zeker gebruik van willen maken.
Ik behoor ook tot de jongeren, maar ook tot degene die niet veel componenten nodig hebben. Aangezien er geen goede elektroboer in de directe nabijheid zit, kom je al gauw bij een webshop terecht. En die verzendkosten vind ik toch zonde.
Uiteraard heb ik grote waardering voor de mensen die bereid zijn om hieraan mee te werken. Ik zou een eenmalige bijdrage van een half of een heel tientje voor gebruik van een goedwerkend systeem dan ook geen enkel probleem vinden. (betalen voor username+wachtwoord?),Maar ik weet niet of andere mensen hier ook zo over denken en of betaling op simpele wijze te regelen is, maar ik betaal liever voor een goed systeem, als een gratis slecht iets.
Kijk, dit is wat mijn aanbod behelst. Een gewone webapp, met SQL server. Web server en DB op mijn kosten, ik heb toch een nieuwe web provider nodig. De applicatie bouw ik naar eigen inzicht. Ik heb geen helpers nodig met bouwen en of ontwerpen. Feature requests en input, bugmeldingen prima. Dit is echt geen project wat een groot ontwikkelteam nodig heeft, laat staan een leider. Ik heb een goed beeld van wat de applicatie moet kunnen om het ook nog eens nuttig te kunnen laten zijn (garbage-in voorkomen zodat er geen garbage out komt). Gebruikers kunnen een gebruiker profiel aanmaken en hun eigen voorraad bijhouden die publiekelijk kan worden ingezien in een totaal catalogus over alle gebruikers heen.
Het is graag of helemaal niet en ik heb ook geen zien om te 'dingen' naar wie er wat gaat doen. Het enige wat ik de afgelopen dagen las is dat dit topic een stille dood was gestorven. Hierbij deed ik een concreet aanbod. Indien niet gewenst, dan pech 
Geo Bruce
lijkt me super en als je het op je eentje maakt en het is er ineens en werkt dat lijkt me fantastisch!
Ik vind deze oplossing ook gewenst. Dit is de enige manier om knopen door te hakken lijkt mij zo. De vraag is, is er genoeg animo om gebruik te maken van het systeem zoals magicbox het voorspiegelt, zodat de beste man niet veel energie in iets steekt waar nauwelijks gebruik van gemaakt wordt?
Ik denk dat er animo genoeg zal zijn. De reacties in de topic laten zien dat er veel mensen met behoefte aan een dergelijk systeem zijn, en Magicbox is zelfverzekerd van zijn plan, en in mijn ogen een deskundig iemand.
Geo Bruce
Dat zal het probleem worden, zoiets werkt alleen als het wordt gedragen door de community. Een aantal gaven aan het alleen te willen gebruiken als het een volwaardig systeem is (en geheel te begrijpen natuurlijk). Maar laten we het eens over de inhoud hebben:
Wat zou je aan onderdelen opvoeren?
Ongeschikte kandiaten:
-weerstanden reeksen, wie heeft ze niet?
-kleine veel voorkomende condensatoren, 100nF ontkoppel e.d. 10uF'jes etc.
Geschikt (naar mijn idee)
-grotere elco's
-transformatoren
-transistoren (inc. FETs)
-ICs
Zoals Alex al zegt, diegenen die het vak beoefenen bestellen doorgaans direct bij hun leverancier. Verder zijn er inkoop acties zo nu en dan.
De meerwaarde zit 'm naar mijn idee in het creëren van een soort marktplaats voor electronica onderdelen voor 2e hands verkoop uit eigen voorraad. Overtollige onderdelen etc. Hier zou het systeem ook op gebouwd worden. Bij intresse in een onderdeel kan de eigenaar een email krijgen van het systeem. Afhandeling tussen afnemer en aanbieder geheel op eigen verantwoording zonder enige rechten ontleend via het systeem.
Eventueel voor de noodgevalletjes in het weekend, iemand zou maar net dat torretje hebben wat je die Zondag eigenlijk direct nodig hebt..
Geo Bruce
Op 12 september 2011 20:20:43 schreef MagicBox:
Geschikt (naar mijn idee)
-grotere elco's
-transformatoren
-transistoren (inc. FETs)
-ICs
jah dat is het zowat denk ik
misschien nog een overige voor paneelmeters enz...
Ik ben blij dat we deze discussie wat mee op gang hebben getrokken.
Waarvoor ik zo een scriptje zou gebruiken is bijvoorbeeld voor simpele dingen die je bij een Farnell of RS met tien moet bestellen, dingen die enkele cents waard zijn, en waarvoor je dan al gauw 20€ moet ophoesten. Om die dingen waarvan je er eentje nodig had ter beschikking te stellen van anderen.
Ik ben oud genoeg om mij niet te veel zorgen te maken over de prijs van een component, maar 6€ verzendkosten betelen voor een IC van 27cent vind ik wat gek.
Dus, het scriptje zou kunnen gebruikt worden om restjes van samples, of zaken die je enkel per tien kon bestellen, om daar andere mensen een plezier mee te doen.
Ik zou daar niet eens winst uit moeten halen.
Als een IC 35cent kost bij de groothandel, en het verzenden kost mij 40cent, dan mag die aan de andere kant dat hebben voor 75cent.
De enveloppe betaal ik zelf dan wel.
Het is voor mij de frustratie om een item dat in de VS besteld kan worden voor 39€, daarboven nog 56€ te betalen verzendkosten.
Voor een item van 34 gram???
nulzeventig
HF virus is hier aanwezig!
@(nog) amateur: ik zeg altijd je moet er ook iets voor overhebben, een hobby kost geld als je er echt van houd dan maakt het jou helemaal niks uit wat je eraan uitgeeft.
Ik heb voor het laatst nog een bestelling gedaan bij Mouser, als je besteling duurder is dan 75 euro dan betaal je geen verzendkosten. Komt nog wel BTW bij maar dat is niet echt super veel, maar dan heb je tenminste ook heel wat componenten. Ik koop alles met mijn studiefinancering ik heb geen baan maar als ik ga werken dan weet ik vrijwel zeker dat ik meer componenten ga inkopen (als ik ze nodig heb).
Als je nou eens veel IC'tjes bij Mouser koopt dan ben je er in een keer van af lijkt me.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik had al een pagina aangemaakt op de wiki als volgt:
http://dev.urandom.nl/wiki/index.php/Henri62
(Van spul wat ik ook echt heb liggen, ik heb nog veel meer).
Maar ook daar is alles een stille dood gestorven.
Joeri de Man
LED there be light
Ze hebben een term bedacht voor dit probleem.
Quick prototyping:
- Je bedenkt het je maakt het.
- Zo snel mogelijk het concept klaar hebben.
- Verbeteringen uitvoeren
- Volledige herziening(perfectioneren)
- Updates (perfectioneren en uitbreiden)
Als je bezig bent met punt 4 en 5 voordat je punt 1 af hebt, kom je er nooit. Het is namelijk nooit af en dus blijf je in punt 4/5 hangen voordat je ook maar 1 werkend iets hebt.
Extra:
Mensen moeten niet te moeilijk doen. Maak een versie tegen de tijd dat het af is weet je eindelijk waar je echt op moet letten. En dan begin je uiteindelijk weer opnieuw.
Dat gezeur over goede zoekmachines, ook de professionele zoekmachines zijn niet in 1 keer gebouwd.
Als je het kan maken dit programma, maak het dan. Besteed er een week aan en houdt het op de basis. Veiligheid voor alles. En dan rustig uitbreiden. Uiteindelijk kom je wel op een slim systeem.
[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op (12%)]
@nulzeventig,
90% van de componenten die over en weer gaan schuiven zijn spullen die gewoon te bestellen zijn, maar om financiele reden wordt dit systeem gebruikt. Dit is immers waar het idee van Dweil uit geboren is (zie startpost). De hobby mag heus wel geld kosten, maar ik wel waar voor mijn geld, en dat is niet het betalen van logistieke kosten.
Een dergelijk systeem kan ook gebruikt worden op de manier die MJU een paar posts terug schetste, en ik zal dit niet als eenrichtigsverkeer gebruiken. Als ik aan het bestellen ben en ik kom niet aan een verzendkosten vrij bedrag bestel ik gewoon wat extra redelijk gangbaar materiaal wat ik zonder wint weer doorschuif. Ook een envelopje zou voor mij geen probleem zijn. Ik maak er tenslotte liever een mede hobbist blij mee als de grote C.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Uhm, wat doen we eigenlijk moeilijk... CO heeft een sectie "Vraag en Aanbod". Als de mensen die iets zoeken nu gewoon een advertentie zetten bij "Vraag"?
Als ik in m'n RSS livebladwijzer op zie duiken "Gezocht: Low ESR 100uF/16V" dan kijk ik wel even in m'n laatjes hoeveel ik er nog heb (5 SMD 35V, 1 TTH 35V) en gooi er een mailtje uit.
Natuurlijk is een apart systeem hiervoor best leuk, zeker als het werkt. Maar de mogelijkheid om spullen te kopen van een mede-hobbyist bestaat dus al.
Eindconclusie mag denk ik wel zijn dat er geen voldoende draagvlak gaat zijn.
Wat dat aan gaat, voor die genen die overschot kopen om bestel kosten te vermijden etc. zou het een start zijn gebruik te maken van V&A voor het posten van overschot 
Jammer dat dit een beetje is doodgebloed (onder andere door, wie zag het aankomen, tijdgebrek van ondergetekende en anderen). Ook al is het laatste bericht in dit topic "meer dan 90 dagen oud", leek het volgende me nog een nuttige aanvulling.
Er lijkt een project te zijn, ecDB genaamd, dat min of meer doet wat we zochten, en met een beetje geluk nog onderhouden wordt ook. Ik kwam het vandaag tegen op de blog Hack a Day, en moest weer aan dit topic denken.
Doe er je voordeel mee. Of niet, natuurlijk 
Edit: wat ik hier nog even aan toe moet voegen is dat er in de toekomst een mogelijkheid in komt om componenten op "public" te zetten. Momenteel houd je je eigen lijstje bij, over een tijdje kan je componenten beschikbaar stellen aan de buitenwereld.
[Bericht gewijzigd door Bert M op (16%)]
dat is wel mooi, kost even wat tijd om alles op orde te maken, maar dan heb je wel een mooi overzicht van je voorraad.
Ik werk nu vaak met een lijstje waar ik alles op schrijf wat op is. Dan kan ik dat de volgende keer mee bestellen, dat is daarbij nog makkelijker (mits je de aantallen een beetje bijhoudt.
maar is het dan de bedoeling alles op die site te houden (dus 1 systeem voor 'de hele wereld') of meer om zo'n soort systeem te maken voor CO?
[Bericht gewijzigd door timberleek op (19%)]
Ik denk niet dat het realistisch is om een dergelijk systeem zelf in elkaar te knutselen, alleen voor CO. Ik postte bovenstaande alleen maar om het bestaan ervan onder de aandacht te brengen