Ik was online aan het zoeken naar een goeie deal voor een soldeerstation toen mij is opgevallen dat een model van Velleman (VTSSC50N) zeer veel gelijkenissen vertoont met een model van Weller (WES51).Enkel de vermeldingen van het merk, de kleur van de led en de aan-uit knop lijken mij verschillend. Zijn deze hetzelde (misschien 2e keus?) en compatibel qua onderdelen? (bouten,tips,...).
ter vergelijking:
Op 29 juli 2011 22:02:24 schreef frank.vanbever:
Enkel de vermeldingen van het merk, de kleur van de led en de aan-uit knop lijken mij verschillend. Zijn deze hetzelde (misschien 2e keus?) en compatibel qua onderdelen? (bouten,tips,...).
Ik zie nog wel 900 verschillen...
Die van Velleman is gewoon een look alike, wat niet wil zeggen dat het een slechte bout is natuurlijk. Ik heb net de prijs even opgezocht bij Velleman en daar kun je geen buil aan vallen. (Al weet ik niet exact wat de verkoopprijs bij een dealer is, maar ik schat ergens rond de 60 a 70 euro)
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Velleman maakt zulke dingen niet zelf.
Dus maakt "een fabrikant" de soldeerstations voor Velleman.
De kans dat Weller zoiets doet, is wel erg klein. Maar in het Verre Oosten maken ze al wat je maar wil, zolang je geen kwaliteit verwacht...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
om te beginnen het verschil in de stekkerkwaliteit van de bout , en het element wat bij weller wel vast blijft zitten in de houder. velleman heeft z'n naam wel mee ,als het element van de houder valt en de vellen van je hand schroeit .
het is niet vergelijkbaar , zelfs de rode weller serie is nog beter gebouwd.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
En er is niet iets zoals 'tweede keuze' bij weller...
Bij velleman is het ook altijd ' hetgeen eigenlijk afgekeurd is'
nulzeventig
HF virus is hier aanwezig!
Ik gebruik een Stannol Industa 300 ooit gekocht bij stuut en bruin in Den Haag. Dit station lijk echt op de stations die de topic starter heeft gepost:
Ik zou afstand nemen van Velleman soldeerbouten/stations, deze zijn meestal echt gewoon puur troep. Een van mijn eerste Velleman soldeerbout knalde letterlijk in mijn hand. De andere bouten van Velleman gingen ook allemaal net zo snel kapot, een deed niks meer. Nu het allemaal goedkope bouten waren wilde ik er ook geen moeite voor doen om helemaal weer naar de winkel te gaan en te klagen.
Ik heb nog geen problemen gehad met mijn Stannol station, hij doet gewoon z'n werk maar stel als deze kapot gaat dan ga ik zeker een Weller aanschaffen, dan heb je ook tenminste iets wat jaren lang mee gaat. Het ligt er maar net hoe je erover denkt 
testman
ik heb jaren gewerkt met die stannol , ze hadden er 1 op m'n vorige werk . dat was de 3000 met een display erop , maar verder hetzelfde ding. het enigste wat er ooit aan stuk is geweest was de bout zelf , die kreeg een los contact op het element wat gepuntlast was . helaas moest er toen een nieuwe losse bout komen....
iets wat ik er wel aan had veranderd was de boutstekker , die ging vaker los zitten ,dus had ik er een snaar omheen gedaan zodat deze bleef zitten .
moet wel zeggen dat het kastje veel gelijkenis toonde met m'n conrad station , dat was ook weg na 3 jaar . de bout van de stannol is wel beter van opbouw moet ik zeggen ....
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 29 juli 2011 22:17:23 schreef BVZ:
[...]
Ik zie nog wel 900 verschillen...
Klopt, en 1 van die verschillen is de prijs. Weller is relatief duur en toch echt zijn geld waard.
Trouwens, die temperatuurschaal op het Vellemanstationnetje: een schaal met 10.15.20.25 enz erop en dan x10°C erop zetten? Had het dan niet handiger geweest van er meteen 100.150.200.250 enz op te plakken? Hoe verzinnen ze het. Ingangsspanning: 2.3 met tussen haakjes x100V, 20+30Hz.... 
Bij de Weller WSD81 is dat trouwens wel in orde.
- - big bang - -
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik lees hier een hoop kortdoordebochtreacties over Velleman en Weller moet ik zeggen...
De rode serie van Weller is wel degelijk B-keus zoals testman al zegt, en bij Velleman weet je simpelweg niet wat je precies krijgt, dus dat laat zich helemaal niet van een foto beoordelen. Kan rommel zijn, maar vaak niet. Wel is het bij Velleman vaak iets duurder dan wanneer er een nog generieker naampje opzit. Duidelijk is ook dat die stations van Velleman heus niet bij Weller vandaan zullen komen.
De vorige stations van Velleman die ik zag waren gelijk aan die onder namen als Solomon en HQ te koop zijn, en dat zijn voor hun prijs van een euro of 50 uitstekende stations met ook goedkope reservepunten en -bouten. Natuurlijk kan het beter, maar dan is het ook gelijk veel duurder en de meerwaarde daarvan heb ik zelf nog nooit zo dringend ervaren dat ik die investering nodig vond (en dan zou ik zelf eerder kijken naar andere professionele merken dan Weller, maar dat is persoonlijk). Ik heb het dan natuurlijk wel over een simpel stationnetje. Desolderen en/of hetelucht is een ander verhaal.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Zoek even op het forum. Krijg je meteen een indruk wat de rode weller waard is. Als bedrijf met enige faam wat solderen betreft, zou ik niet eens mijn naam verbinden aan deze producten.
Wat budget betreft. Spaar voor een deftig soldeerstation. Mijn Weller WECP-20 heb ik +20 jaar. Buiten wat puntjes vervangen geen onkosten gehad. Zodra deze het begeeft, zonder twijfel terug een Weller soldeerstation. Goed materiaal is het halve werk. Ik soldeer met dit station zonder problemen TQFP behuizingen en 0603 materiaal.
Nee.
Maar wil je persé een station? Beter een goede bout als een slecht stationnetje natuurlijk.
Ik heb zelf 2 Antexen. Eentje heb ik al vanaf kinds afaan. Die heb ik als beitel misbruikt en dergelijke.. Kost ongeveer 30 euro.
testman
die weller bouten met een station en magnastat worden echt oud , er staan er weleens op mp met die sierletters nog erop . die zijn nog uit de 60's en 70's en nog zijn er punten voor te koop .
de rode weller uit de 90's was een betere serie als die ze nu hebben met het oranje lampje in de 230v bouten . het kunstof is slechter van deze serie. de stations uit de rode serie zien er niet slecht uit maar de schroef in de bout is prul en de houder zelf zit ook niet goed vast aan het station. weller zit bij de coopertools groep en de andere merken zijn ook van het degelijke spul . heb er ook een tang van die 10x beter knipt als een knipex .
de solomon bouten wat nu velleman is heb ik ook gezien in tvwerkplaatsen , maar die mensen waren er niet zo gelukkig mee .
als je geen budget hebt voor een weller , dan kijk eens op mp voor een 2e hands model , die zijn nog beter als een nieuwe chinaexport prul waar je uiteindelijk met vaak gebruiken je alleen aan stoort . het handvat van die dingen heeft niet voor niks een siliconen sok erover zitten , dat wordt best heet op 380 graden ...
Op 30 juli 2011 11:45:09 schreef buckfast_beekeeper:..Als bedrijf met enige faam wat solderen betreft...
Hmm, m'n magnastat boutjes vind ik echt super, maar bijvoorbeeld de relatief dure Weller Pyropen piezo is pure bagger. Ook de service van de Coopergroup lijkt tot nu toe helemaal nergens op. Ik heb het iig opgegeven.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Pyropen ed heb ik geen ervaring mee. Zie ook niet in waar ik het zou kunnen gebruiken.
Ik doel vooral op de soldeerstations à la WS51/WS81.
Over de na service kan ik me niet uitspreken wegens nog nooit nodig gehad. Mocht het met dit station nodig zijn, kijk ik of het zelf te repareren is. Het heeft zijn dienst al ruimschoots gedaan.
@testman: Bij mijn weten is een WECP-20 geen magnastat bout. De temperatuur wordt gewoon geregeld met een draaiknop, niet door de punt te wisselen. Het is een soldeerstation dat je kan vergelijken met de WS51. Alleen een andere bout. Rest is nagenoeg identiek.
@TS kijk eens op marktplaats of e-bay. Vaak kan je er betaalbare soldeerstations vinden.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Warmte nooit wat van gemerkt, die sok zou wellicht voor de grip kunnen zijn. OOk niet echt nodig. Ik blijf erbij dat dat in verhouding prima dingen zijn voor hun geld, maar dat je voor dat geld geen topmodel ersa of weller moet verwachten. Is dat echt je ding, dan is tweedehands een oplossing. Ook zijn er duurdere Chinese merken.