Beste allemaal,

ik ben op zoek naar een schema van een apparaatje waarmee je stoplichten kunt regelen. Ik weet dat het illegaal is in Nederland, maar dat geld denk ik niet voor gebruik buiten de openbare wegen... jaja, ik heb het opgezocht :)

ik heb gelezen op http://www.themirt.com/ dat DAT apparaat met een laserstraal werkt,

iemand misschien een idee of een suggestie?

alvast heel hartelijk bedankt en met vriendelijke groet,

Black Spider

Dat is een leuk systeem, alleen is het hoogstwaarschijnlijk niet werkzaam in Nederland.

Hier werken de verkeerslichten via detectie lussen in het wegdek welke verbonden zijn met computer systemen in schakelkasten langs de weg, en met centrale computers.

Openbaar vervoer en bijzondere diensten (brandweer, politie, ambulance) hebben een kastje onder het voertuig hangen, een zogenaamde transponder, welke communiceert met de computer systemen via de detectie lussen.

Dit systeem is het VETAG Systeem (Vehicle Tagging)

http://www.peektraffic.nl/product/ProductDisplay.asp?lang=nl&produ…

Het voertuig krijgt eigenlijk een soort electronisch "etiketje/stempeltje" als herkenning en dat beinvloed de verkeerslichten.

SWSje

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik had ook al ergens gelezen dat het waarschijnlijk niet zou gaan lukken, maar ook laatst in de krant gelezen dat er mensen in Amsterdam gepakt zijn omdat ze met een dergelijk apparaat rondreden...

Nu weet ik het ook niet meer hoor :( *zucht*.

Black Spider

dit systeem werkt prima, maar wel in de US of A. Is al grote ophef over dat ze in de handel verkrijgbaar zijn.

Nederlandse stoplichten hebben geen sensor(zover ik weet), dus zullen er idd ook niet op reageren

hetgeen waar jij het over hebt, is een soort transponder, welke ONDEr de auto hangt. die beinvloed de lussen nl wel

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

> Dit systeem is het VETAG Systeem (Vehicle Tagging)

En om het makkelijk te maken zijn er nog een paar verwante maar niet compatibele systemen.

Op 31 maart 2004 09:13:14 schreef High met henk:
dit systeem werkt prima, maar wel in de US of A. Is al grote ophef over dat ze in de handel verkrijgbaar zijn.

Ik snap dat nooit. Men maakt zelf een systeem en zodra anderen dat maken kijken ze vreemd op en ontstaat er ophef. Je weet van tevoren toch dat zoiets ook door anderen kan worden gemaakt en daarna op de markt kan komen, duh! :)

als ik me het artikel goed kan herinneren geeft hij groen als er 1 signaal komt van die richting. de overige lichten gaan op rood.

1 probleem, bij 2 signalen, schijnen er 2 lichten op groen te kunnen gaan.

LEUK!!! de junkyards zijn vast blij met dit verschijnsel

maar om uit te docteren hoe ze hier in NL zijn, moet je dus ff bij zo'n lus gaan meten. Hij is inductief en werkt dus met een spoeltje. Je zou dus met een magentische veldmeting bij een verkeerslicht kunnen staan en verderop een huis in de fik steken (wel ff zeker weten dat de brandweer je passeert)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

Op 31 maart 2004 14:15:38 schreef High met henk:

maar om uit te docteren hoe ze hier in NL zijn, moet je dus ff bij zo'n lus gaan meten. Hij is inductief en werkt dus met een spoeltje. Je zou dus met een magentische veldmeting bij een verkeerslicht kunnen staan en verderop een huis in de fik steken (wel ff zeker weten dat de brandweer je passeert)

hm, hoe zou ik ook maar iets nuttigs kunnen meten? (ja magnetische straling), maar kan ik hier verder iets mee gaan doen? iets leuks bouwen bijvoorbeeld?

Greetz,

Black Spider

Ik zal iets vertellen over Vetag (Vehicle Tagging), voordat je met een scoop bij een lus gaat meten.
De lus in de weg is afgestemd op 95KHz en iedere 24mS word een afvraag signaal van 100KHz gedurende 2 mS vanuit de weg uitgezonden. Indien er een Vetag-transponder boven de lus bevind zal deze door het 100 KHz signaal getriggerd worden en een bericht van 32bit terug zenden. Dit geschied dmv 90/100 KHz bits van 0,5mS FSNRZ. Dit betekend Frequency-shift NON-return to Zero. De eerste 10 bits dienen alleen voor synchonisatie (1010101010). Hierna volgt een startbit, 19 databits en 2 stopbits.
Een bericht duurt dus 16mS.
Voor de geintresseerde de data structuur volgens de commissie Zevenhoven:
Bit 1 Wel/niet openbaar vervoer
Bit 2 stad/streekvervoer
Bit 3 dienstwagen +40
Bit 4 lijnnummer +40
Bit 5 lijnnummer +20
Bit 6 lijnnummer +10
Bit 7 lijnnumer +8
Bit 8 lijnnummer +4
Bit 9 lijnnummer +2
Bit 10 lijnnummer +1
Bit 11 dienstwagen +20
Bit 12 dienstwagen +10
Bit 13 dienstwagen +8
Bit 14 dienstwagen +4
Bit 15 dienstwagen +2
Bit 16 dienstwagen +1
Bit 17 dienstwagen +80
Bit 18 Lijnnummer +100
Bit 19 lijnnummer +200
Lijnnummer 0...399 en dienstwagen 0...99 en die het door hebben, ja je kunt ze eenvoudig BCD besturen (duimwielen).
Dat de BCD-bits niet helemaal op volgorden staan komt door wijzigingen in de afgelopen jaren.
Het schema is eigenlijk heel simpel. een paar transistoren, weerstanden en condensatoren, een feroxcubestaaf en een handvol CMOS ic's doen de truuk. Een 22 aderige kabel verbind de transponder met een bediendeel met 5 duimwielschakelaars.
Voor het gebruik bestaan GEEN wetten! Hier is nog nooit over nagedacht.

Er bestaat een gebouwde vetag transponder, zie http://k2.go.to

Beetje laate reactie:
Ik ben bijzonder geintereseerd in de Vetag protocol spec.
de 90/100khz fsnrz modulatie zoals gespecificeerd door rob,
betekend dit dat een "1" bestaat uit een 90 naar 100khz combinatie en een "0" uit een 100 naar 90khz combinatie?
Of is een "0" 90khz en een "1" 100khz?

Ben benieuwd.

Een 32-bits bericht wordt met een snelheid van 2000bps verzonden op basis van 2-frequency FSK-NRZ (frequency Shift Keyed - No Return to Zero) modulatie methode met een draaggolf van 90/100KHz.
Een bericht duurt dus 16mS. (2Kb = 0,5mS/bit)
De modulatie is dus 90 100 90 100.......enz. altijd shifting. Data wordt verzonden door het shiften van frequency. Dat gaat als volgt:
Logic 'L' = 1 shift na 0,5mS (bitsnelheid)
Logic 'H' = 2x shift van 0,25mS (=0,5mS)

Voorbeeld (KHz):
100 ---- -- ---- --
90 ---- ---- -- -- ........
'0' '0' '0' '1' '0' '1' enz.

(niet de toonjes maar de flankjes...)
Is echt niet zo moeilijk.

Het stelt inderdaad weinig voor.
Naast dat ik een hele doos vol officiële exemplaren in bezit heb, heb ik er zelf ook eens 1 gebouwd.
Met een atmel8515, het was meer programmeren dan solderen.

Overigens heb ik nu ook een KAR modem operationeel. Dat is de opvolger van VETAG. Het werkt op basis van GPS en een dienstregeling openbaar vervoer. Op het moment dat het voertuig [bus, tram] bijv. 300 meter voor een VRI [verkeersregelinstallatie] is, [dat weet het veortuig door de GPS], dan zend hij op 429,8500 mhz een packet signaal uit met een aantal vaste, en een aantal variabele gegevens.
Vaste gegevens zoals: busnummer XXXX, roept VRI XXXX aan enz enz. Variabel: lijn XX, omloop XX, tijd/datum, voorloop/vertraging. Komend van richting X, gaand naar richting X.
De VRI geeft prioriteit als het voertuig op tijd is, of te laat. Bij een voorloop, te vroeg dus, gaat het buslicht mee in de gewone cyclus.

Veel meer dan een packet modem, een 70cm mobilofoon, en een oude laptop met wat software had ik niet nodig.

En voor de gegadigden: Vragen is zinloos. Ik houdt het lekker voor mijzelf.
[kan ook niet anders, ik werk met die spullen, en de baas weet wat voor hobby ik heb]

Op 31 maart 2004 13:59:24 schreef Bastiaan:
[...]
Ik snap dat nooit. Men maakt zelf een systeem en zodra anderen dat maken kijken ze vreemd op en ontstaat er ophef. Je weet van tevoren toch dat zoiets ook door anderen kan worden gemaakt en daarna op de markt kan komen, duh! :)

Het lastige is dat die systemen zonder al te veel gedoe altijd betrouwbaar moeten werken, dus cryptografie toepassen wordt moeilijk. Ik denk dat er niets mis is met het strafbaar stellen van het ongeoorloofd beïnvloeden van zulke systemen.

Ik dacht trouwens dat ze daar in de VS een heel eenvoudige oplossing voor hadden bedacht: ze zetten gewoon alles op rood, en de politie/ambulance/brandweer knalt gewoon door het rode licht. Het nadeel is dan wel dat de auto's die eventueel in de weg staan dan ook door rood moeten rijden, wat veel mensen niet durven of niet willen doen.

Dit doet me denken aan een verhaal van een paar jaar geleden: http://www.theregister.co.uk/2008/01/11/tram_hack/