Ik heb een 3-tal 3Com bootchipjes liggen, kan alleen niet ontdekken wat voor chip het is. Het is een 32-pins IC en op de onderkant staat:

8G1108-1
9835G
1-F 8G9832

Die dingen zijn te programmeren, dus misschien wel leuk om AVR/PIC op te leren.

Iemand enig idee wat voor soort chips dit zijn?

Geen idee wat voor ic het is.
Vermoedelijk gemaakt in week 35, 1998

Een avr/pic is een programmeerbare microcontroller,
maar niet ieder programmeerbaar ic is een pic/avr.

Waarschijnlijk heb je dus niets aan deze ic's.

z80, 8051, xilinx heeft er nog talloze. Misschien is het wel geen uC.

kan ook een OTP zijn: One Time Programmable. Ofwel een uC die je maar 1x kan proggen.

maybe is het wel alleen een EEPROM, welke na het benaderen zijn data op de communicatie bus zet.

ok, zooi dus... jammer...

'k Denk eerder dat het EPROM's zijn, die je op een (3Com) netwerkkaart kunt prikken, zodat je vanaf 't netwerk kan booten (ipv. lokaal vanaf HDD).
Wat voor nummers staan er op de bovenkant van de chippies?
Da's nl. veel interessanter dan de nummers op de onderkant.

Een bootrom van 3com is waarschijnlijk een bootrom voor een netwerkkaart
Deze dient om een pc zonder floppy of harddisk te laten starten vanaf een server, de dos-boot files zitten dan in de prom en de command.com wordt dan opgeladen vanaf een server. Is nooit een groot success geworden.

heb je d'r weleens mee gewerkt?

Wij hadden zoiets in een grijs verleden volgens mij op school onder een novel bak draaien. Tering, dat was crappy

Ik heb het vroeger zien werken onder Novell ja, ik vond het maar niks. Geen floppy, is dan ook verdwenen.
10 jaar geleden zijn er nog pc ontwikkelaars geweest die beweerden dat een diskless pc's booten vanaf het internet de toekomst zal worden, ik dacht toen Ha-Ha geloof ik niks van.

het hele probleem is dus dat er op de bovenkant van die dingen niets staat als de sticker verwijderd is ...

@ electron: Het zijn idd bootroms om vanaf het netwerk te kunnen starten. Aangezien ik ze uit oude PC's heb gehaald dacht ik dat er iets leuks mee te doen zou zijn...

Op 31 maart 2004 18:44:08 schreef The Force:
het hele probleem is dus dat er op de bovenkant van die dingen niets staat als de sticker verwijderd is ...

@ electron: Het zijn idd bootroms om vanaf het netwerk te kunnen starten. Aangezien ik ze uit oude PC's heb gehaald dacht ik dat er iets leuks mee te doen zou zijn...

Dit zijn oude dingen, als er geen venstertje in zit is het een prom en die kan je niet hergebruiken.
Flash en EEprom werd toen nog niet gebruikt.

electron, oud wil bij mij zeggen 1998/1999... geld je verhaal dan ook nog?
[edit]
er zit geen vernstertje in, lijkt op een "gewone" ic
[/edit]

[Bericht gewijzigd door The Force op ]

[offtopic]

tegenwoordig gebruikt met voor deze netwerken WBT's (Windows Based Terminals) worden veel op scholen (niet technisch) en civiele diensten gebruikt

[/offtopic]

Op 31 maart 2004 22:37:37 schreef Antoine:
[offtopic]

tegenwoordig gebruikt met voor deze netwerken WBT's (Windows Based Terminals) worden veel op scholen (niet technisch) en civiele diensten gebruikt

[/offtopic]

Chips zijn meestal 1MBit EEPROM

[edit] Sorry moest edit knop hebben i.p.v. quote

Valt daar nog wat leuks mee te doen, wil graag beginnen met uC maar kan dat ook met die EEPROMmetjes of is dit alleen bruikbaar als "extra" geheugen?